handdator

Visa fullständig version : Marathon-tips


Eldhroka
2007-10-30, 10:49
Löpare...

Vilket marathon skulle ni vilja springa?

Jag sitter och funderar på att, om/när jag klarat av Stockholm Marathon
i Maj-08 att belöna mig med ytterligare ett marathon-lopp.
Jag skulle då vilja ge mig iväg en sväng utanför landets gränser...

Har ni tips på trevliga städer att springa i och var skulle ni själva vilja springa?

LadyG
2007-10-30, 10:55
Berlin Marathon skulle jag vilja springa. Lättlöpt, snabb bana, välorganiserat och inte så fasligt långt borta till att börja med. Kanske skulle ge mig på något mer lite längre bort så småningom också, men längre bort än Berlin törs jag inte tänka just nu. :)

Skulle inte vilja springa London Marathon däremot, kullersten är inte opti för mina fötter.

machine gun
2007-10-30, 11:07
Berlin marathon av samma anledning som LadyG plus att det är ett enda långt varv, man slipper det psykiskt jobbiga i att komma tillbaka till starten och ha lika långt kvar till mål. Dessutom blev det ju lite historiskt i år när det sattes världsrekord på just den banan. Jag har hört att Frankfurt ska vara grymt också, ffa en riktigt häftig målgång.

Och så självklart... New York Marathon! *cupid* Men man måste anmäla sig dit minst ett år i förväg, så det ligger ganska långt fram i planerna. Dessutom vill jag inte åka ända dit och tvingas bryta eller gå eller nåt sånt. Då ska jag i mål på <3:45 :rolleyes:

duenorth
2007-10-30, 11:44
New York Marathon verkar vara en otrolig upplevelse.

Inspiration Video (http://www.nycmarathon.org/about/video_inspiration.php)


Ps. Har lovat sambon att hon ska få vara ute och shoppa medans jag springer, blir till att få en bra tid om det inte ska bli allt för dyrt :)

Noodles
2007-10-30, 11:54
Berlin har jag också bara hört gott om. Köpenhamn är ett marathon som ligger nära och är väl attraktivt av den anledningen. Om ryktet stämmer att man får en Carlsberg efter målgång är det skäl nog. Huruvida det serveras vin vid en vätskekontroll i Paris vill jag också ha svar på, dock vill min känsliga mage att vinet väntar till en dag när jag inte springer marathon.

London, Athen och Rom är städer som inte lockar, mest pga vad jag hört om den dåliga luften. För en vekling som jag var det tillräckligt jobbigt med diesellukten nere vid vattnet i Stockholm marathon. New York är däremot en klassiker som jag skulle vilja springa oavsett hur dålig luften är. Honolulu marathon verkar också häftigt, däremot skulle det vara ett skämt om en person med min värmekänslighet springer där. Antarktis marathon verkar därför mest lockande.

Naturligtvis ska Stockholm marathon inte förringas. Det är ett väldigt bra lopp.

machine gun
2007-10-30, 12:07
Det paradoxala med Antarktis marathon är att det största problemet bland löparna faktiskt är överhettning :D

Loch Ness marathon lär vara en naturupplevelse man sent glömmer av vad jag hört. Däremot lär det vara ganska kuperat och jobbigt. Gillar man kuperat och jobbigt och vacker natur, så är väl BAMM en given hit - Björkliden Arctic Mountain Marathon.

En i min simträningsgrupp sprang Amsterdam marathon för nån vecka sen och hon sa att det kommer hon aldrig göra om. Man sprang tydligen längs med nån kanal och sen sprang man över en bro och tillbaka på andra sidan, vilket gjorde det väldigt psykiskt jobbigt eftersom man hela tiden såg de på andra sidan som var på väg mot mål. Så den kan ni stryka från listan ;)

I söndags när jag var på första träningen med Team Stockholm Marathon, sa Rubin McRae att Stockholm marathon är en av Europas tuffaste marathonbanor, kan det verkligen stämma? Jag tycker det var ganska lättsprunget. Fast det är klart, många sega långa uppförsbackar osv.

Eldhroka
2007-10-30, 12:20
Tack för tipsen.

Berlin låter ju bra, nära+lättsprunget, dock gillar jag inte staden alls...

Min pappa tyckte att jag skulle ta Nairobi-marathon iom att jag även planerar
en Zafari-resa till Tanzania... två flugor i en smäll liksom...
Synd bara att det loppet är på hösten, zafariresan kommer bli på vinter/vårkanten...

New York skulle vara häftigt, men jag tror inte jag vågar anmäla mig dit riktigt än..

JJ
2007-10-30, 12:44
New York marathon, helt klart.

machine gun
2007-10-30, 12:59
Jag måste för övrigt säga att jag gillar att du redan nu funderar på vilket ditt nästa marathon ska bli, trots att du inte sprungit ditt första ännu. Den mörka sidan hälsar dig välkommen :devil:

Eldhroka
2007-10-30, 13:05
Jag måste för övrigt säga att jag gillar att du redan nu funderar på vilket ditt nästa marathon ska bli, trots att du inte sprungit ditt första ännu. Den mörka sidan hälsar dig välkommen :devil:

haha, ja vad ska jag säga... Jag är helsåld på löpningen... *cupid*

Hittade Glitnir Reykjavik Marathon 23/8-08, har alltid velat åka till Island,
kanske skulle göra slag i saken och åka dit och rida islandshäst och springa
marathon :)

machine gun
2007-10-30, 13:14
Spring Time Travel arrangerar ju gruppresor till diverse marathonlopp runtom i världen. Det kan ju vara en idé om man vill slippa åka själv.

Eldhroka
2007-10-30, 13:28
Det här skulle vara kul att springa...

http://www.kilimanjaromarathon.com/

machine gun
2007-10-30, 14:57
Det här skulle vara kul att springa...

http://www.kilimanjaromarathon.com/

Min första tanke: Varmt! Andra tanken: Kuperat! Tredje tanken: Afrika.. magsjuka.. *spy* ;) Jag kommer nog aldrig frivilligt springa en mara där risken finns att det blir varmare än i SM. Jag och värme går dåligt ihop. Berlin känns därför som ett fördelaktigt val, det var väl sådär 10-15 grader där i år om jag inte minns fel :)

Vill man verkligen krångla till det för sig så kan man ju alltid springa Inkaleden marathon. Heh, jag känner en som vandrat Inkaleden och då kom de ungefär en mil per dag ;) Höghöjdsträning ftw!

Mourten
2007-10-30, 15:52
New York marran nästa höst ska jag å en polare springa, vi har redan bokat kommer bli grymt.

Eldhroka
2007-10-30, 16:05
New York marran nästa höst ska jag å en polare springa, vi har redan bokat kommer bli grymt.

Lycka till!!!

Tolkia
2007-10-30, 18:57
Nu är jag ingen löpare, men om jag vore, så skulle Berlin vara det självklara valet (Deutschland, Deutschland über alles osv.).

Mourten
2007-10-30, 20:31
Lycka till!!!

tack. får hoppas de går bra och att vädrets gud är på vår sida.*cupid*

GurraGo
2007-10-30, 20:35
Boston har tydligen en publik som enbart NY kan mäta sig med och det är en världens äldsta årliga mara. Slutligt ska nämnas att man måste klara under 3 h 10 min för att komma med vilket självklart höjer statusen (tiden gäller kille 26, varierar beroende på kön och ålder).

Mourten
2007-10-30, 20:36
Annledningen till varför (jag) valde NY e för att jag inte har varit i staterna och det är en stad jag vill besöka.

Noodles
2007-10-31, 09:01
Boston har tydligen en publik som enbart NY kan mäta sig med och det är en världens äldsta årliga mara. Slutligt ska nämnas att man måste klara under 3 h 10 min för att komma med vilket självklart höjer statusen (tiden gäller kille 26, varierar beroende på kön och ålder).

Boston är onekligen häftigt. Att det krävs en så pass kompetent kvalificeringstid gör det ännu mer åtråvärt.

machine gun
2007-10-31, 11:47
Boston är onekligen häftigt. Att det krävs en så pass kompetent kvalificeringstid gör det ännu mer åtråvärt.

Det är lite som marathonlöparnas motsvarighet till triathleternas Hawaii.

Hur hög är maxtiden på själva loppet? Motsvarar den kvaltiderna? Vad gäller Hawaii så krävs en tid på neråt 10:30 (för kvinnor, lägre för män) för att ha en chans att kvala in om jag förstått det rätt, men maxtiden är hela 17 timmar ändå.

machine gun
2007-11-04, 14:43
Idag avgörs NYC marathon. 2008 års lopp är redan fullt, men det finns fortfarande platser kvar till 40-årsjubileumet 2009. Det är ju inte utan att man blir sugen. Då har man två år på sig att bli grym också :D Det är dock ingen billig historia direkt, bara startplatsen kostar ca 2600 kr och en resa till NYC är ju inte heller direkt gratis, men vilken upplevelse det lär vara! :rolleyes:

Någon som vet om man kan anmäla sig till endast loppet och fixa boende och flyg själv eller om man måste boka via en researrangör? När jag läst omkring har det låtit som att t.ex. Springtime Travel och SRRC köpt upp en viss andel av startplatserna. Varje år är det trots allt runt 150 000 personer som ansöker om att få starta, men bara 38 000 som kommer till start. Som jag förstått det är man garanterad en startplats om man bokar via en agency. På NYC marathons hemsida hittar jag ingenting, den var rörig som få. Ni som ska springa 2008, hur har ni gjort?

Alucard
2007-11-04, 15:50
New York marathon måste vara jävligt häftigt!

machine gun
2008-06-02, 20:55
Berlin marathon av samma anledning som LadyG plus att det är ett enda långt varv, man slipper det psykiskt jobbiga i att komma tillbaka till starten och ha lika långt kvar till mål. Dessutom blev det ju lite historiskt i år när det sattes världsrekord på just den banan.

Bump! Så var man anmäld till Berlin marathon i höst, så nu får man snart veta om det lever upp till förväntningarna.


Mer marathon i tråden, tack! :D

Eldhroka
2008-06-02, 21:02
Machine gun: Du gör mig riktigt sugen faktiskt, fyy dig :D

machine gun
2008-06-02, 21:09
Machine gun: Du gör mig riktigt sugen faktiskt, fyy dig :D

Haha. Du är så välkommen att följa med :D

Kinsei
2008-06-03, 14:24
Berlin är bra för att det ligger rätt nära och för att det ingår i marathonlöpningens "golden league" och är ett av världens största lopp. Baksidan är att banan är rätt trist, miljön är mestadels ful och trängseln är konstant (i alla fall om man inte startar med eliten). Men klart värt att delta i ändå! Något PB för min del var det dock inte tal om, den "lätta" banan motverkades kraftigt av den konstanta tränseln, första 10 k var det inte en chans att springa i sitt eget tempo.

Därför blir det en annan höstmara i år - Amsterdam och Athen ligger bra till. Då kan man dessutom fundera ett bra tag till innan man måste anmäla sig.

Drömmen är NY, men jag har svårt för att boka och betala en svindyr paketresa flera år i förväg (och kvaltiderna för fri anmälan är lite för tuffa för mig just nu, får vänta tills jag fyller 40...)

Fever
2008-06-03, 21:56
Det är bara plånboken som sätter gränsen*cry*
Men vill man se och uppleva, så finns de massor av lopp för det.
Vill man prestera så finns även mängder av dem också.
Göra många lopp (som jag gillar), så gäller det att välja lite mindre lopp.
De har sin charm och kostar inte speciellt mycket (resa, boende mm).

Paris rekommendera jag varmt, då den staden har allt (om man orkar bry sig).
Framför allt mycket kärlek*love*
Banan är snabb och servicen är helt ok.
Ja det finns mycket att berätta, men det måste upplevas.

Kiel marathon ett litet lopp (i jämförelse med Paris, SM mm) men det har sin charm.
Jag gillar det då man åker färja över och efter loppet väntar en underbar buffe.
Loppet går rätt tidigt, så man hinner att handla lite om man vill.

Köpenhamn marathon som jag kallar "lill Paris".
En snabb bana med bra service och mycket fint att titta på.

Sedan tycker jag nog att man bör prova ett 6-h lopp, då det har mycket att erbjuda för de som gillar att springa utan att ta ut sig.
Massa gott att äta under tiden man springer och alla slutar samtidigt, vilket gör att man känner mer gemenskap.

Lite länkar:
Har rest med dem många ggr och de är super.
http://www.springtime.se/comers/pages/

Mycket att läsa om, när det gäller långdistans löpning.
Träffar dem titt som tätt, när jag är ute och springer.
http://www.teamfakta.se/?TitelID=140&GruppID=9

Mycket info om lopp i utlandet.
http://web.comhem.se/agm/main_se.html

Lite från Kiel, Köpenhamn och Paris

Ironwoman
2008-06-04, 07:31
Fever: Såg dig på sändningen från TV4, i starten, någon min efter startskottet, men jag behövde spola tillbaka för att bekräfta det.

Om du nu inte visste om att du blev med.