handdator

Visa fullständig version : Ljuddämpande mattor/liknande för styrketräning


tejpis
2007-10-29, 05:40
Jag har kommit fram till att jag behöver en internationell skivstång hemma. Jag bor i lägenhet på nedersta våningen men det låter fortfarande genom väggarna (+ att det förstör golven) när man slungar vikter. Och jag måste kunna släppa en stång från axelhöjd.

Vad finns det för billiga sätt att skydda golvet samt reducera oljud vid skivstångskastande?

Lyftarpodie vore det optimala antar jag men det är ju så sjuhelsikes dyrt + att det är fult, tar mycket plats och jag kommer närmare taket. Kuddar? Bilmattor?

Jorgen
2007-10-29, 05:46
http://www.nordicgym.se/produkter/sportec/index.asp?selsub=2
http://www.nordicgym.se/produkter/visa_ovrig.asp?produkt=11&selsub=2

tejpis
2007-10-29, 05:49
http://www.nordicgym.se/produkter/sportec/index.asp?selsub=2
http://www.nordicgym.se/produkter/visa_ovrig.asp?produkt=11&selsub=2

God morgon och tack. Borde inte nånting från biltema/clas ohlson fungera lika bra då? Borde vara billigare och min inkomst är inget att skämta om.

Doctor Snuggles
2007-10-29, 05:50
Olika former av liggunderlag/hårt skumgummi borde funka. Så länge du inte planerar slänga vikterna i golvet.

tejpis
2007-10-29, 05:53
Fick precis en snilleblixt. Jobbade tidigare på HSB och man hittade gummimattor och liknande i överflöd där. Drar ner på kontoret om en timme när gubbarna kommer (jag bor 20 meter från kontoret).

Jorgen
2007-10-29, 05:56
Skumgummi funkar inte om man skall släppa vikter.
Se till så att du får iallafall sju till tio mm tjockt med gummi om du skall kunna släppa vikter från axelhöjd.

tejpis
2007-10-29, 05:58
Skumgummi funkar inte om man skall släppa vikter.
Se till så att du får iallafall sju till tio mm tjockt med gummi om du skall kunna släppa vikter från axelhöjd.

Bra att veta, tack igen :thumbup:
Återkommer när jag pratat med mina gamla kollegor.

tejpis
2007-10-29, 06:01
Extrafråga; helgummiviktsskivor (sk bumpers) är mycket snällare mot underlaget än vanliga gummibeklädda järnskivor antar jag?

Cocadona
2007-10-29, 13:26
Jag har kommit fram till att jag behöver en internationell skivstång hemma.

Kul att du lägger tid på de stora frågorna i livet. Insiktsfullt! :D
Kräver konternuerliga uppdateringar om detta.*popcorn*

heffa
2007-10-29, 13:34
Jag letar också efter ett gymgolv, håller på och totalrenoverar mitt hemgym.
Det jag hittat hittills som verkar bra är något som Gymleco har. Det heter Everroll och finns i olika tjocklekar. Tyvärr är det ganska dyrt ca 360 kr/m2

Turbonisse
2007-10-29, 13:36
Bitummenmattor- Mekonomen

Frippe_L
2007-10-29, 14:11
Bitummenmattor- Mekonomen

så du tycker han ska limma asfaltmattor på golvet?

tejpis
2007-10-29, 17:13
Sjutton, gubbarna på HSB kunde inte hjälpa mig med gummimattor. The search continues. Får väl börja jobba helt enkelt, mejka lite deg lixxom.

tejpis
2007-11-04, 17:08
Update... Ska jobba ihop lite deg, sen blir det en "renovering" av lägenheten, då skall det installeras gummimattor (med plywood-skiva under), chinsräcke och grejer :>

Tänker göra om min så kallade hall till lyftarhörna.

panzerpig
2007-11-04, 20:10
har funderat lite på det där. "får" man bygga gym i en lägenhet? skulle en hyffsat duktig styrkelyftare skapa ett gym hemma med säg 400 kg i viktskivor, kan det inte på något sätt skada huset.
menar inte att man trillar ner till grannen som i gevaliareklamen men vad säger hyresvärden?

tejpis
2007-11-04, 21:05
har funderat lite på det där. "får" man bygga gym i en lägenhet? skulle en hyffsat duktig styrkelyftare skapa ett gym hemma med säg 400 kg i viktskivor, kan det inte på något sätt skada huset.
menar inte att man trillar ner till grannen som i gevaliareklamen men vad säger hyresvärden?

Personligen bor jag på bottenvåningen utan källare. Så jag är ganska safe på det viset. För några år sen bodde jag på fjärde våningen där jag hade hemmagym, inga klagomål men då körde jag ytterst försiktigt. Det kan ju låta väldigt mycket om man dunkar i golvet.

Nu vill jag kunna släppa stången en bit iaf om jag kör olympiska lyft eller liknande. Det kommer nog bli lite udda med lyftarplattform som hallmatta :)

Daniel_S
2007-11-04, 21:24
Hör med någon jorsbruksgrossist. Jag har för mig att man använder gummimattor i bl.a. stall. Jordbruksgrossister är rena fyndbutikerna i många fall, inget vi-lägger-på-1000%-för-att-marknaden-är-så-liten-pris där inte.

Gnusram
2007-11-04, 21:30
Det jag inte begriper är varför du inte köper ett gymkort i stället?

Bortsett från att dina grannar kommer att jaga dig i grupp så måste det ju bli ganska dyrt att skaffa allt det där hemma?

Plus att du missar det sociala, tips runt träningen och liknande?

Troll
2007-11-04, 21:57
Det jag inte begriper är varför du inte köper ett gymkort i stället?

Bortsett från att dina grannar kommer att jaga dig i grupp så måste det ju bli ganska dyrt att skaffa allt det där hemma?

Plus att du missar det sociala, tips runt träningen och liknande?

Det passar inte alla att gå på gym.

Tips kan man få här och social kan man vara när man inte inte tränar.:thumbup:

tejpis
2007-11-05, 08:21
Det jag inte begriper är varför du inte köper ett gymkort i stället?

Bortsett från att dina grannar kommer att jaga dig i grupp så måste det ju bli ganska dyrt att skaffa allt det där hemma?

Plus att du missar det sociala, tips runt träningen och liknande?

Ingen som säger att man inte kan ha båda. Nu kommer jag köpa halvårskort på ett gym iaf. Efter det, när tiden tillåter, vill jag börja på en tyngdlyftningsklubb. Men jag vill fortfarande ha lite utrustning hemma.