handdator

Visa fullständig version : Hur tränar man med viktmanschetter?


Fat tony
2007-10-29, 10:07
undrar bara hur tränar man med viktmanschetter? ska man löpa med dem eller ska men ha dem runt handlederna i vardagligt liv. någon som vet?

mini
2007-10-29, 10:08
Man tränar inte med viktmanchetter alls. Det blr marginell träning och risk för slitningar. Inte värt det mao.

tntballe
2007-10-29, 12:25
smidigt vid hängande benlyft.

C.E.J.
2007-10-29, 13:10
Man tränar inte med viktmanchetter alls. Det blr marginell träning och risk för slitningar. Inte värt det mao.

Har funderat på det där, borde inte basstyrkan öka rejält om man hänger på 1kg extra på handleden t.ex?

Rahf
2007-10-29, 13:22
Har funderat på det där, borde inte basstyrkan öka rejält om man hänger på 1kg extra på handleden t.ex?

Nej, däremot uthålligheten.

Vad är basstyrka?

Fat tony
2007-10-29, 14:08
Nej, däremot uthålligheten.

Vad är basstyrka?

hur menar du uthålligheten, något jag inte förstår är det att man ska träna med dem eller ha dem i vardagligt liv

C.E.J.
2007-10-29, 15:39
Nej, däremot uthålligheten.

Vad är basstyrka?

Jag hittar bara på förstås, men jag tänker så här... När man svänger armarna när man promenerar, det kan man göra hur många gånger som helst utan att bli ett dugg trött i biceps. Det borde på nåt sätt överföras till armträning med tyngre vikter, så om man tränar upp biceps att inte bara klara underarmsvikten oändligt många gånger, utan underarmsvikten+1kg, så borde detta överföras till ökad styrka i 6-reppare i curls på gymmet, så att säga. Fast jag vet inte, inget jag gjort en ansats till att prova själv, vet du om det funkar så?

Fat tony
2007-10-29, 15:47
Jag hittar bara på förstås, men jag tänker så här... När man svänger armarna när man promenerar, det kan man göra hur många gånger som helst utan att bli ett dugg trött i biceps. Det borde på nåt sätt överföras till armträning med tyngre vikter, så om man tränar upp biceps att inte bara klara underarmsvikten oändligt många gånger, utan underarmsvikten+1kg, så borde detta överföras till ökad styrka i 6-reppare i curls på gymmet, så att säga. Fast jag vet inte, inget jag gjort en ansats till att prova själv, vet du om det funkar så?

jag argumenterar på samma sätt men vet inte om det verkligen funkar*popcorn*

Mourten
2007-10-29, 16:25
Det där är ju som man om man är extrem överviktig, knäna vänjer sig inte vid belastning särskillt bra, de blir utslitna, eftersom evolutionen aldrig sett människor väga 200kg+ förr.

major Pectoralis
2007-10-29, 18:35
Jag hittar bara på förstås, men jag tänker så här... När man svänger armarna när man promenerar, det kan man göra hur många gånger som helst utan att bli ett dugg trött i biceps. Det borde på nåt sätt överföras till armträning med tyngre vikter, så om man tränar upp biceps att inte bara klara underarmsvikten oändligt många gånger, utan underarmsvikten+1kg, så borde detta överföras till ökad styrka i 6-reppare i curls på gymmet, så att säga. Fast jag vet inte, inget jag gjort en ansats till att prova själv, vet du om det funkar så?

Det är inte orimligt att tro att t.ex. löpning med viktmanschetter ökar den uthålliga styrkan. I s.k. aerob styrketräning tränar man med mycket lätta vikter så att inte de snabba muskelfibrerna rekryteras och i långa set (eg. 5-10 minuter) så att man hinner utmatta de långsamma fibrerna tillräckligt. Löpning på sand är exempelvis en mycket bra styrketräningsform i detta avseende.

burre
2007-10-29, 19:28
Dom är perfekta i en del "gymnastiska" övningar där man vill leka med lite extra vikt; övningar i pik, negativa enarmschins, repklättring, "levers" år olika håll mm.

Jax
2007-10-29, 20:35
Löpning med viktmanschetter är big nono. Vill du använda extravikt så ta på dig en bra ryggsäck eller möjligtvis ett viktbälte. Att ha vikter på handleder eller fotleder ökar skaderisken ordentligt.

Diggler
2007-10-30, 02:08
Du fäster manschetten runt smalbenen, sitter på en stol/sängkant och kör långsamma bensparkar, eller står upp och kör enbenslårcurl. Skitbra benträning om du har behövt sitta i rullstol en längre tid.

alternativt ber du någon fästa dem runt din handled, och så kan du köra tricepspressar/curlar/axellyft. Jättebra för armstyrkan om dina muskler har förtvinat efter att ha legat i koma och har sådan rheumatisk värk i händerna att du inte kan greppa saker.

Fat tony
2007-10-30, 06:50
evolutionen aldrig sett människor väga 200kg+ förr.

ok men vi pratar 60kg + 3kg?

Fat tony
2007-10-30, 06:51
Löpning på sand är exempelvis en mycket bra styrketräningsform i detta avseende.

de måste ju vara jävligt jobbigt

Fat tony
2007-10-30, 06:55
Löpning med viktmanschetter är big nono. Vill du använda extravikt så ta på dig en bra ryggsäck eller möjligtvis ett viktbälte. Att ha vikter på handleder eller fotleder ökar skaderisken ordentligt.

du menar som en viktväst? ökar dem styrka i löpning? jag menar blir det inte för stor ovan belasting på knäna, de brukar väga säge en sådara 10kg*spy* Kan man då ha på sig viktväst i vardagligtliv och öka i styrka eller uthållighet?

major Pectoralis
2007-10-30, 13:24
Löpning med viktmanschetter är big nono. Vill du använda extravikt så ta på dig en bra ryggsäck eller möjligtvis ett viktbälte. Att ha vikter på handleder eller fotleder ökar skaderisken ordentligt.

På vilket sätt? Jag kan tänka mig att man kan överanstränga sig om man är "grön" men någon direkt skaderisk ser inte jag. Det borde väl förövrigt du veta (med tanke på din avatar) som borde vara van att springa med tunga känger och ett vapen (AK, KSP etc) i händerna....