handdator

Visa fullständig version : Kcal 94kg man


janizzo
2003-04-24, 18:35
Om man har ett mycket stilla sittande jobb (Jobbar som support tekniker) Så jag sitter 8-9 timmar om dan, så tror ni att 3000 kcal/dag är för mycket för att bränna fett och bygga muskler?. Jag tränar varje dag, måndag biceps/triceps, tisdag morgon promenad 45min + kvälls promenad 10 km, onsdag axlar/ mage torsdag morgon promenad 45min + kvälls promenad 10 km, fredag rygg/bröst. helgen blir mest ute med barnen då brukar vi promenera med tvillingvagn så då blir promenaderna tyngre (tycker jag iaf) jag kör styrke passen som superset samt att jag kör 15-30 min stepper efter passen beroende hur trött jag är. Jag äter mest mat med lågt GI o efter träning blir det snabba kolisar. Fett har jag heller inte uteslutit (rapsolja/Fisk fett) men det verkar som fettet inte försvinner som jag velat så jag börjar misstänka att jag äter för mycket eller har jag fel??? :confused:

Jon2
2003-04-24, 18:49
det är mkt svårt att bygga muskler och bränna fett samtidigt om du inte är en ny börjare då kan man bygga mukler och bränna fett samtidigt om man är noga med kosten jag rekomenderar att du väljer en utav dom

PDS
2003-04-24, 21:35
jag tränar mindre än dig med aningen mindre vikt och jag ska hålla mig på 4000kcal för att täcka mitt dagsbehov!!
Antar att du äter för lite.

Örjan
2003-04-24, 23:37
>PDS:
Det måste vara oerhört relevant vad viktmassan består av. Fett ökar inte ämnesomsättningen, men muskler gör. På engelska pratar man om lean body mass; ett begrepp som väl inte finns på svenska?

>janizzo (Några ostrukturerade tankar följer) :
Ovanstående innebär, som jag ser det, att om man är fet och kollar i en tabell hur mycket kalorier man behöver, så ska man kolla hur mycket en person med ens MÅLVIKT behöver. Håller man sedan den dieten, borde man ju hamna rätt till slut.

Men jag tycker att det verkar skilja så mycket personer emellan, beroende på fler faktorer än man klarar att ta hänsyn till, att man gör det enklare för sig genom att kolla, mha matdagbok under en vecka, hur mycket man äter. Om vikten då stått stilla, så vet man. Och då kvittar det vad tabellerna säger.

Fast du kanske har hittat den perfekta nivå där du bränner fett och bygger muskler samtidigt, som du uppger som mål. Har man det målet är det självklart att inte bara väga sig, utan också mäta (åtminstone) midjan från månad till månad.

Tränar man rätt, äter nyttigt, och står stilla i vikt, borde det ju vara så att fettet minskar och musklerna ökar, om än långsamt.

Spud
2003-04-25, 07:54
Originally posted by Örjan
>På engelska pratar man om lean body mass; ett begrepp som väl inte finns på svenska?


jag tror inte att vi har någon riktigt begrepp för det på svenskan. men man kan väl säga typ "fettfri kroppsvikt" eller nåt.

janizzo
2003-04-25, 07:59
Jag tänkte testa med att ta bort 10 km kvälls promenaderna. Men fortsätta med 2-3 morgon promenader samt 15-30 min med stepper efter passerna hur låter detta för er?. Jag har mina mått skrivet i en tabell och märkt att biceps verkligen har vuxit 2003-02-17 var den 37 nu är den 37,8 bröst och midja måste jag mäta om med hjälp av frugan. För att bröst kan inte ha vuxit från 113 till 117 på 2 månader.

Ps: Jag glömde att säga att jag är 186 lång

Ondjultomte
2003-04-25, 15:38
Originally posted by Spud


jag tror inte att vi har någon riktigt begrepp för det på svenskan. men man kan väl säga typ "fettfri kroppsvikt" eller nåt.

Varför inte bara muskelmassa helt enkelt ?

Spud
2003-04-26, 18:21
Originally posted by Ondjultomte


Varför inte bara muskelmassa helt enkelt ?

det kan man väl också säga antar jag..... :)

King Grub
2003-04-26, 18:25
Med "lean body mass" menas muskler, skelett och organ.