handdator

Visa fullständig version : Zonsalva - proteinsyntes


stenis
2007-10-30, 18:21
Antiinflammatoriska medel sänker proteinsyntesen det vet vi. Men sänks proteinsyntesen i samma grad med Zonsalva som med tabletter?

Fråga nummer två.

Det är så att jag har benhinneinflammation och har påbörjat en pronaxenkur, ska ta det i 5 dagar eller vad det står. Kan jag ta Zonsalva samtidigt som denna kur eller räcker det med endast pronaxen?

Edit: Vart nog fel forumsdel, hoppas någon mod kanske kan flytta.

Pretender
2007-10-30, 18:42
Antiinflammatoriska medel sänker proteinsyntesen det vet vi. Men sänks proteinsyntesen i samma grad med Zonsalva som med tabletter?

Fråga nummer två.

Det är så att jag har benhinneinflammation och har påbörjat en pronaxenkur, ska ta det i 5 dagar eller vad det står. Kan jag ta Zonsalva samtidigt som denna kur eller räcker det med endast pronaxen?

Edit: Vart nog fel forumsdel, hoppas någon mod kanske kan flytta.

1. Det systemiska upptaget är nästan försumbart, alltså bör inte proteinsyntesen sänkas i samma omfattning (förutsatt att sänkningen av proteinsyntesen är dosberoende).
"Upprepad lokal administrering av ketoprofen gel ger plasmanivåerna som är ca 60 gånger lägre än efter peroral singeldos av ketoprofen." (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19990813000091&DocTypeID=3&UserTypeID=0#pharmacokinetic)

2. Ja, du kan använda båda.

/P

stenis
2007-10-30, 20:09
Tack för svaret pretender. :thumbup:

Martin Löwgren
2007-10-30, 20:24
Antiinflammatoriska medel sänker proteinsyntesen det vet vi. Men sänks proteinsyntesen i samma grad med Zonsalva som med tabletter?

Fråga nummer två.

Det är så att jag har benhinneinflammation och har påbörjat en pronaxenkur, ska ta det i 5 dagar eller vad det står. Kan jag ta Zonsalva samtidigt som denna kur eller räcker det med endast pronaxen?

Edit: Vart nog fel forumsdel, hoppas någon mod kanske kan flytta.

Har du riktig benhinneinflamation (alltså en inflamation i själva periostet som är en del av benet) eller den vanliga slaskdiagnosen för kort vadmuskulatur och en överaransträngd m. tibialis anterior som också benämns benhinneinflamation av någon outgrundlig anledning?

Har du de andra alternativet (mycket vanligare) kommer nämligen inte din zon-kur att fungera.

/Axon