handdator

Visa fullständig version : Har Universitet rätt till detta?


Prankie
2007-10-30, 21:40
Umeå Universitet vill alla studenter som läser professional english ska betala en summa för undervisningsmaterial som har delats ut under terminens gång.

Det vi har fått är alltså lösa pappers, hade själv föredragit pdf eller doc som är både sökbara och dessutom spara naturen. Men till saken, kan de ta ut en summa nu utan förvarning? Jag menar jag kan ju inte dela ut papper mitt på stan och sedan skicka inbetalningskort till folk?

Det är egentligen en ganska obetydlig summan på 100kr, men papper vi har fått är högst 50st. Kostar 40öre att göra en kopia... Får de göra vinster så här?

The_RobRoy
2007-10-30, 21:41
Umeå Universitet vill alla studenter som läser professional english ska betala en summa för undervisningsmaterial som har delats ut under terminens gång.

Det vi har fått är alltså lösa pappers, hade själv föredragit pdf eller doc som är både sökbara och dessutom spara naturen. Men till saken, kan de ta ut en summa nu utan förvarning? Jag menar jag kan ju inte dela ut papper mitt på stan och sedan skicka inbetalningskort till folk?

Det är egentligen en ganska obetydlig summan på 100kr, men papper vi har fått är högst 50st. Kostar 40öre att göra en kopia... Får de göra vinster så här?

Nej det torde vara valfritt om man vill ha undervisningsmaterialet..

Baan
2007-10-30, 21:41
Tror lagen/reglerna säger att det inte ska kosta plugga på uni. Så om dom tvingar på dig något som kostar bryter dom mot reglerna. Å andra sidan är detta bara något jag har vagt minne av så ja...

Prankie
2007-10-30, 21:44
De har rätt att sälja undervisningsmaterial. Exempelvis när vi gör uppgifter om ett case måste vi mer eller mindre köpa caset från studentoffice. Men jag har aldrig varit med om eller hört talas om någon får ett inbetalningskort som kräver pengar på papper man har fått tidigare.

jakke
2007-10-30, 21:46
Låter ju konstigt. Men den där hundringen ska väl täcka jobbet också.

Prankie
2007-10-30, 21:51
Universitet får ju en hel del skattepengar, det ska ju komma därifrån.

Högskoleverket säger så här:
Stencilpaket får säljas till självkostnadspris bara om studenten har möjlighet att skaffa fram materialet på annat sätt. Det skall också klart framgå vadsom säljs.

Angel
2007-10-30, 22:30
Man får välja sina fighter lite...

mela
2007-10-30, 22:34
Tror lagen/reglerna säger att det inte ska kosta plugga på uni. Så om dom tvingar på dig något som kostar bryter dom mot reglerna. Å andra sidan är detta bara något jag har vagt minne av så ja...

Det är skolan som inte får kosta något, den obligatoriska skolan, alltså 1-9.
Resten får kosta och kostar.

Deceiver85
2007-10-30, 22:47
När det gäller publicerade artiklar och urdrag ur böcker så är 50kr till universitetet en väldigt liten summa att betala istället för att man ska ta sig mödan att köpa hela boken/utskriften.

Tolkia
2007-10-30, 22:51
När det gäller större mängder papper (kopierat ur böcker etc.) är det vanligt att man tar ut en avgift. Min erfarenhet är att det där med försäljning av stencilmaterial brukar tas upp ganska tidigt på kursen, ofta redan första dagen, ihop med andra adminstrativa detaljer. Är du säker på att det aldrig har nämnts tidigare att stencilmaterialet skulle kosta?

Priset täcker f.ö. inte bara papperspriset utan t.ex. kostnaden för att någon ägnar en massa tid åt att kopiera papper åt 100000000000 studenter. Och som redan har påpekats, bra mycket billigare än att köpa en hel bok för att läsa 20 sidor.

Prankie
2007-10-30, 22:54
När det gäller publicerade artiklar och urdrag ur böcker så är 50kr till universitetet en väldigt liten summa att betala istället för att man ska ta sig mödan att köpa hela boken/utskriften.

Det är inte ett utdrag från boken, det är inte ett utdrag från nånting överhuvudtaget. Lärare har väl skrivit ihop några övningar själv. Sen enstaka comics som är gratis på nätet. Jag vet inte ens vad det är jag betala för som kan kosta 100kr.

Prankie
2007-10-30, 22:58
Vi har köpt alla böcker, 5st plus en lexikon för en 10poängare...

Mental
2007-10-30, 22:59
Lämna tillbaka papprena då så är saken ur världen, orka tjafsa för en hunka på ett sånt ställe.

Prankie
2007-10-30, 23:09
Folk har blivit dödad för mindre summan. Och det är en principsak, handlar inte om pengar. Jag kan skicka ett brev till de och säger jag har donerat 100kr till röda kortset i deras namn istället.

Baan
2007-10-30, 23:10
Det är skolan som inte får kosta något, den obligatoriska skolan, alltså 1-9.
Resten får kosta och kostar.

Nej, skatten bekostar utbildningen. Att jag får köpa böcker och annan materiel själv är en annan femma. Jag måste inte köpa något om jag vill och då kostar det 0 kr.

Tolkia
2007-10-30, 23:10
Folk har blivit dödad för mindre summan. Och det är en principsak, handlar inte om pengar. Jag kan skicka ett brev till de och säger jag har donerat 100kr till röda kortset i deras namn istället.
Det kan du göra, men är det en principsak bör du även lämna tillbaka papperen (i nyskick). Universitetet är inte skyldigt att förse dig med stenciler, lika lite som du är skyldig att köpa dem.