handdator

Visa fullständig version : split-hjälp sökes!!


kaysim
2007-10-31, 00:14
Jag vet att alla här på kolo förespråkar den geniala search-funktionen (den är skitbra), dock har jag inte lyckats hitta det jag vill ha svar på=(, skulle bli skiiiiiiitglad om någon kunde ge mig konkreta tips på hur jag ska gå vidare i min träning. Har tränat lite mindre än ett år, 170 lång 67 kilo.
Har kört helkroppspass fram till nu, ska byta till någon slags split-upplägg eftersom jag vill köra igenom de olika muskelgrupperna med mer än bara en övning per muskelgrupp. mitt mål är att bygga volym.

Skulle någon kunna ge mig ett tips på upplägg? inga övningar alltså, utan mera, vilka dagar man kan köra vilka muskelgrupper tillsammans och så vidare. jag är nybörjare så jag har inte så bra koll=(

tänkte träna typ 3 eller 4 dagar i veckan. Som sagt, jag har ingen jättestor koll, men vilka muskelgrupper är bra att köra tillsammans på dessa dagar? De muskelgrupper jag vill få med är axlar, rygg, triceps, biceps, ben, mage.

måndag: ( vad kan man köra tillsammans här?)

tisdag: ( vad kan man köra tillsammans här?)

onsdag:vila (eventuellt ut o jogga lite)

torsdag: (vad kan man tänkas köra tillsammans här?)

(fredag?): (ska man köra nåt här också kanske?

och slutligen, låt säga att jag kör axlar & bröst ena dagen, kan man/är det bra att köra typ 3 övningar per muskelgrupp då? med x antal set på varje övning? (typ bänkpress, lutande bänk, peck dec flyes för bröst, samt 3 övningar för axlarna, under samma pass?) jättetacksam för svar, förlåt för ett kanske dumt/korkat/jobbigt inlägg=/

Arf Pingvin
2007-10-31, 00:38
Den andra tråden som är klistrad på detta forum innehåller programförslag. Du behöver inte ens söka. Här kommer länken.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Gädda
2007-10-31, 11:41
Personligen föredrar jag push-pull split, det finns inte med i programförslagen.
Isf kör du ett presspass följt av ett dragpass.
Press: Bröst, axlar, triceps, framsida lår, vader.
Drag: Rygg, baksida lår, baksida axlar, mage, biceps