handdator

Visa fullständig version : Topp tio!


Lellan
2003-03-12, 19:47
Tänkte att vi kunde dela med oss lite av knep och knåp när det gäller gottande under deff.. ?

Mitt recept på smarrig "deff":

- "A-plus" Lågkalori syrliga karameller (finns även polkagris eller kungen av danmark) med lågt Glykemiskt Index.

- Sötmandlar, nötter (energirikt men nyttigt och gott! Godare fett än att halsa olja).

- Gröna slaktaren (tror även Gol (?) ska börja med det; men jag syftar iaf på charkvaror med max 3 % fett, inte så bra fett men det känns ändå lyx med pastasallad med chilikorv, leverpastej på mackan,korv och köttbullsspett på grillen osv).

- Vitalinea Danone Yoghurt (krämigare och godare än andra lätt fruktyoghurtar, bara 45-50 kcal/100 g och 0.01 g fett/100 g).

- Valios kesella (=färskost) och keso (=cottage cheese) (nyttigaste varianterna; snålt med energi, rikt på protein, måttligt med kolhydrater för den som drar ner på dem).

- Fun light saft (klassiker ihop med kesella, men god törstsläckare också! Och god att göra kräm på, behövs bara lite potatismjöl så blir den tjock och go).

- Bär (frysta som färska), frukt osv - gott helt enkelt! Tycker banan är suverän då den både kan frysas, kokas, stekas, grillas, och passar i gröt och många av oss gillar den i käk (gärna med curry) också.. lite snabb kanske, men ibland är det ju läge för det.

- Åkes Mustiga Bröd (och andra bröd som är välkryddat och sött men med hela korn så att det inte är så illa om man ändå vill mumsa). När det gäller pumpernickel tycker jag såna där runda på rulle känns lite som att äta kakor! (är expert på att lura mig själv.. :)).

- I Can´t Believe It´s Yoghurt Icecream (går att göra nyttigare glass själv, men om man som mig helt saknar frys så är den ju toppen! Finns i hallon, jordgubbs- och vaniljsmak vad jag vet).

- Wok (vitaminer, fibrer, lågt energiinnehåll, lite soya på som sänker GI, lite kryddor som sägs ska öka förbränningen.. kan det bli så mycket bättre?).

- Korngryn (god och ultralångsam kolhydratkälla som passar lika bra som gröt (Emmzans special med russin är god!) och som ris till något dött).

Tja, det där blev visst 11 men det finns ju massor mer, skriv era favvosar också! :eating:

ivandrago
2003-03-12, 22:14
bra tips! gröna slaktaren måste jag testa.. brukar annars hålla mig borta från just korv.. lite ironiskt namn dock - gröna slaktaren :D

Legz Luthor
2003-03-12, 22:19
min skiva bröd med en halv centimeters lager av jordnötssmör tycker jag är en höjdare:eating:

tilda
2003-03-13, 13:03
Några tips ska man väl kunna komma på :D

* Milkos bredbara miniost 1% fett (smakar plast om man brer den som den är på mackan, men smälter man den i micron eller ugnen blir det nästan som varma mackor. Gott att smälta över tonfisken också)

* Options lågkalori-chokladdryck (finns i olika smaker och är jättegott att blanda med Kesella eller att dricka istället för Oboy)

* Räkor (oj så goda de där små rackarna är)

* färska champinjoner (finns det nåt godare än att steka färska champinjoner tillsammans med röd lök och lite kryddor?!)

*baby morötter (onödigt dyrt men det känns lite festligare än att knapra på vanliga morötter)

*cashewnötter (gott och nyttigt)

:eating:

cjs
2003-03-13, 13:27
Karameller, nötter, saft, bär.... sånt köper man väl aldrig.

Under deff är det ju bara att dra en extra prottedrink om man är sugen på nåt.

F.ö. tycker jag det bästa tipset är att käka fett och protein så att man blir mätt och inte behöver småäta. Ägg och bacon, hamburgare utan bröd, torsk, makrill, tonfisk, etc...

En ordentligt mättande och smaskig måltid, lämplig som huvudmål, är:


2 stekta hamburgare (ca 400-500kcal)
En stor "klick" keso med grillkrydda på
Några skivor gurka
Inte en massa onödiga kolhydrater.

:hbang:

Lellan
2003-03-13, 21:32
Kul med fler tips! :)

Och tipsen var inte tänkta som kostråd - utan som nödhjälp när man vill ha lite guldkant helt enkelt! :) Menade inte att man ska gå och småäta godis och grejjer, borde kanske förtydligat det.

Ungefär som att man byter ut dextropur mot lite skumgodis eller så, man kanske vill mumsa lite trots att det följer med lite "skit" i form av färgämnen och så..?

Under 50 g kolhydrater/dag lär du ju inte heller gå (även om du under dieten drar ner på kollisar eller kör en kieto)- och några mixade frysta bär i en kesella blir som glass men gör inte det hela till förfall ändå.. Man behöver ju inte göra det trist i onödan lixom, livet ska njutas.. :smokin:

Nå, fler "dietnödfallstips"? :) Kom att tänka på en till; cola light - gott gott!:cheers:

adde
2003-03-14, 10:05
Åt precis ett 330 grams Jona Gold, mätt som aldrig förr... så det får vara med på min lista (ger ca 30 gram kolhydrater ur den ätliga delen...).

Potatis! Kaloriglest (i motsats till kalorität), så man kan äta betydligt mer än av ris och pasta (74 kcal på 100 gram, jmf 350-380 för pasta och ris).

Söt-sur chillisås! livar upp även den torraste tonfisken.

to be continued...

/adde

Nate
2003-03-14, 10:10
adde ----> was ist jona gold för nåt?

King Grub
2003-03-14, 10:11
Originally posted by Nate
adde ----> was ist jona gold för nåt?

En äppelsort. Stora röda rackare.

adde
2003-03-14, 10:26
Originally posted by King Grub


En äppelsort. Stora röda rackare.

Exakt, alltså inget för ketodietare...

/adde

Nate
2003-03-14, 10:41
Är det dom dära äckliga anabolaäpplena?? De som är sådär groteskt stora o smakar jättesött?

Äter man upp en sån blir man ju så mätt att man itne behöver äta mer på hela dagen! :D

adde
2003-03-14, 10:53
Originally posted by Nate
Är det dom dära äckliga anabolaäpplena?? De som är sådär groteskt stora o smakar jättesött?

Äter man upp en sån blir man ju så mätt att man itne behöver äta mer på hela dagen! :D

Jepp.

Det är ju det som är meningen :)

/adde

emmzan
2003-03-14, 12:06
Originally posted by Lellan
- Korngryn (god och ultralångsam kolhydratkälla som passar lika bra som gröt (Emmzans special med russin är god!) och som ris till något dött).

Döda saker är goda :D

ivandrago
2003-03-14, 16:51
Originally posted by emmzan


Döda saker är goda :D

I second that!

Nate
2003-03-14, 19:47
Originally posted by emmzan


Döda saker är goda :D

Neee...blää :nono:

Diana
2003-03-14, 20:43
va faan ja har letat efter dendär Cant believe its yoghurt-glassen-vaniljsmak i varenda affär trodde dom slutat me den,,men Lellan gav mej nytt hopp!:D Bruna päron e förövrit äckligt goda såhärårs:eating: överst på min lista står dock Hi-whey-jordgubb-oslagbar!

Action
2003-04-03, 12:38
Tuggummi och läkerol.. sockerfria.... innehåller väldigt lite kolisar. man går säkert av med dem under tiden man tuggar.. :-)

Men alternativ till det.. jag vill alltså inte äta mindre av ngt annat jag redan äter.... hm.. några ideer..

Pez
2003-04-05, 16:37
Originally posted by Nate


Neee...blää :nono:

Håller med, levande föda är godare och en lite större utmaning.

/pez :D

ps. ja jag vet...mycket tråkigt skämt..

Rob The Man
2003-04-10, 00:00
Mina 5 favoriter är

1 Spagetti med räkor i krossade tomater

2 Råstekt potatis i teflonpanna med tunna kalkonskivor och lätt-
creme fraiche med vitlök och gurka i.

3 Pressad potatis med teflonstekt torsk kryddat medb svartpeppar och soja.

4 Ris och kycklingfile.Kycklingen skär jag i tärningar i teflonpan-
nan och när den nästan är klar späder jag med lite vatten och
fräser av tillsammans med purjolök,grön och röd paprika(strim-
lad).Det får puttra en stund och ger sedan en ofarlig men
smakfull sky att ha till så det inte blir så torrt.

5 Potatismos(utan smör men med lite minimjölk och kryddor)med
tonfisk värmd i vatten och lite lätt-creme fraiche med curry.

Robban

Lellan
2003-05-10, 19:04
Ny favvo:

Vid sug efter något sött/syrligt:

Rabarberstång! Rispa ev av skalet och mumsa.. såå mycket godare än godis, inget blodsockerfall heller!
*Mmmmmm*

:hbang:

fredthehead
2003-05-13, 17:15
är ju extremt gott må jag säga.

Sebbe
2003-05-13, 19:43
Den där gröne slaktaren, vart hittar man honom? I vilka affärer alltså. Tycker mest det är haggan mamma scan som ligger och ockuperar alla frysdiskar med sin 15% fett...

Gärna runt Östermalm då jag är kroniskt lat.... :)

King Grub
2003-05-13, 19:46
Originally posted by Sebbe
Den där gröne slaktaren, vart hittar man honom? I vilka affärer alltså. Tycker mest det är haggan mamma scan som ligger och ockuperar alla frysdiskar med sin 15% fett...

Gärna runt Östermalm då jag är kroniskt lat.... :)

Finns inte Gröna Slaktarn i precis varenda livsmedelsaffär? :confused:

Sebbe
2003-05-13, 19:51
Originally posted by King Grub


Finns inte Gröna Slaktarn i precis varenda livsmedelsaffär? :confused:


Nä inte i min affär iaf...Vivo, dom har mest utgången mjölk :insane:

tenchi
2003-05-14, 19:24
Fun Light Green Apple med kesella är klockren. Fun light överhuvudtaget :D

King Grub
2003-05-14, 19:27
Har ni provat att göra egna blandningar med olika Fun Light sorter? Rena laboratoriejobbet, men som kan framställa en del delikata smaker. :thumbup:

tenchi
2003-05-14, 20:15
Originally posted by King Grub
Har ni provat att göra egna blandningar med olika Fun Light sorter? Rena laboratoriejobbet, men som kan framställa en del delikata smaker. :thumbup:

nåt tips? :)

King Grub
2003-05-14, 20:25
Hallon+jordgubb.

Peach/passion+wild berry.

Kombinationerna är oändliga.

tenchi
2003-05-14, 20:54
måste prova :)

El Diablo
2003-05-16, 12:20
Wästan ost 10%fett. Den är riktit god faktiskt. Passar bra at ha på tex pajer och liknande.

King Grub
2003-05-16, 12:26
Originally posted by El Diablo
Wästan ost 10%fett. Den är riktit god faktiskt. Passar bra at ha på tex pajer och liknande.

Eller varför inte Västan 5 % fett? Smakar likadant, men med hälften av fettet.

http://www.ostkompaniet.se/Archive/Images/Interface/smaostar/vastan5mild.jpg