handdator

Visa fullständig version : MAX-OT, 5 dagar i veckan?


IggaN
2007-10-29, 21:44
Hej!

Det är så att jag tränat i ca 2 månader och tänkte testa mig på MAX-OT. Till min förvånad så står det att man ska träna 5 dagar i veckan, man ska träna från måndag till fredag.

Nundrar om det är för mycket eller inte? Hinner kroppen verkligen vila upp sig på 2 dagar. Är 5 dagar som MAX-OT säger bäst för att få maxeffekt?

JohnRick
2007-10-29, 22:06
Skit i MAX-OT. Det är inga konstigheter. Läs stickyn. Fina basövningar med ev. komplement. Hyfsad intensitet och lagom volym med hel- eller halvkroppspass några ggr i veckan.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Sheogorath
2007-10-29, 22:10
Max-OT är väldigt bra nybörjarträning. Vettiga principer, skolar psyket att träna mycket, bra övningar, vettig grundfilosofi osv.

Det är korta pass, så att man ska orka göra många. Jag tror att Max-OT är ett ypperligt sätt att komma igång. Du har en ram och slipper ta ansvar just för hur du ska träna. Ansvaret ligger på att göra det helt enkelt.

Betar
2007-10-29, 22:44
Kan ju instämma lite med ovandstående just att det är rätt enkelt då du i stort sett får allt serverat med scheman och övnings utföranden samt att du för varje vecka får lära dig grundläggande information om träning, kost och återhämtning m.m

Sen tycker jag det är väldigt kul att de hela tiden sker förändringar i schemat från vecka till vecka.

Hur vida effektivt det är för styrka och/eller massa låter jag va osagt, då jag inte vet de helt enkelt. :)

pragmatist
2007-10-30, 09:46
Man tränar egentligen inte särskilt mycket när man kör Max-OT, snarare tvärtom. Anledningen till att det blir så många pass är att de har fått för sig att man inte kan träna mer än 1-2 muskelgrupper åt gången och inte ska hålla på mer än 45 minuter (vilket förstås är strunt). Då blir det många pass per vecka. Men som sagt, det totala arbetet per vecka är egentligen inte anmärkningsvärt stort eller svårt att återhämta sig från.

Angående maxeffekt så är det osannolikt att Max-OT ger maxeffekt av någonting egentligen. Det är en hygglig metod som säkert kan ge en del men den är inte bättre än många andra.

Damien Thorne
2007-10-30, 10:06
Tycker du att 5 dagar är för mycket så finns det även 3 dagars-scheman för Max-Ot

Den finns på sidan 80 i dokumentet.

Anderzon
2007-10-30, 11:59
Jag kör Max OT och det fungerar toppen, rekommenderar det.

IggaN
2007-10-30, 12:00
Tycker du att 5 dagar är för mycket så finns det även 3 dagars-scheman för Max-Ot

Den finns på sidan 80 i dokumentet.

Alltså jag tycker inte att det för mycket om det hade gett mig bra resultat. Utan jag var rädd att min kropp inte skulle hinna vila ut.

Men som det ser ut så ska jag forsätta med MAX-OTs program, tack för alla svaren! :)

slungan
2007-10-30, 15:05
Alltså jag tycker inte att det för mycket om det hade gett mig bra resultat. Utan jag var rädd att min kropp inte skulle hinna vila ut.

Men som det ser ut så ska jag forsätta med MAX-OTs program, tack för alla svaren! :)

Kör på jag kör efter max-ot, men ändrar lite (antal set och så).
Funkat kanon för mig,som nybörjare kanon att bara följa ett schema.

ChrisDEFC
2007-10-30, 16:46
om man som nybörjare ska ge sig på max-ot så för guds skull se till att du kan ALLA övningar innan du börjar lasta på. sen tycker inte jag man ska köra så mycket olika övningar men så få reps på så tung vikt i början men det är min individuella åsikt! Hel el halvkropps-schema i början med mycket basövningar och lättare vikter och fler reps så kroppen får in teknik osv.
Kör hårt alla glada!