handdator

Visa fullständig version : Insider


gnagaren
2007-10-30, 21:52
Finns det någon här på kolo som vet vart man kan se Insider från 25/10, avsnittet om huliganer. Missade programmet p.g.a viktigare saker, sedan somnade jag i söndags innan reprisen. Så det skulle vara väligt snällt om nån vänlig själ vet vart, har letat som en galning.

petah
2007-10-30, 22:02
Finns det någon här på kolo som vet vart man kan se Insider från 25/10, avsnittet om huliganer. Missade programmet p.g.a viktigare saker, sedan somnade jag i söndags innan reprisen. Så det skulle vara väligt snällt om nån vänlig själ vet vart, har letat som en galning.

Kolla inte på avsnittet, jag såg, du vill bara slå ihjäl hela högen.

Kanske kan rekommenderas att kolla på före träning dock.

OT: Ingen aning.

Cilia
2007-10-30, 22:09
finns väl på tv3s hemsida?

gnagaren
2007-10-30, 22:13
finns väl på tv3s hemsida?


Hittar du? Jag hittar iaf inte, eller så är det jag som är blind :/

Psychological
2007-10-30, 22:14
Men programmet var skit.. Bara smågrabbar som slåss ju... Vill man se huliganer så åk till england.. 2001 var jag i london och hamnade i ett upplopp mellan TOTTENHAM fans och LIVERPOOL fans... Både Firman Boys och DFG hade skitit ner sig och sprungit hem till mamma!

gnagaren
2007-10-30, 22:19
Även fast det är trevligt så bryr jag mig inte om era personliga åsikter, jag undrar bara om nån vet vart man kan få tag på programmet, vill gärna se det.

snartspensligvegan
2007-10-30, 22:21
Klottrare > Huliganer > Svenssons

clrly.

Corpobal
2007-10-30, 22:27
Som alltid när den breda massan ska initiera sig i ett smalt fenomen så blir det BAJS av all dialog och reflektion, framför allt på grund av bristande kunskap och insikt i ämnet. Tråd låst.

Rhino
2007-10-30, 22:47
Som alltid när den breda massan ska initiera sig i ett smalt fenomen så blir det BAJS av all dialog och reflektion, framför allt på grund av bristande kunskap och insikt i ämnet.

Jag håller med om att det var ett dåligt program. Jag blir dessutom alltid lika orolig när jag ser/läser något i media där man på något sätt känner till ungefär hur det förhåller sig och inser vilket märkligt förvriden bild som skapas. Det som är oroande är förstås att förmodligen många andra nyheter är lika felaktiga och/eller vinklade, men där man saknar kunskap går det ej att urskilja det.

Tolkia
2007-10-30, 22:56
Fildelningssnack icke tillåtet.

Fartman
2007-10-30, 23:13
Lite OT kanske men om ni vill kolla på mer dokumentärer om fotbollshuliganer så rekommenderar jag Football hooligans international som går på discovery. Inte helt oväntat så var dom östeuropeiska firmorna helt jävla sanslöst vilda.

Herr Oberst
2007-10-30, 23:19
Aschbergs Insider var så fruktansvärt dåligt. Har man minsta lilla intresse av supporterkultur märker man rätt snabbt att där inte fanns många rätt i programmet.

Sjukt illa att man dessutom hänger ut icke dömda personer på detta sättet. Ännu värre att man hänger ut helt oskyldiga personer som värsta ligisterna. Kul för dem när de kom till jobbet dagen efter *screwy*

gnagaren
2007-10-30, 23:56
Sett 5 minuter av programmet just och jag vill bara spy så vinklat och så FEL FEL FEL dem har. Det känns som om insider inte gjort någon som helst undersökningar om vissa saker. "Firman Boys huliganer har köpt bananer som det ska kasta ut på plan...", kom igen, t.o.m jag gör det och jag är ingen huligan, det är tradition. Dessutom blir jag galen när de visar bilder på oskyldiga supportrar som jag känner igen och som absolut inte är huliganer. Blir så upprörd att denna text blir helt luddig, ska fortsätta titta nu...

Edit: nu såg jag t.o.m klipp där jag själv var med :S, sorgligt

Daijmen
2007-10-31, 00:00
det där med att kasta bananer är lågt. Väldigt trist att folk inte kan ge upp den "traditionen". Jag garvar.

Fagen
2007-10-31, 00:01
Sett 5 minuter av programmet just och jag vill bara spy så vinklat och så FEL FEL FEL dem har. Det känns som om insider inte gjort någon som helst undersökningar om vissa saker. "Firman Boys huliganer har köpt bananer som det ska kasta ut på plan...", kom igen, t.o.m jag gör det och jag är ingen huligan, det är tradition. Dessutom blir jag galen när de visar bilder på oskyldiga supportrar som jag känner igen och som absolut inte är huliganer. Blir så upprörd att denna text blir helt luddig, ska fortsätta titta nu...

Edit: nu såg jag t.o.m klipp där jag själv var med :S, sorgligt

Varför kasta bananer?

gnagaren
2007-10-31, 00:05
Varför kasta bananer?

Tradition som härstammar från hockeyderbyna på 80-atlet, djurgården har alltid varit "apor" på samma sätt som aik'are alltid varit råttor och bajare alltid varit "pundare". Banankastning är en kul grej som bara tas seriöst i media som ser det som en "huliganaktion".

Fagen
2007-10-31, 00:14
Tradition som härstammar från hockeyderbyna på 80-atlet, djurgården har alltid varit "apor" på samma sätt som aik'are alltid varit råttor och bajare alltid varit "pundare". Banankastning är en kul grej som bara tas seriöst i media som ser det som en "huliganaktion".

I see.

Daijmen
2007-10-31, 00:15
Tradition som härstammar från hockeyderbyna på 80-atlet, djurgården har alltid varit "apor" på samma sätt som aik'are alltid varit råttor och bajare alltid varit "pundare". Banankastning är en kul grej som bara tas seriöst i media som ser det som en "huliganaktion".

Det har inget med Dembo att göra då säger du?

gnagaren
2007-10-31, 00:21
Det har inget med Dembo att göra då säger du?

Nej, absolut inte! Det handlar inte om rasism.

Herr Oberst
2007-10-31, 00:21
Det har inget med Dembo att göra då säger du?

Lägg av!
Sluta läs kvällstidningarna.
Dembo stod inte i målet på hovet på 80-talet.

hultman
2007-10-31, 00:28
Det har inget med Dembo att göra då säger du?

Nej, det har det verkligen inte. Tråkigt nog verkar folket hemma i stugorna besitta precis lika lite information som du. Vad löjligt det blir när människor som är totalt ointresserade av fotboll hostar fram åsikter som påstås vara allmänt vedertagna.

Daijmen
2007-10-31, 00:29
Jag va inte på hovet på 80-talet så jag vet inte men jag uppfattade det iaf så när jag va med om det första gången. Ni har säkert rätt.

Jag ointresserad av fotboll? Nej det är jag inte, jag är mycket intresserad av fotboll.

hultman
2007-10-31, 00:31
Jag va inte på hovet på 80-talet så jag vet inte men jag uppfattade det iaf så när jag va med om det första gången. Ni har säkert rätt.

Hur "uppfattar" du det påstådda läktarvåldet då? Och, om du nu är så jäkla intresserad av fotboll, hur har du då kunnat missa en så pass stor grej?

Daijmen
2007-10-31, 00:32
Hur "uppfattar" du det påstådda läktarvåldet då?


Vad menar du med det?

Ja du....kanske för att allsvenskan inte är mitt största intresse. jag är mer intresserad av de bättre ligorna.

hultman
2007-10-31, 00:34
Vad menar du med det?

Du verkade vilja moralisera över banankastningen. Samma påstådda moralister brukar alltid hävda att vanliga hederliga människor inte vågar gå på fotbollsmatcher längre eftersom de är så rädda för att få stryk. Jag fick intrycket av att du är en person som sitter hemma i soffan och gnäller över hur firmakillar förstör fotbollen.

hultman
2007-10-31, 00:35
Vad menar du med det?

Ja du....kanske för att allsvenskan inte är mitt största intresse. jag är mer intresserad av de bättre ligorna.

Jag hade alltså rätt i att du inte var intresserad av fotboll i den form vi diskuterar?

Daijmen
2007-10-31, 00:37
Du verkade vilja moralisera över banankastningen. Samma påstådda moralister brukar alltid hävda att vanliga hederliga människor inte vågar gå på fotbollsmatcher längre eftersom de är så rädda för att få stryk. Jag fick intrycket av att du är en person som sitter hemma i soffan och gnäller över hur firmakillar förstör fotbollen.

Nej det ville jag inte. Jag undrade helt enkelt bara om det fanns ett samband men tydligen finns det inte så då va det inget mer med den saken.

Jag tillhör inte de där moralisterna du snackar om, inte våga gå på fotboll av rädsla för att få stryk? Nee.. Lite insatt i firmakulturen är jag iaf så jag vet att de inte går till attack mot närmsta pensionär eller barnfamilj precis.

Daijmen
2007-10-31, 00:38
Jag hade alltså rätt i att du inte var intresserad av fotboll i den form vi diskuterar?

Nej det hade du inte. Jag är intresserad av fotboll i den form vi diskuterar men jag hade missat det där med banankastningens ursprung. Nu orkar jag inte diskutera mer med dig, va det nåt mer du ville?

hultman
2007-10-31, 00:41
Nej det hade du inte. Jag är intresserad av fotboll i den form vi diskuterar men jag hade missat det där med banankastningens ursprung. Nu orkar jag inte diskutera mer med dig, va det nåt mer du ville?

Vad tjafsar du om? Du skrev ju nyss att du inte bryr dig om svensk fotboll.

Daijmen
2007-10-31, 00:42
Vad tjafsar du om? Du skrev ju nyss att du inte bryr dig om svensk fotboll.


Nej det sa jag inte, läs om istället.

"Ja du....kanske för att allsvenskan inte är mitt största intresse. jag är mer intresserad av de bättre ligorna."

Jag är intresserad av allsvenskan men inte lika mycket som de större ligorna. Med andra ord, jag går på matcher då och då o läser tidningarna men är inte fanatisk på något sätt. Men det är inte så att jag är totalt ointresserad.

hultman
2007-10-31, 00:45
Nej det sa jag inte, läs om istället.

"Ja du....kanske för att allsvenskan inte är mitt största intresse. jag är mer intresserad av de bättre ligorna."

Jag är intresserad av allsvenskan men inte lika mycket som de större ligorna.

Precis. Du var inte så insatt eftersom du inte bryr dig tillräckligt mycket, right? De flesta vet fortfarande att banankastningen har blivit en klassiker, oavsett vilket lag man väljer att förknippas med.

fat_joe
2007-10-31, 00:49
Precis. Du var inte så insatt eftersom du inte bryr dig tillräckligt mycket, right? De flesta vet fortfarande att banankastningen har blivit en klassiker, oavsett vilket lag man väljer att förknippas med.

Och det gör det vettigt?

hultman
2007-10-31, 00:52
Och det gör det vettigt?

Beskriv gärna själva störningsmomentet. Fotboll är hat; det vet alla som faktiskt går på fotbollsmatcher. Du vet nog mycket väl att apor käkar bananer alla dagar i veckan.

jakke
2007-10-31, 01:05
Beskriv gärna själva störningsmomentet. Fotboll är hat; det vet alla som faktiskt går på fotbollsmatcher. Du vet nog mycket väl att apor käkar bananer alla dagar i veckan.

SÅ du tycker det firmorna sysslar med är ok?

gnagaren
2007-10-31, 01:09
SÅ du tycker det firmorna sysslar med är ok?

Diskussionen handlar väl om banankastningen nu och inte om vad firmorna sysslar med

Clarkolofsson
2007-10-31, 01:26
SÅ du tycker det firmorna sysslar med är ok?

Grundtanken är det absolut inget fel på. Två organiserade grupper som vill slåss mot varandra utan vapen. Alla vet vad som gäller och alla är med på det.

Sen att det finns rötägg som inte håller den interna kodexen kan jag inte rå för. Men folks j'vla generaliserande blir jag förbannad på. Hatar ni all form av organiserat våld? Hatar ni hockey, boxning, mma osv osv? Jädra svenssonattityd!!

hultman
2007-10-31, 01:31
SÅ du tycker det firmorna sysslar med är ok?

Vilka handlingar är det jag ska bedöma legitimiteten i?

egge
2007-10-31, 01:35
Jag hade alltså rätt i att du inte var intresserad av fotboll i den form vi diskuterar?

Men för helvete...


Personligen hade jag ingen aning om varför de kastades bananer så jag antog också att det var något rasistiskt bakom. Tydligen gillar jag inte fotboll då.

hultman
2007-10-31, 01:38
Men för helvete...


Personligen hade jag ingen aning om varför de kastades bananer så jag antog också att det var något rasistiskt bakom. Tydligen gillar jag inte fotboll då.

"Jag är jätteintresserad av träning. Visst tränar man biceps i bänkpress?"

Raggis
2007-10-31, 01:39
Att ni orkar, lol. Lite props ska ni väl ändå ha.

egge
2007-10-31, 01:41
"Jag är jätteintresserad av träning. Visst tränar man biceps i bänkpress?"

Du säger alltså att om man inte har koll på Sthlmsklubbarnas små "skämt" från 80-talet så kan man inget om fotboll?

hultman
2007-10-31, 01:42
Du säger alltså att om man inte har koll på Sthlmsklubbarnas små "skämt" från 80-talet så kan man inget om fotboll?

Nej. Jag säger att man har väldigt dålig koll på svensk fotboll om man tror att banankastningen var menad som ett rasistiskt påhopp på Tourray.

Greg
2007-10-31, 01:44
Firmorna är fjantiga.

Tyckte inte programmet var direkt vinklat. De är as som bör hängas ut och fördömas. Sen att AIK har problem med detta, är väl sin sak.

Grundtanken är inte alls bra. Vill de slåss och få loss sin andrenalin bör de söka sig till boxningsklubbar, där det finns regler och förordningar att hålla sig till.

Firmor finns där för att folk vill se coola ut.
"Kom igen, låt oss göra precis som The Red Army, Head Hunters".

De använder fotboll som en ursäkt för att slåss. Väx upp, kamma er och gå med i en kampsports-förening.

hultman
2007-10-31, 01:46
Firmorna är fjantiga.

Tyckte inte programmet var direkt vinklat. De är as som bör hängas ut och fördömas. Sen att AIK har problem med detta, är väl sin sak.

Grundtanken är inte alls bra. Vill de slåss och få loss sin andrenalin bör de söka sig till boxningsklubbar, där det finns regler och förordningar att hålla sig till.

Firmor finns där för att folk vill se coola ut.
"Kom igen, låt oss göra precis som The Red Army, Head Hunters".

De använder fotboll som en ursäkt för att slåss. Väx upp, kamma er och gå med i en kampsports-förening.

Brukar du kika på fotboll? Följer du något svenskt fotbollslag?

Greg
2007-10-31, 01:48
Brukar du kika på fotboll? Följer du något svenskt fotbollslag?

Ja. Kollar på de flesta allsvenska matcherna under en säsong.

Jag följer alla MFFs matcher.

Hurså?

gnagaren
2007-10-31, 01:49
Firmorna är fjantiga.

Tyckte inte programmet var direkt vinklat. De är as som bör hängas ut och fördömas. Sen att AIK har problem med detta, är väl sin sak.

Grundtanken är inte alls bra. Vill de slåss och få loss sin andrenalin bör de söka sig till boxningsklubbar, där det finns regler och förordningar att hålla sig till.

Firmor finns där för att folk vill se coola ut.
"Kom igen, låt oss göra precis som The Red Army, Head Hunters".

De använder fotboll som en ursäkt för att slåss. Väx upp, kamma er och gå med i en kampsports-förening.


Sluta generalisera som den värsta Svensson, Greg. Som inbiten gnagare kan jag till 100% säga att de hade en massa fel och att i princip hela programmet var vinklat.

Clarkolofsson
2007-10-31, 01:50
Firmorna är fjantiga.

Tyckte inte programmet var direkt vinklat. De är as som bör hängas ut och fördömas. Sen att AIK har problem med detta, är väl sin sak.

Grundtanken är inte alls bra. Vill de slåss och få loss sin andrenalin bör de söka sig till boxningsklubbar, där det finns regler och förordningar att hålla sig till.

Firmor finns där för att folk vill se coola ut.
"Kom igen, låt oss göra precis som The Red Army, Head Hunters".

De använder fotboll som en ursäkt för att slåss. Väx upp, kamma er och gå med i en kampsports-förening.

Totalt bullshit. Har man inte uppleft ett box har man inte mycket att komma med. Det adrenalinet som flödar då kan du inte hitta i nån boxningsklubb.

Fotboll som ursäkt för att slåss? Snarare ett kanske olyckosamt upplägg. Älskar man något så pass mycket som en idrottsklubb är inte steget långt från att stå och skrika glåpord till att ta till näven. Det vet vi alla i det manliga könet. Veva nävar har de flesta gjort sen lekis, varför inte kombinera det med fotboll?

hultman
2007-10-31, 01:50
Ja. Kollar på de flesta allsvenska matcherna under en säsong.

Jag följer alla MFFs matcher.

Hurså?

Vilken är din relation till den kultur du avskyr?

Greg
2007-10-31, 01:53
Totalt bullshit. Har man inte uppleft ett box har man inte mycket att komma med. Det adrenalinet som flödar då kan du inte hitta i nån boxningsklubb.

Fotboll som ursäkt för att slåss? Snarare ett kanske olyckosamt upplägg. Älskar man något så pass mycket som ett idrottsklubb är inte steget långt från att stå och skrika glåpord till att ta till näven. Det vet vi alla i det manliga könet. Veva nävar har de flesta gjort sen lekis, varför inte kombinera det med fotboll?

Man kan passionerat hata ett annat lag, andra supportrar.

Att ta steget till att använda nävarna är helt befängt och har ingenting med fotboll att göra. Jag, som väldigt inbiten supporter, precis som alla andra, ser skillnad på våld och fotboll.

Våld har ingenting att göra i fotbollens namn. Jag kan stå och skrika på motståndarna, och motståndar fansen, för att efteråt (när jag har lugnat ner mig) ta en öl med en av motståndar-supportrarna och diskutera matchen. Jag går inte runt och slår på folk, bara för att få ut lite agression.

hultman
2007-10-31, 01:54
Man kan passionerat hata ett annat lag, andra supportrar.

Att ta steget till att använda nävarna är helt befängt och har ingenting med fotboll att göra. Jag, som väldigt inbiten supporter, precis som alla andra, ser skillnad på våld och fotboll.

Våld har ingenting att göra i fotbollens namn. Jag kan stå och skrika på motståndarna, och motståndar fansen, för att efteråt (när jag har lugnat ner mig) ta en öl med en av motståndar-supportrarna och diskutera matchen. Jag går inte runt och slår på folk, bara för att få ut lite agression.

Du står alltså och skriker för att se cool ut inför andra?

Greg
2007-10-31, 01:55
Vilken är din relation till den kultur du avskyr?

Vad tänkte du på? Huliganism?

Mer än att jag har sprungit genom halva Göteborg, blivit kallad glåpord och se folk skrika hora efter min mamma samtidigt som de kastar ölflaskor efter oss, pågrund av min färg på min tröja.

Vart vill du gå?

Greg
2007-10-31, 01:56
Du står alltså och skriker för att se cool ut inför andra?

Nej. Passion antar jag. Oftast är det i frustration för att det egna spelet inte fungerar, därav tar jag ut min frustration genom att skrika. Ett dåligt domslut kanske får mig att ryta till.

hultman
2007-10-31, 01:59
Vad tänkte du på? Huliganism?

Mer än att jag har sprungit genom halva Göteborg, blivit kallad glåpord och se folk skrika hora efter min mamma samtidigt som de kastar ölflaskor efter oss, pågrund av min färg på min tröja.

Vart vill du gå?

Vilken tårdrypande historia. Av någon anledning finner jag det dock ganska osannolikt att självutnämnda tuffingar i WM skulle attackera en julis och hans morsa utan regelrätt provokation. Blev du träffad av någon ölflaska? Hur påverkades konditionen av maratonloppet?

hultman
2007-10-31, 02:00
Nej. Passion antar jag. Oftast är det i frustration för att det egna spelet inte fungerar, därav tar jag ut min frustration genom att skrika. Ett dåligt domslut kanske får mig att ryta till.

Vi kan alltså konstatera att du är överens om att fotboll handlar om hat och aggressioner, men att du avskyr människor som faktiskt utför de handlingar du skulle utfört om du kom undan utan repressalier?

Greg
2007-10-31, 02:01
Vilken tårdrypande historia. Av någon anledning finner jag det dock ganska osannolikt att självutnämnda tuffingar i WM skulle attackera en julis och hans morsa utan regelrätt provokation. Blev du träffad av någon ölflaska? Hur påverkades konditionen av maratonloppet?

Inte en jävla aning om de var medlemmar i WM eller inte. Det har väl ingenting med saken att göra? Det rättfärdigar inte deras aktioner på något sett.

Och nej, inte provokationer mer än att jag hade en ljusblå halsduk. Jag kanske gick konstigt?

Vafan har konditionen med saken att göra? Försökte du vara rolig? Du misslyckades kapitalt.

Greg
2007-10-31, 02:03
Vi kan alltså konstatera att du är överens om att fotboll handlar om hat och aggressioner, men att du avskyr människor som faktiskt utför de handlingar du skulle utfört om du kom undan utan repressalier?

Fotboll handlar inte om hat. Det handlar om passion. Jag tycker illa om IFK Göteborg för att de är konkurrenter och för att historien säger så, inte hatar jag IFK Göteborg och vill de illa.

Hat har ingenting med fotboll att göra. Hur svårt kan det vara? Bara för att man är passionerad behöver man inte ta till en extrem genom att hata och slå på folk. Jag skiter fullständigt i att ni håller på och puckla på varandra på ett öppet fält någonstans. Det jag stör på är att ni gör det i mina lags färger. Smutsar ner vårat namn och får klubben att stå i en ganska pinsam situation.

hultman
2007-10-31, 02:06
Har du en ursäkt för att alltid vara så dryg, Hultman? Någon förklaring eller något? Personlighetstörning eller dylikt?

Jag irriterar mig över att människor som uppenbarligen inte förstår drivkraften bakom en mentalitet tar sig friheten att kritisera både handlingarna och individerna. De flesta som kritiserar berörda personer i programmet har varken träffat dom eller vet vad de håller på med. För övrigt är jag fullkomligt frisk.

hultman
2007-10-31, 02:08
Inte en jävla aning om de var medlemmar i WM eller inte. Det har väl ingenting med saken att göra? Det rättfärdigar inte deras aktioner på något sett.

Och nej, inte provokationer mer än att jag hade en ljusblå halsduk. Jag kanske gick konstigt?

Vafan har konditionen med saken att göra? Försökte du vara rolig? Du misslyckades kapitalt.

Så, om glaskastarna inte var några "huliganer", varför gnäller du dig blå över den kulturen isf? Det finns väl inte någon som tycker att de handlingar du utsattes för är rättfärdigade, oavsett vad du kallar dig.

egge
2007-10-31, 02:08
Jag håller med greg. Mer kärlek ffs.

PowPow
2007-10-31, 02:12
Jag irriterar mig över att människor som uppenbarligen inte förstår drivkraften bakom en mentalitet tar sig friheten att kritisera både handlingarna och individerna. De flesta som kritiserar berörda personer i programmet har varken träffat dom eller vet vad de håller på med. För övrigt är jag fullkomligt frisk.

Det inlägget tog jag bort direkt efter att jag skrivit det. Tänkte ju gå och lägga mig :D

Men du måste väl förstå att din argumentation inte håller. Det tankesättet kan du ju på applicera på vilken individ som helst, som utfört vilken handling som helst.

Sen ställer jag mig oerhört avig till hela snacket om att personer som dissar slagsmålssupportrar inte är insatta i fotboll, och att de inte förstår att man håller sitt lag så kärt så att man är villig att slåss för det. OM man nu verkligen vill sitt lags bästa så kanske just slagsmålen är något man ska skära ner på. MEn det är klart - att låta ens lag spela inför tomma läktare är ju ett sätt att stödja sitt lag.

Fotboll handlar om känslor, visst. Men inte fan ska man föringa någons känslor för dennes lag bara för att personen ifråga har vett nog att inte förknippa fotboll med läktar- eller parkvåld.

Greg
2007-10-31, 02:12
Så, om glaskastarna inte var några "huliganer", varför gnäller du dig blå över den kulturen isf? Det finns väl inte någon som tycker att de handlingar du utsattes för är rättfärdigade, oavsett vad du kallar dig.

Om de inte var huliganer, vad var de då? Folk som skriker "IFK!!!" och jagar en, klassar jag som huliganer. De utför en våldsaktion i föreningens namn.

hultman
2007-10-31, 02:13
Fotboll handlar inte om hat. Det handlar om passion. Jag tycker illa om IFK Göteborg för att de är konkurrenter och för att historien säger så, inte hatar jag IFK Göteborg och vill de illa.

Hat har ingenting med fotboll att göra. Hur svårt kan det vara? Bara för att man är passionerad behöver man inte ta till en extrem genom att hata och slå på folk. Jag skiter fullständigt i att ni håller på och puckla på varandra på ett öppet fält någonstans. Det jag stör på är att ni gör det i mina lags färger. Smutsar ner vårat namn och får klubben att stå i en ganska pinsam situation.

Om nu "huliganuppgörelser" inte har någonting med fotboll att göra, varför kritiseras det då i samma kontext? Fight clubs är ju tillåtna, och jag förvånas dagligen över den godtyckliga gränsdragningen som sker när vi börjar diskutera våld. Ingen bryr sig när två fylltrattar utanför krogen sopar på varandra, ingen bryr sig när stureplansprofiler startar fight clubs (polisen har själv påpekat att det är fullt lagligt), ingen bryr sig när folk sopar på varandra i en ring, och ingen bryr sig när länder i mellanöstern förklarar krig mot varandra. Var klämmer skon när det kommer till våld i samband med fotboll?

kelk
2007-10-31, 02:13
Jag dissar folk som har växt upp utanför Stockholm och snackar om passion! Ok, mff och heif har ju lite historia men kom igen....

Greg
2007-10-31, 02:17
Om nu "huliganuppgörelser" inte har någonting med fotboll att göra, varför kritiseras det då i samma kontext? Fight clubs är ju tillåtna, och jag förvånas dagligen över den godtyckliga gränsdragningen som sker när vi börjar diskutera våld. Ingen bryr sig när två fylltrattar utanför krogen sopar på varandra, ingen bryr sig när stureplansprofiler startar fight clubs (polisen har själv påpekat att det är fullt lagligt), ingen bryr sig när folk sopar på varandra i en ring, och ingen bryr sig när länder i mellanöstern förklarar krig mot varandra. Var klämmer skon när det kommer till våld i samband med fotboll?

Våld på gatan, det är där det klämmer. Inte nog med att huliganer, och andra våldsaktivister, förstör för sig själva, de som är med i slagsmålet, samt för klubben. Det kostar staten pengar för att reparera kostnader. Sjukhusen tar emot folk som har skadat sig. Polisen är tvungna att sätta en stor del av sina resurser för att ett gäng finniga 16-åringar vill leka tuffa och slå på varandra.

kelk
2007-10-31, 02:18
Jag önskar er en trevlig debatt, ser fram emot att kora en eventuellt vinnare vid 12-snåret imorgon i denna evighetslånga debatt om vem som är mest äkta!

Greg
2007-10-31, 02:19
Jag dissar folk som har växt upp utanför Stockholm och snackar om passion! Ok, mff och heif har ju lite historia men kom igen....

MFF lite historia? Föreningen är, tillsammans med IFK Göteborg, den anrikaste föreningen i Sverige.

Eller nu kanske jag tolkar dig fel och du ville egentligen dra till med ett skämt för att lätta upp stämningen i tråden.

Xealswe
2007-10-31, 02:20
Fotbollshuliganer måste nog vara de mest fjantigaste och omogna revirpinkarna på länge, alla växer väl upp så småningom

hultman
2007-10-31, 02:20
Det inlägget tog jag bort direkt efter att jag skrivit det. Tänkte ju gå och lägga mig :D

Men du måste väl förstå att din argumentation inte håller. Det tankesättet kan du ju på applicera på vilken individ som helst, som utfört vilken handling som helst.

Sen ställer jag mig oerhört avig till hela snacket om att personer som dissar slagsmålssupportrar inte är insatta i fotboll, och att de inte förstår att man håller sitt lag så kärt så att man är villig att slåss för det. OM man nu verkligen vill sitt lags bästa så kanske just slagsmålen är något man ska skära ner på. MEn det är klart - att låta ens lag spela inför tomma läktare är ju ett sätt att stödja sitt lag.

Fotboll handlar om känslor, visst. Men inte fan ska man föringa någons känslor för dennes lag bara för att personen ifråga har vett nog att inte förknippa fotboll med läktar- eller parkvåld.

Nej. Det hela bygger på att alla är med i leken och således får ta konsekvenserna av den. Jag har aldrig påstått att motståndare till våld varken är intresserade eller insatta i svensk fotboll. Däremot tenderar fanatiska supportrar att ha större förståelse för nämnd kultur än de som inte intresserar sig för fotboll överhuvudtaget. Ett praktexemplar för oförståelse är ju ditt argument om att man bör hålla sig från bus utanför arenan om man inte vill att laget ska spela inför tomma läktare. SvFF har, rimligen, ingenting att göra med vad som händer utanför fotbollsarenorna mellan supportrar.

Greg:
Jag trodde inte att vi snackade om random plucke här i tråden.

Greg
2007-10-31, 02:22
Jag önskar er en trevlig debatt, ser fram emot att kora en eventuellt vinnare vid 12-snåret imorgon i denna evighetslånga debatt om vem som är mest äkta!

Det är en väldigt svår fråga, eftersom du har två olika läger av det hela. Dock tillhör jag majoriteten, som tar avstånd från våld i samband med fotboll, i samband med allt.

Jag är stolt över att vara MFF-are. Jag går på alla hemma-matcher. Jag åker på bortamatcher när tid och pengar finns tillgodo. Jag bär alltid färgerna med stolthet. Efter matchen mot TFF 99 var jag helt förstörd. Grät mig själv till sömns. Dagen efter gick jag med ljusblåa färger i skolan.

Greg
2007-10-31, 02:24
Nej. Det hela bygger på att alla är med i leken och således får ta konsekvenserna av den. Jag har aldrig påstått att motståndare till våld varken är intresserade eller insatta i svensk fotboll. Däremot tenderar fanatiska supportrar att ha större förståelse för nämnd kultur än de som inte intresserar sig för fotboll överhuvudtaget. Ett praktexemplar för oförståelse är ju ditt argument om att man bör hålla sig från bus utanför arenan om man inte vill att laget ska spela inför tomma läktare. SvFF har, rimligen, ingenting att göra med vad som händer utanför fotbollsarenorna mellan supportrar.

Greg:
Jag trodde inte att vi snackade om random plucke här i tråden.

Låt mig förtydliga mig själv, jag har förståelse för varför de gör det. Men jag accepterar det inte.

Vad menar du med random plucke?

PowPow
2007-10-31, 02:26
Nej. Det hela bygger på att alla är med i leken och således får ta konsekvenserna av den. Jag har aldrig påstått att motståndare till våld varken är intresserade eller insatta i svensk fotboll. Däremot tenderar fanatiska supportrar att ha större förståelse för nämnd kultur än de som inte intresserar sig för fotboll överhuvudtaget. Ett praktexemplar för oförståelse är ju ditt argument om att man bör hålla sig från bus utanför arenan om man inte vill att laget ska spela inför tomma läktare. SvFF har, rimligen, ingenting att göra med vad som händer utanför fotbollsarenorna mellan supportrar.


Jag talade, som jag nämnde i sista meningen om både läktar- och parkvåld.

Och om du kan garantera att firmaslagsmålen hålls avskiljt från folk som inte vill deltaga, och inte påfrestar varken klubbarnas eller statens kassa, så visst, slåss på. Det brukar dock inte bli så när det handlar om gängslagsmål och uppgörelser.

hultman
2007-10-31, 02:27
Låt mig förtydliga mig själv, jag har förståelse för varför de gör det. Men jag accepterar det inte.

Vad menar du med random plucke?

Random plucke per definition är väl vilken idiot som helst. Ett gäng götare som jävlas med en fredlig snubbe och hans morsa är både random plucke, idioter och tuffingar till luffare.

Greg
2007-10-31, 02:31
Random plucke per definition är väl vilken idiot som helst. Ett gäng götare som jävlas med en fredlig snubbe och hans morsa är både random plucke, idioter och tuffingar till luffare.

Nej, random plucke är folk som skriker hora efter min mor. Huliganer är sådana som jagar mig, kastar flaskor efter mig i föreningens namn.

Tricklev
2007-10-31, 02:32
Och om du kan garantera att firmaslagsmålen hålls avskiljt från folk som inte vill deltaga, och inte påfrestar varken klubbarnas eller statens kassa, så visst, slåss på. Det brukar dock inte bli så när det handlar om gängslagsmål och uppgörelser.

+1

Det finns inget vettigt sätt att försvara fotbolls-huliganismen, förutom att skrika "lol två fel blir ett rätt folk går i boxning!", "Min kutlru ffs inte röra!" och mesigt snack om att fotboll är känslor, och att känslor måste (uppenbarligen) överföras till slagsmål, annars vet man inget om fotboll.

Avslutningsvis vill jag säga att fotbollshuliganer är direkta jävla idioter, dom har inga vettiga argument, och dom består till grövsta majoritet av det mest oallmänbildade slöddret du kan hitta.

Rhino
2007-10-31, 08:28
Det jag ser som problemet med det aktuella Insider-programmet är att man försöker skapa en bild av ett massivt och omfattande läktarvåld som helt enkelt inte existerar.

En dryg Robert Aschberg försöker läxa upp AIK:s vd med hur han anser att övervakningskameror skall användas på läktarna och påstår om att tränaren Norling "umgås med huliganer". (Han hade stannat till vid en fotbollsplan där en turnering pågick och där ett av de många lagen kunde misstänkas innehålla huliganer.)

Det är helt enkelt inte seriös journalistik, vilket de ansvariga på Insider med stor säkerhet vet, men ändå sänder. Det är för mig väldigt oroande.

z_bumbi
2007-10-31, 08:47
Du verkade vilja moralisera över banankastningen. Samma påstådda moralister brukar alltid hävda att vanliga hederliga människor inte vågar gå på fotbollsmatcher längre eftersom de är så rädda för att få stryk. Jag fick intrycket av att du är en person som sitter hemma i soffan och gnäller över hur firmakillar förstör fotbollen.

Folk vågar inte på på matcherna längre eftersom det förekommer våld så vad är det konstiga med att folk säger det? T o m jag har varit utsatt för provokation av fotbollspacket och jag är helt ointresserad av sporten, vid det tillfället gick det alltså inte ens att vara i Stockholm i samband med match.

Fotboll som ursäkt för att slåss? Snarare ett kanske olyckosamt upplägg. Älskar man något så pass mycket som en idrottsklubb är inte steget långt från att stå och skrika glåpord till att ta till näven. Det vet vi alla i det manliga könet. Veva nävar har de flesta gjort sen lekis, varför inte kombinera det med fotboll?

Sålt många bingolotter, tvättat matchtröjor för U-93-orna eller krattat många grusplaner den sista tiden? Det brukar vara si och så med den saken bland de som säger att de "älskar" en klubb..

Rhino
2007-10-31, 08:52
Folk vågar inte på på matcherna längre eftersom det förekommer våld, så vad är det konstiga med att folk säger det?

Det skulle vara oerhört sorgligt om det vore så, men varför tror du att det ligger till på det sättet? Du vet väl att publiksiffrorna i allsvenskan är de högsta på hur många år som helst?

Eddie Vedder
2007-10-31, 09:06
Jag tycker "läktarvåldet" är något som lyfts fram och romantiseras något fruktansvärt av media, Aftonbladets "Rosa bandet"-kampanj kändes som rena hyllninge till alla idioter som står och skakar på stängslen bakom mål och skriker på poliserna.
Det är ju bara tragiska personer som försöker hävda sig, och både TV pch tidningar visar gladeligen bilder på dom om och om igen.

VÅLDET förekommer ju snarare långt ifrån arenorna, ofta på annan ort t.o.m. Jag minns för några år sen när det var en vinterturnering i Örebro, det var just efter att arenan lagt konstgräs. Då åkte "supportrar" för IFK Göteborg och Hammarby till Karlskoga (ca. 4 mil från Örebro och 1 mil från min hemort Degerfors) och slogs mitt under matchen.
Det var alltså fyra mil bort som "läktarvåldet" ägde rum. Ofta är det dessutom firmor som bara är ute efter att slåss, finns en riktigt patetisk firma i Värmland som åker runt iklädda Färjestads, Degerfors IF:s eller Boltics kläder och slåss med andra supportrar på uppgjord plats före alla matcher. Personerna ifråga använder idrottsklubbarna för att få bråka och klubbarna får skit.

Det som sker på arenan har klubbarna ansvar för tycker jag, men inte att någon slåss med en klubb T-shirt flera timmar före matchen, flera mil därifrån.

skaparn
2007-10-31, 09:18
En sak som slår mig är hur ovårdat man hanterar bilderna som kablas ut i samband med läktarvåld(tm), både i Insider och i de på senare tiden väldigt frekventa nyhetsinslagen. Det är ju hur många identifierbara ansikten som helst, antingen i handfängsel tagna av polisen eller så väljer man att visa slumpvisa unga fotbollsupportrar för att få bildmaterial till Bengt Magnussons stämma som förklarar hur rädda barnen är för att gå på fotboll idag.
Det är ytterst abra dels av den anledning att polisen vid matcher har en tendens att suga in ganska många människor i sin jakt på de riktiga bråkstakarna, så man riskerar att oskyldigt brännmärka personer. En arbetsgivare kanske inte blir så glad av att se dig gripen av polisen bara för att du befann dig i närheten av bråk.
Ej heller om man är skyldig till både det ena och det andra vid tillfället så kan man ju undra varför vissa brottslingar i TV får sin idenditet skyddad av pixeleffekter eller en fängelseskjorta över huvudet medan huliganer ska hängas ut skoningslöst.

gnagaren
2007-10-31, 13:20
En sak som slår mig är hur ovårdat man hanterar bilderna som kablas ut i samband med läktarvåld(tm), både i Insider och i de på senare tiden väldigt frekventa nyhetsinslagen. Det är ju hur många identifierbara ansikten som helst, antingen i handfängsel tagna av polisen eller så väljer man att visa slumpvisa unga fotbollsupportrar för att få bildmaterial till Bengt Magnussons stämma som förklarar hur rädda barnen är för att gå på fotboll idag.
Det är ytterst abra dels av den anledning att polisen vid matcher har en tendens att suga in ganska många människor i sin jakt på de riktiga bråkstakarna, så man riskerar att oskyldigt brännmärka personer. En arbetsgivare kanske inte blir så glad av att se dig gripen av polisen bara för att du befann dig i närheten av bråk.
Ej heller om man är skyldig till både det ena och det andra vid tillfället så kan man ju undra varför vissa brottslingar i TV får sin idenditet skyddad av pixeleffekter eller en fängelseskjorta över huvudet medan huliganer ska hängas ut skoningslöst.


+1 på det

Som jag skrev tidigare i tråden så såg jag t.o.m bilder på mig själv, vilket inte är så kul då jag jobbar för AIK på deras allsvenska- och ibland hockeymatcher.
Vore inte så kul om arbetsgivaren nästa gång säger att han såg mig på insider och att jag inte är välkommen längre.

Tigerkotten
2007-10-31, 13:25
Ja men de borde väl sätt vad du gör dock på filmnen, om du nu inte gjorde något alls så borde det ju inte innebära några problem.

Rhino
2007-10-31, 14:25
Ja, men de borde väl sett vad du gör dock på filmen, om du nu inte gjorde något alls så borde det ju inte innebära några problem.

Det otrevliga är ju den "guilt-by-association" som ändå sker. Om man visar en film på några killar på en läktare och samtidigt pratar om hur firman dödat en människa, görs ändå en koppling - utan att Insider uttryckligen behöver säga att det var just dessa personer som var ansvariga.

Eddie Vedder
2007-10-31, 14:29
Det otrevliga är ju den "guilt-by-association" som ändå sker. Om man visar en film på några killar på en läktare och samtidigt pratar om hur firman dödat en människa, görs ändå en koppling - utan att Insider uttryckligen behöver säga att det var just dessa personer som var ansvariga.

Men det här att alla visas upp i TV gäller ju inte bara läktarbråk utan alla former av offentliga "upplopp" som involverar många människor.

Det är ju knappast särskilt lockande att komma med på bild om det är kravaller mitt i stan heller. Låt säga en demonstration som spårar ur, oavsett om man tillhör dom som sköter sig kanske man går klädd som bråkstakarna (minus snusnäsduken för ansiktet då förstås:Virro ) men råkar komma med på bild då man bara går förbi så är ju inte det så smickrande heller.

Så oavsett om det är fel eller ej av media att exponera folk så tydligt så är det ju knappast något som enkom gäller fotbollsmatcher.

skaparn
2007-10-31, 14:46
Ja men de borde väl sätt vad du gör dock på filmnen, om du nu inte gjorde något alls så borde det ju inte innebära några problem.

Det där är ett argument lika dumt som det tyvärr är vanligt.

skaparn
2007-10-31, 14:50
Men det här att alla visas upp i TV gäller ju inte bara läktarbråk utan alla former av offentliga "upplopp" som involverar många människor.

Det är ju knappast särskilt lockande att komma med på bild om det är kravaller mitt i stan heller. Låt säga en demonstration som spårar ur, oavsett om man tillhör dom som sköter sig kanske man går klädd som bråkstakarna (minus snusnäsduken för ansiktet då förstås:Virro ) men råkar komma med på bild då man bara går förbi så är ju inte det så smickrande heller.

Så oavsett om det är fel eller ej av media att exponera folk så tydligt så är det ju knappast något som enkom gäller fotbollsmatcher.

Indeed. Jag minns kravallerna i Göteborg och hade flera bekanta som deltog på både fredligt och mindre fredligt vis och då mer eller mindre oförtjänt råkade ut för polisens åtgärder. Gemensamt för alla var att folk som såg deras ansikte i TV-rutan i samband med kravallerna (demonstrationer också, det var ju inte bara kravaller) inte brydde sig det minsta om vad de gjorde, utan bara att de var där.

Trance
2007-10-31, 14:57
Jag irriterar mig över att människor som uppenbarligen inte förstår drivkraften bakom en mentalitet tar sig friheten att kritisera både handlingarna och individerna. De flesta som kritiserar berörda personer i programmet har varken träffat dom eller vet vad de håller på med. För övrigt är jag fullkomligt frisk.

Drivkraften är nog delad. Dels finns det självklart de klassiska problembarnen som efter en tuff uppväxt äntligen hittar en grupp där de kan höra hemma, en grupp där det äntligen finns en familj och ingen pappa som sviker en om och om igen. Lättpåverkade och sugna på gemenskap sugs de snabbt upp i en stämning med klara uppgifter och roller.

Sedan har vi deras fans, fans som dels kan hänga på och dels heja på dem på Internet. Dessa är ungefär som whiggers. Som de välbärgade vita ungarna som levt hela livet i en fin villa och idoliserar gangsta-kulturen. Detta har ju självklart fått sitt uppsving med Internet där fansen kan läsa om sina hjältar, idolisera och använda deras retorik som "julgran", "bjuda upp till dans" och "box". Man kan även mysa över vilka som är tuffast utav firmorna, precis som whiggers kunde heja på west coast vs east coast. Man har självklart koll på vilka kläder man får ha på sig också och klädstilen, som duktiga följare skall ha.

Självklart är detta sökande efter identitet roligt och desto mer uppmärksamhet desto mer fans (till en viss gräns, måste fortfarande vara "underground"). Men det är ju också därför man inte bokar tid i ett grustag ej kopplat någon match långt ifrån stan (förutom i extrema undantag) och slåss.

skaparn
2007-10-31, 15:08
Drivkraften är nog delad. Dels finns det självklart de klassiska problembarnen som efter en tuff uppväxt äntligen hittar en grupp där de kan höra hemma, en grupp där det äntligen finns en familj och ingen pappa som sviker en om och om igen. Lättpåverkade och sugna på gemenskap sugs de snabbt upp i en stämning med klara uppgifter och roller.

Sedan har vi deras fans, fans som dels kan hänga på och dels heja på dem på Internet. Dessa är ungefär som whiggers. Som de välbärgade vita ungarna som levt hela livet i en fin villa och idoliserar gangsta-kulturen. Detta har ju självklart fått sitt uppsving med Internet där fansen kan läsa om sina hjältar, idolisera och använda deras retorik som "julgran", "bjuda upp till dans" och "box". Man kan även mysa över vilka som är tuffast utav firmorna, precis som whiggers kunde heja på west coast vs east coast. Man har självklart koll på vilka kläder man får ha på sig också och klädstilen, som duktiga följare skall ha.

Självklart är detta sökande efter identitet roligt och desto mer uppmärksamhet desto mer fans (till en viss gräns, måste fortfarande vara "underground"). Men det är ju också därför man inte bokar tid i ett grustag ej kopplat någon match långt ifrån stan (förutom i extrema undantag) och slåss.

Så otroligt bra beskrivning.

För övrigt är det givet att east coast är mycket tuffare än west. Mycket mer äkta, fo sho nigga.

hultman
2007-10-31, 21:44
Drivkraften är nog delad. Dels finns det självklart de klassiska problembarnen som efter en tuff uppväxt äntligen hittar en grupp där de kan höra hemma, en grupp där det äntligen finns en familj och ingen pappa som sviker en om och om igen. Lättpåverkade och sugna på gemenskap sugs de snabbt upp i en stämning med klara uppgifter och roller.

Sedan har vi deras fans, fans som dels kan hänga på och dels heja på dem på Internet. Dessa är ungefär som whiggers. Som de välbärgade vita ungarna som levt hela livet i en fin villa och idoliserar gangsta-kulturen. Detta har ju självklart fått sitt uppsving med Internet där fansen kan läsa om sina hjältar, idolisera och använda deras retorik som "julgran", "bjuda upp till dans" och "box". Man kan även mysa över vilka som är tuffast utav firmorna, precis som whiggers kunde heja på west coast vs east coast. Man har självklart koll på vilka kläder man får ha på sig också och klädstilen, som duktiga följare skall ha.

Självklart är detta sökande efter identitet roligt och desto mer uppmärksamhet desto mer fans (till en viss gräns, måste fortfarande vara "underground"). Men det är ju också därför man inte bokar tid i ett grustag ej kopplat någon match långt ifrån stan (förutom i extrema undantag) och slåss.

Det finns nog, precis som du beskriver, olika drivkrafter för olika personer. Vissa vill legitimera sitt våldsintresse medan andra hatar sina antagonister eller gör någonting roligt med polarna. Dock, om man varken förstår eller accepterar extrema vägval så bör man tänka efter ett par sekunder innan man blir självutnämnd expert, kallar alla utövare för idioter och lobbar för mörchning av alla "huliganer". Så fort random Plucke utan intresse för källkritik försöker hosta fram en åsikt så börjar diskussionen likna den om självmord och huruvida det är fegt eller inte. Vissa avskyr att människor försöker utvärdera en annan individs lidande utan faktisk kunskap om situationen, medan andra vägrar sluta skrika fegis vad de än får höra.

nr16
2007-11-01, 00:34
Sålänge firmor/ultrasgrupper slåss med varandra så är det helt ok enligt mig. Men när dom går på vanliga "julgranar" så har det gått för långt. Om man börjar slåss med "julgranar" istället för med andra lags firmor så bevisar det bara att man inte vågar slåss mot folk som garanterat kommer slå tillbaka på en. Tex MFF's Blue Dogs (eller vad dom nu heter) stod så nära HIFklacken som möjligt (MFF-HIF på stadion i sommras) och hetsade FrontLine o Yungboys i 85 minuter av matchen, när 5 min återstår lämnar SAMTIGA av MFF's "firmagrabbar" Malmö stadion och beger sig till en pub där FL o YB aldrig kommer hitta dom...I matchen mellan MFF o TFF så blev det 0-0, (ett stort nederlag för MFF som alltså bara fått med sig 1 pinne från lagens båda möten) så väljer Blue Dogs att gå på oss TFFare, vi som inte har en firma eller ultrasgrupp för dom vet om att vi inte kommer slå tillbaka. Det är ett stort bevis på att dom har missat helt vad det innebär att kalla sig firma, inte våga slåss mot andra lags firmor utan går på vanliga julgranar. Det är fegt som fan och är det såhär så är det inte ok med firmor och så.

Med andra ord, Det är OK om firmor slåss med varandra. det är inte ok om firmor inte vågar slåss med varnadra o går på vanliga supportrar istället...

En sak till. Hets är ALLTID ok ;)

egge
2007-11-01, 00:46
Finns det firmor i Trelleborg?

nr16
2007-11-01, 00:49
Nej, det är därför de e så fegt och ynkligt att slåss med oss!

Inte bara för att vi e från trelleborg utan för vi inte har ngn firma/ultrasgrupp!

Clarkolofsson
2007-11-01, 01:06
Drivkraften är nog delad. Dels finns det självklart de klassiska problembarnen som efter en tuff uppväxt äntligen hittar en grupp där de kan höra hemma, en grupp där det äntligen finns en familj och ingen pappa som sviker en om och om igen. Lättpåverkade och sugna på gemenskap sugs de snabbt upp i en stämning med klara uppgifter och roller.

Sedan har vi deras fans, fans som dels kan hänga på och dels heja på dem på Internet. Dessa är ungefär som whiggers. Som de välbärgade vita ungarna som levt hela livet i en fin villa och idoliserar gangsta-kulturen. Detta har ju självklart fått sitt uppsving med Internet där fansen kan läsa om sina hjältar, idolisera och använda deras retorik som "julgran", "bjuda upp till dans" och "box". Man kan även mysa över vilka som är tuffast utav firmorna, precis som whiggers kunde heja på west coast vs east coast. Man har självklart koll på vilka kläder man får ha på sig också och klädstilen, som duktiga följare skall ha.

Självklart är detta sökande efter identitet roligt och desto mer uppmärksamhet desto mer fans (till en viss gräns, måste fortfarande vara "underground"). Men det är ju också därför man inte bokar tid i ett grustag ej kopplat någon match långt ifrån stan (förutom i extrema undantag) och slåss.

Ledsen men min vän men det du skriver stämmer endast in på en bråkdel av grabbarna. Jag gillar när folk försöker leka "experter" i huliganfrågan. Ni har inte en suck varför man väljer att boxas. Det är inte för att bli accepterad eller slippa bli sviken.. blabla bullshit*bs* . Jag råder dig att läsa böcker om det hela och inte se nån dokumentär med Aschberg.

Greg
2007-11-01, 01:50
Ledsen men min vän men det du skriver stämmer endast in på en bråkdel av grabbarna. Jag gillar när folk försöker leka "experter" i huliganfrågan. Ni har inte en suck varför man väljer att boxas. Det är inte för att bli accepterad eller slippa bli sviken.. blabla bullshit*bs* . Jag råder dig att läsa böcker om det hela och inte se nån dokumentär med Aschberg.

Men kom igen nu. Enlighten us. Låt oss diskutera.

Jag har läst Red Army General och Men in Black.

Jag har även sett massvis med dokumentärer om huliganism, känner/kände folk som är medlemmar i huligan-gäng.

1986
2007-11-01, 01:53
Huliganism är ju helt okay sålänge ingen annan kommer till skada. Precis som kravaller är helt okay, sålänge det inte kostar samhället något.

Nej, just det...

Clarkolofsson
2007-11-01, 02:07
Men kom igen nu. Enlighten us. Låt oss diskutera.

Jag har läst Red Army General och Men in Black.

Jag har även sett massvis med dokumentärer om huliganism, känner/kände folk som är medlemmar i huligan-gäng.

Då vet du antaligen lika väl som jag vad det är som gäller. Varieteten i en firma är lika stor som i en vanlig skolklass. Det är inga speciella grabbar som drar sig till dessa våldsgäng. Det är vanliga killar som gillar fotboll och har en förkärlek till box, och antagligen haft det sen barnsben. Men grejen är den att har man en gång upplevt en sammandrabbning är det jädra svårt att inte bli faschinerad. Det tryck och det adrenalin man upplever är väl mkt svårare att uppnå av differse beroende. Vissa får "det" av att spela på jackvegasmaskiner, vissa på att spela på trav, andra på att hoppa bungy jump.

Och så finns det dom som gillar och slåss. slut :D

Eddie Vedder
2007-11-01, 07:20
Med andra ord, Det är OK om firmor slåss med varandra.

Men snälla nån, du skämtar nu va?

Så personerna som får åka in till sjukhuset, eventuell skadegörelse, kostnader för polisens ingripande o.s.v. Du tycker inte att det är hyfsat onödiga pengar ur statskassan?

Precis som knarkande och supande inte är ens egen sak helt och hållet är det samma sak med slagsmål, när det väl går över står så står det ju på samhällets nota i slutändan.

heartfailure07
2007-11-01, 08:38
Intressant att se "firma-älskarna" försvara sitt trams. Har rykt ihop med framförallt GBG och HBG firmorna då och då, och det imponerar inte direkt. När de möts av någon som bemöter dem lika aggressivt som de själva uppträder så brukar det mest gnällas, det ska springas till polisen och pipas om att "vakterna är sjuka i huvudet". Detta gäller såklart inte ledarna, för de står och småpratar med tillresta supporterpoliser och diskuterar det ena och andra.

Min åsikt är att en del av ledarna är smarta människor, som gör detta av personliga anledningar, stiga i graderna, få ett rykte och gå vidare i andra organisationer etc. Medans de som ränner runt och gapar och skriker bara är kanonmat.

skaparn
2007-11-01, 09:23
Ledsen men min vän men det du skriver stämmer endast in på en bråkdel av grabbarna. Jag gillar när folk försöker leka "experter" i huliganfrågan. Ni har inte en suck varför man väljer att boxas. Det är inte för att bli accepterad eller slippa bli sviken.. blabla bullshit*bs* . Jag råder dig att läsa böcker om det hela och inte se nån dokumentär med Aschberg.

Jag råder dig att läsa Trance inlägg istället för att hitta på och sedan aggresivt bemöta något som inte skrivits.

mangs
2007-11-01, 11:35
Ni som romantiserar firma-verksamhet:

Väx upp!

På vilket sätt visar ni kärlek för en förening genom att slåss i klubbes färger? Jag kan förstå att det ger en kick att hamna i en situation Vi mot dem men tänker ni inte på konsekvenserna? Även om alla involverade är med på noterna och det finns regler att följa (så att man inte slår ihjäl varandra).

1. Det leder till ökade kostnader för samhället (sjukvård, poliser etc).
2. Det blir en kostnad för berörda klubbar + troligen minskade publikintäkter
3. Klubbens riktiga supportrar vill inte förknippas med packet.


Om man är en sådan stor egoist att man låter sin egen kick gå ut över andra så borde man nog fundera igenom vad man håller på med.


Sedan de huliganer som ger sig på oskyldiga och beter sig illa under och runt en match. Ni skall hängas ut.

Jag vet inte hur många snorungar/huliganer som när de befinner sig i sin flock spelar tuffa och mopsar sig med polisen etc. Små osäkra 14-åriga pojkar dricker sina folköl och skriker att de skall mörda andra bara för att de råkar hålla på ett annat lag, eller ännu värre, går till handgripligheter.


Jag har följt Allsvensk fotboll sedan början av 90-talet och jag anser att problemet är större idag (kanske för att jag blivit äldre).

Det som är det mest patetiska är de low-life huligankräk i 25-30-års åldern som de unga våldsverkarna ser upp till. De borde fan söka hjälp.

Sven_b
2007-11-01, 11:36
Men programmet var skit.. Bara smågrabbar som slåss ju... Vill man se huliganer så åk till england.. 2001 var jag i london och hamnade i ett upplopp mellan TOTTENHAM fans och LIVERPOOL fans... Både Firman Boys och DFG hade skitit ner sig och sprungit hem till mamma!

Haha, varför skulle Svenska huliganer vara mer rädda för engelsmen än vad man är för holländare, tjecker och greker ? Engelska huliganer och dess fans i övrigt är så jävla överskattade. Nu för tiden är det begravningsstämning på dom flesta engelska arenorna.

Rhino
2007-11-01, 11:59
Jag har följt Allsvensk fotboll sedan början av 90-talet och jag anser att problemet är större idag

Jag blir lite förvånad över detta. Jag har själv sett de flesta av AIK:s matcher under nästan tjugo år och vet att i slutet av åttiotalet och början av nittiotalet var det direkt farligt att gå på fotboll. Då rådde en "alla-mot-alla"-mentalitet, där alla med någon typ av halsduk eller lagattribut var lovligt byte. Så är det inte i dag.

Jag upplever att jag som inte är intresserad av att bråka löper oerhört liten risk att bli inblandad i något nu. På det sättet är skillnaden enorm, nu när en kristalisering har skett mellan vanliga fotbollsintresserade och "firma"-folk. Det är förstås fortfarande synd att vissa vill slåss med andra, men för mig personligen är det betydligt bättre som läget är nu än för ~20 år bakåt.

Det är också därför jag känner lite olust över den medvetet falska bild som Insider målar upp, där det framstår som att omfattande läktarvåld tillhör vardagen och skrämmer bort de flesta åskådare. Jag kan för övrigt helt ärligt säga att antal tillfällen jag själv bevittnat "läktarvåld" under alla år kan jag räkna på ena handens fingrar. De flesta av dessa tillfällen var för övrigt på bortamatcher i början av 90-talet.

goj739
2007-11-01, 12:11
Man skall absolut inte glömma de närmast horibla polisinsatser som sker idag. Har själv blivit pushad av poliser att springa rakt in i IFK, då de står 50 meter bort utanför vår sektion.
-Jag vill inte slåss, kan jag inte bara få ta vagnen hem (hållplatsen som ligger bakom alla IFK)
- Men vafan, ni hetsade inne på läktaren! Stå upp för det nu!!

På fotboll gäller inte polisens regelverk. Det är ett jävla skämt hur de agerar. Misshandel är inget ovanligt från polisens sida, som är minst lika taggade på att få slå någon på käften som de alla huliganer.

Diggler
2007-11-01, 12:29
De flesta fotbollshuliganer har drogproblem, är svagt begåvade ,har självskadebeteende (skär sig själva o likn. precis som emos) och röstar borgerligt. Diskutera.

Eddie Vedder
2007-11-01, 12:31
Jag upplever att jag som inte är intresserad av att bråka löper oerhört liten risk att bli inblandad i något nu. På det sättet är skillnaden enorm, nu när en kristalisering har skett mellan vanliga fotbollsintresserade och "firma"-folk. Det är förstås fortfarande synd att vissa vill slåss med andra, men för mig personligen är det betydligt bättre som läget är nu än för ~20 år bakåt.

Det är också därför jag känner lite olust över den medvetet falska bild som Insider målar upp, där det framstår som att omfattande läktarvåld tillhör vardagen och skrämmer bort de flesta åskådare.

Jag håller med Rhino här, i övrigt vad Mangs inlägg alldeles utomordentligt, men just här håller jag med.
Jag kan först och främst inte se logiken i att "folk inte vågar gå på fotboll längre", det är ju bara att kolla 5 sekunder på statistik från publiksiffror och jämföra med 90-talet så är det ju helt andra världar. Och vilka matcher drar dom absolut största publiksiffrorna? Jo "högriskmatcherna", toppmöten och derbyn t.ex. Skulle folk nu vara så rädda är det då inte lite konstigt att Råsunda ändå fylls vid vartenda derby?

Och sen tror jag också att våldet var annorlunda under 90-talet. Idag får ju våldsmakarna ständigt uppmärksamhet av media så att det framgår som betydligt vanligare än det är. I övrigt är det som sagt mestadels idioter som bestämt sig för att slåss och det kan ske med flera timmars mellanrum före och/eller efter matcherna.
Jag minns när Degerfors IF var i Allsvenskan och ett gäng degerforsare slogs med ett gäng hammarbyare nedanför min mormors balkong. Det var ett stort slagsmål som bara uppstod och som fler och fler gav sig in i. Till slut såg det ut som marknadsslagsmålet från Emil i Lönneberga.:D

När AIK kom på besök i Superettan för två år sen var det en fantastiskt fin tillställning och positiv stämning runt matchen. Slagsmålet däremot, det var flera timmar före och bestod av AIK:are mot ett tillrest pack från Värmland tillsammans med ett gäng idioter från Degerfors som inte ens gick på matchen sen.

mangs
2007-11-01, 16:33
Jag tror att dagens ökade intreese är en följd av den ökade mediabevakningen. Idag är det hela bilagor i tidningar flera dagar innan ett Stockholmsderby. Mycket mer fotboll i TV och så då givetvis internet vilket gör att en snittsupporter idag kan leva med sitt lag så gott som dygnet runt om h*n vill. Det är framför allt detta som höjt publiktrycket och jag tror att det hade varit ännu högre om fler i publiken ägnade sig åt att älska det egna laget och skapa en bra stämning istället för att springa omkring som en glytt och skapa oreda.

Visst, firmorna drar till sig de som vill slåss men jag tycker även det finns fler puckon idag som bränner bengaler, slåss på läktaren, springer in på plan, slänger in saker på plan, skall döda motståndarsupportrarna eller våldta linjemannen. Förr fanns det också puckon men de var betydligt färre, i alla fall på MFFs matcher. Förr var det ofta rätt mycket ironi i det hela och mindre hat

Verbalt hat mot domare etc kan under match vara stämningshöjande men det finns ju en gräns. När man ser 10-12åringar hetsade av varandra stå och skrika för allt vad de är värda att de skall "kravalla" och "-Vi ses i parken" och sådant urbota löjligt så vet jag uppriktigt inte om jag skall skratta eller gråta.

nr16
2007-11-01, 17:30
Men snälla nån, du skämtar nu va?

Så personerna som får åka in till sjukhuset, eventuell skadegörelse, kostnader för polisens ingripande o.s.v. Du tycker inte att det är hyfsat onödiga pengar ur statskassan?

Precis som knarkande och supande inte är ens egen sak helt och hållet är det samma sak med slagsmål, när det väl går över står så står det ju på samhällets nota i slutändan.

Helt seriöst. Polisen kan skita i det och sen får dom såklart betala sin sjukhusräkning själv, då kanske det skrämmer folk som får förfrågningar från diverse firmor.

Det är samma sak som att vi inte ska ta in fler invandrare eftersom dom kostar bara pengar från stadskassan och det är vi skattebetalare som betalar deras upphehäll eftersom vissa in jobbar.

Trance
2007-11-01, 17:40
Helt seriöst. Polisen kan skita i det och sen får dom såklart betala sin sjukhusräkning själv, då kanske det skrämmer folk som får förfrågningar från diverse firmor.

Det är samma sak som att vi inte ska ta in fler invandrare eftersom dom kostar bara pengar från stadskassan och det är vi skattebetalare som betalar deras upphehäll eftersom vissa in jobbar.

Du är född 1990 va?

nr16
2007-11-01, 17:41
.... Skulle folk nu vara så rädda är det då inte lite konstigt att Råsunda ändå fylls vid vartenda derby?...

BP - DIF
Publik: 15 092

AIK-BP
Publik: 17 315.

Bajen - AIK
Publik: 25 870

DIF - Bajen
Publik
24634

Bajen - DIF
Publik: 23545

Råttsunda rymmer ca 38k
"Råsunda ändå fylls vid vartenda derby?" Just det ja!

Råsunda fylls ENDAST när AIK möter DIF eller tvärt om!

nr16
2007-11-01, 17:41
Du är född 1990 va?

Jadå, vad har det med saken att göra :O?!

gnagaren
2007-11-01, 17:44
BP - DIF
Publik: 15 092

AIK-BP
Publik: 17 315.

Bajen - AIK
Publik: 25 870

DIF - Bajen
Publik
24634

Bajen - DIF
Publik: 23545

Råttsunda rymmer ca 38k
"Råsunda ändå fylls vid vartenda derby?" Just det ja!

Råsunda fylls ENDAST när AIK möter DIF eller tvärt om!


Uttala dig ej när du inte har fakta, Råsunda rymmer "bara" runt 35k

Trance
2007-11-01, 17:44
Jadå, vad har det med saken att göra :O?!

Hade bara för mig jag läste det någonstans men det lät inte riktigt så när du tryckte på ordet skattebetalare så. Men det är ju en annan diskussion hur som helst.

z_bumbi
2007-11-01, 17:47
Verbalt hat mot domare etc kan under match vara stämningshöjande

Ännu en sak som gör att jaq inte tycker om fotbollspublik, varför ska man hata domaren?
Det är ju att man tillåter detta som gör att attacker på domaren lättare blir av, det är inte heller så kul för en 15 åring när stora delar av publiken gör som de brukar göra på större matcher och skriker skällsord under en ungdomsmatch.

nr16
2007-11-01, 17:47
Uttala dig ej när du inte har fakta, Råsunda rymmer "bara" runt 35k

Ca 38 +- 10%

hultman
2007-11-01, 18:21
Ca 38 +- 10%

Vad snackar du om?

nr16
2007-11-01, 18:26
Vad snackar du om?

CIRKA 38= (I DETTA FALL) ÄR DET SAMMA SOM 38 +- 10%

hultman
2007-11-01, 18:45
CIRKA 38= (I DETTA FALL) ÄR DET SAMMA SOM 38 +- 10%

Nej. Råsunda tar in maximalt 36608 personer, men då räknas inte bara de vanliga platserna. Vissa platser används heller inte vid fotbollsmatcher. Generellt sett så är det slutsålt när publiksiffran uppgår till 32000 besökare.

Sven_b
2007-11-02, 00:10
Robban själv umgås med huliganer, han som smutskastade Rikard Norling som var och tittade på en fotbollsturnering. *whistle* http://www.dfgsthlm.com/spgm/gal/diverse/DSC00061.jpg

bild från http://www.dfgsthlm.com/

Psychological
2007-11-02, 00:31
Ha ha ha.. Såg någon kvällens avsnitt då? Snart kommer det säkert stå "PRIVATE" på GNAGETS dräkter!!!

snartspensligvegan
2007-11-02, 01:18
Kollade nu idag på det där om EF-resor till Malta. Snyggt att hetsa, klart ungdomarna super om de får dra på en resa till en festort, är väl mest föräldrarnas ansvar imho, låter man dem åka iväg så kan man ju gissa sig till vad som kommer att hända.

Kanske svårt när aaaaaalla andra av ungens kompisar får åka dock..

Eddie Vedder
2007-11-02, 07:59
Helt seriöst. Polisen kan skita i det och sen får dom såklart betala sin sjukhusräkning själv, då kanske det skrämmer folk som får förfrågningar från diverse firmor.

Det är samma sak som att vi inte ska ta in fler invandrare eftersom dom kostar bara pengar från stadskassan och det är vi skattebetalare som betalar deras upphehäll eftersom vissa in jobbar.

Kände du bara för att klaga på invandringspolitiken och försökte klämma in det nånstans? För inte har det ett dugg med varandra att göra iaf.

Vem ska avgöra om en person blivit misshandlad i en firmafight eller ej? Vem ska avgöra om en person blivit misshandlad "mot sin vilja" o.s.v.? Vem inne på sjukhuset tar ett sånt beslut? Vart går gränsen för vad som är självförvållat?

Då borde ju likagärna spelarna på planen betala sina sjukhusräkningar om dom skadar sig, dom är ju knappast tvungna att spela fotboll.

Utöver att två saker bekostas av skattepengar är din liknelse med invandrare skrattretande.:laugh:

Rhino
2007-11-02, 08:28
BP - DIF
Publik: 15 092

AIK-BP
Publik: 17 315.

"Råsunda ändå fylls vid vartenda derby?" Just det ja!


Du begriper väl att BP inte "räknas" när någon pratar om stockholmsderbyn? Skulle du ha ytterligare någon insikt borde du även förstå att publiksiffor på 17000 mot ett lag som BP faktiskt är otroligt bra och något som ingen kunde drömma om för bara tio år sedan.


Ännu en sak som gör att jaq inte tycker om fotbollspublik, varför ska man hata domaren?

Det är ju att man tillåter detta som gör att attacker på domaren lättare blir av,

Attacker mot domare! Det låter ju som det är något vanligt förekommande även detta! Du känner säkert till i så fall när dessa attacker har ägt rum och av vem/vilka?

z_bumbi
2007-11-02, 08:56
Attacker mot domare! Det låter ju som det är något vanligt förekommande även detta! Du känner säkert till i så fall när dessa attacker har ägt rum och av vem/vilka?

http://www.svenskfotboll.se/t2.aspx?p=16982&x=1&a=131348

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,65372891_537__,00.html

http://www.metro.se/se/article/tt/2007/10/29/allsvhammarbypublik/index.xml

Vill du ha fler fall?

Rhino
2007-11-02, 09:30
Attacker mot domare! Det låter ju som det är något vanligt förekommande även detta! Du känner säkert till i så fall när dessa attacker har ägt rum och av vem/vilka?

http://www.svenskfotboll.se/t2.aspx?p=16982&x=1&a=131348

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,65372891_537__,00.html

http://www.metro.se/se/article/tt/2007/10/29/allsvhammarbypublik/index.xml

Vill du ha fler fall?


Ja, det vore mycket intressant faktiskt!

De fall du länkade till gällde alltså att spelare i Syrianska IK (div2) attackerade en domare 2004, att spelare i FK Bosna (div5) attackerade domaren 2005, samt att någon i hammarbypubliken (allsvenskan) kastade in en smällare 2007.

Du nämner här en tidsperiod på fyra år och exempel från allsvenskan ned till division 5. En snabb räkning ger att det spelar sammanlagt ca 400 lag i alla dessa divisioner (obs lågt räknat, det kan handla om betydligt fler). Men om vi ändå utgår från 400 så spelar dessa ungefär 25 matcher per år och du nämner en fyraårsperiod.

Det har alltså spelats ca 40.000 fotbollsmatcher bara de senaste fyra åren och där det vid tre tillfällen har uppstått en situation där en domare attackerats, varav vid två fall av spelarna själva. Visst är det tråkigt att det har hänt vid dessa tillfällen, men man måste som vanligt försöka se proportionerna i saker..

z_bumbi
2007-11-02, 09:53
Rhino:

http://www.sportal.nu/sport/fotboll/allsvenskan/hammarby/57556

Du följer inte så många nyhetsmedia gissar jag? Det är inte helt ovanligt att domare får eskort ut från planen/arenan, angrips verbalt och/eller fysiskt, får mynt eller andra föremål kastade mot sig/träffas av under match etc. Du kan inte ha missat det om du följer något nyhetsmedia om det så bara råkar vara aftonbladet.
Jag tycker iofs fyra fall är alldeles för många bara det och att en så stor organisation som fotbollen enligt dina uträkningar är borde kunna säkerställa säkerheten för sina funktionärer.

Rhino
2007-11-02, 10:08
Du följer inte så många nyhetsmedia gissar jag?


Du följer inte så mycket fotbollsmatcher gissar jag, men läser uppenbarligen gärna aftonbladet?

Du har nu lyckats hitta fyra fall, vilket innebär att du påvisat attacker vid en tiodels promille av fyra års matcher. Missförstå mig inte, jag tycker att det är tråkigt också, men samtidigt är det ju så extremt lite i förhållande till mängden spelade matcher.

Däremot förstår jag att om man bara ströläser aftonbladet så kan man få intrycket att domare halvt mördas vid var och varannan match, men det är helt enkelt inte så.


Jag tycker iofs fyra fall är alldeles för många bara det och att en så stor organisation som fotbollen enligt dina uträkningar är borde kunna säkerställa säkerheten för sina funktionärer.

Du tycker att fotbollen "borde kunna säkerställa säkerheten" för funktionärerna? Och hur skulle detta kunna tänkas gå till? Du minns väl att i två av dina fall så var det spelarna själva som angrep domaren. Det innebär rimligen att du tycker att någon typ av vakter skall finnas med inne på planen i nära anslutning till domaren för att kunna skydda denne från spelarna? I samtliga matcher ner till division 5.

Så "borde" det säkert vara, men om det är rimligt får väl någon annan bedöma.

z_bumbi
2007-11-02, 10:41
Du följer inte så mycket fotbollsmatcher gissar jag, men läser uppenbarligen gärna aftonbladet?

Jag läser väldigt sällan aftonbladet. Fotboll är bland det tråkigaste som finns att kolla på så det undviker jag också men tyvärr så ingår avbrutna fotbollsmatcher etc i de vanliga nyhetsändningarna/tidningar/radio så det går inte att undvika att märka när det förekommer. Det är därför jag undrade om du inte följer nyhetsmedia.

Du har nu lyckats hitta fyra fall, vilket innebär att du påvisat attacker vid en tiodels promille av fyra års matcher. Missförstå mig inte, jag tycker att det är tråkigt också, men samtidigt är det ju så extremt lite i förhållande till mängden spelade matcher.

Jag har lagt ner ca 4 minuter på google så om du har lust kan du ju fortsätta leta för att öka antalet fall, jag har just nu varken lust eller tid att gräva i lokaltidningarnas arkiv för att hitta fler även om jag känner till några fall som borde kunna gå att hitta utan allt för stora problem.

En till kan du ju få som bonus eftersom den ingick i en tidigare sökning.
http://allehanda.se/avdelning/sport/15339

Du tycker att fotbollen "borde kunna säkerställa säkerheten" för funktionärerna? Och hur skulle detta kunna tänkas gå till? Du minns väl att i två av dina fall så var det spelarna själva som angrep domaren. Det innebär rimligen att du tycker att någon typ av vakter skall finnas med inne på planen i nära anslutning till domaren för att kunna skydda denne från spelarna? I samtliga matcher ner till division 5.

Så "borde" det säkert vara, men om det är rimligt får väl någon annan bedöma.

Ännu en sak som gör att jaq inte tycker om fotbollspublik, varför ska man hata domaren?
Det är ju att man tillåter detta som gör att attacker på domaren lättare blir av, det är inte heller så kul för en 15 åring när stora delar av publiken gör som de brukar göra på större matcher och skriker skällsord under en ungdomsmatch.

Fotbollen har som alla andra idrotter ett ansvar för den etiska sidan av idrotten, i tre (med den senaste länken) fall har det uppenbarligen brustit och det är synd. Men har man från början som publik fått lära sig att det är normalt att verbalt attackera domaren (hata) så är det, enligt mig, lättare att det sen övergår även i fysiska attacker. Om det sen råkar vara en spelare eller någon ur publiken kan ju kvitta då de kommer från samma uppfostran inom fotbollsrörelsen.
I de fallen där spelarna inte har varit så involverade har organisationen som sådan ett ansvar att skydda sina funktionärer rent fysiskt och kan inte publiken sköta sig så är det ju bara att spelar utan publik eller med ett mycket högre säkerhetskrav på planerna.

Nitrometan
2007-11-02, 10:53
Var det inte nån fotbollsmatch i Danmark där nån Göteborgare sprang in på planen och attackerade domaren?
Nån landskamp kanske? Tror inte det var "alldanskan" iaf eftersom de rapporterade i tv-nyheterna om det.

Yankeee
2007-11-02, 10:59
Men Bumbi, inse att du är ute och cyklar nu. Det spelas brutalt många fotbollsmatcher varje dag i sverige. Att du sedan går igång och drar i domedagsspaken för att du ser ett 30 sek klipp i månaden från en match där något mindre bra händer visar bara hur oinsatt du verkligen är.

Herr Oberst
2007-11-02, 11:02
Var det inte nån fotbollsmatch i Danmark där nån Göteborgare sprang in på planen och attackerade domaren?
Nån landskamp kanske? Tror inte det var "alldanskan" iaf eftersom de rapporterade i tv-nyheterna om det.

HAHA!
Jo jag har också för mig att jag hört om nåt sånt fall

z_bumbi
2007-11-02, 11:03
Men Bumbi, inse att du är ute och cyklar nu. Det spelas brutalt många fotbollsmatcher varje dag i sverige. Att du sedan går igång och drar i domedagsspaken för att du ser ett 30 sek klipp i månaden från en match där något mindre bra händer visar bara hur oinsatt du verkligen är.

Domedagspaken?

kaer
2007-11-02, 11:04
Insiders program var helt löjligt dåligt. I princip så var det inget nytt alls. Ett hopklipp av gamla nyhetssändningar och skakiga grusiga filmer som hittats på nätet.
Journalistiken är ju helt undermålig, vem som helst hade ensam kunnat skaffa fram den infon de hade på mindre än en dag.

Det enda som var lite intressant var att 'firmans företag' fanns på samma adress där aik grundades.
Discoverys huligandokumentärer är väl kanske lite bättre, men håller inte särskilt hög klass heller.

Rhino
2007-11-02, 11:17
men tyvärr så ingår avbrutna fotbollsmatcher etc i de vanliga nyhetsändningarna/tidningar/radio så det går inte att undvika att märka när det förekommer. Det är därför jag undrade om du inte följer nyhetsmedia.

Risken finns alltid att man som utomstående då och då hör en nyhet som handlar om något visst ämne skapar en uppfattning om detta som kanske inte alltid stämmer. T.ex. så är jag helt ointresserad av cykelsport och när jag hör talas om det så är det när det nämns på nyheterna att någon cyklare avslöjats som dopad. Det är då lätt att omedvetet få en bild att det ligger till ungefär så att de flesta cyklister är dopade.

Vad jag menar med det är att "intryck" som en normal ointresserad får av fotboll är att dessa problem är oehört mycket vanligare än vad de i själva verket är. Jag har själv sett hundratals fotbollsmatcher, men aldrig varit med om att en match avbrutit t.ex. Min upplevelse är alltså väldigt annorlunda än den som man kanske kan få via mediabruset.


Fotbollen har som alla andra idrotter ett ansvar för den etiska sidan av idrotten, i tre (med den senaste länken) fall har det uppenbarligen brustit och det är synd.

I alla de tre fall du länkat till där spelare angripit domaren så rör det sig till synes om "invandrarlag". Det är därför lite svårt att veta om det brustit i den uppfostran från idrottsrörelsen du nämner då den förmodligen ägt rum utomlands.

Ändå får man ändå säga att fotbollsrörelsen har lyckats väl med denna fostran, då sådana påhopp trots allt sker så oerhört sällan.


I de fallen där spelarna inte har varit så involverade har organisationen som sådan ett ansvar att skydda sina funktionärer rent fysiskt och kan inte publiken sköta sig så är det ju bara att spelar utan publik

Detta är trots allt väldigt svårt. Av något skäl är det lätt att tro att "publiken" är en gemensam massa som agerar i samförstånd och där man kan döma "publiken" när den inte sköter sig. Även här tycker jag det lite orättvist då man faktiskt pratar om kanske 30.000 olika människor som besökt en viss match och där en person kastar in en smällare på planen. Då talas det om att "publiken har missskött sig igen" och "varför beter de sig på detta sätt". Av en så stor grupp människor på samma plats finns oundvikligen en viss procent (eller promille) idioter, men i alla andra sammahang utdömer man inte kollektivt skuld.

nr16
2007-11-02, 16:29
Eddie Vedder, springer folket runnt med käzz kläder så är det garanterat en firmasnubbe o då ska han få pröjsa hela kalaset själv!

Det jag skrev om invandringen är nästan samma sak, vill inte skriva mer om det nu efterosm jag kommer bli bannad då.

Rhino, Brommapojkarna kommer från bromma som är en del av stockholm och AIK kommer från Solna som är en del av stockholm, där med är det ett derby. Kanske inte det mest publiklockande derbyt men de e ett derby exakt lika mycket som AIK-DIF är. Då är inte TFF-MFF ett skånederby eftersom där kommer 5 gånger så lite folk som när de e MFF-HeIF?

Edit: Ska bara säga att där kom 17k mot TFF också o TFF hade inte en enda supporter med sig så " publiksiffor på 17000 mot ett lag som BP faktiskt är otroligt bra" det är inte så bra, nej.

Yankeee
2007-11-02, 16:48
Rhino, Brommapojkarna kommer från bromma som är en del av stockholm och AIK kommer från Solna som är en del av stockholm

Solna är inte en del av stockholm.

Las
2007-11-02, 17:08
Ska bara fysiskt våld räknas? Det är inte så stor del av ah lla fotbollsmatcher som det blir något fysisk skada på domare, men hur många av alla matcher blir inte domaren verbalt trakasserad, hotad m.m. Och sådant våld måste man också få bort från arenorna.

Herr Oberst
2007-11-02, 17:46
Ska bara fysiskt våld räknas? Det är inte så stor del av ah lla fotbollsmatcher som det blir något fysisk skada på domare, men hur många av alla matcher blir inte domaren verbalt trakasserad, hotad m.m. Och sådant våld måste man också få bort från arenorna.

Det är det nog många som inte håller med om.
Domare har alltid varit ett utsatt yrke. Och kommer alltid vara. Ändå väljer många att bli det.
Hade inte pressen på domarna funnits är jag helt övertygad om att de dessutom inte skulla tycka det är lika kul. Även de är tävlingsmänniskor. Dessutom får de betalt för det dem gör, då krävs det också att dem hela tiden är på tå.

Fotboll och hockey är passion. Både bortalag och domare tänder till när stämningen är hetsk. Det är fakta. Alla som varit delaktiga i ett stort derby vet detta. Hatet mot motståndare och ilska mot domaren kommer alltid finnas, och måste alltid finnas.

Ikväll hoppas jag MIF Redhawks åker på stordäng.

nr16
2007-11-03, 01:26
Solna är inte en del av stockholm.

Nej okej.

Rhino
2007-11-03, 10:00
Insiders program var helt löjligt dåligt. I princip så var det inget nytt alls. Ett hopklipp av gamla nyhetssändningar och skakiga grusiga filmer som hittats på nätet.

En festlig (eller oroväckande) detalj var att flera av de tv-bilder på slagsmål man visade i själva verket föreställde andra lags supportrar.

Insider visade ett flertal sekvenser där en grupp människor slåss mot ridande poliser utanför Solna tunnelbanestation och där jag är fullständigt säker på att det rör sig om hammarbysupportrar. Jag minns det tydligt för just TV3 själva visade de bilderna många gånger i Efterlyst för några år sedan och det är säkert där som Insider fått dem ifrån. Ändå klipper man in dem här och pratar om problem med AIK-fans samtidigt. Rätt fult och manipulativt.

I övrigt bedömer jag att minst 85% av all information i programmet kom från Firmans egen hemsida samt från den bok som en av dem har skrivit. Trots det har dessa lysande "grävande journalister" lyckats röra ihop saker något oerhört.



Rhino, Brommapojkarna kommer från bromma som är en del av stockholm och AIK kommer från Solna som är en del av stockholm, där med är det ett derby. Kanske inte det mest publiklockande derbyt men de e ett derby exakt lika mycket som AIK-DIF är.

Jodå, jag känner till att Brommapojkarna är från Bromma, men återigen så "räknas" inte matcher mot BP som stockholmsderbyn. Det som är speciellt med derbyn är när det är mellan lag som har en lång historia mellan sig, i fallet AIK, dif och hammarby har de möts vid oräkneliga tillfällen under de senaste hundra åren och har alla mycket stora mängder anhängare som har en laddad relation till varandra. BP må vara från Stockholm, men kommer aldrig bli ett riktigt derby.

Angående "AIK kommer från Solna" så ligger det till så här. AIK bildades i centrala Stockholm och har idrottsverksamhet inom en mängd olika sporter vars hemmaplaner ligger spridda över hela stockholmsområdet. Exempelvis fotbollen spelade under väldigt många år på Stockholms stadion, men då publikintresset blev för stort var man tvungen att flytta matcherna till nyligen uppförda Råsunda i Solna. AIK är alltså precis lika mycket "stockholmsklubb" som de andra, och att älta grejer om "solnaklubben" görs bara av folk som tycker det låter nedlåtande.



Då är inte TFF-MFF ett skånederby eftersom där kommer 5 gånger så lite folk som när de e MFF-HeIF?

Jag har personligen ingen aning om hur folk i Skåne väljer att definera ordet derby och det är helt upp till dem att avgöra det. Eftersom jag inte har någon koll så låter jag bli att uttala mig, något som kan rekommenderas.


Edit: Ska bara säga att där kom 17k mot TFF också o TFF hade inte en enda supporter med sig så " publiksiffor på 17000 mot ett lag som BP faktiskt är otroligt bra" det är inte så bra, nej.

Tyvärr har jag rätt svårt att förstå vad du försöker skriva här, men återigen: har du någon koll på allsvenskan och publiksiffror i lite perspektiv så måste du begripa att 17000 mot ett lag som BP är oerhört bra.

Herr Oberst
2007-11-03, 11:34
Hur MFF ser på sina matcher mot Trelleborg vet jag inte.
Däremot vet jag att HIF inte har några speciella känslor gentemot TFF. Det är bara en bortamatch som ligger nära till hands.

Psychological
2007-11-30, 02:56
Kvällens avsnitt av insider var ett av de bästa jag sett...

fat_joe
2007-11-30, 06:19
Kvällens avsnitt av insider var ett av de bästa jag sett...

Vad handlade det om ?

TCOG
2007-11-30, 10:14
Rade Kotur, hehe rolig prick bott typ granne med honom på Avenyn...

schabo-labo
2007-11-30, 23:26
Kvällens avsnitt av insider var ett av de bästa jag sett...
Tråkigt att man inte kan se avsnitten på deras webb-tv. Det går bra att se lyxfällan men inte insider *grr27* , nån som vet varför? Kul att sitta och glutta nu man är på jobbet och det är hakuna matata.

schabo-labo
2007-12-01, 00:00
Hehe.. nu hade jag fel. Det går visst att se programmen på Tv3:s webb-tv. Sitter och kollar på socialtjänsten som rekommenderar döda släktingar i rehabiliteringen av en stackars kvinna. Går hon inte med på rehabiliteringen blir hon av med barnen.