handdator

Visa fullständig version : Aldrig mage


Dorn
2003-04-24, 19:12
Har i princip aldrig tränat mage i hela mitt liv, förutom de obligatoriska situpsen på kampsportsträningen. Min fråga är givetvis om det är nödvändigt att över huvud taget träna magmusklerna separat (de får ju lite stryk i en hel del övningar).

King Grub
2003-04-24, 19:46
Det beror nog lite på vad du tränar i övrigt. Jag har svårt att se någon kunna komma upp i sina teoretiska maxvikter i t ex knäböj utan en stark och tränad magmuskulatur.

Lillgrabben
2003-04-24, 20:45
Å andra sidan så får magen ganska mycket stryk ifall man kör böj & mark utan bälte för det mesta.

Kör själv alltid mark utan bälte då jag tycker att det hindrar mig i lyftet & sabbar linjerna totalt.

Känner man att man har problem med magstyrkan så visst kan man träna magträning likaväl som allt annat, men det beror nog till stor del på hur man utför de andra övningarna som också påfrestar magregionen.

MVH

Castro
2003-04-24, 21:32
Magen tränar man ju för rutorna =)

Tompi
2003-04-24, 22:37
Skadar aldrig att ha en stark buk muskulatur. Så mitt tips är att träna mage:kickass:

RealElwood
2003-04-25, 07:48
Men han tränar ju magen på kamsportsträningar. Är själv lite i samma sits, brukar blir kanske 40-100 situps samt ca: 30 benlyft varje kamsportspass.

Vad ger det eg???

ivandrago
2003-04-25, 08:38
Originally posted by RealElwood
Men han tränar ju magen på kamsportsträningar. Är själv lite i samma sits, brukar blir kanske 40-100 situps samt ca: 30 benlyft varje kamsportspass.

Vad ger det eg???

ger kontroll över kroppen och mjölksyretåliga magmuskler gissar jag på.

Wilson
2003-04-25, 08:59
vadå det borde väl vara bra att använda bälte? har hört att det ska hindra för att få en för "stor" mage, att det hjälper till att skydda från skador när man utför med bältet

Tompi
2003-04-25, 10:50
Originally posted by RealElwood
Men han tränar ju magen på kamsportsträningar. Är själv lite i samma sits, brukar blir kanske 40-100 situps samt ca: 30 benlyft varje kamsportspass.

Vad ger det eg???

Om han nu tränar mage på sin kampsportsträning vad är då problemet?

mangemani
2003-04-25, 11:07
har aldrig heller kört mage nått seriöst,kör mycket lätt med tanke på att nästan allt annat du gör när du styrketränar,tränar också magen,ett grymt exempel är marklyft

Dorn
2003-04-25, 17:22
Magträningen på kampsportsträningen är ungefär såhär : gör 10 sittups emellanåt, mellan fajterna eller 5-10st när vi värmer upp...
Kanske 1/10-del av vad man pallar

Linnet
2003-04-25, 22:34
Stark magmuskulatur är väldigt viktigt. Vilka lyfter tyngst vikter och kör mage seriösast på gymmet? Jo styrkelyftarna. Även bjässarna som tävlar i 125+ ligger och stånkar med magövningar regelbundet. Personligen är jag övertygad om att länken, alltså mage/rygg är väldigt viktig om man vill bli riktigt stark.

Callek
2003-04-26, 00:38
Jag kör magen minst lika seriöst som nån annan muskelgrupp.
Brukar köra detta 1-2ggr/veckan:

Crunches med vikt på bröstet: 3x10.
http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/crunches.asp

Repcrunches: 3x10.
http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/crunches_i_cablemaskin.asp

Sidvridningar 3x12 (inte direkt tungt övning):
http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/twists.asp


Ibland nån variant på crunches eller sit-ups, t ex med benen i annan vinkel osv. Tycker det fungerar ganska bra, men det tar relativt lång tid att se några resultat.

danieln
2003-04-26, 08:25
Stark mage är nyckeln till styrka i många andra muskler.

Hade en gång i tiden hamnat på en lite "platå" vad gällde tricepspressar. Jag körde väl mage lite halvdant men när jag började köra mage ordentligt så kunde jag även efter ett tag lassa på mycket mer vikt på tricepspressarna och andra övningar.

Jag tycker att du skall lägga in ett pass i veckan där du kör mage med vikter (tex cablecrunches, vanliga crunches med viktplatta, benlyft osv.), dvs inte bara massa reps till du inte klarar av mer pga mjölksyra...

jolly7907
2003-04-26, 10:54
Varför träna alls om man försakar en så viktig muskel, vilken du behöver i så pass många andra övningar?

//Jolly

Nitrometan
2003-04-26, 12:11
Precis så Jolly!

HUr ska man kunna lyfta nåt om man inte är stark i magen (som förbinder överkropp och underkropp)?
:confused:

Lillgrabben
2003-04-26, 12:51
Vad man kan ifrågasätta är om man verkligen behöver köra magen som en separat muskelgrupp. I allafall om man har som primärt mål med träningen att bli stark, om man däremot kör byggträning så är det nog en helt annan sak( om det ska jag inte ens yttra mig).

Ifall man kör knäböj & mark etc utan bälte för det mesta så kommer magen att få ordentligt med stryk ändå.

Jag tycker man ska behovspröva magträningen , många som har problem med linjerna i knäböj & fäller fram ryggen under knäböjen skyller gärna på bristande magstyrka. Flertalet av dessa personer skulle nog behöva en rejäl dos teknikträning istället.


MVH