handdator

Visa fullständig version : Strikt ryggträning eller inte.


snartspensligvegan
2007-10-29, 16:04
På T-nation fanns en ny artikel av samma kille som skrev "Wanna grow? Gotta row!" där han talar sig varm för hur viktigt det är att köra övningarna för "mellersta ryggen"/roddövningarna strikt utan att jobba med ryggraden/ländryggen/..

Men är det verkligen värt det?

Han menar att man lättare skulle få skador av sittande rodd om man rör hela kroppen fram- och tillbaka, men det låter ju konstigt.

Att inte "svinga" kroppen och på så vis få upp rörelseenergi i vikterna och därför inte behöva dra till lika mycket vid skulderbladen kan jag förstå är sämre för muskelutvecklingen just där eventuellt, men är det verkligen värt att offra vikt för ett striktare utförande? Borde inte tyngre roddar där man involverar större delar av ryggen bygga bättre totalt sett?

Han tycker vidare att man skall låta bli att rotera midjan/överkroppen när man kör enarmsövningar som hantelrodd lutad mot en bänk, även där för att få maximal kontraktion i de aktuella musklerna.

Hur råder spekulationerna hos de lite mer erfarna kolozzeummedlemmarna?

Artikelns namn:
"Row Right: Get More Bang for Your Back
by Mike Robertson"

"Girls may hate to see you leave, but if you've got a broad back, they'll love to watch you go. (Course it helps if you've got a nice ass, too, but that's a whole 'nother article.) Mike Robertson is here to troubleshoot your rowing."

Här får ni en bild på en bra rygg med:
http://www.t-nation.com/img/photos/07-161-training/image011.jpg

Sniggel
2007-10-29, 16:14
Jag tror inte det är värt att försöka isolera enskilda små muskelgrupper, satsa på tung vikt istället och se bara till att utförandet är säkert, rhomboideus lär växa ändå, om inte bättre till och med.

mystic[-_-]
2007-10-29, 16:17
Jag har börjat träna ryggen ungefär som han skriver, sista repet blir ofta lite med hela kroppen. Tycker att jag får mycket bättre kontakt men bättre för tillväxt har jag ingen aning om det är, det är iaf tyngre.

Martin Löwgren
2007-10-29, 16:23
Jag tränar ungefär som han beskriver - strikt. Drar med rygg och inte med biceps med mera.

Edit: Snygg bild :) Är det för att han kör så strikt som han ser ut sådär :)

snartspensligvegan
2007-10-29, 16:24
Jag försökte ju köra ryggen "parallellt med golvet" även om jag fuskade lite efter någon kommentar till bill starrs program på något forum innan.

Men nu kör jag ju runt explosiva treor och det känns ju mer naturligt att dra på mycket vikt och dra lite hur som helst när det är tyngre vikter. Men kanske är dumt och kanske borde man bara dra med övre delen av ryggen trots allt.

snartspensligvegan
2007-10-29, 16:25
Jag tränar ungefär som han beskriver - strikt. Drar med rygg och inte med biceps med mera.

Edit: Snygg bild :) Är det för att han kör så strikt som han ser ut sådär :)Jo, att dra med armbågarna och inte händerna är ju givet.

snartspensligvegan
2007-10-29, 18:26
Ser ju ut som att biffarna kör med torsorotation iaf:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95906&highlight=%D6rebro

;D

major Pectoralis
2007-10-29, 18:30
Kör båda - om du vill vara på den säkra sidan....Alltid "träffar" man några motoriska enheter med det ena sättet som man inte träffar med det andra.

Martin Löwgren
2007-10-29, 18:38
Jo, att dra med armbågarna och inte händerna är ju givet.

Inte för alla (långt ifrån alla)