handdator

Visa fullständig version : En skåpa deff-frågor.


Nonamenoshame
2007-10-29, 14:14
Jag har sökt, men vill ha lite mer svar som är riktat till mig och inte till alla.

Jag har tänkt att börja deffa snart, men jag har inte så mycket aning om hur man gör osv mer än att man ska förbruka mer än vad man äter.

Så därför undrar jag :

Hur stort Kcalunderskott ska man ligga på på ett ungefär ?
Vilken takt är en bra takt att gå ner i vikt ? Hur mycket per vecka?
Hur ska träningen va under deffen? Små snabba pass eller lika långa som innan?
Vad är bra att äta under deff?

Nått mer man bör tänka på ?

King Grub
2007-10-29, 14:21
1 + 2: Beror på utgångsläge och tidsramar och mål.

3. Träna för att öka, så skapar du förutsättningar för att inte tappa.

4. Samma sak som under uppbyggnad, fast mindre. Bra mat är bra mat. Ju tightare kalorischema, desto mindre plats för näringsfattiga energigivare.

Nonamenoshame
2007-10-29, 14:37
1 + 2: Beror på utgångsläge och tidsramar och mål.

3. Träna för att öka, så skapar du förutsättningar för att inte tappa.

4. Samma sak som under uppbyggnad, fast mindre. Bra mat är bra mat. Ju tightare kalorischema, desto mindre plats för näringsfattiga energigivare.


Okej , till fråga 1-2.
Jag väger 85 kg morgonvikt och ska ner till 81 ungefär.
Vad hade varit ett bra mål då? Jag har runt 2000 kcal som balans utan träning.
hur lång tid hade varit rimligt att satsa på? 2-3 månader ?

n1tro
2007-10-29, 18:13
Okej , till fråga 1-2.
Jag väger 85 kg morgonvikt och ska ner till 81 ungefär.
Vad hade varit ett bra mål då? Jag har runt 2000 kcal som balans utan träning.
hur lång tid hade varit rimligt att satsa på? 2-3 månader ?

Gjorde en liknande grej i våras. Det var också min första deff, och den lyckades mot all förmodan. Det enda jag gjorde var att helt enkelt skära ner på kolhydraterna. Inget annat. Tränade på som vanligt, men försökte näringstima lite mer; dvs vara väldigt noga med att få i mig det jag behövde kring träningen. Försökte alltså äta i princip alla kolhydrat innan (lunch 1) och efter (lunch 2) träningen. Till frukost åt jag som vanligt; en skål gröt med en drink vassle. Kolhydratsmängden till de två större målen kring träningen var väldigt liten. 50g per mål i princip. Frukosten rörde jag som skrivet inte; det räcker med att justera "de två stora" istället tycker jag i alla fall. Vart 5 mål/dag. Frukost, lunch 1 - träning - lunch 2, mellis, innansängsmål. Försökte ligga på en 30g prot/mål. Självklart följer lite kolhydrater (och fett) med i en drink kasein, eller 250g normalkeso, men det är inget som påverkar, i alla fall vad jag kände. Vart inga kolhydrat utöver det som följer med i ja, säg 250g keso eller en kaseindrink i mellanmålen.

GymTT
2007-10-29, 18:50
Varför ska du redan deffa Dennis? tror tyvärr knappt att du kommer se några jättemärkbara resultat efter en så kort bulk. Försök lägg på dig lite mindre istället utöver en längre tid.
OBS, bara mitt tips, så du inte blir ledsen sen.

mvh

Nonamenoshame
2007-10-29, 18:58
Varför ska du redan deffa Dennis? tror tyvärr knappt att du kommer se några jättemärkbara resultat efter en så kort bulk. Försök lägg på dig lite mindre istället utöver en längre tid.
OBS, bara mitt tips, så du inte blir ledsen sen.

mvh


Har tänkt igenom det och ska inte börja än.
Men börjar känna mig lite tung nu :S

Xyz
2007-10-29, 19:19
Har tänkt igenom det och ska inte börja än.
Men börjar känna mig lite tung nu :S

85 kg och du känner dig tung? :Virro Då måste jag vara supertung :cryout:

Nonamenoshame
2007-10-29, 19:45
85 kg och du känner dig tung? :Virro Då måste jag vara supertung :cryout:


Med tanke på att jag vägt runt 75 ett bra tag och är här uppe nu så känner man sig tung ;)

Xyz
2007-10-29, 19:52
Med tanke på att jag vägt runt 75 ett bra tag och är här uppe nu så känner man sig tung ;)

Jag förstår :) Fan vad länge sedan man själv vägde 75 *cry*

Rahf
2007-10-29, 20:05
Med tanke på att jag vägt runt 75 ett bra tag och är här uppe nu så känner man sig tung ;)

Jag vägde 65 och väger nu 85. Känner mig lite småtung :D.

Durre
2007-10-29, 20:12
Tung?! jag har gått upp snart 20kg och vill ha ännu mer, tung ska de va! :)
Vad är de för nytta att gå upp ca 4kg och sen gå ner dem igen? Träna på bulk formen i 6 månader sen skala lite kan kanske vara något...

Tjuckot
2007-10-29, 20:51
Ska du deffa så gör det smart. Lägg upp en plan, planera kosten, sätt upp mål, varför du ska deffa, vad du hoppas uppnå, tidsplan. Vill du gå ner 10 cm i midja, 10kg, öka deffinationerna, vad är ditt mål? Hur lång tid ska det ta, sätt upp en tidsplan på 2 månader (exempelvis), ibland blir det lätt att man vill köra mer och mer och då ökar risken för att man tappar muskler osv. En gräns är väldigt viktig tror jag. Skriv ner det i ett dokument, spalta upp osv.

Gör du en plan så blir det hela mer konkret, samt du får ner alla dina tankar runt deffen på papper, det kan vara guld värt. Det är också skönt att kunna blicka tillbaka på efteråt för att se om du gjorde som du hade tänkt. Det är även bra om du har en plan så du inte gör några toksänkningar i kosten eller drar på sju inni helvetes mycket cardio för att du känner dig lite tjock nån dag osv. Alltså hindrar dig från att göra puckade saker, förutsatt att du har gjort en bra planering.

Sedan när du bestämt kosten så ser du till att köpa hem mat så du har. Dumt att börja första dagen och se i kylskåpet att man inte har all mat man behöver :) Börja inte planera på lördag och dra igång på söndag heller, låt det ta lite tid och så att tankarna/motivationen växer fram så att du är mogen för en deff både psykiskt och rent praktiskt.

Om du sedan behöver deffa eller ej låter jag vara osagt, detta var bara några av mina tankar runt deff jag kom på just nu.

Nonamenoshame
2007-10-29, 21:28
Ska du deffa så gör det smart. Lägg upp en plan, planera kosten, sätt upp mål, varför du ska deffa, vad du hoppas uppnå, tidsplan. Vill du gå ner 10 cm i midja, 10kg, öka deffinationerna, vad är ditt mål? Hur lång tid ska det ta, sätt upp en tidsplan på 2 månader (exempelvis), ibland blir det lätt att man vill köra mer och mer och då ökar risken för att man tappar muskler osv. En gräns är väldigt viktig tror jag. Skriv ner det i ett dokument, spalta upp osv.

Gör du en plan så blir det hela mer konkret, samt du får ner alla dina tankar runt deffen på papper, det kan vara guld värt. Det är också skönt att kunna blicka tillbaka på efteråt för att se om du gjorde som du hade tänkt. Det är även bra om du har en plan så du inte gör några toksänkningar i kosten eller drar på sju inni helvetes mycket cardio för att du känner dig lite tjock nån dag osv. Alltså hindrar dig från att göra puckade saker, förutsatt att du har gjort en bra planering.

Sedan när du bestämt kosten så ser du till att köpa hem mat så du har. Dumt att börja första dagen och se i kylskåpet att man inte har all mat man behöver :) Börja inte planera på lördag och dra igång på söndag heller, låt det ta lite tid och så att tankarna/motivationen växer fram så att du är mogen för en deff både psykiskt och rent praktiskt.

Om du sedan behöver deffa eller ej låter jag vara osagt, detta var bara några av mina tankar runt deff jag kom på just nu.



Bra genomgång :) Det är också guld värt ! .
Jag har tänkt att gå ner till runt 80 kg som sagt. Där kände jag att jag var nöjd med hur jag såg ut, Linjer, midja osv. Får dock se när bara.
Har nu hållt på Sedan juni. Kanske bättre att försöka lägga på sig ännu mer =

GymTT
2007-10-29, 21:34
Bra genomgång :) Det är också guld värt ! .
Jag har tänkt att gå ner till runt 80 kg som sagt. Där kände jag att jag var nöjd med hur jag såg ut, Linjer, midja osv. Får dock se när bara.
Har nu hållt på Sedan juni. Kanske bättre att försöka lägga på sig ännu mer =

Ja verkligen, så du ser att någonting har fastnat och inte bara går upp och ned i vikt inom ramen av månader hit eller dit.
Satsa på en långsammare uppgång då, och diet framåt mars kanske.

agazza
2007-10-29, 21:52
hur lyckas ni bulka så mycket? När jag bulkar går jag upp 0.35kg per vecka i medel. Det känns nästan omöjligt att få i mig mer mat. Mer kalorier går ju ifall jag äter mer energirik mat men då blir jag ju bara fet.

Är det ingen här som bulkar "smart"?
Alltså att endast lägga på sig muskler och ändå öka? (nästan alltså)

Eddie Vedder
2007-10-29, 22:25
Är det ingen här som bulkar "smart"?
Alltså att endast lägga på sig muskler och ändå öka? (nästan alltså)

Shit vilken idé! Att ingen tänkt på det tidigare!:D

Givetvis är det vad alla som bulkar strävar efter, hela grejen är ju att bygga maximalt med muskelmassa med så liten fettökning som möjligt. Vet du hur man gör för att öka flera kg muskelmassa och knappt något fett så rekommenderar jag att du tar patent på idén och lär tjäna pengar sen.;)

Skämt åsido, det är såklart det alla strävar efter. Det är dock rejält svårt i praktiken, ökningen av muskelmassa är rejält begränsad men det är inte ökningen av fett. Och allt överskott kan aldrig bli muskler, inte ens den största delen av överskottet om man inte har riktigt grymma förutsättningar.

agazza
2007-10-30, 07:50
Det jag undrar är varför måna väljer att gå upp 15kg på ett år istället för typ 6kg det blir ju bara massa extra arbete

Eddie Vedder
2007-10-30, 08:20
Det jag undrar är varför måna väljer att gå upp 15kg på ett år istället för typ 6kg det blir ju bara massa extra arbete

För att en viktuppgång på 15kg troligtvis kommer ligga närmre den totala mängden muskelmassa man kan åstadkomma än att öka 6kg.

Alla ser inte feta ut av samma viktuppgång. Sen kan jag faktiskt inte komma på nån gång då jag läst om en person som gått upp 15kg på ett år om inte förutsättningen varit mer eller mindre underviktig i utgångsläget.

"Vanliga" byggare ökar ett antal kg och sen deffar, allt under samma år. SÄker på attd et är så vanligt med att öka 15kg på ett år eller gissar du bara?

Tjuckot
2007-10-30, 09:29
Hah, jag ökade 10kg på dryga halvåret efter min deff. Så går det när man inte orkar mer cardio och släpper på mattyglarna. Fast jag blev hyffsat starkare på gymmet ;)

edit: på ren mat, ingen skräpmat, alkohol eller liknande.

Nonamenoshame
2007-10-30, 09:40
Det jag undrar är varför måna väljer att gå upp 15kg på ett år istället för typ 6kg det blir ju bara massa extra arbete

Det kan vara att man har en vikt som är under det man ska från början?
Jag kände mig rejält smal på 75. därför rusade det iväg 2-4 kg rätt snabbt, Men nu går det långsamt.
Bara så du tänker på det också att alla kroppar är inte lika, andra har bättre förutsättningar för att gå upp i vikt än andra !

agazza
2007-10-30, 19:30
För att en viktuppgång på 15kg troligtvis kommer ligga närmre den totala mängden muskelmassa man kan åstadkomma än att öka 6kg.

Alla ser inte feta ut av samma viktuppgång. Sen kan jag faktiskt inte komma på nån gång då jag läst om en person som gått upp 15kg på ett år om inte förutsättningen varit mer eller mindre underviktig i utgångsläget.

"Vanliga" byggare ökar ett antal kg och sen deffar, allt under samma år. SÄker på attd et är så vanligt med att öka 15kg på ett år eller gissar du bara?

tog ett slumptal bara, tänkte skriva 10 först men det var lite i underkant, och jag har sett många skriva siffror mellan 10-20 kilo så då passade 15 ganska bra.

Skulle jag fortsätta i min bulk takt nu på 0.35kg i veckan så blir det 18.2kg per år och det ser jag som i stort sett omöjligt.

Jag skulle bara vilja veta hur dessa bulkmonster lägger upp kosten och träningen.

men endast dom som skiljer 5-10 cm i längd jämfört med mig.

Det kan vara att man har en vikt som är under det man ska från början?
Jag kände mig rejält smal på 75. därför rusade det iväg 2-4 kg rätt snabbt, Men nu går det långsamt.
Bara så du tänker på det också att alla kroppar är inte lika, andra har bättre förutsättningar för att gå upp i vikt än andra !

Jo jag vet, som du tex är mycket längre än mig, och det bidrar ganska mycket(tror jag), jag får känslan att långa personer kan lägga på sig mer musklelvikt än korta under en viss tid. Finns det någon studie på detta?


ursäkta min nybörjarhet:em:

Nonamenoshame
2007-11-05, 08:44
Hade någon till fråga faktiskt :)

Hur lång ska en deff vara ungefär? Ska gå ner ungefär 8 kg.

Och nu mycket prortein/kolhydrater är det nu igen man ska ha per kroppsviktkilo?

King Grub
2007-11-05, 09:05
1. Beror ju på hur fort du vill gå ner. Går du ner 0.5 kilo i veckan kan du säkert räkna ut hur lång tid det tar att bli av med 8 kilo själv. Ju snabbare viktminskningstakt, desto större risk för samtida muskelförlust, särskilt ju mindre kroppsfett man har/får.

2. "Ska" finns inte. 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn är ett vettigt riktmärke. Säg 0.5-1 gram fett per kilo till det, så blir resten av energin kolhydrat.