handdator

Visa fullständig version : Styrka efter deff


strongmomme
2007-10-30, 02:20
Hejs!
Hängt här på kolo en tid och har styrketränat nu i ca 1 år(något mer)
Under den här tiden har jag då hunnit gå upp ca 20 kg, från 54 - 75.
Längden ligger på 163 cm. Nu tycker jag att det är slutbulkat och vill nu ge mig på en deff. Nu undrar jag, tappar man mycket i styrka om man går ned ca 1 kg / vecka?
Självklart är detta undividuellt men ni som har testat det, hur gick det för er?
För övrigt så ska jag deffa genom att skära ned på kolisar framför allt och gå ca 1 tim varje morgon.Vanlig deff alltså, inget krångel*cupid*
Oh yeah massa protein också + tung styrketräning.

Mantus
2007-10-30, 02:43
Hejs!
Hängt här på kolo en tid och har styrketränat nu i ca 1 år(något mer)
Under den här tiden har jag då hunnit gå upp ca 20 kg, från 54 - 75.
Längden ligger på 163 cm. Nu tycker jag att det är slutbulkat och vill nu ge mig på en deff. Nu undrar jag, tappar man mycket i styrka om man går ned ca 1 kg / vecka?
Självklart är detta undividuellt men ni som har testat det, hur gick det för er?
För övrigt så ska jag deffa genom att skära ned på kolisar framför allt och gå ca 1 tim varje morgon.Vanlig deff alltså, inget krångel*cupid*
Oh yeah massa protein också + tung styrketräning.

En del ja, tyvärr tränade jag inte lika dedikerat som jag borde ha gjort under deffen och resultatet blev från 90x4 i bänkpressen till 70x4, från 95x6 i knäböj till 80x6, marklyftet stod jag stilla i av någon märklig anledning. Allt utom bänken hade jag dock hämtat upp efter ett par månaders träning, bänken är upphämtad nu efter fyra månaders träning. Dock så tränade jag som sagt ungefär två pass i veckan och att träna igenom kroppen varannan vecka var ingen direkt hit.

strongmomme
2007-10-30, 17:18
En del ja, tyvärr tränade jag inte lika dedikerat som jag borde ha gjort under deffen och resultatet blev från 90x4 i bänkpressen till 70x4, från 95x6 i knäböj till 80x6, marklyftet stod jag stilla i av någon märklig anledning. Allt utom bänken hade jag dock hämtat upp efter ett par månaders träning, bänken är upphämtad nu efter fyra månaders träning. Dock så tränade jag som sagt ungefär två pass i veckan och att träna igenom kroppen varannan vecka var ingen direkt hit.

Körde du tyngre eller körde du på samma upplägg som innan deffen?
2 gånger / vecka låter lite, jag hade tänk att köra ca 5 gånger/vecka, tyngre med färre reps.

Sniggel
2007-10-30, 17:58
10 månader sen:
vikt 88 kg, bänk 125, böj, 150, mark 190
nu:
vikt 73.5 kg, bänk 115 (gissning har ej maxat), böj 140 (gissning), mark 175 (gissning).

Det är den styrka jag har tappat och jag tror det hade kunnat undvikats med ett smartare upplägg typ, tung träning med väldigt låg frekvens (2 dagar i veckan) och låg volym (få set och övningar).

strongmomme
2007-10-30, 20:13
10 månader sen:
vikt 88 kg, bänk 125, böj, 150, mark 190
nu:
vikt 73.5 kg, bänk 115 (gissning har ej maxat), böj 140 (gissning), mark 175 (gissning).

Det är den styrka jag har tappat och jag tror det hade kunnat undvikats med ett smartare upplägg typ, tung träning med väldigt låg frekvens (2 dagar i veckan) och låg volym (få set och övningar).

Japp det tror jag med, men det är ändå inte så stora skillnader. Jag menar du gick ju ändå ned ca 15 kg det är mycket. Bra jobbat förresten.

Animalistic
2007-10-30, 23:23
jag har nästan ingen skillnad på styrka när jag deffar. får större självförtroende och tar i som bara sjutton. så det brukar ligga på samma eller t om högre vikter

Mantus
2007-10-31, 00:05
Körde du tyngre eller körde du på samma upplägg som innan deffen?
2 gånger / vecka låter lite, jag hade tänk att köra ca 5 gånger/vecka, tyngre med färre reps.

Ja, problemet var att jag hade mycket att göra och blev omotiverad vi´lket inte är det bästa utgångsläget under deff. I deffen som kommer snart förväntar jag mig inte att gå ned mer än ca 10-15kg i basövningarna.

wagjam
2007-11-01, 11:50
Jag har deffat i 1 månad nu och tappat 4 kg och har inga styrkeförluster, har snarare ökat lite lite grann..ett rep extra här och där men det krävs mer vilja än vanligt men det går. Jag ser till att ha bra med energi innan passet för att orka så om jag håller igen med maten innan passet så blir resultatet därefter. För mej funkar snabba kolhydrater med vassleprotein 20 min innan passet väldigt bra vilket gör att jag orkar hålla samma energi som vanligt på gymmet.

Three pigs
2007-11-01, 12:00
jag har nästan ingen skillnad på styrka när jag deffar. får större självförtroende och tar i som bara sjutton. så det brukar ligga på samma eller t om högre vikter

+1.
Jag ökade ett par kilon i de flesta övningarna. Kan dock bero på att jag deffade efter ett uppehåll på några månader.

fonzie
2007-11-01, 20:28
Haha, ja ökar bättre på deff än bulk/plusminusnoll.

pony
2007-11-02, 00:29
Haha, ja ökar bättre på deff än bulk/plusminusnoll.

Samma här. Har dock inte listat ut om det är en mental skärpning eller rent flyt.

GolDog
2007-11-02, 06:19
Samma här. Har dock inte listat ut om det är en mental skärpning eller rent flyt.

Än så länge har jag slått PB i böj på dietande mage, koffein hjälper innan passen!
Ökat i många andra övningar också, får se om de håller i sig genom hela dieten, isåfall rockar de... trodde jag skulle energiunderskottet mer under träningen men icke,