handdator

Visa fullständig version : vad händer vid keto?


Nate
2003-02-12, 09:15
Någon som kan förklara vad som exakt händer och varför under en ketogen diet. Gärna ändå in på molekylärnivå om ni kan?

:bow:

Mr Pink
2003-02-12, 09:28
Hehe inte många som kan det...
Om du är så intresserad kan du gå och låna någon bok på tex UB som handlar om kost för epilptiker (eller hur det stavas) dom äter keto mat. Eller så går du upp dit dom läser dietist och pratar med någon forskare, för en vanlig elev kan det då inte. Jag har pratat med flera....

psyko_bob
2003-02-12, 09:56
Köp boken istället, där står allt.
http://www.theketogenicdiet.com/

Peter
2003-02-12, 10:17
Kroppen är mer avancerad än man först kan tro. Kommer ihåg när vår föreläsare gick egenom citronsyracykeln ett par timmar och sen trodde man att man kunde den. Då tog han upp ett papper som kanske var 4 gånger 3 meter med storlek 6 på texten som var helt fullt med pilar och reaktionssteg. Och det var bara citronsyracykeln...

Tanman
2003-02-12, 10:26
Nate, gå in på forum.bodybuilding.com och lägg inlägg adresserade till Dorian eller Fitnessman. De har koll.

Nate
2003-02-12, 17:36
Originally posted by Tanman
Nate, gå in på forum.bodybuilding.com och lägg inlägg adresserade till Dorian eller Fitnessman. De har koll.

everything is on engelska ju.

Kom igen geniknölarna! Arbeta! :angel:

Nate
2003-02-12, 17:41
Har insidekontakter på UB också :D

Bor för närvarande med en av biblotekarierna där och har bett henne kolla allt som fanns om ketodieter. Speciellt var jag ute efter lyle mcdonalds böcker "Beyond the RDA: the ketogenic diet in the theory & practice" samt "The ketogenic diet: A complete guide for the dieter & the practitioner". Men dessa fanns inte på ett enda bibbliotek inom europa! :insane: :insane:

Nate
2003-02-12, 17:53
Någon som kan förklara utan att gå in på molekylärnivå då? ;)

EiseltUK
2003-02-12, 18:13
Originally posted by Nate
Någon som kan förklara vad som exakt händer och varför under en ketogen diet. Gärna ändå in på molekylärnivå om ni kan?

:bow:

Enkelt sagt så kan man säga att det låga intaget av kolhydrater tömmer ut kolhydratförråden i kroppen och då måste det framställas energi på annat sätt, främst för att tillgodose hjärnans behov av energi men även för den vanliga energiförbrukningen. Lågt insulin/ högt glukagon gör fettsyror tillgänliga att användas som energi. När fettet ska användas som energi bildas ketoner och kroppen går in i ketos. Därav namnet 'ketogen'. Mycket mer än så är det inte om man ska förklara enkelt. Som Peter skrev kan man gå in på citronsyracykeln och säkert skriva en 1000-sidog bok om det, men det gör det bara onödigt krångligt. Det viktigaste för dig är troligen att det fungerar och att det inte är skadligt.

Mvh
Henrik

Mr Pink
2003-02-12, 18:14
Originally posted by Nate
Någon som kan förklara utan att gå in på molekylärnivå då? ;)

:laugh: :laugh: :thumbup:

Nate
2003-02-12, 19:45
Originally posted by EiseltUK


Enkelt sagt så kan man säga att det låga intaget av kolhydrater tömmer ut kolhydratförråden i kroppen och då måste det framställas energi på annat sätt, främst för att tillgodose hjärnans behov av energi men även för den vanliga energiförbrukningen. Lågt insulin/ högt glukagon gör fettsyror tillgänliga att användas som energi. När fettet ska användas som energi bildas ketoner och kroppen går in i ketos. Därav namnet 'ketogen'. Mycket mer än så är det inte om man ska förklara enkelt. Som Peter skrev kan man gå in på citronsyracykeln och säkert skriva en 1000-sidog bok om det, men det gör det bara onödigt krångligt. Det viktigaste för dig är troligen att det fungerar och att det inte är skadligt.

Mvh
Henrik


Vad innebär det då om man aldrig lyckas få några ketoner då? Inga ketoner = ingen fettförbränning eller?

Tanman
2003-02-12, 19:56
Jo du bränner alltid fett! Ketoner i urinen får man om inte kroppen hinner med att använda alla ketoner som bildas vid nedbrytning av fett.

Nate
2003-02-12, 20:08
Med andra ord använder man alla ketoner som bildas?

Varför eftersträvar man så hög mängd ketoner som möjligt då? Är det bara för att slippa gå omkring och leka vims-master? :confused:

För mig händer det nämligen INGENTING! Låg på upp till 5mmol/liter igår men det var den enda känningen av ketoner hittills. Idag är jag på noll igen. Dag fem är det förövrigt...

Sverker
2003-02-12, 20:09
Nu såg jag att Henrik skrivit en bra sammanfattning men jag lägger ändå ut denna text :

Ketodiet.

Hjärnan är det viktigaste organet och måste ständigt ha tillgång till syre och energi.
Hjärnans viktigaste källa till energi är glukos.
Det är därför som kroppen håller en noggrann kontroll av blodsockret med de två hormonerna insulin och glukagon. Hjärnan behöver inte insulin för att ta upp glukos men när blodsockret stiger efter en måltid så frisätts insulin så att levern kan lagra in glukos som leverglykogen.
Efter ett antal timmar när kroppens muskler tagit upp den sista glukosen och blodsockret sjunkit frisätts glukagon som gör att levern lämnar ifrån sig glukos till blodet och vidare till hjärnan.

Vid svält / diet så minska blodsockret och glukagon frisätts. Glukagonet stimulerar omvandlingen av aminosyror till glukos så att blodsockret stiger. Den lägre blodsockernivån gör att hjärnan fungerar sämre och man får svårt att koncentrera sig.
Att insulin inte längre finns i blodet stimulerars kroppen att frisätta fettsyror från förråden till blodet. När halten fettsyror stiger så börjar levern omvandla fettsyrorna till ketonkroppar. Denna omställningen av energi brukar ta någon eller några dagar, helt beroende av mängden leverglykogen.
Ketonkropparna behöver ingen transportör i kroppen eller receptor för att ta sig in i cellen. Ketonkropparna tar sig även över blod-hjärnbarriären och ger hjärnan energi.
Alla organ använder ketonkroppar som energikälla. Mest framträdande är hjärtat, njurarna, musklerna och hjärnan. Samtidigt med förbränningen av ketonkroppar fortsätter förbränningen av fettsyror.
Under de första dagarna av svält/diet innan levern börjar producera ketonkroppar så förbränner kroppen protein som energikälla och för att bilda glukos. När omsättningen av ketonkroppar tagit fart går förbränningen ned av protein till nästan noll och muskelförlusterna blir minimala.

Det är den proteinsparande effekten man vill utnyttja under ketodieten.
Att man äter fett överhuvudtaget är för att hålla ämnesomsättningen igång, för t o m själva matsmältningen kostar kalorier.

Vid normal diet eller vid kraftig långvarig ansträngning som tex Vasaloppet kan ketonkroppsbildningen ta fart även om man äter kolhydrat och håller blodsockret på en normal nivå. Det beror på att halten fria fettsyror i blodet är högt under lång tid.


Det här är teorin. Jag använder den inte men det är spännande område att studera.

Nate
2003-02-12, 20:13
sverker ---> skitbra förklaring. Mer sånt!

Daemon
2003-02-13, 09:08
Guld Sverker!

Hur fungerar kroppen vid en diet med relativt hög andel kolhydrater? (som din egen)
Då borde man ha relativt mycket insulin i blodet hela tiden (förutom före frukost och i samband med träning).
Frigörs glukagon samtidigt som det finns insulin i blodet därför att blodsockret är för lågt? Primärt skulle ju kroppen bränna aminosyror då,,,
När frigörs fettsyror så att de kan förbrännas?

Hoppas att jag inte missuppfattat för mycket :em:

Sverker
2003-02-14, 08:14
Mina tankar kring deff är mer så att det är kalorierna IN och UT som styr ifall går upp eller ned i vikt Daemon.

Det är ju en balans mellan glukagon och insulin och det kan visst vara ute i blodet samtidigt. Äter man mycket kolhydrat med högt GI skickar kroppen ut för mycket insulin och man får en dipp i blodsockret någon timmer efteråt. Direkt reagerar bukspottskörteln och skickar ut en salva glukagon och blodsockret svajar upp och ned. Givetvis stimulerar ju glukagonet även omvandligen av aminosyror till glukos.
Tanken är ju att vi skall äta mat med lågt GI och blanda kolhydrat/protein/fett så att svägningarna blir långsamma och utsöndringen av hormoner lägre.

Fett från fettcellerna frisäts när insulinnivåerna är låga / lägre och
när vi får ut adrenalin i kroppen, dvs när vi börjar röra på oss och pulsen ökar.

Daemon
2003-02-14, 09:14
Tack Sverker!

vonad
2017-01-14, 13:34
Hur säker kan man vara att ketos är lika bra som en vanlig kost med kolhydrater om man är överviktig och inte tränar? I och med att det är så få som äter så man hamnar i ketos blir det svårare att undersöka och få ett bra vetenskapligt underlag av tänker jag. Vad säger ni? Är det något man kan rekommendera utan dåligt samvete? Det enda jag hört som är negativt än så länge är acteonandedräkten.

Max
2017-01-15, 10:13
Hur säker kan man vara att ketos är lika bra som en vanlig kost med kolhydrater om man är överviktig och inte tränar? I och med att det är så få som äter så man hamnar i ketos blir det svårare att undersöka och få ett bra vetenskapligt underlag av tänker jag. Vad säger ni? Är det något man kan rekommendera utan dåligt samvete? Det enda jag hört som är negativt än så länge är acteonandedräkten.
Det finns få, om ens någon, långtidsundersökning om hur ett så lågt kolhydratsintag påverkar hälsan. Möjligtvis att det finns någon epidemiologisk studie hos inuiter eller liknanade.

shut teh face
2017-01-15, 11:05
Hur säker kan man vara att ketos är lika bra som en vanlig kost med kolhydrater om man är överviktig och inte tränar? I och med att det är så få som äter så man hamnar i ketos blir det svårare att undersöka och få ett bra vetenskapligt underlag av tänker jag. Vad säger ni? Är det något man kan rekommendera utan dåligt samvete? Det enda jag hört som är negativt än så länge är acteonandedräkten.
Det är inte alla som mår bra av ketos, på samma sätt som folk har olika behov av fibrer, kolhydrater, fett i övrigt för att må bra.

Tyngre konditionsträning är väl de flesta överens om är svårt på ketos dock, men inte alla (eller så tränar de inte tillräckligt hårt :D)

Jag tycker det funkar utmärkt med ketos om man håller sig till promenader och styrketräning. Man har mindre sug på onyttigheter och jämnare humör. Jag föredrar dock att inte utesluta några grönsaker eller bajlväxter alls, och det kan innebära att man inte är i ketos, jag själv hamnar där rätt lätt ändå, medan vissa verkar behöva köra hardcore no-carbs

TotteShaped4Life
2017-01-15, 13:01
Rekommendationen gäller kassiakanel (Cinnamomum cassia), som är den art som är mest vanligt förekommande som krydda i Sverige.

Ceylonkanel (Cinnamomum zeylanicum) innehåller mycket mindre kumarin än kassiakanel, och innebär ingen risk vad gäller intag av kumarin. (Livsmedelsverket)

vonad
2017-01-15, 16:25
Det finns få, om ens någon, långtidsundersökning om hur ett så lågt kolhydratsintag påverkar hälsan. Möjligtvis att det finns någon epidemiologisk studie hos inuiter eller liknanade.

Finns det några teoretiska argument för varför det kan vara dåligt eller otillräckligt?

Jag tycker det funkar utmärkt med ketos om man håller sig till promenader och styrketräning. Man har mindre sug på onyttigheter och jämnare humör. Jag föredrar dock att inte utesluta några grönsaker eller bajlväxter alls, och det kan innebära att man inte är i ketos, jag själv hamnar där rätt lätt ändå, medan vissa verkar behöva köra hardcore no-carbs

Hur vet du att du hamnat i ketos? Andedräkten? :D

shut teh face
2017-01-15, 16:45
Finns det några teoretiska argument för varför det kan vara dåligt eller otillräckligt?



Hur vet du att du hamnat i ketos? Andedräkten? :D
Jo. Sen har jag testat med sticks. Man märker på tillståndet också. Lite hipster-maja hög blir man liksom. Och tänker ungefär lika fort. ;D

Inte överdrivet mycket dock. Värsta är att ligga på vlcd. Framförallt med bara aminosyror. Man blir seg i bollen rejält.

vonad
2017-01-15, 17:09
Inte överdrivet mycket dock. Värsta är att ligga på vlcd. Framförallt med bara aminosyror. Man blir seg i bollen rejält

Det är ju inte så konstigt i om att man ligger på ett enormt underskott. Men varför skulle man bli segare mentalt av att vara i ketos så länge man ligger på balans eller överskott? Inbillning?

Det är ju en balans mellan glukagon och insulin och det kan visst vara ute i blodet samtidigt. Äter man mycket kolhydrat med högt GI skickar kroppen ut för mycket insulin och man får en dipp i blodsockret någon timmer efteråt. Direkt reagerar bukspottskörteln och skickar ut en salva glukagon och blodsockret svajar upp och ned. Givetvis stimulerar ju glukagonet även omvandligen av aminosyror till glukos.
Tanken är ju att vi skall äta mat med lågt GI och blanda kolhydrat/protein/fett så att svägningarna blir långsamma och utsöndringen av hormoner lägre.

Fett från fettcellerna frisäts när insulinnivåerna är låga / lägre och
när vi får ut adrenalin i kroppen, dvs när vi börjar röra på oss och pulsen ökar.


https://media.giphy.com/media/EldfH1VJdbrwY/giphy.gif

Max
2017-01-16, 20:33
Finns det några teoretiska argument för varför det kan vara dåligt eller otillräckligt?
Ju mer mat du utesluter ur en kosthållning desto svårare blir det att äta varierat och få i sig allt kroppen behöver. Nu pratar jag alltså inte om kolhydraterna. Framförallt är det helt onödigt att utesluta (alla härliga goda) kolhydraterna.

Du kan testa att minska på kolhydraterna om du vill, men att hamna i ketosis eller inte kommer varken göra till eller från, det är inget magiskt med det. För att hamna i ketosis måste du dessutom förmodligen också ligga lågt på proteinsidan (sett ur ett Kolo-perspektiv).

Mitt förslag är att du väljer kolhydratskällor som även är rika på andra saker.

dodie
2017-01-17, 10:18
En sak jag har undrat över, men aldrig orkat ta reda på då det inte varit aktuellt för mig nån gång att köra keto.

Kan man få någe trüch i musklerna utan kolhydrater? (glykogeninlagring eller någon motsvarande ketogrej?)