handdator

Visa fullständig version : Konstant "febervärk"


Trytter
2007-10-28, 17:17
Visste inte riktigt var frågan platsa så jag kör på allmänt.
Iaf har jag gått runt och haft samma känsla i kroppen som när man har en begynnande influensa på gång.
Symptomen liknar mest de vid feber som värk och ömhet i muskler och leder.
Jag frågar här eftersom jag undrar om det kan ha något med kost eller träning att göra?
Jag har i princip uteslutit sjukdom då det verkar osannolikt mer eller mindre ha en "begynnande influensa" i en månad eller mer utan att man blir riktigt sjuk...
Det verkar vara lite av ett vinterfenomen då jag aldrig känt samma sak på sommaren.
Är det någon som har en aning om vad det kan vara?
Nån som har liknande upplevelser?
Eller ska man bara avfärda det som allmän hypokondri?:em: :)

Mental
2007-10-28, 17:20
Gå till en vårdcentral och be dem ta en sänka på dig, det bör visa om du har någon infektion i kroppen som spökar med dig.
Har du kollat om du har feber när du känner dig så där?

Trytter
2007-10-28, 17:31
Jepp ingen feber det har jag kollat.
Inte för att vara på den trögfattade sidan men vad menas med att "ta en sänka"?
Jag misstänker lite att det har med träningen att göra då det verkar som att det blir värre efter jag tränat..

Me_Myself
2007-10-28, 17:35
Jepp ingen feber det har jag kollat.
Inte för att vara på den trögfattade sidan men vad menas med att "ta en sänka"?
Jag misstänker lite att det har med träningen att göra då det verkar som att det blir värre efter jag tränat..

Sänkan är bara ett stick i fingret. Ett stick gjort på ett kick.

Trance
2007-10-28, 17:38
Sänkan är bara ett stick i fingret. Ett stick gjort på ett kick.

Behöver de inte mer blod för det? De brukar alltid hugga mig i armen lite lätt när jag skall kolla det, även om de kanske kollar annat. Tänker mest på att de kollar ju hur snabbt de röda blodkropparna sjunker så då antog jag att de behöver lite mer. Men kanske räcker med det man får ut ur fingret.

Trytter
2007-10-28, 17:38
Aha.
Det gjorde jag faktiskt för ett år sedan.
Då hittade de ingen suspekt annat än märkliga levervärden som de aldrig fick rätt på.

Trance
2007-10-28, 17:39
Aha.
Det gjorde jag faktiskt för ett år sedan.
Då hittade de ingen suspekt annat än märkliga levervärden som de aldrig fick rätt på.

Används ofta för att kolla om man har en infektion i kroppen som jag förstått, fast kan säkert användas till mer. Går ju läsa här om man är nyfiken:
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1545

Me_Myself
2007-10-28, 17:50
Behöver de inte mer blod för det? De brukar alltid hugga mig i armen lite lätt när jag skall kolla det, även om de kanske kollar annat. .

Nej, om det bara är sänkan så funkar det med stick i fingret.

Trytter
2007-10-28, 17:52
Tror faktiskt de gjorde sänkan istället för ett blodprov på mig.
De skulle kolla olika värden och ta reda på om jag hade brist på något..
Kanske inte direkt letade efter en infektion

mangs
2007-10-28, 20:11
Du är inte övertränad? Hur mår du om du håller upp med träningen i en vecka aller två?

Äter du något speciellt under denna perioden, något kosttillskott som ger dig en konstig reaktion?

Trance
2007-10-28, 20:13
Nej, om det bara är sänkan så funkar det med stick i fingret.

Coolt. Antar att de har kollat mer saker på mig när jag varit inne, även om de nog stuckit mig i fingret en gång bara. Kan vara det då.

Stina79
2007-10-28, 21:08
Jag har haft den känslan exakt, de senaste 3 åren. Det känns som om man precis är på gång att få en rejäl förkylning, men det blir aldrig något av de. Har kollat precis allt som går utan att de har hittat något alls, ingen infektion, ingen sjukdom, lysande blodvärden, allt ser perfekt ut.

Har provat det mesta, vilat i 1 månader, och då menar jag super vila, ligga i sängen 24/7 för att se om det var överträning, ändrat kosten och träningen men inget hjälper.

Riktigt jobbigt att aldrig få känna sig pigg och frisk.

Angel
2007-10-28, 21:12
CRP heter det provet som skall tas för att se om man har en infektion i kroppen.

CRP kan tas både kapillärt och venöst.
Kapillärt tas det oftast på vårdcentraler eller ute om man vill ha ett "snabbtest" bara.



Så så vart det med det..

Angel
2007-10-28, 21:14
Finns en sjukdom som heter polymyalgi som är en slags muskelremautism. Den ger värk och stelhet, främst runt axlar och höftområdet. Tex kan det vara svårt att hålla armarna rakt ur. Dock drabbar den oftast personer över 50. Men den är ev till viss ärftlig.

Pingu
2007-10-28, 21:51
Finns en sjukdom som heter polymyalgi som är en slags muskelremautism. Den ger värk och stelhet, främst runt axlar och höftområdet. Tex kan det vara svårt att hålla armarna rakt ur. Dock drabbar den oftast personer över 50. Men den är ev till viss ärftlig.

Visst är det den som kallas för kärringsjukan

Trytter
2007-10-28, 22:34
Du är inte övertränad? Hur mår du om du håller upp med träningen i en vecka aller två?

Äter du något speciellt under denna perioden, något kosttillskott som ger dig en konstig reaktion?

Enda kosttillskottet är vitaminer från apoteket.
testade ett träningsuppehåll i en vecka utan att det blev bättre.
Får nog satsa på det där med att kolla efter infektioner på vårdcentralen.
Annars vet jag inte riktigt..

Angel
2007-10-28, 23:53
Visst är det den som kallas för kärringsjukan

Vet jag inte, känner mest till män som har den. Det är en slags inflammation i musklerna, behandlas med kortison och behandlingtiden kan pågå under flera år. Dock känner jag ingen som blivit frisk av den än.

Tolkia
2007-10-29, 00:16
Visst är det den som kallas för kärringsjukan
"Kärringsjuka" är nog snarast ett samlingsnamn som appliceras på random typ av smärttillstånd utan direkt uppenbar orsak (som att man just blivit överkörd av ett tåg eller något) hos random kvinna, huvudsakligen av (måttligt begåvade) män.

Angel
2007-10-29, 00:27
"Kärringsjuka" är nog snarast ett samlingsnamn som appliceras på random typ av smärttillstånd utan direkt uppenbar orsak (som att man just blivit överkörd av ett tåg eller något) hos random kvinna, huvudsakligen av (måttligt begåvade) män.


*cupid* *cupid* ..tolkia, kääärlek!!!

Trytter
2007-10-29, 11:46
Tja det är inte en omöjlighet att det kan vara en psykosomatiskt åkomma..
Eller kärringsjuka..
Det skulle ju vara en rätt bra förklaring i mitt fall när man inte verkar kunna hitta någon annan hållbar förklaring.
Då blir det bara strax mera svårbehandlat.

Funderade på en sak bara.
Är det möjligt att brist på sömn under längre perioder kan ge upphov till liknande symptom?

Tolkia
2007-10-29, 12:04
Funderade på en sak bara.
Är det möjligt att brist på sömn under längre perioder kan ge upphov till liknande symptom?
Jag kan inte svara på om sömnbrist ger just värk i kroppen, men att man kan må jävligt risigt av det, särskilt om det är fråga om en längre tidsperiod, kan jag både säga "som yrkesman" och intyga personligen. Det minskar dessutom organismens tålighet generellt, eftersom den under natten reparerar det slitage som sker under dagen. Folk som sover väldigt lite tenderar också att ha infektioner, typ förkylningar, oftare. Hur lite sover du?

Pingu
2007-10-29, 12:07
Vet jag inte, känner mest till män som har den. Det är en slags inflammation i musklerna, behandlas med kortison och behandlingtiden kan pågå under flera år. Dock känner jag ingen som blivit frisk av den än.

Mitt ex hennes faster hade det och homn kallade det fölr kärringsjukan

Jackie Dee
2007-10-29, 12:10
Kände mig nyligen lika som du, kände sig allmänt frusen och slö utan att det bröt ut nån gång. Tog sänka och blodvärde på vårdcentralen men allt var bra.
Mådde dåligt i 4 veckor sen blev jag bra i 2 dagar sen fick jag nässelfeber med utslag över hela kroppen och fick histamin hämmande mediciner och vart bra på 2 dar.

Hört många som varit dåliga länge nu, men ta en tid på VC för lite prover och så för att vara på säkra sidan.

Angel
2007-10-29, 12:13
Gå till VC och be dom kolla TSH, T3 och T4?

Trytter
2007-10-29, 13:58
Tolkia: Sover ca 4 till 5 tim på vardagar.
Helger blir det oftast 12 tim dock:em: :) .

Angel: Liten fråga bara så jag inte stämplar idiot i pannan på mig själv när jag ber dem kolla något jag inte har en aning om vad är.
Vad är TSH, T3 och T4?

Tolkia
2007-10-29, 15:02
Tolkia: Sover ca 4 till 5 tim på vardagar.
Helger blir det oftast 12 tim dock:em: :) .

Angel: Liten fråga bara så jag inte stämplar idiot i pannan på mig själv när jag ber dem kolla något jag inte har en aning om vad är.
Vad är TSH, T3 och T4?
Sköldkörtelhormoner. Underfunktion i sköldkörteln kan ge bl.a. trötthet som symptom.

4-5 timmar ÄR lite.

Angel
2007-10-29, 15:38
Tolkia: Sover ca 4 till 5 tim på vardagar.
Helger blir det oftast 12 tim dock:em: :) .

Angel: Liten fråga bara så jag inte stämplar idiot i pannan på mig själv när jag ber dem kolla något jag inte har en aning om vad är.
Vad är TSH, T3 och T4?

Som Tolkia skrev, det kan ge symtom av trötthet, frusenhet, håglöshet osv.

Jackie Dee
2007-10-29, 16:29
Sov själv 4-5 timmar om dan ett bra tag och trodde att jag mådde bra, var ofta hängig om dagarna. Nu försöker jag få 8 timmars sömn och satan vilken skillnad. Har helt annan ork nu.
Testa att sova ordentligt under några veckor och se om du märker nån skillnad.

Fangface
2007-10-29, 16:54
Har känt mig exakt som du beskriver i ca en månad nu. Har varit och tagit en massa prover men de hittar ingenting. Alla värden är kanon.
Kan träna som vanligt och så, men det är ju någonting som inte stämmer i kroppen. Hade varit skoj (?) att få reda på vad det är frågan om.....

Filth
2007-10-29, 17:50
Känner att jag måste ansluta mig till denna tråden också. Har haft de där symptomen i ca 5månader nu *gah!* *cry* Har inte blivit många träningspass sedan början på juni, ca 5-6 pass sedan juni.

Har även haft ont i vänster sida bröst & bröstrygg under hela denna tiden. Har även under hela perioden haft nästäppa, under juni,juli,augusti så trodde jag det var pollen allergi. Men ju längre mot hösten vi har kommit nu så har jag fortfarande samma snor & täppa, FRAMFÖRALLT i ena näsborren i taget.
Och äcklig trötthet med mer.

Dom på vårdcentralen tror väl att man är hypokondrisk. suck. Dom hittar ju tydligen inget. Men det ända dom tagit i prover sedan juni är CRP (snabbsänkan) En snabbsänka säger väl inte så mycket? Och så trycker dom lite i ansiktet för att kolla bihåle- inflammationer.:banned Kan väl nämna att vad ja vet inte har haft nån feber under denna perioden. Och ändå mår man så risigt.

Jackie Dee
2007-10-29, 18:02
En snabbsänka talar om om du har en bakterie infektion i kroppen för att ev behandla med antibiotika.

Filth
2007-10-29, 18:16
En snabbsänka talar om om du har en bakterie infektion i kroppen för att ev behandla med antibiotika.

Ja precis! Men det visar väl inte om man har virusinfektion tillexempel? Det kan ju vara cancer eller vadsomhelst.. Vilka prover kan vara aktuella när man har haft symptomen trötthet, snuva, värk inuti bröst/bröstrygg, diverse röda utslag osv under en period av ca 5månader?

Jackie Dee
2007-10-29, 18:34
Ja precis! Men det visar väl inte om man har virusinfektion tillexempel? Det kan ju vara cancer eller vadsomhelst.. Vilka prover kan vara aktuella när man har haft symptomen trötthet, snuva, värk inuti bröst/bröstrygg, diverse röda utslag osv under en period av ca 5månader?

Vad säger läkaren?

För dig verkar ett allergitest vara bra att satsa på.
Be om att få kolla blodvärde också, där syns det ofta om nåt inte står rätt till.
Precis som du säger kan det vara vad som helst, och minst risk av allt är det att det skulle vara cancer.

Angel
2007-10-29, 20:06
Be läkaren köra rubbet första gången så slipper ni springa där 3 gånger och be om olika prover...

Jackie Dee
2007-10-29, 22:54
Be läkaren köra rubbet första gången så slipper ni springa där 3 gånger och be om olika prover...

I mitt landsting (dalarna) ska man va väldigt glad om man ens får ta ett prov.