handdator

Visa fullständig version : Uteblivna resultat, varför?


prinsesson
2007-10-30, 16:12
Hej!

Har styrketränat i 4-5 mån. och ökat ganska bra i styrka.
Konditionstränade lite vid sidan om, var ute och löpte ca 5km 1-2 gånger i veckan i hyffsat tempo/snabbare jogg. Arbetade också i somras och gick konstant 8 h utan att det inverkade på ökningarna, kände mig mör o så men resultaten visade sig iaf.

Nu, sen två veckor tillbaka har jag börjat träna HIIT med tränare en gång i veckan samtidigt som jag löpt enligt vanligt schema och som vanligt gått promenader med hunden.

Igår då jag var på gymmet och skulle köra knäböj fanns absolut INGEN styrka...fick minska på vikterna samt köra färre reps och idag har jag enorm träningsverk. Beror detta på denna lilla gång jag kör HIIT eller vad är det?? Ni som är erfarna löpare, hur kombinerar ni styrka med cardio?

major Pectoralis
2007-10-30, 16:55
Hej!

Har styrketränat i 4-5 mån. och ökat ganska bra i styrka.
Konditionstränade lite vid sidan om, var ute och löpte ca 5km 1-2 gånger i veckan i hyffsat tempo/snabbare jogg. Arbetade också i somras och gick konstant 8 h utan att det inverkade på ökningarna, kände mig mör o så men resultaten visade sig iaf.

Nu, sen två veckor tillbaka har jag börjat träna HIIT med tränare en gång i veckan samtidigt som jag löpt enligt vanligt schema och som vanligt gått promenader med hunden.

Igår då jag var på gymmet och skulle köra knäböj fanns absolut INGEN styrka...fick minska på vikterna samt köra färre reps och idag har jag enorm träningsverk. Beror detta på denna lilla gång jag kör HIIT eller vad är det?? Ni som är erfarna löpare, hur kombinerar ni styrka med cardio?

Att satsa på gym går inte ihop med omfattande konditionsträning och speciellt inte modeller som HIIT, tvärtom vad vissa fått för sig (vissa styrkeresultat kan man dock naturligtvis göra samtidigt som man styrketränar allrahelst om man "cardiotränar" med en tung konditionsform, som att löpa i sand, simma resistans etc.)
Antagligen fick du en chock av ditt första pass som gjorde att effekten på styrketräningen blev ännu större än vad den behövde vara. Det skall dock sägas att man efter ett intensivt konditionspass behöver flera dagar för att återhämta sig (48--96h). Det blir omöjligt att kombinera detta med omfattande styrketränings i träningspusslet eftersom veckans dagar tar slut....Dessutom konkurrerar träningsformerna med varandra på cellnivå. Konditionsträningen vill omvandla FT fibrer åt det långsamma hållet (enkelt sagt) medan styrketräning vill göra det omvända; en kropp som utsätts för konditionsträning vill inte att avståndet mellan kappilär ochh mitokondire skall öka och definitivt inte att det skall ske en eventuell muskelfiberomvandling åt det snabba hållet..
Om du vill ha både en bra kondition och en bra styrka får du blockperiodisera:

period 1 (4-8veckor): styrka, underhåll: kondition
period 2 (4-8veckor): kondition, underhåll: styrka

Underhållsträning för konditionen skall inte vara HIIT utan aerob distansträning i 30-60 minuter, 1-3 gånger i veckan. I distansträningen är det främst rena långsamma muskelfibrer som arbetar och dessa "steg 1-fibrer i rekryteringen" är av litet intresse på gymmet. Vardagsmotion som promenader är också bra för hälsan (15 000 steg om dagen är ett riktvärde).

Fed up
2007-10-30, 16:57
Hej!

Har styrketränat i 4-5 mån. och ökat ganska bra i styrka.
Konditionstränade lite vid sidan om, var ute och löpte ca 5km 1-2 gånger i veckan i hyffsat tempo/snabbare jogg. Arbetade också i somras och gick konstant 8 h utan att det inverkade på ökningarna, kände mig mör o så men resultaten visade sig iaf.

Nu, sen två veckor tillbaka har jag börjat träna HIIT med tränare en gång i veckan samtidigt som jag löpt enligt vanligt schema och som vanligt gått promenader med hunden.

Igår då jag var på gymmet och skulle köra knäböj fanns absolut INGEN styrka...fick minska på vikterna samt köra färre reps och idag har jag enorm träningsverk. Beror detta på denna lilla gång jag kör HIIT eller vad är det?? Ni som är erfarna löpare, hur kombinerar ni styrka med cardio?

Hur lång tid går det mellan HIIT-träningen och benpasset? Hade du ätit bra den här dagen och kände dig pigg och stark i övrigt? Ibland har man ju en liten downer liksom, kanske håller på att bli sjuk eller ätit för dåligt.

z_bumbi
2007-10-30, 17:02
Vardagsmotion som promenader är också bra för hälsan (15 000 steg om dagen är ett riktvärde).

10 000 steg är vad jag fått lära mig, 15000 steg är ganska mycket under en dag om man bara är ute efter hälsoeffekter och det även om man använder sig av en omvandlingstabelll för annan träning.

major Pectoralis
2007-10-30, 17:03
(vissa styrkeresultat kan man dock naturligtvis göra samtidigt som man styrketränar allrahelst om man "cardiotränar" med en tung konditionsform, som att löpa i sand, simma resistans etc.)

Oj, den meningen blev "tossig". Jag menade att man kan göra vissa styrkeresultat samtidigt som man konditionstränar beroende på utgångsläge, konditionsform osv. Det verkar som att man kan få effekt på överkroppen av gymmet om man använder benen när man konditionstränar. Detta under förutsättning att man äter tillräckligt med energi. Anledningen till många "disco-byggen" på många fitnessfolk är antagligen att detta släkte är intresserade av konditionsträning medelst löpning, vilket medför bra utveckling på överkroppen men släpande ben (en ren spekulation naturligtvis).

PS. använd inte ordet "cardio". Det är för amatörer och "fjollor" som hellre tar bilen till löpbandet än sticker ut och springer i skogen, som riktiga idrottsmän :devil: .

major Pectoralis
2007-10-30, 17:08
10 000 steg är vad jag fått lära mig, 15000 steg är ganska mycket under en dag om man bara är ute efter hälsoeffekter och det även om man använder sig av en omvandlingstabelll för annan träning.

Ok, du har rätt. Det gick lite fort där...:em: 5000 steg är förövrigt en ansenlig skillnad med tanke på att man brukligen borde ta uppskattningsvis kring hundra steg per minut. 5000 steg blir väl då ungefär en tredjedels till en halv pizza? *rolleyes*

Fat tony
2007-10-30, 20:16
Att satsa på gym går inte ihop med omfattande konditionsträning och speciellt inte modeller som HIIT

works fine with me, dock bygger(i form av volym) jag inte mycket vilket inte heller är mitt mål, men de e klart man vill bygga lite:D

major Pectoralis
2007-10-30, 22:09
works fine with me, dock bygger(i form av volym) jag inte mycket vilket inte heller är mitt mål, men de e klart man vill bygga lite:D

Hm, men då fungerar det ju inte "fine"....

Nimille
2007-10-30, 22:30
Enkel fråga, 2 löppass på under/runt 30min i veckan, kommer det hämma styrketräningen markant?

major Pectoralis
2007-10-30, 22:32
Enkel fråga, 2 löppass på under/runt 30min i veckan, kommer det hämma styrketräningen markant?

Det beror på tempot men är det jogg till distansfart så är svaret nej, det kommer inte att hämma markant.

Commando1980
2007-10-31, 01:03
Hej!

Har styrketränat i 4-5 mån. och ökat ganska bra i styrka.
Konditionstränade lite vid sidan om, var ute och löpte ca 5km 1-2 gånger i veckan i hyffsat tempo/snabbare jogg. Arbetade också i somras och gick konstant 8 h utan att det inverkade på ökningarna, kände mig mör o så men resultaten visade sig iaf.

Nu, sen två veckor tillbaka har jag börjat träna HIIT med tränare en gång i veckan samtidigt som jag löpt enligt vanligt schema och som vanligt gått promenader med hunden.

Igår då jag var på gymmet och skulle köra knäböj fanns absolut INGEN styrka...fick minska på vikterna samt köra färre reps och idag har jag enorm träningsverk. Beror detta på denna lilla gång jag kör HIIT eller vad är det?? Ni som är erfarna löpare, hur kombinerar ni styrka med cardio?


med stor sannolikhet är det HIIT träningen som kört slut på din ben därav styrkeförlusten i knäböj. Det du kan göra är att se till at du inte kör HIIT träning samma dag (innan) du tränar ben eller dagen innan du kör ben, mao försök att separera de två passen så mycket som möjligt. Möjligen kommer dock din kropp att anpassa sig så att nästa benpass går bättre.

Funkar inte detta får du helt enkelt tänka över vad du prioterar mest? Hård cardioträning är inte optimalt om du vila göra styrkeökningar på gymmet.

Turbonisse
2007-10-31, 09:26
Intressant det här :)

Någon som vet var gränsen går?

Knabb
2007-10-31, 09:35
Intressant det här :)

Någon som vet var gränsen går?
Det är nog olika. En viss konditions träning är bra för styrketräning. Det finns även extrem exempel på människor som knappt orkar sig igenom några set knäböj.