handdator

Visa fullständig version : 29g/100g i kyckling


piraten99
2007-10-28, 17:34
har nu kollat runt lite.

kyckling innehåller ju fett mkt protein.
kött, tonfisk, makrill är ju också proteinrikt.

men det får en att undra vilket annat som INTE är proteinrikt.
Ris, potatis innehåller ju bara ca 2,1 g protein.

jag har räknat på att jag får i mig cirka 170 g protein om jag äter frukost och sen kyckling vid lunch och kött vid middag . Men vissa dagar äter man ju annat, som soppa eller sånt annat som inte är i närheten av lika mkt protein som kyckling proteinrikt. så då kan man ju hamna på under 1,9g/kg protein eller kanske tom 1,6g/kg.

så vad är era kommentarer till det?
jag bestämmer ju inte maten själv, det blir ju surprises vilken mat det serveras, Så jag kan ju inte ta en proteindrink vid frukost och sen visar det sig vara kyckling fest hela dagen lång! då får man ju helt plötsligt i sig 240 g protein kanske och jag ska ha 178g för att hamna på 2g/kg.

1,/
så jag undrar helt enkelt om man kan ta en fettstor drink på kvällen som innehåller typ 60 gram protein om man inte ätit proteinrikt under dagen?
vad händer med dettta protein? kommer det till användning om man legat på proteinminus under dagen men helt plötsligt fyller på med snabba protein så man kommer upp till kvoten 2,0g/kg?

2,/
vilken vanlig mat till potatis och ris är proteinsnålt?

Koloftw
2007-10-28, 17:50
1,/
så jag undrar helt enkelt om man kan ta en fettstor drink på kvällen som innehåller typ 60 gram protein om man inte ätit proteinrikt under dagen?
vad händer med dettta protein? kommer det till användning om man legat på proteinminus under dagen men helt plötsligt fyller på med snabba protein så man kommer upp till kvoten 2,0g/kg?

2,/
vilken vanlig mat till potatis och ris är proteinsnålt?

1. Nej, snabbt protein oxiderar.

2. Allt som inte är kött, fisk, färskost ??

Yankeee
2007-10-28, 17:52
men det får en att undra vilket annat som INTE är proteinrikt.
Ris, potatis innehåller ju bara ca 2,1 g protein.

Ris innehåller mer protein än så, du talar om kokt vara.

Koloftw
2007-10-28, 17:52
Potatis innehåller dessutom mindre, väl?

ladyinsanebabe
2007-10-28, 17:52
ja, jag brukar inte äta riset utan att tillaga det

ladyinsanebabe
2007-10-28, 17:55
ok,bra

Scratch89
2007-10-28, 17:55
1. Nej, snabbt protein oxiderar.


Men vassle höjer proteinsyntesen, så jo, utblandat med mjölk kan det bli fett opti.

Scratch89
2007-10-28, 17:56
jo, det gör det säkert. men jag skrev cirka.

vad menas med att det oxiderar? så var ligger gränsen till när det inte oxiderar? är det vid 30?

jag åt vid lunch 90 gram protein totalt, utan nå tillskott.

så om jag tar en proteindrink vid middag. så ca 25 g protein kommer från vanliga maten och 25 från proteindrink, då skulle det alltså funka utan att det oxiderar?

Protein oxiderar alltid. Däremot handlar det om hur mycket det ska oxidera. Jag tror inte du behöver hålla på o räkna gram, varför inte bara äta o träna?

ladyinsanebabe
2007-10-28, 17:56
lånar ett konto, då jag inte är hemma nu.
så det är alltså jag, piraten, som svarar.

ladyinsanebabe
2007-10-28, 18:01
Protein oxiderar alltid. Däremot handlar det om hur mycket det ska oxidera. Jag tror inte du behöver hålla på o räkna gram, varför inte bara äta o träna?

ok. jag räknade bara protein intaget idag för att se vad jag skulle hamna på.
jag har inte tagit nå proteindrinkar på flera månader då jag fått höra att man får tillräckligt genom kosten. så idag tänkte jag att jag skulle kolla det själv och det var mkt protein mat idag kyckling och kött, så jag kom lätt upp till 2g/kg. min vissa dagar så äter man ju helt annat.

var bara intresserad av att se alltså på hur jag låg. inget som jag kommer fortsätta räkna på.

Yankeee
2007-10-28, 18:02
ja, jag brukar inte äta riset utan att tillaga det

När man talar om näringsvärden är det otillagad vara som gäller.

Bönne
2007-10-28, 18:05
Protein oxiderar alltid. Däremot handlar det om hur mycket det ska oxidera. Jag tror inte du behöver hålla på o räkna gram, varför inte bara äta o träna?Bara för att du tappar distansen så fort du går in lite närmare på ett ämne, betyder det inte att alla andra gör det.

ladyinsanebabe
2007-10-28, 18:09
När man talar om näringsvärden är det otillagad vara som gäller.

okej!, det visste jag inte.

men bör påpekas att jag kollade proteinet i kokt ris på finelis hemsida.

Scratch89
2007-10-28, 18:30
Bara för att du tappar distansen så fort du går in lite närmare på ett ämne, betyder det inte att alla andra gör det.

Gör jag?

Sverker
2007-10-28, 19:48
Varför måste ni använda det svåra begreppet oxidation ?

Ja, när alfakolet -C-NH2 deamineras till -C=O så får vi en keton och per definition är det en oxidation. Men är inte det helt ointressant ? !

Varför inte istället skriva att proteinet förbränns eller omsätts som energi. Allt protein utom de 1 - 5 gram som byggs in som ny muskelmassa omsätts som energi i kroppen.


Det har ju hänt jättemycket på proteinfronten det senaste året.
Idag vet vi att allt protein absorberas men upptaget är begränsat till 8 - 10 g per timme. Vi kan fördela proteinintaget till en, två, tre, fem eller åtta måltider varje dygn utan direkt negativa effekter. Vi vet också att det endast är de essentiella aminosyrorna som musklerna tar upp och använder i proteinsyntesen. Vi kan nog glömma allt gammalt vi lärt oss.

Detta vet vi tack vara King Grubs hjälp:thumbup:

nossie
2007-10-28, 19:48
kyckling fest hela dagen lång! då får man ju helt plötsligt i sig 240 g protein kanske och jag ska ha 178g för att hamna på 2g/kg.


tycker du verkar låsa dig lite väl mkt vid 2g/kg vad spelar det för roll om du äter mer ?


jag har inte tagit nå proteindrinkar på flera månader då jag fått höra att man får tillräckligt genom kosten

jo klart man får det om man har bra kost och äter kompletta måltider som innehåller allt.


NOSSie

Knowledge
2007-10-28, 19:56
tycker du verkar låsa dig lite väl mkt vid 2g/kg vad spelar det för roll om du äter mer

för mycket protein är knappast hälsosamt i längden.

Eddie Vedder
2007-10-28, 20:21
för mycket protein är knappast hälsosamt i längden.

Det är korrekt, men 2g/kg kroppsvikt per dygn bör fortfarande vara god marginal för vad som är ohälsosamt.:)

stiffieboy
2007-10-29, 19:49
Protein oxiderar alltid. Däremot handlar det om hur mycket det ska oxidera. Jag tror inte du behöver hålla på o räkna gram, varför inte bara äta o träna?

+1

Ät dig mätt och träna hårt.. Är bara ghey att räkna och de tar upp för mycke tid av liv, sen gör bara träningen tråkigare. Träna hårt så kan du äta dig proppmätt med gott samvete och va inte orolig för att du inte får i dig "tillräckligt" med protein.. Va gjorde alla innan de fanns prottedrinkar? Kolla på stallone i Rocky 4 och se vilken fysik han uppnådde utan kosttillskott (iofs med massa steroider :Virro)..

Vad jag vill säga till dig är att du inte ska haka upp dig på att du får eller inte får i dig tillräckligt protein!!! Om du ska orka träna och bli starkare är kolhydrater grymmt viktigt också, så ät potatis, ris och pasta, de behöver du när du tränar!!

Sen kanske du snarare skulle få lite tips om hur du tränar och vilka övningar du ska köra, för om du tränar ordentligt spelar maten mindre roll i den mån att du kan äta i princip vad du vill så länge du inte ligger på underskott (vilket du inte gör om du äter dig mätt)!!

/Stiffie