handdator

Visa fullständig version : Min nya hemmabioanläggning slår ut routern.


Shakemynuts
2007-10-30, 14:22
Kan jag göra något åt detta? *gah!*

Officer
2007-10-30, 14:23
Kan jag göra något åt detta? *gah!*

Trådlösa routern antar jag.

Testa byt kanal under wireless settings.

Shakemynuts
2007-10-30, 14:34
Japp, trådlöst.
Byta kanal, vart då? Jag kan verkligen ingenting om sånt här. :(

Officer
2007-10-30, 14:39
Japp, trådlöst.
Byta kanal, vart då? Jag kan verkligen ingenting om sånt här. :(

Du loggar ju oftast in på din trådlösa router för att göra ändringar, sätta lösenord osv. Oftast brukar det vara så att du skriver in 192.168.0.1 eller liknande (kolla manual!) i webläsaren, där du sedan loggar in med ett lösenord för att kunna göra ändringar/inställningar.
Där får du leta efter en flik som handlar om wireless channel. Oftast är den inställd på kanal 9 eller 11. Testa byt till 9 om den är på 11 t ex. Fortsätt byta tills du fixar problemet / tappar kontakten totalt med routern :)

Antar att du redan testat att flytta lite på routern också.

Shakemynuts
2007-10-30, 14:40
Du loggar ju oftast in på din trådlösa router för att göra ändringar, sätta lösenord osv. Oftast brukar det vara så att du skriver in 192.168.0.1 eller liknande (kolla manual!) i webläsaren, där du sedan loggar in med ett lösenord för att kunna göra ändringar/inställningar.
Där får du leta efter en flik som handlar om wireless channel. Oftast är den inställd på kanal 9 eller 11. Testa byt till 9 om den är på 11 t ex. Fortsätt byta tills du fixar problemet / tappar kontakten totalt med routern :)

Antar att du redan testat att flytta lite på routern också.

Tack!
Jag ska testa det där... När min rumskompis kommer hem från skolan och kan hjälpa mig. :D

mats-
2007-10-30, 19:06
Det borde funka!

Hardrocker
2007-10-31, 11:07
Om du byter kanal på routern så flytta kanalen mer än bara två kanal annars riskerar de att störa varandra iaf. Om den är inställd på 11 idag så lägg den på 1 för att vara på den säkra sidan.