handdator

Visa fullständig version : Snickare och handymans! Göra trä mörkare?


hahavaffan
2007-10-30, 11:19
Nu behöver jag er hjälp. Jag har precis monterat ner en gammal garderob som sträckte sig från golv till tak. Nu när den är borta syns det att garderoben suttit där sen huset byggdes, och därför är träet i taket ljusare där den satt.
Min fråga är alltså hur jag gör detta mörkt, som det övriga taket alltså. Finns det nåt man kan göra för att påskynda processen, eller kan jag inte göra ett skit åt det?

Och nu när jag precis har fått upp ny tv- och hifimöbel och kämpat med alla sladdar osv så inser jag att jag måste måla om också :(

Jense
2007-10-30, 13:23
slipa, betsa, måla.. Välj själv

Tuniz
2007-10-30, 22:24
slipa, betsa, måla.. Välj själv

+1

Att försöka få den ljusare delen lika mörk som den andra genom att lacka etc bara det partiet kommer se fult ut och kommer ta en jäkla tid.

Vill du behålla "träfärgen" så är det bara att börja slipa för att sedan lacka / betsa taket. Enklast i ditt fall är att måla taket.


// Tuniz, snickare, målare, kakelsättare, låssmed

hahavaffan
2007-10-30, 23:00
Tack grabs! Riktigt ärligt tack. Trodde aldrig nån skulle svara.

Men okej... det är faktiskt inte alls mycket tak som behövs målas om isf. 3x6 meter kanske. Träet är ganska ljust, och väldigt knastigt och naturligt ojämnt i färgstrukturern... vad tror ni om en ljuuus bets eller nån slags vit lasering?

von huff
2011-04-25, 18:48
Jag slipade en stockstuga idag eller jag slipade där det fanns skit som skulle bort.Jag tänkte att jag slipar så lite som möjligt så ser det naturligt ut då trä inte är av jämn färgnyans.Resultatet blev ej så bra så nu ser det som om väggen har vita fläckar överallt=/Tror ni att det ändras med tiden eller då man lackar det?Annars blir man fan att slipa hela väggen*cry*

hahavaffan
2011-04-25, 18:56
Haha, trodde nån jävel kapat mitt konto och skapat en tråd om snickare och handymans :laugh:


http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/images33.png