handdator

Visa fullständig version : Vilken tid är protein viktigast?


MrSunshine
2007-10-30, 10:05
Funderade på detta lite tidigare idag, Om man har tränat dagen innan sen vaknar man, borde inte protein på morgonen vara rätt viktigt för kroppen. Man har ju först tagit ut musklerna, sen sover man och inte matar dem på typ 8 - 9 timmar så man borde väll vara rätt tömd på aminosyror right? :)

Annars, vilka tider är viktigast att få i sig proteinet? Före och efter träning, ska det behövas mer? :)

regus
2007-10-30, 10:06
Skulle jag behöva välja på ett intag. Så efter träning.

Nimille
2007-10-30, 10:09
Efter träning räcker, sen får du ju i dig protein från din övriga kost resten av dygnet hoppas jag.

MrSunshine
2007-10-30, 10:24
Ok :) Var bara en fundering jag hade ... på morgonkvisten i nikotinabstinensens yra :)

snartspensligvegan
2007-10-30, 12:09
Jag skulle ju tippa på att före läggdags och när man vaknar upp är bra tillfällen med eftersom man kommer fasta/har fastat en längre tid, men vad vet jag =P

Koloftw
2007-10-30, 13:05
Funderade på detta lite tidigare idag, Om man har tränat dagen innan sen vaknar man, borde inte protein på morgonen vara rätt viktigt för kroppen. Man har ju först tagit ut musklerna, sen sover man och inte matar dem på typ 8 - 9 timmar så man borde väll vara rätt tömd på aminosyror right? :)

Annars, vilka tider är viktigast att få i sig proteinet? Före och efter träning, ska det behövas mer? :)

Japp, har du inte fyllt på med tillräckliga mängder protein efter träningen dagen innan så behöver du naturligtvis fylla på med mer aminosyror.

Däremot så räcker det att köra en rejäl laddning protein efter träning, om du nu skulle vilja det.

Eddie Vedder
2007-10-30, 13:12
Man blir inte "tömd" på aminosyror. Hela kroppen är ju uppbyggd av aminosyror, när kvävebalansen är negativ används endogent protein istället.

Då är nedbrytningen förstås högre men det vägs upp om man äter tillräckligt. Är man i energibalans är man oftast även i kvävebalans, förutsatt en hyfsat normal kosthållning.