handdator

Visa fullständig version : Jag ska bli deltidslöpare


Nimille
2007-10-29, 17:44
Har bestämt mig att lägga in löpträning utöver fyra pass styrketräning i veckan tll min träning.
Vad finns det för saker jag borde veta om löpning?
Hur långt/snabbt/ofta bör jag springa?

Har rätt dålig kondition just nu, inte tränat cardio på ett år så de är ganska förståligt.
Jag vill kunna springa långt lätt. Runt 1 mil i hyffsat tempo utan att dö efter är målet.

Har tid för 2-3 pass till i veckan. Just nu tränar jag styrka måndag, onsdag, torsdag, söndag. (Hela programmet) (http://kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2554122&postcount=573)
Benträning sker på måndagen, så är inte optimalt att springa den dagen kanske.
Är det okej att springa efter ett gympass eller kommer det hämma återhämtningen för musklerna som körts innan?

Sen är skor rätt viktigt har jag fått lära. Runt 1000:- har jag att lägga ut på dem, gärna med pronationsstöd (?) då fötterna är lite fucked up sen innan.
Är det bara att gå och prata med kunniga på en sportbutik där eller har ni tips på några skor?
Blir att jag kommer springa på asfalt mestadels och en del grus.

Jag har läst bumbi´s råd i best of sammanfattnings delen,
2-3 pass 20-30min i veckan första månaden, det som gäller eller?
Hur bör det läggas upp efter?

Tacksam för råd, har sökt runt lite och läst innan. Men är fortfarande lite osäker på frågeställningarna ovan.
Kan tillägga att fokus fortfarande kommer vara på styrketräningen, men konditions träningen får en liten del den med, for the sake of välmående :)

Tacksam för svar och allmänna råd

stargate
2007-10-29, 17:46
När jag löpte förr i tiden hade jag alltid en mp3-spelare med mig, det blev mycket roligare att löpa då!

machine gun
2007-10-29, 17:52
Vad kul att du vill börja springa! :)

Bra skor är som du själv säger oerhört viktigt. Gå till en butik där du får prova ut skor efter dina fötter och ditt löpsteg. Butiken ska ha ett löpband där de filmar hur du springer. Exempel på såna butiker är Löplabbet, Gå- och löpkliniken och liknande. Säg vilken budget du har, så kan de säkert hitta skor som passar dig i din prisklass.

Man kan aldrig börja för lätt eller springa för kort i början, hellre det än att rivstarta och sen tröttna eller i värsta fall skada sig. 20-30 min per pass låter som en bra start, ta det lugnt och varva jogg med gång i början om du känner att det behövs.

Tips på "kom igång"-program: http://www.marathon.se/traningsprogram/index.cfm?Pro_ID=6&Ph_ID=6&Rac_ID= (hoppa över första veckan om du vill börja med jogg direkt)

Lycka till!

Solve
2007-10-29, 18:24
jo löpning är något du får jävligt snabba resultat i... du kan sänka dina tider ner mot 10minuter på första månaderna bara... iaf gjorde jag de på 5km löpningen... från att inte orka springa 2.5km till 5km på 17 50 på 4månader är en ganska bra utvecklingskurva jag gjort ;)

Nimille
2007-10-29, 18:48
När jag löpte förr i tiden hade jag alltid en mp3-spelare med mig, det blev mycket roligare att löpa då!
Ska komma ihåg shuffle´n då :)

Vad kul att du vill börja springa! :)

Bra skor är som du själv säger oerhört viktigt. Gå till en butik där du får prova ut skor efter dina fötter och ditt löpsteg. Butiken ska ha ett löpband där de filmar hur du springer. Exempel på såna butiker är Löplabbet, Gå- och löpkliniken och liknande. Säg vilken budget du har, så kan de säkert hitta skor som passar dig i din prisklass.

Man kan aldrig börja för lätt eller springa för kort i början, hellre det än att rivstarta och sen tröttna eller i värsta fall skada sig. 20-30 min per pass låter som en bra start, ta det lugnt och varva jogg med gång i början om du känner att det behövs.

Tips på "kom igång"-program: http://www.marathon.se/traningsprogram/index.cfm?Pro_ID=6&Ph_ID=6&Rac_ID= (hoppa över första veckan om du vill börja med jogg direkt)

Lycka till!
Tycker med det ska bli kul, känns som löpning är något som kommer få en piggare och almänt mer välmående.

Tror inte att det finns någon sådan butik i närheten av mig, men jag ska söka lite. Det skulle ju vara bra att besöka ett sånt ställe, kanske värt att åka några mil för det.
Tack för länken, såg bra ut men jag vet inte om det passar sig för mig. Det är kanske mer åt totala nybörjare.
Jag springer 2.5km under 10min iaf, och 5km klarar jag nog att springa i hyffsat tempo med, men uppåt milen är tuffare tror jag. Vet inte om jag klarar den på under timmen ens.
Får prova konditionen och springa i 20-30min nu och kolla hur det känns först.
Tack så hemskt mycket för råden! :)

jo löpning är något du får jävligt snabba resultat i... du kan sänka dina tider ner mot 10minuter på första månaderna bara... iaf gjorde jag de på 5km löpningen... från att inte orka springa 2.5km till 5km på 17 50 på 4månader är en ganska bra utvecklingskurva jag gjort ;)
Kul med snabba resultat, sånt höjer motivationen enormt

LadyG
2007-10-29, 18:53
Kanske borde lyssna på Machine gun lite, går du ut för hårt i början kan du skada dig eller överanstränga dig. Ge leder, muskler och senor en chans att hänga med, de är ju helt ovana vid den typen av påfrestningar.

Även om du tycker att konditionen hänger med så är det inte säkert att muskelfästen, senor och leder håller med dig. Det finns gott om löparskador man kan dra på sig bara p g a att man går ut för hårt och inte ger kroppen en ärlig chans att anpassa sig innan man ökar träningsdosen.

Nimille
2007-10-29, 18:56
Kanske borde lyssna på Machine gun lite, går du ut för hårt i början kan du skada dig eller överanstränga dig. Ge leder, muskler och senor en chans att hänga med, de är ju helt ovana vid den typen av påfrestningar.

Även om du tycker att konditionen hänger med så är det inte säkert att muskelfästen, senor och leder håller med dig. Det finns gott om löparskador man kan dra på sig bara p g a att man går ut för hårt och inte ger kroppen en ärlig chans att anpassa sig innan man ökar träningsdosen.
Aight, jag kanske framkom lite fel där.
Tänkte 35min för 2.5km gentemot mina 10min. Visste inte om de fanns en mening med att lägga på 25min och ta det lugnt. :)
Får ta det lite lugnt de första veckorna så jag inte skadar mig då :)

machine gun
2007-10-29, 18:57
Även om du tycker att konditionen hänger med så är det inte säkert att muskelfästen, senor och leder håller med dig. Det finns gott om löparskador man kan dra på sig bara p g a att man går ut för hårt och inte ger kroppen en ärlig chans att anpassa sig innan man ökar träningsdosen.

Precis. Been there done that... *rolleyes* Skadeuppehåll på 2-3 månader var inte det mest spännande jag varit med om direkt.

Nimille
2007-10-29, 18:58
Men kan jag springa 20-30min nu i veckan men kanske lite lugnare?
Eller ska jag gå promenader i början?

machine gun
2007-10-29, 19:00
10 min på 2,5 km innebär 4 min/km. Utan att veta någonting om dig kan jag säga på en gång att det är ett alldeles för högt tempo att börja med om du inte sprungit på länge. Och om du vill maxa på en sån sträcka någon gång, så bör du alltid värma upp ordentligt innan och jogga ner ordentligt efter.

machine gun
2007-10-29, 19:01
Men kan jag springa 20-30min nu i veckan men kanske lite lugnare?
Eller ska jag gå promenader i början?

Jag tycker nog att du kan börja jogga på en gång, men ta det lugnt med tempoökningarna. Och viktigast av allt: Öka aldrig både tempo och sträcka på en gång.

LadyG
2007-10-29, 19:03
Varför bekymra sig om farten alls så här i början? Ta en mp3-spelare med bästa musiken, en klocka som kan ta tiden så du vet hur länge du var ute och ge dig ut och spring i ett tempo som känns skönt bara. Inte snabbare än att du skulle kunna prata med någon och inte fortare är att det känns som att du skulle kunna göra om det imorgon igen.

Antingen ökar man farten eller distansen, när man sedan känner för att ta träningen ytterligare ett steg. Om man börjar laborera med båda samtidigt kan man springa på sig skit i knäna eller vaderna.

Det lät som att du skulle rusa iväg som en gasell i spåret men det kanske inte var så du menade? :D

LadyG
2007-10-29, 19:07
Precis. Been there done that... *rolleyes* Skadeuppehåll på 2-3 månader var inte det mest spännande jag varit med om direkt.

Jag hade turen att börja jogga med en erfaren löpare som höll igen mig när jag ville skena iväg så jag har sluppit göra alla misstagen. Otroligt skönt att ha en mentor som vakar över en i början när man är helt blåbär på allt, annars hade jag garanterat sprungit sönder mig eftersom jag körde motionshoj ganska länge innan jag började med löpningen.

Några misstag har jag lyckats med att få med ändå men de största grodorna har jag lyckats undvika än så länge :)

Nimille
2007-10-29, 19:40
10 min på 2,5 km innebär 4 min/km. Utan att veta någonting om dig kan jag säga på en gång att det är ett alldeles för högt tempo att börja med om du inte sprungit på länge. Och om du vill maxa på en sån sträcka någon gång, så bör du alltid värma upp ordentligt innan och jogga ner ordentligt efter.
Okej

Jag tycker nog att du kan börja jogga på en gång, men ta det lugnt med tempoökningarna. Och viktigast av allt: Öka aldrig både tempo och sträcka på en gång.
Ska tänka på de :)

Varför bekymra sig om farten alls så här i början? Ta en mp3-spelare med bästa musiken, en klocka som kan ta tiden så du vet hur länge du var ute och ge dig ut och spring i ett tempo som känns skönt bara. Inte snabbare än att du skulle kunna prata med någon och inte fortare är att det känns som att du skulle kunna göra om det imorgon igen.

Antingen ökar man farten eller distansen, när man sedan känner för att ta träningen ytterligare ett steg. Om man börjar laborera med båda samtidigt kan man springa på sig skit i knäna eller vaderna.

Det lät som att du skulle rusa iväg som en gasell i spåret men det kanske inte var så du menade? :D
Jag bekymrar mig inte om farten, bara om jag ska gå eller jogga.
Haha nej inte riktigt så, men jag vill samtidigt inte dra ut på de bara för sakens skull. Att träna kondition ska ju vara lite jobbigt tom i början.
Så att ta en långsam promenad, för en halvtimme för 2.5km blir faktiskt långsamt, känns onödigt, vill springa ju :D

Jag hade turen att börja jogga med en erfaren löpare som höll igen mig när jag ville skena iväg så jag har sluppit göra alla misstagen. Otroligt skönt att ha en mentor som vakar över en i början när man är helt blåbär på allt, annars hade jag garanterat sprungit sönder mig eftersom jag körde motionshoj ganska länge innan jag började med löpningen.

Några misstag har jag lyckats med att få med ändå men de största grodorna har jag lyckats undvika än så länge :)


Så för att sammanfatta det, springa/jogga lugnt de första veckorna, köpa ett par bra skor och lyssna på musik är det viktiga att tänka på :thumbup:
Tack för råden allihop!

machine gun
2007-10-29, 19:46
Så för att sammanfatta det, springa/jogga lugnt de första veckorna, köpa ett par bra skor och lyssna på musik är det viktiga att tänka på :thumbup:
Tack för råden allihop!

Haha, precis så! :thumbup: Vi valde bara ett lite krångligare sätt att framföra budskapet på :D

jojjep91
2007-10-29, 22:55
Som du sa! "löpning kan nog få mej att bli piggare"

Det stämmde verkligen för mej!

när jag slutade med fotbollen, la jag också av helt med löpningen.

Efter bara 2-3 dagar utan löpning i vardagen blev jag helt trött i skallen.

En kväll när jag var jättetrött så bestämde jag mig för att gå ut o springa, sprang väl 2-3 km ganska fort iaf.

Var pigg hela kvällen satt uppte till 04:00 :D

Betar
2007-10-29, 23:23
jo löpning är något du får jävligt snabba resultat i... du kan sänka dina tider ner mot 10minuter på första månaderna bara... iaf gjorde jag de på 5km löpningen... från att inte orka springa 2.5km till 5km på 17 50 på 4månader är en ganska bra utvecklingskurva jag gjort ;)

Shit! Imponerande resultat :thumbup: Att springa 5 km på 17:50 är ju grymt och att du sedan gjorde på 4 månader och att du innan de hade kass kondis (om jag får säga så).

Hur la du upp din löpträning de månaderna?

Kräket
2007-10-29, 23:35
Skickar in en fråga här;

Finns det någon vits i att konditionsträna när man strävar efter att ligga på kcal-plus och bygga massa? Drar mig till minnes endast negativa aspekter. Däribland förändringar bland neurotransmittorsubstanser.

Finns det någon form av konditionsträning som har positiv effekt på styrketräningen?

zydar
2007-10-30, 08:24
Skickar in en fråga här;

Finns det någon vits i att konditionsträna när man strävar efter att ligga på kcal-plus och bygga massa? Drar mig till minnes endast negativa aspekter. Däribland förändringar bland neurotransmittorsubstanser.

Finns det någon form av konditionsträning som har positiv effekt på styrketräningen?








nope, inte om du vill bygga. men är bra för hälsan.

Nimille
2007-10-30, 09:31
nope, inte om du vill bygga. men är bra för hälsan.
Jo till en viss grad. Läst det någonstans här på kolo.

Fat tony
2007-10-30, 10:16
Till TS: gillar ditt styrkeprogram. men ontopic så pröva 5-6min/km i 4km, hoppas inte ribban är för hög. när det gäller skor så är det mycket inviduellt besök någon expert butik på skor eller pröva dig fram på andra sportbutiker. ställen som intersport har mesta dels neutrallaskor så att de ska passa de allraflesta. note köp alldrig skor på rea, de är antagligen för gamla och med tiden försämras derras dämpningsförmåga. Lycka till

Kräket
2007-10-30, 11:17
Haha, välutvecklade svar här på min ära! :D

nope, inte om du vill bygga. men är bra för hälsan.

Förtydliga?

Jo till en viss grad. Läst det någonstans här på kolo.

Källhänvisa?

Vill minnas att jag läste någon blogg någon gång där man talade om HIIT-intervaller som hade positiv effekt ur byggningssynpunkt. Man referrerade inte till några studier, utan istället hänvisade man till sprinters, och påpekade att de har relativt muskulösa kroppar och samtidigt relativt lite kroppsfett. Någon som vet mer om detta?

machine gun
2007-10-30, 11:32
Man har väl kommit fram till åtskilliga gånger att det är svårt att nå maximala resultat av byggning samtidigt som man tränar uthållighetsidrott på elitnivå. Har man lägre ambitionsnivåer än så är det troligtvis bara positivt att ha lite bättre kondis, så att man slipper flåsa som en blåsbälg och se stjärnor efter några reps knäböj.

EDIT: Glöm bara inte att äta lite mer för att kompensera den extra energiutgiften som konditionsträningen innebär.

LadyG
2007-10-30, 11:42
Vill minnas att jag läste någon blogg någon gång där man talade om HIIT-intervaller som hade positiv effekt ur byggningssynpunkt. Man referrerade inte till några studier, utan istället hänvisade man till sprinters, och påpekade att de har relativt muskulösa kroppar och samtidigt relativt lite kroppsfett. Någon som vet mer om detta?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=91812

Kontentan av de två trådarna verkar vara att uthållighetsträning (långdistanslöpning) aktiverar någon substans som nedreglerar proteinsyntesen och gör det svårare för kroppen att bygga massa. Det handlar alltså inte om sprinters, som inte behöver orka springa i flera timmar om inte jag missförstått saken.

Fast det är antagligen bara viktigt om man försöker maximera effekten av sin styrketräning. Som vanlig motionär bryr jag mig inte, jag tränar det som jag trivs med och mår bra av :)