handdator

Visa fullständig version : Mental lagar sig igenom en kokbok


Mental
2007-10-28, 16:55
Mer eller mindre då. Jag har efter en tids fundering bestämt mig för att köra en sorts träningsjournal, fast i köket då :)

Jag älskar att laga mat, och i mån av tid vill jag göra det ännu mera, jag studerar till dietist vid Umeå universitet, och det ingår en hel del matlagning och livsmedelsvetenskap där. Jag skulle påstå att jag är jätteduktig, jag kom i gång med matlagning ganska sent i livet och jag lär mig fortfarande.

Jag frihandar rätt mycket, med varierat resultat, oftast blir det gott dock. Men jag har noterat bland vänner och bekanta att följa recept ses det ned på. Mycket fånigt tycker jag, mat är ingen prestigegrej, visst är det kul att höfta men jag får mycket inspiration från receptböcker. Så därför kommer jag dela med mig av recept allt efter vad jag provar dem. Det kommer bli poster med recept, metod, bilder och smakutlåtande, allt självklart mycket subjektivt!

Jag bakar bröd och förbereder en soppa nu som kommer presenteras i tråden så småningom. På återseende.

/M

Mental
2007-10-28, 19:51
Kubb - Nej, inte mandelkubb, utan ett runt bröd man bakar i kastrull :)
Receptet kommer från Vår Kokbok, Prisma 24:e upplagan.

Recept:
50g jäst
3/4 dl mörk sirap
1tsk salt
7dl fint rågmjöl + 3dl vetemjölspecial eller 11dl lantbrödsmjöl
3dl vatten

Jag hade inget fint rågmjöl hemma så jag testar med grovt, men minskar mängden med 1.5dl och ökar andelen vetemjöl special med 1dl och tillsätter 0.5dl krossat linfrö för att få brödet saftigare. Vi får se vad det blir av det :D

Degen jäses i en smord kastrull i ca 30 min och gräddas sedan i samma kastrull under lock i ca 1.5h, 200 grader.

Soppa:
Bulgarisk linssoppa
Samma kokbok som ovan

Recept.
2 dl linser, röda eller gröna.
2 st gula lökar
1-2 vitlöksklyftor
1 msk olja
1 burk krossade tomater
1 liter vatten
2 buljongtärningar
1 msk paprikapulver
1 tsk salt
1 lagerblad
1/2 tsk socker
1/2 tsk vinäger
(1tsk timjan)