handdator

Visa fullständig version : Mental lagar sig igenom en kokbok


Mental
2007-10-28, 16:55
Mer eller mindre då. Jag har efter en tids fundering bestämt mig för att köra en sorts träningsjournal, fast i köket då :)

Jag älskar att laga mat, och i mån av tid vill jag göra det ännu mera, jag studerar till dietist vid Umeå universitet, och det ingår en hel del matlagning och livsmedelsvetenskap där. Jag skulle påstå att jag är jätteduktig, jag kom i gång med matlagning ganska sent i livet och jag lär mig fortfarande.

Jag frihandar rätt mycket, med varierat resultat, oftast blir det gott dock. Men jag har noterat bland vänner och bekanta att följa recept ses det ned på. Mycket fånigt tycker jag, mat är ingen prestigegrej, visst är det kul att höfta men jag får mycket inspiration från receptböcker. Så därför kommer jag dela med mig av recept allt efter vad jag provar dem. Det kommer bli poster med recept, metod, bilder och smakutlåtande, allt självklart mycket subjektivt!

Jag bakar bröd och förbereder en soppa nu som kommer presenteras i tråden så småningom. På återseende.

/M

Mental
2007-10-28, 19:51
Kubb - Nej, inte mandelkubb, utan ett runt bröd man bakar i kastrull :)
Receptet kommer från Vår Kokbok, Prisma 24:e upplagan.

Recept:
50g jäst
3/4 dl mörk sirap
1tsk salt
7dl fint rågmjöl + 3dl vetemjölspecial eller 11dl lantbrödsmjöl
3dl vatten

Jag hade inget fint rågmjöl hemma så jag testar med grovt, men minskar mängden med 1.5dl och ökar andelen vetemjöl special med 1dl och tillsätter 0.5dl krossat linfrö för att få brödet saftigare. Vi får se vad det blir av det :D

Degen jäses i en smord kastrull i ca 30 min och gräddas sedan i samma kastrull under lock i ca 1.5h, 200 grader.

Soppa:
Bulgarisk linssoppa
Samma kokbok som ovan

Recept.
2 dl linser, röda eller gröna.
2 st gula lökar
1-2 vitlöksklyftor
1 msk olja
1 burk krossade tomater
1 liter vatten
2 buljongtärningar
1 msk paprikapulver
1 tsk salt
1 lagerblad
1/2 tsk socker
1/2 tsk vinäger
(1tsk timjan)

Jag gör på gröna linser, då det är vad jag har hemma, det tar ca 40 minuter för dem att bli klara då jag inte blötlagt dem, har man röda linser så blir det snabbmat, kokar klart på 10 min.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Img007.jpg

Soppan vart löjligt god, 4 portioner, och portionsberäkningen tycks stämma, jag och min polare Peter åt med god aptit och det är kvar till lunch i morgon.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Img002.jpg

Brödet fick en underbar skorpa, nästan en cm tjock, de krossade linfröna gjorde brödet saftigt och tungt, mycket gott och mycket mättande. Tror att det kommer smula när det åldras lite, men nybakat var det helt perfekt.

Allt som allt vart det en jävligt god måltid.

Servera gärna med en klick yougurt och lite kryddgrönt, jag hade inget hemma så det fick gå ändå :)

MyungChul
2007-10-28, 19:57
Ska bli kul att följa. :thumbup:

Shakemynuts
2007-10-28, 20:52
Det där såg ut o va grymt smarrigt!

Lägger du alltså bröddegen i en kastrull och gräddar i ugnen på 200grader?

Mental
2007-10-28, 20:57
Det där såg ut o va grymt smarrigt!

Lägger du alltså bröddegen i en kastrull och gräddar i ugnen på 200grader?

Japp, kastrullen smörjs med fett, sen får degen jäsa i kastrullen, med locket på så degen inte torkar, sen gräddade jag i 1.5h med lock, lägsta falsen i 200 och det blev toppen.

Jag fick förlänga jästiden till en timmer mot receptets 30 för degen var så tung.

lectris
2007-10-28, 21:02
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Img007.jpg


den där soppan alltså.. den såg inte lite god ut. *drool* är en sucker för soppor. ska definitivt provas. :D

mats-
2007-10-28, 22:47
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Img002.jpg

Brödet fick en underbar skorpa, nästan en cm tjock, de krossade linfröna gjorde brödet saftigt och tungt, mycket gott och mycket mättande. Tror att det kommer smula när det åldras lite, men nybakat var det helt perfekt


MmmmMmmmMmmmMmmm!

bear.flowertwig
2007-10-29, 01:19
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Img002.jpg



MmmmMmmmMmmmMmmm!

"American Pie" i svensk tappning? ;)



Men håller med om att det såg gott ut, även soppan.

Cilia
2007-10-29, 07:34
"American Pie" i svensk tappning? ;)

Du är galen *L*


Kul idé mental, ska bli kul att följa

Mental
2007-10-29, 18:22
Dagens Maträtt - Moussaka! (4-5 port)

Här är en maträtt som jag mins med kärlek *cupid*
Älskade både denna och den svenska varianten med potatis när jag var liten.
Jag har aldrig gjort moussaka själv av någon anledning, så det är på tiden att jag provar, slutar skolan ganska tidigt idag så jag kan vara hemma till 16. Då mossaka tar lite tid att göra vill jag inte vara allt för svulten när jag börjar.

Jag gillar mat som gör klart sig själv i ugnen, då hinner jag sno ihop en sallad och diska och så.

Recept:

3 auberginer (ca 750g) dvs ganska små

Köttfärsås
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
400g nöt eller lammfärs
3 msk olja
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpure
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 krm kanel

Ostsås
3 dl mjölk
2 1/2 msk vetemjöl
1/2 tsk salt
1 krm riven muskotnöt (jag malde ur kvarn, orkar inte riva)
1 dl riven ost.
2 ägg

Börja med att skiva auberginerna i ca 1 cm tjocka skivor, lägg ut dem och strö på dem lite salt så de börjar släppa ifrån sig vatten.

Köttfärsåsen:
Ta sedan och skala och hacka lök och vitlök, fräs lök och köttfärs med hälften av oljan, i med krossade tomater, tomatpure, och alla kryddor. Låt puttra 10-15 min.

Ostsåsen:
Blanda lika mycket av mjölken som mjölet i en kastrull och vispa tills det är klumpfritt, i med rästen av mjölken och koka upp under omrörning. koka 2-3 minuter så att mjölsmaken försvinner och konistensen blir tjock. Ta av från värmen. OBS när du nu tillsätter ost, salt, muskot och äggen (som du har vispat upp) så är det viktigt att du inte kokar såsen något mera, för då skär sig äggen och osten grynar sig.

Om du inte slagit på ugnen så gör det nu 200grader
Torka av det vatten som trängt ut ur auberginerna. Stek i olja ca 1 min på varje sida. Lägg Auberginerna i en ugnsfast form. Ett lager i botten, täck med halva köttfärssåsen, ett till lager med aubergin och resten av köttfärssåsen, ett sista lager aubergin och toppa med ostsåsen. Lägg på ytterligare lite riven ost på toppen och gratinera i ugnen i 40 min. Låt den sedan stå och gosa till sig en 10 min innan du serverar.

Ostsås är inte jordens smalmat direkt, men å andra sidan är det inte mycket energi i auberginer så allt som allt blir det en skaplig måltid. Ät gärna lite bröd till för kostfibrer och kolhydrater.

Total arbetstid ca 1h, borde gå snabbare om man gjort den ett par gånger och kan handgreppen och inte måste läsa receptet hela tiden. Dessutom är jag långsam på att skala och hacka lök.

Men för att vara någorlunda säker så börja 2h innan du vill ha maten klar på bordet.


Ute ur ugn, fin brun yta, ser mycket god ut.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/moussaka001.jpg

En liten closeup.
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/moussaka004.jpg

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/moussaka009.jpg

Här då serverad med bröd kvar sen igår, sallad och vatten. (sallad: Babyspenat, rouccula, Lollo Rosso, tomat, fetaost svarta oliver och balsamvinäger)

Något om smaken, mycket mycket gott, som nästan allt annat när man lagar själv, tror man redan har bestämt sig för att det skall bli gott, ostsåsen blir nästan som en äggstanning, och mängden ostsmak styr man ju själv med ostvalet. Jag kör på en vällagrad westerbotten, mums

:eating: <- me

(Beklagar uppläggningen, svårt att få den snygg)

MyungChul
2007-10-29, 18:33
Ser fräsch ut med en sommrig sallad till. Skulle rekommendera salt, peppar och olivolja till salladen. Ser ju så grekiskt ut. :) Moussaka är ljuvligt.

Edit: Om du oroar dig för uppläggningen, vilket kräver en viss teknik och öga så är det lättare om du lägger salladen på samma tallrik så kan du "gömma" en del av slafset och torka bort överflödig vätska med en disktrasa(som bara används till det, självklart) eller vanligt hushållspapper.

Mental
2007-10-29, 18:33
Jag tog och näringsberäknade Moussakan
1937 Kcal

91 g kolhydrat
111 g fett
142 g protein

Vill man göra den här magrare så är det oljan man steker i och ostsåsen man skall minska på. Man kan ta en magrare ost eller bara göra en vit sås utan ost.

Per portion (om man som jag äter den i fyra delar)

485 Kcal

23 g kolh
28 g fett
35 g protein

Sen tillkommer salladen och brödet, men det är inte relevant för receptet.

machine gun
2007-10-29, 18:38
Ååh, moussaka! Det var säkert 10 år sen sist jag åt det. Det ser väldigt gott ut allt du lagat hittills! Kul idé, ska bli kul att följa detta :thumbup:

Mental
2007-10-29, 18:41
Ååh, moussaka! Det var säkert 10 år sen sist jag åt det. Det ser väldigt gott ut allt du lagat hittills! Kul idé, ska bli kul att följa detta :thumbup:

Haha, samma för mig, men jag mins att jag gillade det, så jag tänkte att det var värt att prova, aubergine är ju så billigt nu, gav ca 5kr för 750g

Mental
2007-10-29, 19:53
Ser fräsch ut med en sommrig sallad till. Skulle rekommendera salt, peppar och olivolja till salladen. Ser ju så grekiskt ut. :) Moussaka är ljuvligt.

Edit: Om du oroar dig för uppläggningen, vilket kräver en viss teknik och öga så är det lättare om du lägger salladen på samma tallrik så kan du "gömma" en del av slafset och torka bort överflödig vätska med en disktrasa(som bara används till det, självklart) eller vanligt hushållspapper.

Yes, jag försökte "suga upp" lite men då aubergine vattnar ganska mycket så rann det till allt eftersom :) Normalt så har jag sallad på samma tallrik men här hade det inte fått plats i de mängder som jag ville ha, och upplägget på salladen är jag nöjd med. Så jag får leva med slafset helt enkelt.

Jag övervägde att salta och peppra salladen, och med närmare eftertanke hade peppar nog varit en bra ide, men inte salt, det var sälta från fetaosten, oliverna och själva moussakan är rätt salt den med. Så det var trevligt med en mera syrlig och läskande sallad. Tack för tipsen!

sissa
2007-10-29, 20:20
Moussaka ska jag göra snarast helt klart!
Ser jättegott ut!

Har gjort det nångång innan ( eller inte enligt nåt recept utan slängt ihop nåt själv) dock aldrig med kanel och kan tänka mig att detta förhöjer och ger den speciella smaken.

Ska testas!

Mental
2007-10-30, 17:29
Får bli en lättare snabbis idag, ska på cafe och ta mig en fika senare i kväll. Så jag bjuder på soppa idag. Okomplicerad och läskigt grön.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Artsoppa002.jpg

Recept:
500g frusna eller färska ärtor
7dl grönsaksbuljong, tärning eller fond
1/2dl grädde.
1msk vetemjöl.
Svartpeppar att smaka av med.

Och så här gjorde jag.
Kokade upp halva mängden buljong, hällde i de frysta ärtorna, kokade upp igen och kokade 5 min. Hällde upp ärtorna i ett durkslag och fångade upp buljongen. Tillsatte resten av buljongen och kokade upp det igen. Mixade ärtorna till gröt. Redde soppan med vetemjölet utrört i vatten, kokade 5 min så mjölet fick gelatinisera och mjölsmaken försvan, drog soppan av plattan och rörde ned ärtgröten och grädden. Kryddade det hela med svartpeppar och toppade med knaperstekt bacon.

Gott, enkelt, och lätt.

Bakade även ett till bröd, nu fick jag till jäsningen lite bättre, tillsatte lite olja som inte står i receptet villket gjör glutenet mer elastiskt och tillåter högre jäsning. Damn ser ut som en brun ost :D

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Broed003.jpg
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Broed005.jpg

Mental
2007-10-30, 17:30
I orginalreceptet så skall det vara en msk riven gul lök i ärtsoppan, men den utgick pga röta.

sissa
2007-10-30, 17:40
ärtsoppa på gröna ärtor är något jag tänkt testa länge, men glömt bort.

jag har moussaka i ugnen nu btw!*drool*
tyvärr är jag störtförskyld men det kommer nog smaka en del iallafall

lastbil
2007-10-30, 18:00
Fan vilket bra initiativ/idée! Grymm tråd, kommer följas! :hbang:

fluff
2007-10-30, 19:47
Bästa tråden på Kolo just nu, riktigt intressant och rolig läsning. Kommer absolut följas! You go =)

Mental
2007-10-30, 22:15
Bästa tråden på Kolo just nu, riktigt intressant och rolig läsning. Kommer absolut följas! You go =)

Smicker fungerar alltid ;)

Tack!

boinnk
2007-10-30, 23:48
Bakade även ett till bröd, nu fick jag till jäsningen lite bättre, tillsatte lite olja som inte står i receptet villket gjör glutenet mer elastiskt och tillåter högre jäsning. Damn ser ut som en brun ost :D

Kul idé!
Och det där brödet, så klockrent! :bow: Älskar att laga bröd själv och det där såg bara för coolt ut. Började spritta i benen och jag ville springa ut i köket å laga det med en gång men får vänta till imorgon.

Mental
2007-10-31, 19:28
Idag fick det bli snabbmat, har susat runt på stan och handlat och påtat runt i lägenheten osv, hade inte tid att laga någon mat.

Så dagens blev helt enkelt en "allt i kylen sallad"

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/sallad016.jpg

Det är en blandsallad i botten som inte syns, med 4-5 olika sorters salladsblad, de har duchats lite med balsamvinäger.
På salladen ligger:
1 burk kräftstjärtar i lag.
några champinjoner
lite minimajskolvar
lite paprika
lite fetaost
tomat i klyftor
en halv avocado.
2 stackars basilikablad som fick leka garnering.

Till detta serverades ett hemlagat bröd, ett glas gott vitt vin och en youghurtdressing med pressad vitlök, pressad citron salt och olivolja.

Müms!

lectris
2007-10-31, 19:42
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/sallad016.jpg


kräftstjärtar i lag är såå gott. kan typ käka en burk rakt upp och ner... *cupid* annars såg det helgott ut, men saknar lite "ordentlig" mat förutom brödet. hade själv velat ha typ lite pasta med i salladen, men du kanske blev mätt ändå... :D

Mental
2007-10-31, 19:48
kräftstjärtar i lag är såå gott. kan typ käka en burk rakt upp och ner... *cupid* annars såg det helgott ut, men saknar lite "ordentlig" mat förutom brödet. hade själv velat ha typ lite pasta med i salladen, men du kanske blev mätt ändå... :D

Därav mängden, det är sjukt mycket mat där.
Och coop sålde kräftstjärtarna för 5kr burken, kort datum, billigt = *cupid*

lectris
2007-10-31, 19:54
Därav mängden, det är sjukt mycket mat där.
Och coop sålde kräftstjärtarna för 5kr burken, kort datum, billigt = *cupid*

WHAAT?! omg *gah!* varför ser jag aldrig sånt :( kanske är för att jag typ går med skygglappar i mataffärer.. annars slinker det ner alldeles för mycket och fel saker. :Virro

Mental
2007-10-31, 20:14
WHAAT?! omg *gah!* varför ser jag aldrig sånt kanske är för att jag typ går med skygglappar i mataffärer.. annars slinker det ner alldeles för mycket och fel saker. :Virro

Tell me about it *gah!* *cry*

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/sallad.jpg

Mental
2007-11-01, 18:42
Idag är det torsdag, det måste vi fira!

Ehh, eller tja, någon anledning måste jag ju ha eftersom jag kastat en förmögenhet på middag.

Hursom, vart sjukt sugen på skaldjur så jag satte mig med receptboken, fastnade för ett recept på pilgrimsmusslor, gillar de rackarna men har aldrig testat laga pilgrimsmusslor själv. Så iväg på coop för lite inköp.

Tyvärr får man böta en arm och ett ben för pilgrimsmusslor *cry* , och som student behöver jag mina lemmar i mitt arbete.

Så jag fick köpa små pilgrimsmusslor i stället för stora som receptet använder.
På varje mussla plaserades ett basilikablad och lite bacon virades runt. Nu när jag kör på små så blir proportionerna galna, men jag kör ändå!

Enligt receptet ska man ha 3-4 musslor per portion, men det är räknat på stora, så jag tog 8st. De träddes på spett och grillades i ugn på max värme och grillelement tills de såg klara ut.

Till detta improviserades en svamprisotto.

Jag smälte smör i en kastrull, fräste lök och hackade champinjoner, lade i jasminris och lät det fräsa med ett par minuter. Sedan tillsattes vitt vin och vatten och riset fick puttra under omrörning, en halv tärning svampbuljong tillsattes, jag fortsatte tillsätta vatten stötvis tills jag var nöjd med texturen på riset och klibbigheten på röran. När riset var klart drog jag det från värmen och rörde ned 1/2 dl riven parmesanost, som även den är beklagligt dyr på studentbudget *cry*

Risrecept
1 liiten gul lök, finhackad
ett par champinjoner, finhackade
1/2 tärning svampbuljong.
En slatt vitt vin, gärna tort, aningen mindre än en dl
lite mindre än 1dl ris, om det är till en portion.
vatten efter behov.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/mussel003.jpg

Sjukt gott, som vanligt, jag är antingen en kung i köket eller så har jag inte så höga krav ;)

Risotton blev sjukt krämig, jag riktigt jublade när jag högg in på den, musslorna var goda små munsbitar, men nästa gång går jag all in och köper stora!

Tolkia
2007-11-01, 19:06
Mental är Kolozzeums motsvarighet till Anna Bergenström (kokboksförfattare, tidigare matskribent i DN; känd för sitt kåserande sätt att skriva).

fluff
2007-11-01, 21:02
Musslor kan jag inte med, även om jag måste erkänna att det där SER riktigt gott ut. Däremot kan jag mer än gärna bli bjuden på risotto av dig någon dag... och nej, jag är straight =)

machine gun
2007-11-01, 21:20
Risotto är verkligen sjukt gott. När vi hade nån slags lyxlaboration i skolan och skulle laga nyttigare gourmetmat (bästa laben ever *drool*) gjorde vi en riktigt god variant av risotto med shiitakesvamp där vi använde hälften vitt vin och hälften sherry istället för bara vin och som smaksättning hade vi bl a sesamolja, chili och mynta. Vi lyckades faktiskt få till den utan parmesan, eftersom vår grupp gjorde en veganmeny, men det blir ju mer "äkta" om man har det i. Ruskigt gott blev det iaf!

Ett tips om studentbudgeten inte tillåter parmesan är annars att använda Västerbottenost, för en aningen försvenskad risotto :)

Mental
2007-11-01, 22:27
Risotto är verkligen sjukt gott. När vi hade nån slags lyxlaboration i skolan och skulle laga nyttigare gourmetmat (bästa laben ever *drool*) gjorde vi en riktigt god variant av risotto med shiitakesvamp där vi använde hälften vitt vin och hälften sherry istället för bara vin och som smaksättning hade vi bl a sesamolja, chili och mynta. Vi lyckades faktiskt få till den utan parmesan, eftersom vår grupp gjorde en veganmeny, men det blir ju mer "äkta" om man har det i. Ruskigt gott blev det iaf!

Ett tips om studentbudgeten inte tillåter parmesan är annars att använda Västerbottenost, för en aningen försvenskad risotto :)

Risotto är mitt nya kärleksbarn på matfronten i alla fall, en oral orgasm *cupid*

Lite meckig att göra med tanke på att den kräver ständig passning och påpasslighet. Men ack ack ack så god!

Westerbottenost är bra till mycket, brukar smälta och göra flarn av.
Fins även en som heter 1872 eller något liknande årtalsbaserat som även den är grynpipig och vällagrad, det är den enda ost jag tycker är ätlig vid 17% :D

Mental
2007-11-02, 19:40
Hej alla, Ikväll blir det snabbmat, jag och min kombo Peter fastnade på Wayne´s Coffee på eftermiddagen, jag har jagat vinterjacka idag utan framgång, nya tag i morgon. Hursom, väl hemma höll jag på att förgås av hunger så inget som tar mer än 20min att tillaga är ok.

Pasta viskar mitt undermedvetna, snabbmatens okrönte härskare (med undantag för pulvermos eller vita bönor, eller couscous eller... ok, den kanske inte är såå snabb ändå)

Då machine gun frestades med kantarellsås i en annan tråd så passade det ju ypperligt att jag hade kantareller som bara låg och skräpade ;)

Så utan vidare fördröjning.
Kantarellsås:
En halv liten gul lök finhackas och fräses i olja
1 dl tort vitt vin och 2dl vatten tillsätts.
1/2 till 1 svampbuljongtärning.
koka en stund så smakerna sätter sig.
Kantareller efter behag, vägde inte men 2 rejäla nävar hackades och blandades ned.
Milda mat (låtsasgrädde 7%) ca 2dl
Äkta vispgrädde ca 2msk.
Red med en toppredning eller ljus maizenaredning till lämplig konsistens.
smaka av med kinesisk soya.

Koka 3 nystan tagiatelle. samt en näve brocoli, garnera med riven parmesanost och lite färsk basilika.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/svampsas001.jpg

Noterade även att jag nådde 1000 hits på tråden på förmiddagen!
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/untitled.jpg

Det skall firas med en Irish Coffiee
http://www.cocktailguiden.com/cocktailbilder-/irishcoffee.jpg
(inte min bild, stulen i ilustrativt syfte)
Ca 5cl Whiskey
2 tsk farinsocker
Svart starkt bryggkaffe
lättvispad grädde

lectris
2007-11-02, 19:48
Ser lika gott ut som vanligt. *drool* :thumbup: kantarellsås är bland det godaste som finns, nästan lika gott som murkelsås :D synd att jag är för lat/okunnig inom svampområdet för att ge mig ut och plocka kantareller och speciellt då murklor.. blir ju klart godast om man plockar själv. och så är det ju inte direkt billigt med färsk "lyx" svamp.. :(

pony
2007-11-03, 01:03
Om jag misslyckas med min deff tänker jag hålla dig och din tråd personligt ansvariga!
*drool*
Skämt åsido... En kulinarisk fest för ögat. Så fort den här energitundran har passerat ska jag hugga in i flertalet av dina recept.
Uppskattat initiativ!

fluff
2007-11-03, 07:55
Jag som tänkte bjuda mina föräldrar på trerätters ikväll på någon fin krog, men när man ser vad du åstadkommer känns det ju nästan som att det är värt att försöka sig på någonting själv :). Inte funderat på att byta inriktning och sadla om till kock? :D

machine gun
2007-11-03, 12:33
och så är det ju inte direkt billigt med färsk "lyx" svamp.. :(

Hötorget lördagar precis innan stängning. Då säljer de ut allt jättebilligt. Köpte 1 kg kantareller för 50 spänn sist. Går säkert att få ännu billigare om man prutar en stund. Har även köpt 10 kg blandade grönsaker (däribland 10 avocados) för 30 kr vid tillfälle.

Absinteh
2007-11-03, 12:50
Trevlig tråd!
Perfekt att kika i om man behöver lite inspiration och tips.
Men jag saknar metal-hardcore-byggar-mat-death-kill-kill.

lectris
2007-11-03, 13:00
Hötorget lördagar precis innan stängning. Då säljer de ut allt jättebilligt. Köpte 1 kg kantareller för 50 spänn sist. Går säkert att få ännu billigare om man prutar en stund. Har även köpt 10 kg blandade grönsaker (däribland 10 avocados) för 30 kr vid tillfälle.

ohh. bra tips :thumbup: tack

Mental
2007-11-03, 13:05
Trevlig tråd!
Perfekt att kika i om man behöver lite inspiration och tips.
Men jag saknar metal-hardcore-byggar-mat-death-kill-kill.

Därför att lightcola och tonfisk i mixern inte gör sig på bild *spy*

Mental
2007-11-03, 15:58
Stress stress stress, som vanligt, men det hindrar mig inte från att laga riktig mat, har lagat, ätit och diskat på under en timme. men jag hinner inte lägga upp recept nu utan ni för nöjja er med bilder, uppdaterar igen inatt med recept och metod

Köttbullar (Nåja, ganska platta sådana) Med stuvade mackaroner, ketchup och timjan (Timjan och köttbullar blir tokgott)

Upptäckte efter att bilden togs att min garnering råkat få med sig roten *gah!*

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/kottisar004.jpg
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/kottisar001.jpg

Hemlagade köttbullar tar runt en halvtimme 40 min att sno ihop, men om man gör annat samtidigt så är det inte så farligt, och det är otroligt mycket godare än alla köpebullar i världen

lastbil
2007-11-03, 17:04
inte mycket slår hemmagjorda köttbullar/pannbiffar :o gj

Mental
2007-11-04, 03:07
Here we go, ursäkta fyllan, men jag måste skriva ned köttbulleriet innan jag däckar :D

Tag ca 3/4 dl havregryn och 1 msk potatismjöl. Blanda med 1.5dl mjölk, låt det sedan svälla i 10 min
Klafsa sedan i den färs du vill använda 400g, jag körde blandfärs 50/50 svin och nöt. men även älg och lam funkar, men gärna lite fläskfärs för saftigheten.
Knäck sedan i ett ägg, i med 1 tsk salt och 1krm svartpeppar. Finhackad lök efter behag, ju mer lök destå större risk för haveri och sönderfall. Jag hade en halv liten lök.

Stek i panna medans du gör mackaronerna.

Jag mjölkkokar inte mina mackaroner, jag kokar upp 2.5dl mjölk, kryddar med salt vitpeppar muskot och socker. sen reder jag med 2msk vetemjöl och låter det hela koka ca 5 min.
Mackaronerna kokar jag i en annan kastrull och blandar ihop med stuvningen när de är klara sen så serveras allt tillsammans :)

bulldozer
2007-11-04, 10:19
En av mina favvo-trådar numera *drool*

Mental
2007-11-04, 16:52
Då var det dags för lite söndagskrubb, med tiden på min sida så kan jag ta ut svängarna lite mera i köket. Så idag blir det brödbak ala improvisation och trampandet av ny kulenarisk terreng för min del

First off, broedet. Utgick från ett recept på valnötsbröd som var enkelt och rättframt.

25 g jäst
5 dl fingervarmt vatten
2 msk olja
3 dl rågmjöl
9-10 dl vetemjöl eller vetemjöl spceial.
1.5 tsk salt.

Blanda allt och knåda som en galning eller kör med degkrokar så degen blir smidig. Tar du vetemjöl special kan du ev behöva lite mer vätska då den binder mera vatten.

jäs i 45 min under bakduk.
Nu ska det ju vara valnötter i degen, men det skippade jag, men för er som vill göra valnötsbröd så är det bara att bryta sönder ca 100g skalade valnötter och röra ned i degen innan jäsning.

Själv ville jag exprimentera lite, så jag fyllde ett bröd med fetaost och svarta olive och det andra brödet med fetaost och soltorkade tomater i olja.
Sen efterjäser man brödet i 30 min på plåten. grädda på 200 grader låg fals och ca 35 minuter.
Så här i efterhand inser jag att jag borde knådat in ingredienserna i brödet snarare än att baka in det i mitten, nu håller det inte ihop så bra när jag skär i brödet, men varje misstag är en ny lärdom :)

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/sondag002.jpg
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/sondag009.jpg

fluff
2007-11-04, 16:57
Då var det dags för lite söndagskrubb, med tiden på min sida så kan jag ta ut svängarna lite mera i köket. Så idag blir det brödbak ala improvisation och trampandet av ny kulenarisk terreng för min del

First off, broedet. Utgick från ett recept på valnötsbröd som var enkelt och rättframt.

25 g jäst
5 dl fingervarmt vatten
2 msk olja
3 dl rågmjöl
9-10 dl vetemjöl eller vetemjöl spceial.
1.5 tsk salt.

Blanda allt och knåda som en galning eller kör med degkrokar så degen blir smidig. Tar du vetemjöl special kan du ev behöva lite mer vätska då den binder mera vatten.

jäs i 45 min under bakduk.
Nu ska det ju vara valnötter i degen, men det skippade jag, men för er som vill göra valnötsbröd så är det bara att bryta sönder ca 100g skalade valnötter och röra ned i degen innan jäsning.

Själv ville jag exprimentera lite, så jag fyllde ett bröd med fetaost och svarta olive och det andra brödet med fetaost och soltorkade tomater i olja.
Sen efterjäser man brödet i 30 min på plåten. grädda på 200 grader låg fals och ca 35 minuter.
Så här i efterhand inser jag att jag borde knådat in ingredienserna i brödet snarare än att baka in det i mitten, nu håller det inte ihop så bra när jag skär i brödet, men varje misstag är en ny lärdom :)

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/sondag002.jpg
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/sondag009.jpg

*drool*

Mental
2007-11-04, 17:01
På bröd alena lever man ej, ej heller på skådespel, middag tarvas i mitt hushåll.

Fram med den nya husbibeln (Vår kokbok) Bläddra sporadiskt efter något som ser kul ut. Hittade potatisgnocci med tomatsås, såg skitkul ut :)

Recept
5 mellanstora potatisar (ca 450g)
1 äggula
5 msk vetemjöl
1 krm saffran eller 0.5dl persilja
salt och peppar efter smak.

Tomatsås
1 burk krossade tomater
1 pressad vitlöksklyfta.
1 tsk basilika
1 msk tomatpure
salt peppar och strösocker för avsmakning, glöm inte sockret för en hel del tomatburkar är ganska sura i smaken.

Skala potatisen, dela i delar och koka, slå av vattnet och låt potatisen ånga av. Pressa sedan potatisen och låt den svalna medans du gör såsen.
Släng även på en stor gryta med lättsaltat vatten och lite olja till kokningen.
När potatisen svalnat blandar du den med resten av ingredienserna och kladdar låss på ett bakbord eller en mjölad skärbräda, första minuten käns det hopplöst men efter ett tag börjar det ta form :)

Gör rullar ca 2cm höga och dela i bitar om 2-3 cm, platta ut med mjölad gaffel.
Koka sedan i din gryta i 4-5 minuter och ta upp med hålslev, var noga med koktiden, för kort så smakar det mjöl och för lång rasar de sönder.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/sondag003.jpg

Wåsen skall koka mins 10 min, men den blir bara bättre av att få fortsätta puttra.

Servera som det är eller släng med några köttisar som blev över dagen innan :D

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/sondag004.jpg

Var lite skeptisk först, men efter att ha käkat ett par blev det jävligt svårt att sluta, annorlunda men gott som fan.

machine gun
2007-11-04, 17:06
Oh my va gott det ser ut! Både brödet pch gnoccin! *drool* Jag har nog vid närmare efter tanke aldrig ätit gnocci, men det kanske börjar bli dags för det...

Angående vetemjöl special så ger den extra mängden gluten ingen effekt om man inte har köksassistent (omöjligt att knåda så mkt som man behöver för hand).

Tolkia
2007-11-05, 08:10
Nu har jag inte ätit gnocchi, men ett antal tyska varianter på samma sak, fast med andra namn (även "instant" dito; det är inte lika gott :D ), och jag håller med om att det ÄR gott.

Ang. bröd med fyllning har jag sett folk som bakar in fyllningen som man gör när man gör traditionellt vetebröd; d.v.s. kavlar ut degen till en platta, lägger på fyllningen och rör ihop. Det kanske håller ihop bättre?

Den här tråden lämnar mig f.ö. med känslan av att jag måste börja laga lite nya maträtter. :em:

Eva
2007-11-05, 15:08
"Vår kokbok" är min husbibel också trots att varken recept på frukostpepparkakor eller tårta med nöt- och mördegsbottnar finns med i senaste utgåvan - tur att jag inte nänts göra mig av med mina tre tidigare utgåvor...

Mental
2007-11-05, 19:07
Då var det dags att laga mat på reafynd och sånt som man råkar ha hemma.
Hittade färsk kycklingfilé med sista förbrukningsdatum idag, så halva priset *cupid*

Väl hemma satte jag mig med kokboken, och jag letade efter något som ser ut som kycklingen jag brukar äta på kinakrog, ni vet, massor av grönsaker och en halvtjock såssky som gör att allt ser glansigt ut.

Hittade detta recept, mina justeringar innom parantes

2 kycklingfiléer
1 normalstor morot
3 små salladslökar eller en liten purjo (jag hade ingendera så jag körde med en liten gul och en liten röd lök i stället)
ev 1 liten röd eller grön chili (jag körde med chiliflakes på burk i stället)
100g små färska champinjoner (hade inga, kör på konserverade)
100g bambuskott från konservburk (hade en burk wokgrönsaker jag körde i, den innehöll bambuskott, vattenkastanj, böngroddar och minimajs)
2 msk olja
ca 50g valnötter eller salta jordnötter (Jag skippade nötter)
2 tsk majsstärkelse. (Saknade majsstärkelse så jag tog maizena ljus redning i stället)
1 1/2 dl vatten
1/2 tsk kinesisk soya
2 krm salt
1/2 krm svartpeppar
1/2 tärning hönsbuljong

Strimmla kycklingen, skala och skiva moroten, ansa rensa borsta och skiva svampen. Skär löken i 2-3 cm långa sneda bitar. kärna ur och hacka chilin.

Börja med att steka kycklingen i lite av oljan och lägg den åt sidan på ett hushållspapper så den får avfetta sig lite.

Fräs på morötterna och svampen i ett par minuter, ha sedan i chili, lök och bambuskott. Rör hela tiden i pannan så att du inte får någon stekyta, stek inte för länge för då förlorar grönsakerna sin spänst och krispighet.

Blanda vatten soja salt peppar och majsstärkelse och slå det i pannan, smula ned buljongtärningen och tillsätt kycklingen igen. Låt det hela koka upp under omrörning och låt det puttra ett par minuter så att såsen reder sig.

Personligen tycker jag att jag kunnat skippa saltet, då både sojan och buljongrtärningen är salta. Nötter är gott om man gillar det men jag strök det. Jag ökade även på mängden morot och wokgrönsaker mot receptet. Det blev allt som allt 4 portioner.

Servera med basmatiris eller råris och ett gott bröd och eller en god sallad till.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/kycklingwok008.jpg


En bild på mängden, tyvärr vart den mörk
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/kycklingwok004.jpg

Close up:
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/kycklingwok001.jpg

Isabella
2007-11-15, 09:41
Vart har du tagit vägen?

loztdignity
2007-11-15, 18:35
Ja, fler maträtter önskas! :)

Mental
2007-11-20, 00:59
Vart har du tagit vägen?

Sorry, har lekt militär de senaste veckorna, och även om drytechs frystorkade krubb är ätligt så är det inte mycket att dokumentera.


1: Häll 3.3dl varmt vatten ur termos i påsen.
2: vänta 5 min och försök äta innan det är dags för förflyttning, eldöverfall eller ordergivning.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/mil017.jpg
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/mil015.jpg

Ska försöka komma igång igen så snart min mage piggnat till. Har lite mumsig lufttorkad skinka i kylen som väntar på att ätas.

mats-
2007-11-21, 13:59
Sorry, har lekt militär de senaste veckorna, och även om drytechs frystorkade krubb är ätligt så är det inte mycket att dokumentera.


1: Häll 3.3dl varmt vatten ur termos i påsen.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/mil017.jpg
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/mil015.jpg


Ser ut som min mat för tillfället.. :)

Mental
2007-11-23, 21:24
By populare demand (Nåja, någon hade iaf saknat mig) En uppdatering.

Jag har som noterat tidigare spenderat en hel del tid i de gröna sparkbyxorna, och när jag äntligen hängde allt på tork och tänkte ta mig ett par välförtjänta vilodagar så ringer gruppchefen, skarpt läge - larm. Bara att packa stridspackningen och åka till undsättning, jag har såldes spenderat min tid med att gå skallgångskjedja och sökpatrull på eftersök.

Men nu är jag tillbaka och lagar mat igen, Idag blir det en klassiker, pannbiff med löksås och kokt potatis.

Börja med en grundsats köttfärs enligt tidigare recept.

3/4 dl havregryn
1 msk potatismjöl
1.5dl mjölk,
Låt det sedan svälla i 10 min

Blanda sedan i
400g blandfärs
ett ägg
1 tsk salt
1krm svartpeppar
ca 2msk Finhackad lök

Blanda runt igen, se till att det är ordentligt blandat med inte överarbetat för då klistrar det sig.

Forma till biffar, går lättast om man har blöta händer och en blöt skärbräda att jobba med. Stek biffarna i smör eller flytande margarin. blir ca 8 - 12 biffar beroende på hur stora man vill ha.

Löksås
Skala och skiva 2 gula lökar. Dela alla lökringar mitt av så de kan räta ut sig.
Stek låångsamt i smör eller flytande margarin, de skall bli guldgula och mjuka men ej brynta. Lägg sedan löken åt sidan.
Såsbas
3dl mjölk
1dl vatten
1/2 buljongtärning, kött, kalv, ox eller grönsaks.
2 msk mjöl
salt, peppar och soja efter smak och tycke

Koka upp mjölk vatten och buljong, red med mjölet, blanda i den stekta löken och koka 5 min. smaka av med salt peppar och vitpeppar.

Servera med kokt postatis, lingonsylt lite persilja och en kall öl

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/pqnnbiff003.jpg

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/pqnnbiff005.jpg

Mental
2007-11-30, 23:31
Tja, men då kör vi en runda till med denna populära tråd ;)

Nu har jag äntligen fått användning för mitt loppisfynd igen! Romargrytan, AKA lergryta. Inköpt för en 5:a på en kvartersloppis.

Sjömansbiff i lergryta.

500 g innanlår av nöt i tunna skivor
(2 msk margarin eller smör)
3 gula lökar
10-12 potatisar, ca 1 kg
1-2 tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
1 msk socker
1 flaska öl (33 cl) + 1½ dl vatten ELLER 5 dl vatten + 1 köttbuljongtärning
1 msk soja
finhackad persilja

Det var receptet jag utgick från, men jag modellade om lite. Jag tog nötrulle för det var den billigaste styckningsdetalj jag hittade, jag gav ca 50kr för 600g.

Köttet skivas och bryns, lök och potatis skalas och skivas. Sedan varvas allt i den sedan tidigare blötlagda lergrytan (potatis, kött, lök, salt, peppar och socker), i med vätskan. och in i en kall ugn, sätt ugnen på 200 och starta en timer på 1 1/2 timme. Sen är det bara att äta.

Jag körde både med en flaska porter och en buljongtärning, men jag skippade sockret och persiljan. Det blev en brakmiddag och 4 matlådor. Och det kostade mindre än 70kr.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Sjoman003.jpg
Bygga på höjden, jag har lite mera kött och lite mera potatis än vad som är lämpligt enligt receptet.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Sjoman004.jpg

All done!

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Sjoman006.jpg

Jävligt gott, tar 20 min att göra i ordning, sen sköter den sig själv i ugnen medans du själv gör något roligare, som att läsa fysiologi tex.

Smaklig spis.

Fed up
2007-12-01, 12:22
gud va hungrig jag blev nu!:cryout:

Mental
2007-12-02, 17:22
Mellis!

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/luchn002.jpg

En skivad avocado med pressad citron, salt och peppar.
Skivad tomat med olivolja, balsamvinäger och basilika.
Till detta lite vällagrad lufttorkad skinka.

Perfekt mellanmål på en slö söndageftermiddag.

Mental
2007-12-02, 22:30
Ville ha något änklare såhär på kvällskvisten, så en pasta med lite skaldjur lät som en bra ide i mitt huvud. Jag hade en burk kräftstjärtar med dillsmak liggandes i kylen så jag byggde min måltid kring den.

I vår kokbok hittade jag ett recept på dillsås som jag ansåg skulle passa.
1.5 msk smör smältes och blandas med 2msk vetemjöl.
4dl fiskbuljong från tärning.
2 msk grädde

koka upp under omrörning och låt sjuda 3-5 minuter. Tillsätt 1-2msk pressad citron och 0.5-1 dl dill. smaka av med vitpeppar och ev salt.

Jag hade så här i efterhand behövt lite fastare sås, närmare stuvning, den blev lite lös. Kräfstjärtar dill och citron åker i på slutet, de skall inte kokas utan bara värmas på lite. Kräftstjärtarna ligger i lake så jag behövde inget mera salt.

Till detta gjorde jag tagiatelle och en sallad bestående av lollo rosso, bladspenat, rouculla, salladslök och rädisor, samt en vinegrett på olivolja, svartpeppar och balsamvinäger.

Gott!

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/krft002.jpg

Wilden
2007-12-04, 09:57
Såg riktigt gott ut! Blir garanterat något liknande ikväll.

machine gun
2008-02-18, 22:21
Bump!

Tolkia
2008-02-18, 22:24
Jaaaaa!

sissa
2008-02-19, 02:19
Ville ha något änklare såhär på kvällskvisten, så en pasta med lite skaldjur lät som en bra ide i mitt huvud. Jag hade en burk kräftstjärtar med dillsmak liggandes i kylen så jag byggde min måltid kring den.

I vår kokbok hittade jag ett recept på dillsås som jag ansåg skulle passa.
1.5 msk smör smältes och blandas med 2msk vetemjöl.
4dl fiskbuljong från tärning.
2 msk grädde

koka upp under omrörning och låt sjuda 3-5 minuter. Tillsätt 1-2msk pressad citron och 0.5-1 dl dill. smaka av med vitpeppar och ev salt.

Jag hade så här i efterhand behövt lite fastare sås, närmare stuvning, den blev lite lös. Kräfstjärtar dill och citron åker i på slutet, de skall inte kokas utan bara värmas på lite. Kräftstjärtarna ligger i lake så jag behövde inget mera salt.

Till detta gjorde jag tagiatelle och en sallad bestående av lollo rosso, bladspenat, rouculla, salladslök och rädisor, samt en vinegrett på olivolja, svartpeppar och balsamvinäger.

Gott!

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/krft002.jpg

jäklar vad gott det såg ut

Mental
2008-02-19, 15:51
Åfan, vaknade liket igen? Hmm, lämpligt, har ett olivbröd i ugnen och det ska bli tzatziki till detta, får leta reda på kameran.

lectris
2008-02-19, 16:24
Åfan, vaknade liket igen? Hmm, lämpligt, har ett olivbröd i ugnen och det ska bli tzatziki till detta, får leta reda på kameran.

olivbröd!!!! *drool* yes please. recept. på stört!

Mental
2008-02-19, 18:37
Jahopp, då blåser vi liv i trådfan igen då.

Vi börjar med Olivbrödet.

5dl vatten
1dl filmjölk
25g jäst
2msk vetekli
1dl solroskärnor
6 soltorkade tomater i olja
2 msk honung
2tsk salt.
1-2 dl grahamsmjöl
10-12dl vetemjöl

Värm vatten och fil till 37. blanda i salt, honung, vetekli, solroskärnor och hackade soltorkade tomater. Blanda, Tillsätt sedan mjölet och blanda igen, observera att degen inte ska knådas, utan bara blandas väl, den skall fortfarande vara kletig.

Jäs i 1.5h medans du diskar upp diskberget jag vet att du har i köket :em:

Häll upp på mjölat bakbord, platta ut det med hjälp av mera mjöl, ingen knådning, ingen kavling, akta så du inte jagar alla gaser ur degen.

Dela i ca 20 bitar och grädda i 225grader i 12-15 minuter avsvalna under galler.

Jag gjorde efter det receptet men bytte hälften av vetemjölet mot lantbrödsmjöl. Jag lade till en msk vetekli, tog två dl graham och bara 10dl lantbröd/vitt mjöl. Jag hade inga soltorkade tomater eller solroskärnor hemma så det blev urkärnade kalamatioliver.

Brödet blev toppen, och med tzatziki blev det brutalt.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Bryssel006.jpg

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Bryssel016.jpg

Älskar det här brödet för det är bara att blanda i bunke och sedan klafsa upp i bitar, inget knådande eller kavlande. Brödet blir härligt osymetriskt och underbart gott.

machine gun
2008-02-19, 18:41
*drool* *drool* *drool*

Mental
2008-02-19, 18:46
Brysselkålsgryta.

Jag älskar brysselkål, kan inte förstå att så många hatar det. Folk är konstiga.
Nåväl

2 morötter (ca 300g)
2 gula lökar
400g brysselkål.
200g champinjoner (färska eller konserv)
1tsk salt.
1tsk oregano
2-3msk smör
1/2 dl hackad persilja
1 1/2 dl vatten. (eller svampspad)

Rensa svampen, hacka lök grovt, skiva morot. Fräs svampen i smör tills det mesta av vätskan är borta, ös i lök och morötter, fräs på tills löken är ljusgul och nästan lite genomskinlig. Slå i vätskan, dumpa kryddorna och på med lock, puttra 5 min, i med brysselkålen, koka 5-10 min till (längre tid på färska brysselkål)

Persiljan går i på slutet innan servering.

Maten blev ok, skulle nog ha förkokt brysselkålen brevid då den var frusen, den kylde resten av grytan och tog tid innan den blev klar. Man kan käka ris eller bulgur eller något till men jag hade ju bröd och tzatziki så det fick bli det i stället.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Bryssel008.jpg

Bubbel bubbel

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Bryssel013.jpg

Mmm, brysselkål *popcorn*

Torwald
2008-02-19, 19:03
Bästa tråden. Har nyss ätit, men blev hungrig ändå :(

lectris
2008-02-19, 20:00
Brödet såg helt underbart ut. oliver och bröd är så sjukt gott tillsammans *drool* *drool*

Mental
2008-02-22, 23:13
En snabbis då, skulle impa på flickvännen så det blev en laxlassange, på frihand.

2 portionsbitar lax a 120g styck flåddes och skivades tunt.
400g bladspenat tinades, saltades och kramades ur.
200g färska lassangeplattor togs ut ur förpackningen
1l mjölk, 1dl mjöl och en liten klick smör fick bli bechamellsås.
1dl gratängost och 100g kvibble gräddädel tillsammans med vitpeppar och salt fick smaksätta såsen.

Lassange, lax, spenat och massor av ostsås varvades och ost lades på toppen.
200 grader och 40 min i ugnen samt 10 min vilandes på bänken.

Till detta groddade mungbönor, shugar snaps och lite vinegrett.

Till efterätt ingefärsinkokade kanelpäron med glass. ej på bild.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/laxlassange001.jpg

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/laxlassange005.jpg

Ser inte galet gott ut på bild, men med en liter ostsås kan man inte misslyckas.

CcLady
2008-02-23, 19:51
Jag är så glad att du är tillbaka:)

Mental
2008-02-24, 17:17
Söndagsmiddag!

Nu tror alla att det ska bli något extra smarrigt, lite extra fin mat för att avsluta veckan på ett bra sätt, så kan man ju tänka, MEN DET ÄR FEL!!

Nej, nu skall vi besöka vår svenska mattradition och våra kulturella rötter, jag pratar om inälvsmaten. Tanken om att värkligen ta vara på allt och inte låta något på djuret förfaras gillar jag, jag har barndomsminnen från då min mormor kom hem med en hink rykande grisblod från slakten, det var en härligtid av blodpudding, blodkorv, blodpankaka och annan blodmat. Hon brukade även göra en rätt som kallas lungmos eller hjärtslag, beroende på varifrån man kommer i landet. Som ni redan gissat är huvudingredienserna hjärta och lungor. Fantastisk och billig mat.

Jag har varken hjärta eller lungor, eller jo, men jag använder de fortfarande, så jag har inga till övers för matlagning.

Men jag tänkte mig pölsa till middag, riktig norrländsk hemlagad pölsa.

Skall man göra pölsa på riktigt så skall man ha div "skräpkött" köttbitar från ben och sådant som blir över vid putsning av finare styckningsdetaljer, samt lever, njure, hjärta och annan innanmat, detta hackar man sedan och kokar länge. Sedan kokar man korngryn i köttspadet. kryddar och kör rubbet genom en köttkvarn. Även vanligt att man lade med ister eller annat fett för att få energitätare mat.

Jag är nu inte lika hardcore som min mormor, så jag kör med billiga "grytbitar" av nöt och svin som jag hackar, kokar (med svartpeppar, lagerblad och salt) och i brist på korngryn så kör jag med rundkornigt ris.

Men allt går traditionsenligt 2 ggr genom köttkvarnen så att äka pölsakärlek uppstår, serveras här med kokt potatis och puread rödbeta med pepparrot.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/plsa.jpg

Alfred Nobel
2008-02-24, 18:37
Din pölsa ser ut som min gröt :) älskar den här tråden - Lax lasagnen får min mage att begå självmord

mini
2008-02-24, 19:29
Grym tråd som jag missat tidigare. Brysselkål och pölsa är inte min kopp te, men jag kommer fortsätta följa tråden.

jompa
2008-02-24, 21:08
Lax lasagnen ser galen ut! :) Hit kommer jag ofta titta in och fiska upp inspiration till köksbordet. Keep up the good work! *thumbs up*

Mental
2008-02-25, 18:43
Äh, vafan, vi fortsätter på det husmanskostliga temat. Gillar rejäl mat, så då får det bli en klassiker.

Ugnsstekt falukorv med Potatismos.

Nu blir det recept i löptext, men jag tror nästan alla har koll på det i alla fall.

Börja med att slå på ugnen på 225grader och sätta 2 kastruller med vatten på kokning. Skala sedan potatisarna, jag räknade med 3 större potatisar per portion mos. Skala även en gul lök.

Dela potatisen i mindre bitar och skiva löken, lägg potatis i en kastrull och lök i den andra, koka potatisen i 10-15 min, eller tills den är klar, koka löken i ca 4 min.

Medans allt kokar, greppa korven och flå den. När vi är inne på ämnet korv, falukorv kan vara hur billigt som hälst, löjligt billigt, tyvärr får man oftast vad man betalar för, så kasta ett getöga på kött och fettinnehåll och prislapp och försök få med dig något gott. Jag köper en basturökt falukorv med högt köttinnehåll och relativt lite fett, den smakar riktigt köttigt.

Skiva korven utan att skära igenom, mängden korv anpassas efter antalet som skall äta, runt 4 skivor brukar vara lagom, men anpassa efter de som skall äta.

Nu är löken kokt, så häll den i ett durkslag, lägg senap och lök i varannan korv"lucka" och riven ost i de övriga. Löken som blir över lägger du bara löst i formen, det blir ett gott tillbehör. In med detta i ugnen, ca 25 min.

Nu bör potatisen vara kokt, så häll av vattnet, kör i mjölk, lite smör, salt, vitpeppar, och muskot om du killar det. Pressa eller mosa potatisen och avsluta med elvisp om du vill ha ett jämnare mos. Häll i gröna örter som persilja och/eller gräslök för lite annorlunda smak och färg.

Servera Korv, Mos, Ketchup och lök. Skicka med lite extra grönsaker för sakens skull. Och njut! För korv är syndigt gott!

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/korfv004.jpg

Hela korvbiten, klar från ugnen.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/korfv007.jpg
Serverat och klart, korv och ketchup. MUMS!

Mental
2008-02-25, 19:35
Bump!

Tack! Kul att komma igång med tråden igen, men det behövdes lite uppmuntran.

Jaaaaa!

Japp, håller med ;)

Brödet såg helt underbart ut. oliver och bröd är så sjukt gott tillsammans

Visst är det? Oliver ger en diskret men ändå distinkt sälta. Och man behöver eg inget pålägg på brödet mer än lite bordsmargarin eller färskost.

Jag är så glad att du är tillbaka:)

Tack!

Bästa tråden. Har nyss ätit, men blev hungrig ändå :(

Hehe, ja, jag vet hur det är. Jag läser rätt mycket kokböcker, måste göra det innan jag äter nu mera annars blir jag så hungrig att jag småäter saker.

Din pölsa ser ut som min gröt :) älskar den här tråden - Lax lasagnen får min mage att begå självmord

Tja, det är ju köttgröt så.... Risgryn, kött och kryddor. Underbart gott är det i alla fall. Har ätit pölsa till frukost ibland, det funkar.

Grym tråd som jag missat tidigare. Brysselkål och pölsa är inte min kopp te, men jag kommer fortsätta följa tråden.

Meeeen, komigen nu, Inälvor och brysselkål, hur kan någon ogilla det ;) Nej, jag är medveten om att det inte är många som gillar det, men jag vill lyfta fram det som ett alternativ till sånt man äter ofta.

Lax lasagnen ser galen ut! Hit kommer jag ofta titta in och fiska upp inspiration till köksbordet. Keep up the good work! *thumbs up*

Tackar! Den var underbar, speciellt dagen efter. Den blev godare av en natt i kylen och sedan micro. Eller så var jag hungrigare.

Mental
2008-03-01, 18:26
Ingen som diggar ugnsstekt falukorv? Tja, då får jag försöka fresta med något annat då? Hur låter det med Crêpe's?

Det är en personlig favorit, och det är relativt enkelt att göra.

Börja med att steka ett lass pankakor (Eller plättar som obildat folk kallar dem)
3dl mjöl och 3dl mjölk vispas till en smet. 0.5tsk och ytterligare 3 dl mjölk vispas i. Slutligen vispar man ned 3 ägg.

Medans du steker pankakorna kan du börja med en av stuvningarna.
Jag bottenredde med 2msk flytande margarin, 4msk vetemjöl. Tillsatte sedan 4dl mjölk, en halv fiskbuljongstärning och lät det koka ihop 5 min eller så, kryddade efter med salt och vitpeppar. Till detta sattes 1 msk citronsaft. Frusen dill och ca 200g räkor.

Den andra stuvningen var stekta färska champinjoner, med lite smör, lite kineskisk soja och lite svampbuljong, ca 2msk mjöl ströddes över och mjölk tillsattes tills konsistensen vart bra, kryddas med persilja och vitpeppar.

När fyllningarna och pankakorna var klara så är det bara att klicka upp, rulla, riva över ost och gratinera, ca 10 min på 250grader.

Jag tog för mager ost så den smälte inte så bra, men det blev rysligt gott iallafall.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Mums002.jpg

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Mums006.jpg

Gjorde 10st och fick 4 pankakor över som åts med socker och banan till frukost i morse. Yay!

benke
2008-03-02, 10:41
Lagade faktiskt ugnsstekt falukorv senast fast med tomater i skårorna istället för löken. Till det körde jag potatismos med frusna ärtor. Mycket gott :)

jompa
2008-03-02, 14:16
Äpple och lök är en jävligt god kombination i falukorven också men det där såg smaskens ut! Crepes är ju galet gott! Blir till och steka pannkakor i veckan.

Animalistic
2008-03-02, 14:43
ser ruskigt gott ut! alltid varit nyfiken på crepes(?)

machine gun
2008-03-03, 11:58
Crêpes är sanslöst gott! Var jättelänge sen jag gjorde det, men nu blev jag inspirerad :)

Mental
2008-03-05, 18:34
Käkade 2 gigantiska hamburgare till lunch så jag var inte direkt hungrig vid middagstid. Då får det bli soppa! Efter lite utgrävning i frysen hittade jag hackad spenat! Woho! Middagen säkrad.

Spenat får mig dock att bli sugen på fiskpinnar, så jag tror jag får fixa mig ett fiskblock att panera någon dag.


Dagens: Spenatsoppa med ägghalvor och hembakat med Ajvar Relish.



Jag tog:
175g Hackad spenat.
1/2 Gul lök
1 msk vetemjöl
5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
en slatt grädde av valfri fetthallt.
en klick smör eller margarin.

Fräs lök och spenat i smöret i en kastrull. Häll i vatten och buljongtärning.
Red med vetemjölet utvispat i lite vatten, krydda med svartpeppar och smaka av med grädde.

Servera med ägghalvor och bröd.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/spenatsoppa003.jpg

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/spenatsoppa007.jpg

Äggen drunknar! *gah!*

vildängel
2008-03-05, 18:37
Amagad, spenatsoppa! Det är andra gången idag jag blir påmind om hur gott det är! Brödet ser fint ut också :)

Mental
2008-03-08, 22:24
Nu är det lördag, och klok som jag är så hoppade jag över lunchen och väntade med middagen till 21. Man kan lugnt säga att jag var utsvulten.

Var på ica maxi och storhandlade idag, 4 kassar käk och en bal skithuspapper har inhandlats! länge leve studiebidraget!

Som ni alla vet är det ju lysande att handla på fastande mage, jag fick med mig både det ena och det andra hem. Att inte plocka en grillad kyckling och hetsäta direkt vid hemkomst är svårt i den situationen. Men det är som sagt lördag och det är min stora äta kött dag!

Först förbereder man tillbehören.

3 lite större potatisar borstas och klyftas med skalet på. De kryddas med salt, peppar, timjan, vitlökspulver och paprikapulver, lägges på en botten av rapsolja och körs i 200graders ugn i ca 40-45 minuter.

Medans potatisen tuffar i ugnen så lägger man fram köttet på hushållspapper. kött skall vara rumstempererat när det åker i pannan för bästa resultat.

Nu är potatisen i ugnen och köttet framtaget, här skall göras grillsås.
Jag googlade fram följande recept:

400 g Krossade tomater
2 msk Chilisås
2 msk Vinäger
1/2 tsk Salt
1 Krm svartpeppar
1 msk Osötad senap
2 Vitlöksklyfta; pressad
2 tsk Worcestershiresås

Men ändrade lite i det.
För det första så bytte jag ut de krossade tomaterna mot hela skalade tomatkonserver, de hela tomaterna smakar mycket godare än de färdigkrossade, speciellt om man kostar på sig de lite dyrare, burkar runt 8-10 sek brukar vara jättebra.
Chilisås hade jag inte så jag slattade i felix ketchup och fixade chilihettan med harissa. Jag lade även till ca 1/2 tsk socker för att balansera upp syran ytterligare, samt att jag hade mer Worcestershiresås. Jag tog även aningen mer dijonsenap än vad som tarvades.

kniva tomaten i ganska små bitar. koka sedan allt på hög värme i rätt lång tid, jag körde lite mer än 20 min, vitsen är att koka bort vätska så den blir som en salsa.

Jag smaksatte slutligen den med liquid smoke som man kan köpa på många affärer. runt en tsk kanske. Gav en mycket god och "köttig" steak-sauce.

Jag blandade även turkisk youghurt med olivolja, kvarnsalt, svartpeppar och en vitlöksklyfta som ett andra tillbehör.

Sen är det bara att dundra igång stekpannan, kör hälften smör hälften rapsolja, snåla inte på fettet, det fastnar ändå inte i köttet och ger bra stekyta och värmeöverföring. Torka köttet innan du lägger det i pannan, se till att pannan är riktigt het, rör inte köttet mer än när du vänder på det så blir ytan bäst. Krydda gärna efter stekningen men inget mera fancy än salt och peppar om du ändå ska ha min goda grillsås till.

Hur hårt man steker är en smaksak, jag vill ha ett kött som inte är genomstekt, för genomstekt kött är inte speciellt roligt om du frågar mig :D

Ja just det ja, jag steker Rostas, ett löjligt dyrt kött men otroligt mört och gott. det är totalt 312g kött och det kostade mig 78:-
Japp, det är dyrt på studiemedel. Men potatis är nästan gratis. Totalt kostar maten kanske 90:- Lägg till ölen så är det 100:- totalt. Det är ändå billigare än att gå ut. Och godare om ni frågar mig.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/rostas009.jpg

Köttet i närbild

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/rostas016.jpg

Cohen
2008-03-09, 01:54
Mental - you drive me mental!

Sjukt gott ser det ut att vara. Vill ha.

Kul att denna tråd vaknat till liv igen. Kör hårt!

jockemedkniven
2008-03-09, 09:59
Köttet är ju perfekt stekt! Mums! :hbang:

Mental
2008-03-12, 18:24
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/gront001.jpg

Fortsättning följer...

vildängel
2008-03-12, 20:42
Jag gissar på ratatouille :)

Mental
2008-03-12, 21:08
Jag gissar på ratatouille.

Du har så rätt så!



Dagens middag! Ratatouille!

3 Stora lökar.
3 Paprikor, olika färger
1 Aubergin
1 Zucchini
~1 kg kvisttomater.
5-10 vitlöksklyftor

Righto, Börja med att ta fram stora pastagrytan, 4-5 liter om det ska funka, den toppfylls men kokar sedan ned ganska ordentligt.
Täck sagda gryta med olivolja, ta i ordentligt en deciliter eller mer. Ratatouille är så otroligt energifattigt så den behöver all hjälp den kan få.
Börja värma oljan medans du skalar och grovhackar löken, inga små bitar här stora rejäla lökbitar. Putta ned dem i oljan, rör lite då och då, lägg på locket.
Medans löken börjar svettas så skalar och hackar man vitlöken, återigen stora bitar. 3-4 bitar av varje klyfta kanske, sen ned i grytan och på med locket.

Nu är det paprikornas tur, löken får klara sig själv. Sjölj, kärna ur och hacka paprikan, kan jag sluta skriva stora bitar nu? :D Ned med den i löken, rör runt ordentligt och på med locket, glöm inte locket för då torkar din gryta ur ganska snabbt.

Nu ger vi oss på tomaterna, här kan man vara mer eller mindre fin i kanten, vissa skållar skalar och kärnar ur sina tomater. jag delar varje tomat i 8 bitar och kastar ned i grytan och rör runt jag, jag är inte så fin i kanten. På med locket!

Aubergin & Zucchini kommer sedan, cm tjocka skivor som delas i fyra eller sex bitar och körs ned i grytan, vänd runt försiktigt för nu börjar det bli ont om plats.

Krydda med salt, svartpeppar, timjan, oregano, persilja, paprikapulver, och socker för att framhäva tomatsmaken.

Om man vill ha den ännumera tomatig så går det att köra i en halv dl tomatpure.

På med locket igen! Koka med lock på ganska låg värme i en timme.
Ta av locket och koka bort lite av allt vatten som har åkt ur grönsakerna, kanske en halvtimme eller så, beror på villken koncistens du vill ha på grönsakerna, jag brukar köra en halvtimme utan lock.

Smaka av med socker, salt och vinäger tills du är nöjd med syra, sötma och sälta. Det blir en underbart mustig grönsaksgryta som går finfint till både pasta ris och som tillbehör till annan mat. Kan ätas som ensamrätt eller till kryddiga korvar eller varför inte lax, eller kyckling, eller tja, allt. Hehe.

Spar gärna i kylen, för den blir lite godare för varje dag den står, upp till kanske dag 4-5 då det är dags att slänga den. Men har du sparat den så länge så var det något fel på den till att börja med, för Ratatouille är för gott för att spara på!

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Ratatouille005.jpg
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Ratatouille001.jpg
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Ratatouille009.jpg

Näringsrikt, energifattigt, billigt, gott, färgglatt, lättlagat. *cupid*

Luttis
2008-03-12, 21:49
Wow, det där ser riktigt, riktigt gött ut!! :thumbup:

Cohen
2008-03-12, 22:00
Mums!

Ännu en fullträff i denna tråd. Du borde laga mat proffesionellt!

Mental
2008-03-18, 17:38
Då var det tisdag, och egentligen borde det vara snabblagad vardagsmat idag, men jag hade förmiddagsföreläsningar idag så jag kunde köra ett långkok medans jag pluggade cellbiologi på eftermiddagen.

Så jag tänkte göra en variant av den hederliga köttfärsåsen, ni vet, barnfavoriten spagetti och köttfärsås :D

Hursom, nytt kulinariskt ord, Ragu, betyder köttgryta eller så, engelska ordet ragout franska ragoût. Äkta Bolognese är en fransk ragu.

Recept
500g nötfärs
1 lite större morot eller 2 små
1 gul lök
1 förp Salsiccia (200-250g) (Eller annan kryddig korv med rökt smak och lite vitlök och peppartoner)
2 burkar/förpackningar av passerade tomater.
2 msk tomatpure
ev socker och vinäger när den kokat klart, för att balansera syra och sötma.
salt och peppar efter behag.
pasta


Då kör vi, häll lite olja i botten på en gryta, låt den börja ta värme, skala lök och motor och tärna. Fräs tärningar och lök i oljan men låt de inte brynas (ta färg) fräs länge, ca 15-20 minuter.

Under tiden bryner du nötfärsen i en stekpanna. Den skall därimot ta färg, gärna lite stekyta, men försök finfördela den i pannan så den inte är klumpig.
Medans färsen steker så skivar du korven, dela sedan skivorna i mindre bitar, och slutligen knådar du korven som du gör med en bröddeg så att den smulas sönder. Ned med korven i lök och morotsfräsen efter ca 20 min, lägg sedan i köttfärsen och slå i tomaterna.

På med lock och koka tills du dör av hunger (ca 1- 1&1/2 timme)
Servera med pasta.
Det blev 5 portioner av den storlek ni ser på bilden.

Balansera av med socker för att framhäva tomaterna, vinäger om sötman behöver tonas ned, samt salt och peppar efter tycke och smak.

Korven ger en intressant smak åt den här såsen. Och den blev ändå godare dagen efter i lunchlådan. Satsa gärna någon krona extra på att köpa god tomatsås, euroshopper och eldorado är gärna lite för bittra i smaken.

Smaklig spis

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Ragu001.jpg

Kimball
2008-03-24, 22:11
Då var det tisdag, och egentligen borde det vara snabblagad vardagsmat idag, men jag hade förmiddagsföreläsningar idag så jag kunde köra ett långkok medans jag pluggade cellbiologi på eftermiddagen.

Så jag tänkte göra en variant av den hederliga köttfärsåsen, ni vet, barnfavoriten spagetti och köttfärsås :D

Hursom, nytt kulinariskt ord, Ragu, betyder köttgryta eller så, engelska ordet ragout franska ragoût. Äkta Bolognese är en fransk ragu.

Recept
500g nötfärs
1 lite större morot eller 2 små
1 gul lök
1 förp Salsiccia (200-250g) (Eller annan kryddig korv med rökt smak och lite vitlök och peppartoner)
2 burkar/förpackningar av passerade tomater.
2 msk tomatpure
ev socker och vinäger när den kokat klart, för att balansera syra och sötma.
salt och peppar efter behag.
pasta


Då kör vi, häll lite olja i botten på en gryta, låt den börja ta värme, skala lök och motor och tärna. Fräs tärningar och lök i oljan men låt de inte brynas (ta färg) fräs länge, ca 15-20 minuter.

Under tiden bryner du nötfärsen i en stekpanna. Den skall därimot ta färg, gärna lite stekyta, men försök finfördela den i pannan så den inte är klumpig.
Medans färsen steker så skivar du korven, dela sedan skivorna i mindre bitar, och slutligen knådar du korven som du gör med en bröddeg så att den smulas sönder. Ned med korven i lök och morotsfräsen efter ca 20 min, lägg sedan i köttfärsen och slå i tomaterna.

På med lock och koka tills du dör av hunger (ca 1- 1&1/2 timme)
Servera med pasta.
Det blev 5 portioner av den storlek ni ser på bilden.

Balansera av med socker för att framhäva tomaterna, vinäger om sötman behöver tonas ned, samt salt och peppar efter tycke och smak.

Korven ger en intressant smak åt den här såsen. Och den blev ändå godare dagen efter i lunchlådan. Satsa gärna någon krona extra på att köpa god tomatsås, euroshopper och eldorado är gärna lite för bittra i smaken.

Smaklig spis


En annan jävligt god variant på den klassiska köttfärssåsen är att ha i ananas, skinka och rostad lök, servera med grönsallad och turkisk yoghurt med lite vitlökspulver i.

Dock såg dedär jävligt gott ut också, som de flesta andra rätter du slängt upp här :)

Mental
2008-03-25, 14:10
En annan jävligt god variant på den klassiska köttfärssåsen är att ha i ananas, skinka och rostad lök, servera med grönsallad och turkisk yoghurt med lite vitlökspulver i.

Dock såg dedär jävligt gott ut också, som de flesta andra rätter du slängt upp här :)

Hmm, jag är inte så förtjust i rostad lök, men den blir antagligen annorlunda när den är tillslafsad i en maträtt, tack för tipset!

Mental
2008-03-25, 14:30
Pörkölt, Ungersk gryta, kallas även Gulasch, Gulaschsoppa och andra varianter.

Renläriga argumenterar mot bruket av tomat och potatis då det är ganska sena importer till en maträtt med anor på bortre sidan tusentalet. Men nu skiter vi i det och gör en gryta som är så sjukt god att den kan ätas i flera dagar.

Föreläsningsfri dag = Långkok. Högrev är en billig styckningsdetalj som tar god tid på sig i grytan men blir underbart mör om man bara har tålamod. Här kryddad med paprika, kummin, chili och lite vitlök så växer smakerna fram fantastiskt, grytan är godast när den stått och mognat ett dygn, men vem orkar vänta?

Recept.

~600g högrev eller bringa. putsa det grövsta senorna och skär i tärningar efter smak.
6 mellanstora lökar, skalas, hackas grovt
2 mellanstora gröna paprikor
2 burkar skalade hela tomater (hacka tomaterna mycket grovt, men ta inte krossade tomater, de är inte lika goda)
1 röd spansk peppar (med eller utan kärnor beroende på hur mycket chilihetta du vill ha)
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 mörk oxbuljong eller vanlig köttbuljong- tärning, eller fond
1-2 st lagerblad
3 msk tomatpure
1 msk socker (uteslut inte, det framhäver tomaterna)
2 msk paprikapulver
1-2 tsk kummin (OBS inte spiskummin)
1.5 tsk salt

6 potatisar.

Börja med att hastigt bryna köttet i en het panna med smör eller margarin, stekyta är vad du vill ha.
Häll den hackade löken i en gryta bottnad med olja och börja svetta den.
Slå i 1-2 dl vatten i grytan när löken börjat bli mjuk, när vattnet kokar så flyttas köttet över. Sen skickas alla andra ingredienser ned i grytan förutom potatisen, den får vänta. Lägg på lock och puttra grytan på svag värme, runt 1.5 timme, tärna sedan potatisen, rör ned och koka en halvtimme till. Prova potatisen, grytan är klar när potatisen är klar. Smaka av med socker och vinäger tills syra och sötma är bra, salta ev lite mer om det behövs.

Kummin, paprika, och chili gifter sig otroligt bra med potatis tomat och nötkött. Grytan blir smakrik utan att vara direkt stark. Toppa med en klick youghurt och servera med ett gott surdegsbröd och lite citronvatten.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/prklt007.jpg

lectris
2008-03-25, 14:54
Pörkölt, Ungersk gryta, kallas även Gulasch, Gulaschsoppa och andra varianter.



ohh! har länge, länge funderat på att göra egen gulasch eftersom det är så sagolikt gott. Av nån anledning har det dock aldrig blivit av :)

blir till att prova i helgen. tack tack!

Cohen
2008-03-25, 22:40
Mental - du har gjort det igen!

Ser mycket gott ut, speciellt om man jämför med den burkförpackade sk. gulashsoppa jag åt härmomdagen.

Denna tråd är som sagt en av forumets roligaste att läsa. Kul att se någon som ör amitiös och lagar mat på riktigt och från grunden. Keep it going!

Wilden
2008-03-27, 00:13
Wow, det där ser riktigt, riktigt gött ut!! :thumbup:

Der ut som dagen efter.. :)

92an
2008-04-07, 18:16
Brödet ser kanon gott ut, ska provas nu i veckan*drool* .
Bra tråd, fortsätt med fler recept*cupid*

Mental
2008-04-08, 21:02
Bah, varje gång någon bumpar tråden så känner jag att jag måste uppdatera den.

Så här kommer en romantisk middag för två, ni vet "Bästa frikadelli i heela stada"

http://www.kinoweb.de/film97/LadyAndTramp/pix/lady3.jpg

Jag skall laga mat till min flickvänn och jag har alltså ~30 minuter på mig innan hon kommer. Framförhållning? Njae, min pluggträff tog längre tid än räknat, men jag har allt jag behöver hemma i alla fall.

Såå, frikadeller, det har jag aldrig gjort förut så jag fick researcha lite, det visar sig vara kokta köttbullar, och man steker dem inte innan. Bestämmer mig för att göra på kalvfärs utan ägg, jag vill ha de ganska köttiga.

Men tidsbrist som sagt, jag börjar med att slänga på pastavatten.

Recept på tomatsås att koka frikadeller i och även servera till pastan.

En burk hela skalade tomater (ej krossade eller passerade)
En halv gul lök
En halv tärning grönsaksbuljong
Örtkryddor, jag tog timjan, funkar säkert bra med andra.
Salt
Peppar (ganska mycket)
En skvätt socker (Höjer tomatsmaken)
Ev lite naturell tomatpureé om burktomaterna inte är så roliga.
Olja

Hacka och fräs löken i oljan, den ska bli gyllene utan att bli brun. Slå i tomaterna och dela dem lite. Låt det koka upp. Stavmixa tomatröran till en sås. I med kryddor och låt den koka medans du förbereder resten. Har man tid skall tomatsåsen koka i kanske 20 min för bästa smak, jag var stressad så min fick ca 10 min.

Recept på frikadellerna
300g kalvfärs, eller nötfärs eller blandfärs
1 msk ströbröd
1/2 dl mjölk.
salt
peppar/vitpeppar

Blanda mjölk och ströbröd. låt det svälla ett par minuter. Blanda ned kryddorna, jag gillar vitpeppar men det är valfritt. rör ned färsen och se till att det blandas, men överarbeta inte för då blir det segt och tråkigt.

Nu är det dags att bestämma om du vill ha många små eller några stora frikadeller, och då jag har brottom så får det bli ett fåtal stora :D
Jag fördelade smeten på 10 bullar/bollar/deller.
Sedan ökade jag tomat temperaturen och pluppade ned dem en i taget så att den inte slutade koka. Sedan kan man lägga på ett lock och låta dem sköta sig själva. Det tar ca 15 minuter. beroende på tjocklek. När de är klara så flyter de nästan upp till ytan. Fiska upp en dela och kolla så den inte är rosa innuti.

Sedan när det plingade på dörren körde jag i färsk tagiatelle i det kokande vattnet. Tar bara tre minuter så medans jag pussar på henne i hallen och hon tar av sig kappan så blir maten klar i köket.

Bara ösa upp och servera, 5 bullar. 150g pasta. En hel del sås. MASSOR av parmesan i tjocka strimlor! Jag är fortfarande mätt 5h senare :D

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/384e53f0.jpg

Tolkia
2008-04-08, 21:08
Bah, varje gång någon bumpar tråden så känner jag att jag måste uppdatera den.
Aha, så DET är tricket.

Nu är du körd ... :D

Cohen
2008-04-08, 21:30
Well done!
Blir sugen på att prova själv. Gott med friksdeller av lammfärs, kryddade med timjan oregano och lite fetaost! Mums!

Mental
2008-04-08, 21:32
Aha, så DET är tricket.

Nu är du körd ... :D

Varför tror du jag inte har någon träningslogg? Då skulle jag ju måsta träna för att inte skämmas när folk postar i den.

Sen kan det dröja lite mellan posterna, gör bara inlägg när jag provat något nytt. Inte så kul med ett femte korv och makaroninlägg, även om det är väldigt gott :D

mattezor
2008-05-14, 20:01
Det där "olivbrödet" borde komma med en varning! Typ att det kan leda till överkonsumption och frosseri! grymt gott. Gjort det 3 gånger nu och varje gång har jag tryckt i mig alltihop samma dag, bjudit på några brödbitar ett par ggr men de va motvilligt.

Ser gärna lite uppdateringar här.

Mvh // Mattias

Mental
2008-09-06, 13:52
Kan... inte...låta...tråden...vara! *flex*

Lördagsbrunch åt mig och min flickvän. Älskar att ha lite tid på mig att ordna, och det är så kul att impa lite på tösabiten.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/DSC_3685.jpg

Här har vi smörstekta trattkantareller och scrambled eggs på toast, kall grillad fläskfilé och tre sorters tomat.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/DSC_3684.jpg

Till detta; husets blandade toasttallrik med salami, ost, lemoncurd och hallonmarmelad.

Kaffe the och blodapelsinjuice att skölja paletten med mellan varven.

Ej på bild, blandad frukt och yoghurt tillsammans med hembakta kardemummaskorpor.


Japp, jag är fortfarande mätt som en stöll.

Luttis
2008-09-06, 15:24
Vad jag saknat denna tråd!

Och som vanligt ser allt väldigt gott ut. *popcorn*

Cilia
2008-09-07, 09:01
Mysigt men du glömde toasten med ost och gurka *s*

1684_
2008-09-07, 10:13
sjukt god mat här ju.

Mental
2008-09-07, 10:39
Mysigt men du glömde toasten med ost och gurka *s*

Njae, jag har med ost i listan över toasts, gurkan är bara dekoration ;)

Cilia
2008-09-07, 12:48
Njae, jag har med ost i listan över toasts, gurkan är bara dekoration ;)
Läste flera gånger och såg ändå inte osten. Säker på att du inte mutat en moderator som redigerat inlägget? *w*

Mental
2008-09-07, 14:36
Läste flera gånger och såg ändå inte osten. Säker på att du inte mutat en moderator som redigerat inlägget? *w*

Jag är lite smickrad över att du läser mina inlägg flera gånger och letar fel i min presentation, samtidigt som jag är lite orolig för dig ;)

Men jag lovar, inga mutade moderatorer. Även om Tolkia glider förbi i tråden ibland så tror jag inte hon editerar mina inlägg :)

Cilia
2008-09-07, 15:32
Det är många som är oroliga över mig *s*

Men eg var det mer för att få ihop bilden och texten och jag fick inte ihop det.

machine gun
2008-09-07, 17:52
Är inte din flickvän vegan? Blev inte mkt mat för henne den där brunchen isf.

Mental
2008-09-07, 18:00
Är inte din flickvän vegan? Blev inte mkt mat för henne den där brunchen isf.

Nej, min sambo är vegan, min flickvän bor några hus bort :D
Jag har iof 2 sambos, men den andra är en matmässig avfallskvarn.
Flickvännen är allergisk mot halva den kända världen, och var vegetarian när vi träffades, hon är dock numera överledd till den mörka sidan av mig.

Vegetarian med allergi mot soja/baljväxter/nötter/frön är inte så bra.

machine gun
2008-09-07, 18:08
Nej, min sambo är vegan, min flickvän bor några hus bort :D
Jag har iof 2 sambos, men den andra är en matmässig avfallskvarn.
Flickvännen är allergisk mot halva den kända världen, och var vegetarian när vi träffades, hon är dock numera överledd till den mörka sidan av mig.

Vegetarian med allergi mot soja/baljväxter/nötter/frön är inte så bra.

Sambo är någon man lever tillsammans med "under äktenskapsliknande förhållanden". Kombo är en polare man råkar bo ihop med.

Nej, det blir svårt att hitta vettiga proteinkällor då. Iaf om man inte äter mjölk och ägg. Allergiker är ju så begränsade i sina matval som det är, att det ju kan vara lite dumt att begränsa sig ytterligare.

Mental
2008-09-07, 18:16
Sambo är någon man lever tillsammans med "under äktenskapsliknande förhållanden". Kombo är en polare man råkar bo ihop med.

Nej, det blir svårt att hitta vettiga proteinkällor då. Iaf om man inte äter mjölk och ägg. Allergiker är ju så begränsade i sina matval som det är, att det ju kan vara lite dumt att begränsa sig ytterligare.

Men sambo låter roligare ;)
Och ja, jag näringsberäknade hennes kost ett par gånger och en kost som baseras på ris, lök och krossade tomater räcker inte för att det skall kännas bra, så vi varvar numera och äter både vegetariska, veganska och blandkosträtter.

machine gun
2008-09-07, 18:18
Men sambo låter roligare ;)
Och ja, jag näringsberäknade hennes kost ett par gånger och en kost som baseras på ris, lök och krossade tomater räcker inte för att det skall kännas bra, så vi varvar numera och äter både vegetariska, veganska och blandkosträtter.

Tur att hon träffade en blivande dietist :)

Mental
2008-09-07, 18:21
Tur att hon träffade en blivande dietist :)

mm
*love*

Mental
2008-09-14, 17:28
Nu kör vi en linssoppa igen.

Ingredienser i den ordning de åker i grytan.

1 msk olja (gärna oliv eller kallpressad raps)
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
1 msk tomatpuré
1 l grönsaksbuljong (1l vatten + 2 tärningar grönsaksbuljong)
1.5 dl gröna linser
1.5dl röda linser
4 stjälkar selleri
1 tsk salt
1 tsk malen spiskummin
1 tsk chilipulver


Skala hacka och fräs löken i oljan tills den blir mjuk och gyllene (inte bryna då smakar den inte lika gott) Koka upp vattnet i kastrull eller vattenkokare. Häll i det i lökfräset tillsammans med buljongtärningarna, krossade tomater, gröna linser och tomatpuré. Låt det koka upp och puttra sedan under lock i ca 30 minuter. Skiva sellerin och lägg i den tillsammans med kryddorna och de röda linserna, puttra på i ca 10-15 min till. beroende på hur du vill ha dina linser.

Smaka av med socker, vinäger, och ev någon "het" sås som tabasco.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/IMG_3994.jpg

Jag använder normalt aldrig Stjälkselleri, har haft för mig att jag inte gillade smaken, men jag har ju haft fel förr, och visst, det var jättegott :)

(Till detta äter jag rivna morötter med en gudomlig senapsvinegrett på dijonsenap, olja och vinäger, lika mycket av varje, kryddat med salt, svartpeppar och italiensk salladskrydda. jag blandar vitvinsvinäger med en röd balsamvinäger. ev en gnutta socker om syran blir för hög)

Kryss
2008-09-30, 17:27
Inspirerande.
(Smygbump, uppdatera! ;))

Mental
2008-09-30, 17:53
Inspirerande.
(Smygbump, uppdatera! ;))

Hehe, gjorde samma linssoppa som ovan idag, inte mycket att visa då inte :P

Promstar
2008-10-01, 15:51
RIKTIGT bra tråd det här! Oj massor av inspiration :D

Kryss
2008-10-01, 17:53
Hehe, gjorde samma linssoppa som ovan idag, inte mycket att visa då inte :P

Hehe, har samma kokbok som dig fast en tidigare upplaga. Just köpt hem röda linser också, har aldrig tillagat det förut så får nog ta och bli o göra den soppan i veckan =)

Mental
2008-10-02, 17:41
Hehe, har samma kokbok som dig fast en tidigare upplaga. Just köpt hem röda linser också, har aldrig tillagat det förut så får nog ta och bli o göra den soppan i veckan =)

Receptet ovan går inte att editera, det har smygit sig in ett litet fel.

Någon har glömt att skriva dit 1.5dl röda linser i listan :em:

Det skall vara 1.5 dl Gröna i från början och 1.5dl röda som går i en kvart från slutet tillsammans med kryddor och selleri.

Eddie Vedder
2008-10-02, 17:44
Någon har glömt att skriva dit 1.5dl röda linser i listan :em:

Och någon har fixat det.;)

Mental
2008-10-02, 17:46
Och någon har fixat det.;)

Tackar Eddie!

Nielsen
2008-10-29, 15:29
Blev inspirerad av receptet på ratatouille, blev riktigt smaskens.
Nästa blir Gulasch, älskar den rätten, men aldrig vågat laga till den själv, så det blir bara att man äter det när man är ute.

Mental
2008-11-03, 19:46
Oki, då kör vi en maträtt till, det här är ingen vardagsmat, så vida ni inte är självplågare. kom hem från skolan runt 17 och maten är inte klar förens 1930. Pain!

Kör en modifierad version av:
"Kyckling i lergryta med ingefära & citrongräs
3 portioner

3 kycklingfiléer
3 paprikor (gula och röda)
4 klyftor vitlök
3 citrongrässtjälkar
1 bit färsk ingefära (stor som en tumme)
1/2 dl vatten
2 msk kycklingfond
1 tsk sambal oelek
1 tsk salt
1 msk råsocker

Börja med att lägga grytan i blöt, minst en halvtimme.

Skär kycklingen i bitar. Dela och kärna ur paprikorna, och skär dem i stora bitar. Riv ingefära och vitlök fint. Dela citrongrässtjälkarna på längden, och banka lite på dem. Varva i en lergryta.

Blanda vatten, fond, sambal oelek, salt och råsocker, och häll över. Ställ in grytan i en kall ugn, sätt temperaturen på 225°C, och låt den stå i ca två timmar. Servera med ris, cous-cous eller bulgur.

------------------------------------------------------------------

Jag köpte fel och fick med mig vitlöksstänger i stället för citrongräs, kycklingfonden var slut och fick ersättas av 2 hönsbuljongtärningar. Ingefäran dubblades. Råsockret ersattes av strösocker. Och en dm purjolök åkte med för den höll på att bli gammal. I övrigt efter receptet dock :D

Till detta serverades Dinkelspelt kryddad med persilja, citronjuice och olivolja.
(Även lite vanlig grönsaksblandning fick följa med)

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/IMG_4043.jpg

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/IMG_4053.jpg

Både varianten med citrongräs och den med vitlöksstänger vart mycket goda. Och dinkeln passar mycket bra till detta.

miss_incorrigible
2008-11-03, 19:54
Jag har dött och kommit till recepthimlen.

Bokmärkt!

Mental
2008-12-07, 18:27
Låååångt mellan uppdateringarna nu, tur jag inte skriver träningsjournal :D

Då var det dags igen, söndagsmiddag innebär att man kan lägga lite tid och pengar på käket igen. Tyvärr inte efter recept så jag får försöka ge ungefärliga mått

Gräddstuvad viltskav med syltlök och svamp

2 Stora portioner

1pkt viltskav (240g)
1 näve färska kantareller.
3 champinjoner
1/2 liten gul lök
3/4 dl syltlök
1 dl vispgrädde
1 dl mjölk
3 enbär
salt peppar persilja (andra kryddor efter smak och tycke)


Börja med att hacka och fräsa den gula löken, lägg åt sidan
Dela och fräs svampen, lägg åt sidan.
Bryn och stek viltskaven några minuter, slå på mjölk och grädde, tillsätt lök, syltlök och svamp. Krossa enbär, låt allt puttra tills gräddmjölkblaningen nästan kokat in (4-5 minuter) Smaka av med salt och peppar.
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/IMG_4059.jpg


Här serverad med polenta enligt någons förslag i annan matlagningstråd. Lingonsylt är obligatoriskt. (Potatis är gott det med, om polenta låter läskigt)

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/IMG_4065.jpg

Mental
2008-12-09, 18:10
Dagens husmanskost.

Råstekt potatis med falukorv, köttbullar, ägg och rödbedor.

Råstekt potatis blir mycket godare än att steka upp kokt potatis tycker jag, lite hårdare textur och godare smak, och den svampar inte i sig stekfett på samma sätt.

Börja med att skala 2-3 potatisar. Tärna i små tärningar. Hetta upp en stekpanna och stek i hälften smör och hälften rapsolja, stek på hög värme tills potatisen fått lite färg och stek sedan klart på låg temperatur i ca 10-15 minuter. Mitt vart perfekt efter 15, anpassa efter storlek.
Med ca 5 min kvar av stektiden kan man lägga i hackad gul lök.
Salta & peppra, krydda med några örtkryddor du gillar, jag tog timjan och oregano. Avsluta med lite olivolja för smak. Lägg sedan potatis och lök åt sidan och stek dina köttingredienser, i mitt fall korv och köttbullar (sånt som ligger och skräpar i kylen) men även skinka, köttbitar, kyckling, lax och annat är gott att steka.

Enkelstek ett ägg att servera till. Lägg ihop köttet och potatisen och fräs på det lite till innnan det läggs upp och serveras. Ät med rödbetor och se glad ut :D

Flottigt, salt och gott, inget man ska äta varje dag, men gott är det :D

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/IMG_4072.jpg

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/IMG_4076.jpg

Nån
2008-12-09, 20:59
Dagens husmanskost.


Alltid trevligt med pytt på råstekt potatis även om jag hade valt oxkött, men ibland måste man ju rensa kylen :)

Roligt att se! Trevlig tråd väntar med spänning på nästa skapelse!

Mental
2008-12-11, 17:30
600g fisk
1+1msk smör
1tsk salt
½krm vitpeppar
2msk dijonsenap (japp, mycket senap, bara om du gillar det)
2 msk dill
2 tomater
1/4 purjo
2msk ströbröd (om man som jag saknar ströbröd så kan man mortla eller på annat sätt krossa knäckebröd, blev jättebra)

Salta och peppra fisken, bred på senap, strö på dill.
Skiva tomat, hacka purjo, lägg det på fisken. Klicka på smör, strö på ströbröd, sätt i ugnen 15-20 min (225grader)

Kolla fisken! Den kan vara både överfärdig och rå efter 20 min beroende på ugn och fisk.

Pre ugn:
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/IMG_4080.jpg

Post ugn:
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/IMG_4087.jpg

syrén
2008-12-12, 19:38
Vad är det för ljust, avlångt som du har på tomaterna? Trodde först att det var en bit ost, men det ser inte ut att ha smält på bild nr 2?

Mental
2008-12-13, 03:31
Vad är det för ljust, avlångt som du har på tomaterna? Trodde först att det var en bit ost, men det ser inte ut att ha smält på bild nr 2?

på bild ett är det smör, innan den går in i ugnen, på bild 2 är det purjolök som hamnat ovanpå tomaten när jag lagt upp maten.

Mental
2008-12-15, 22:42
Julbak.

Är inbjuden till en studiekamrat på glöggmys i morgon kväll, modell knytis som studenthändelser brukar vara. Vill göra något extra gott att bjuda på så jag snokade reda på ett recept på DN som lät mycket gott.

Saffransgifflar -24 st

Ingredienser:
2 dl mjölk
½ g saffran (1 pkt)
75 g smör eller margarin
25 g jäst
1 dl kesella
1 ägg
2 krm salt
½ msk socker
8–9 dl vetemjöl

Fyllning:
ca 50 g mandelmassa
1 stort syrligt äpple, gärna cox orange
uppvispat ägg till pensling
pärlsocker eller råsocker



Värm mjölken till fingerljummet (max 37 grader). Häll mjölk, saffran, smöret i klickar, smulad jäst, kesella, ägg, salt och socker i en skål och blanda. Arbeta in så mycket mjöl som behövs för att få en smidig deg. Jäs degen övertäckt cirka 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.

Stjälp upp den jästa degen på en arbetsbänk och knåda den. Dela degen i två delar, rulla till bollar som vardera kavlas ut till en knappt centimetertjock rundel. Dela varje rundel i 12 trekantiga snibbar.

Till fyllningen: riv mandelmassan grovt. Kärna ur och skär äpplet i riktigt små tärningar.

Fördela mandelmassa och äpple på snibbarnas breda del. Rulla ihop till gifflar och lägg på plåt.

Jäs gifflarna cirka 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg. Strö pärlsocker eller råsocker på.

Grädda dem till fin färg cirka 12 minuter mitt i ugnen.


Jag vet bättre men jag orkade inte vänta tills smöret, kesellan och ägget var rumstempererade, så det jäste lite dåligt, fick jäsa ca 10 min extra i första jäsningen.

Jag rev inte mandelmassan utan skivade ut den i små skivor i stället, och så här i efterhand inser jag att jag kunnat ha i mycket mer av äpplet i dem.
Men de blev trots allt detta mycket vackra och goda.

Här serverad med julmust och skumtomte :D
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/IMG_4090.jpg

Närbild
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/IMG_4097.jpg

Cohen
2008-12-15, 23:15
Ser goda ut!

Lagom gräddade och med den där rätta saffransgula färgen, även om de kanske inte riktigt har en form som kan kallas för giffel. Men inget fel för det.

Kul att du har satt fart på din gamla tråd igen. Keep it up.

Sofia4_4
2008-12-15, 23:38
åååååååååå, älskar den tråden. Att du lagar så god mat.

Mental
2008-12-16, 00:32
Kul att du har satt fart på din gamla tråd igen. Keep it up.

Fart å fart, det är ingen vits att upprepa saker jag redan presenterat i tråden, så det är när jag gör något kul eller annorlunda som den kommer upp till ytan igen.

pherlo
2008-12-16, 03:13
Bra jobbat! Länge sen jag var så här hungrig. Synd att man deffar.

Ikari
2008-12-16, 13:59
Mmm, den saffransgiffeln såg smarrig ut, perfekt gräddad. Vackert!

Rimmon
2008-12-16, 19:50
Såg att du för en bunt sidor sedan gjorde 'hobby-pölsa'. Jag förespråkar verkligen att man ska prova att göra egen 'riktig' pölsa någon gång, om man nu gillar pölsa.

Jag har gjort det några gånger och ändrat i recept och provat lite olika tillvägagångs sätt och fått fram en gudomligt god pölsa. Jag använder grishjärta och nötlever bland annat. Det är värt att prova bara för att det är roligt att göra om inte annat.

MyungChul
2008-12-16, 21:23
Är det en ask juleskum jag skymtar?

Mental
2008-12-16, 22:05
Såg att du för en bunt sidor sedan gjorde 'hobby-pölsa'. Jag förespråkar verkligen att man ska prova att göra egen 'riktig' pölsa någon gång, om man nu gillar pölsa.

Jag har gjort det några gånger och ändrat i recept och provat lite olika tillvägagångs sätt och fått fram en gudomligt god pölsa. Jag använder grishjärta och nötlever bland annat. Det är värt att prova bara för att det är roligt att göra om inte annat.

Problemet är väl att få har tillgång till köttkvarn.

Mental
2008-12-16, 22:06
Är det en ask juleskum jag skymtar?

Oh yeah! Årstidens knark!

Snorkelfarsan
2009-03-09, 23:17
Sorry, har lekt militär de senaste veckorna, och även om drytechs frystorkade krubb är ätligt så är det inte mycket att dokumentera.


1: Häll 3.3dl varmt vatten ur termos i påsen.
2: vänta 5 min och försök äta innan det är dags för förflyttning, eldöverfall eller ordergivning.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/mil017.jpg
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/mil015.jpg

Ska försöka komma igång igen så snart min mage piggnat till. Har lite mumsig lufttorkad skinka i kylen som väntar på att ätas.

Haha, vilka minne som väcks till liv :). grönpåsen var ens käraste kamrat ute i skogen. Och chokladkakan var ju pricken över i! (inte)

Har ärligt talat kvar en påse frystorkad pasta bolognese som jag inte ätit, och jag muckade för 1½ år sen :D. sparar den tills den dagen då jag inte har nåt annat att äta - eller inte har nåt bättre för mig *popcorn*

Gusken
2009-03-12, 22:29
Kommer ihåg grönpåsen också!
Var ju helt okej dom första 2-3 gångerna, sen när man ätit samma smak i någon vecka blev det riktigt jävla äckligt xD Fast Energy Barsen var ju underbara när man fick dom ;P

Halldin
2009-10-16, 17:45
Bümp för fanken.

Mental
2010-01-14, 02:21
Hmm, har inte postat en matbild sedan julen 08, lite illa, jag har trots allt lagat en del mat sedan dess. Dock har lite annat kommit i vägen, jobbiga studier, slut med flickvännen. Ny flickvän. Kameran stals. Kameran återficks. osv.

Men nu slutar vi snicksnacka och ägnar oss åt det viktiga här i livet! God mat!

Jag har tidigare i den här tråden gjort moussaka, en fin grekisk variant med aubergin. Nu tänkte jag köra svennevarianten på den. Med potatis i stället (för potatis är billigt nu och jag är pank, ok?)

Svensk moussaka.

Börja med att göra en köttfärsås. Tag vad du har hemma och vad du gillar. Jag gjorde.

400g nötfärs, bryns så det får stekyta.
En gul lök fräses i olja utan att ta färg.
Ned i en gryta åker köttfärs och lök.
Sedan puttar jag i vad jag har hemma
400g krossade tomater
2msk tomatpure
1 riven morot
1 halvledsen tomat
1 grönsaksbuljongtärning
3 vitlöksklyftor (pressade)
1 slatt rödtjut kvar efter förra helgen.
Oregano, salt, peppar, Cayenpeppar.

Låt det hela koka ihop medans du fixar resten.

Med köttfärsåsen klar så gör vi den vita såsen.
5-6dl mjölk.
en skvätt grädde eller några matskedar smör för att fetta till den lite.
red med 3-4 msk vetemjöl utvispad i lite mera mjölk.
Krydda med salt, vitpeppar, riven muskot och någon god, gärna lagrad ost om du har. (Jag hade inte det så det fick gå ändå)
Låt såsen puttra i ca 10 min för att tjocka till sig och sluta smaka vetemjöl.

Medans såserna står på spisen och eh? såsar? så tar du och råskalar och skivar närmare kilot fasta potatisar.

Tag sedan en ugnsfast gratängform, börja med ett tunt lager sås i botten, följ upp med ett lager potatis. Sedan i med ett lager köttfärs. Sedan sås igen... osv tills du har slut på saker (eller formen är full, med lite tur sker båda sakerna på ungefär samma gång) Se till att ha ett tjockare vitsåslager överst, riv över ost om du vill ha en fin yta. Eller Smula på fetaost för lite grekisk touch på svennemoussakan.
(Jag har fortfarande ingen ost)

Sedan ställer du in det hela i ugnen på 225grader i en timme eller så. Kolla för det varierar ganska friskt mellan ugnar, tjocklek på potatisskivor och hur högt du staplar i formen. Min tog närmare 90 min att göra. Lägg över aluminiumfolie om det börjar bli för knaprigt på ytan.

Medans det här står och luktar irriterande gott i ugnen så kan du slösurfa på kollo eller göra en god tomtatsallad med gul lök, olivolja, vitvinsvinäger och örtsalt.

Smaklig spis (eller är maten i stället)

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/IMG_4151.jpg

Avesta
2010-01-14, 02:51
Jesus vilken tråd!!!
thiswhyyourefat vs mental lagar mat

Mental
2010-01-15, 19:40
Tack Avesta!

Idag blir det en DÖTS kyckling, mest för att de hade billig hel kyckling på ICA och jag var sugen på att leka med lergrytan igen.

Nu är det här inte efter något recept utan jag hittade på längs vägen.

Tag ett stycke död fågel, förslagsvis kyckling (Annars blir det ingen DÖTS kyckling) Den här krabaten vägde ca 1.3kg. (Se upp så det inte ligger en påse inälvor innuti för det kan ge fågeln en viss bismak av plast :D

Jag blötlade lergrytan i en halvtimme medans jag förberedde resten

Skivade 3 stora potatisar i stora skivor
Klyftade en halv gul lök
Klöv ca 15cm purjolök.
Delade 3 tjocka morötter i mindre delar.
Skalade 2 vitlökar (nu tänker alla, jahaa, han menar vitlöksklyftor, men nej det gör jag inte, DÖTS kyckling gillar vitlök så det blev totalt 26 klyftor. Gillar man inte vitlök bör man inte komma in i mitt kök för tillfället)
Kycklingen kryddas runt om först med citronsaft, sedan salt, peppar, paprika, timjan och avslutningsvis en rejäl giva av rökt piripirpulver och en dutt kinesisk soja.
Sedan ställer man kycklingen på grönsaksbotten och vräker på med vitkök. Var inte blyg med kryddorna, för hur mycket man än kryddar så blir det för lite. Smög även ned några svartpepparkorn och ett par lagerblad så skyn blir god.

Kycklingen ställer man in i kall ugn, som man sätter på 200 grader, jag körde sedan kycklingen i ca 80 min innan jag tog ut den och flyttade den till en annan form, jag höjde då till 250 och efterstekte bara kycklingen så skinnet blir knaprigt och får fin färg.

Under tiden så tar man den silade buljongen, reducerar och tillsätter lite smör och grädde. Smaka av med salt och peppar. Red av såsen.
Den här såsen är inget för deffare då den är löjligt fet av allt som smält ut från kycklingen.


Här kycklingen på väg in ugnen, den ligger på en bädd av rotsaker och vitlök, det är även vitlök innuti och inklämd mellan låren, under skinnet osv

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/middag/IMG_4154.jpg

Här är kycklingen efterstekt för knaprig yta

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/middag/IMG_4160.jpg

Och här är hela härligheten upplagd, lite rotsaker, en hög vitök, en kycklingfilé och en vinge. Och allt täckt av skysås! DAMN vad gott det är med DÖTS kyckling!

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/middag/IMG_4168.jpg

Nielsen
2010-01-15, 21:11
Ser verkligen supergott ut!
Lergryta köps vart, svårt att hitta eller finns det lite överallt?

FniZz
2010-01-15, 21:31
Helt sanslöst vad god mat det finns i den här tråden :D Jag väntar spänt på nästa recept!

Keep up the good work :)

Mental
2010-01-15, 23:50
Ser verkligen supergott ut!
Lergryta köps vart, svårt att hitta eller finns det lite överallt?

Det är ASgott, jag köpte min på en loppis för en 5a. ska man ha en ny kostar det runt 200 pix på classe. Mycket dyrare på duka och liknande.

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=34-1534

bombenx
2010-01-16, 02:11
Äntligen tillbaka :thumbup: Jag hade nästan tappat hoppet

Secrit
2010-01-16, 21:36
Äntligen tillbaka :thumbup: Jag hade nästan tappat hoppet

Håller med, fullständigt! :)

Mental
2010-01-17, 19:08
Idag var det pizzasöndag igen, men pizza har jag redan i tråden så den kom inte med på bild. I stället tänkte jag dela med mig av min pizzasallad.

Kallas även veckosallad, råkostsallad mm. Kärt barn har många namn och ännu fler recept. Fördelen är att den håller längre än vad den räcker. Jag äter lugnt upp allt innan det ens är halvdåligt.

Finstrimla ett halvt litet vitkålshuvud.
Riv 2-3 stora morötter grovt
Skiva en halv röd paprika i jättetunna skivor och dela i mindre delar.
Skiva en rejäl näve purjolök, både av det gröna och av det vita.
Blanda allt i en stor salladsbunke. Det ska vara mer vitkål än morot.
Kompakta ihop salladen genom att pressa ned i salladsskålen med tex ett kastrullock eller med knytnäven så det tar så liten plats som möjligt.
Om grönsakerna är kylskåpskalla så kan salladen nu gärna stå och bli lite mer rumstempererad.

Undertiden förbereder man dressingen/inläggningen/vinegretten.

1dl vatten
1dl vitvinsvinäger (ev någon matsked till om man vill ha det syrligare)
1dl rapsolja
1tsk salt
1/2-1tsk svartpeppar, gärna grovmalen (jag älskar svartpeppar så jag har i mer)

Många recept anger mellan 0,5-1dl strösocker, och då håller salladen längre, men jag tycker det blir för sött. Jag kör 1-2msk socker för att få den lite rundare i smaken bara. Jag tar även i ett par tsk med citronjuice.

Koka upp ingredienserna till dressingen, se till att socker och salt löser sig ordentligt. Häll den kokande röran över den kompaktade salladen, detta slakar av vitkålen något. Vänd runt lite på salladen och fortsätt kompakta med ett lock eller liknande. Låt den svalna till rumstemperatur och förvara med plastfolie över eller i ex en glasslåda. Ju mer av salladen som är under vätskeytan destå mer sallad får ta åt sig av smaken, så jag brukar låta skålen stå med locket nedklämt och sedan plastfolie ovanpå.

Går att äta direkt, men smakar bättre ju längre den står. Salladen på bilden är ca 3 dagar och smakar helt fantastiskt!

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/middag/IMG_4171.jpg

Frumpish
2010-01-17, 20:10
namnamnamn :D pizzasallad imorgon!

Luttis
2010-01-17, 20:39
Kycklingen ser fantastiskt god ut!
Ska absolut testa receptet så fort jag skaffat mig en lergryta.

Degpekka
2010-01-18, 07:51
Fan va gott att du är tillbaks!!!!! :D:D Både svennemoussakan och kyllingen i leran måste testat snarast! :)

Frumpish
2010-01-18, 20:55
Ett stort lass pizzasallad ligger i skålen och myser till sig lite :D

Mental
2010-01-18, 23:10
Ett stort lass pizzasallad ligger i skålen och myser till sig lite :D

Härligt, blev just klar med en sats till jag med. Står på bordet och saftar till sig.

Mental
2010-01-20, 18:36
Ropen skalla, husmanskost till alla!

Nej men nu känner jag för lite simpel mat efter all den goda kycklingen. Så det får bli gamla hederliga svenska raggmunkar. Förbannat gott är det!

Receptet i boken är för 4 portioner så jag halverade ned det till 2. Skriver receptet för 2 portioner.

1 ägg (borde vara ett halvt då det är 1 ägg på 4 portioner, men jag orkar inte dela på ägget)
1dl vetemjöl
2.5dl mjölk
3/4 tsk salt
350g vinterpotatis (3 skapligt stora)

Jag valde att finriva potatisen och krama ur massor av vätska med hjälp av en kökshandduk. Men vill man ha mer tuggmotstånd så kan man grovriva potatisen och steka längre på svagare värme (så potatisen blir genomstekt) (om man vill kan man ha i lite finhackad lök med, då blir det mer som Latkes)

Till raggmunk serveras traditionellt stekt saltat fläsk och rårörda lingon. I brist på detta får det bli bacon och lingonsylt. Jag kompenserar för detta genom att unna mig en god Ale!

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/IMG_4181.jpg

Steker dem 3 i stöten, ganska så små. På den mängd smet jag gjorde fick jag ut 12st.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/IMG_4183.jpg

Lite pizzasallad kan man ju ta med, då man ändå har drivor av det ;)

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/IMG_4184.jpg

mmm BACON!!! *cupid*

Luttis
2010-01-20, 20:16
Åh!!!!!!! *drool**drool**drool*

Numse
2010-01-20, 23:53
Den här tråden är kung :D

Mental
2010-01-21, 12:31
Åh!!!!!!! *drool**drool**drool*

Japp! Bacon!

Den här tråden är kung :D

Japp, det finns Bacon i tråden, då är den kung!

Nielsen
2010-01-21, 18:23
Bacon is the shietnez! får bli det i morgon fredag, för idag blire pannbiff :thumbup:

Kryss
2010-01-21, 21:09
Denna tråd är ett kärt återseense, trevligt! :-)

tsp
2010-01-21, 22:51
Perfekt tillagade bacon! Synd att man inte äter gris längre :(

Degpekka
2010-01-23, 07:20
Tack för tipset på döts-kyllingen, blev mkt smarrigt! :D

chrilledude
2010-01-23, 07:48
Skulle vara kul om du kunde räkna ut kalorierna i dina maträtter, för oss deffare :D

Fast lär vara sjukt jobbigt. Men bra jobbat, sjukt bra tråd! :thumbup:

Snobbe
2010-01-23, 08:00
Skulle vara kul om du kunde räkna ut kalorierna i dina maträtter, för oss deffare :D

Fast lär vara sjukt jobbigt. Men bra jobbat, sjukt bra tråd! :thumbup:

Förlåt men lite kan du väl göra själv han skriver ju ut recepten med mått och allting enda du behöver är en lista och en miniräknare så har du hur mycket kcal det är på nån minut.

Kabuto
2010-01-23, 16:13
Jag behöver gå en kurs i hur man steker bacon känner jag. Hur får du till dom så bra? :D

Mental
2010-01-23, 16:49
Tack för tipset på döts-kyllingen, blev mkt smarrigt! :D

Härligt, hoppas du drog i ordentligt med kryddor och vitlök, det blir skitgott!


Jag behöver gå en kurs i hur man steker bacon känner jag. Hur får du till dom så bra? :D

I det här fallet lade jag baconen kylskåpskall och platt i en kall stekpanna och stekte på strax över medelvärme 4/6. låter de ligga platta utan att peta på de förens de börjar se genomstekta ut, då vänder jag de en gång och steker tills jag gillar färgen. Blir skitgott!

Mental
2010-01-23, 16:49
Nu har jag en fläskfilé i kylen som kommer bli någon sorts trevlig gryta i morgon!

Eddie Vedder
2010-01-23, 17:20
Steker du raggmunkarna i flottet från ditt bacon eller i rapsoljan? Om du gör det senare föreslår jag att du ändrar till det betydligt godare stekflottet. Dessutom äkta hederlig "inget-får-gå-till-spillo"-mentalitet. Helt i linje med pågående miljödebatt dessutom.:D

Mental
2010-01-23, 18:32
Steker du raggmunkarna i flottet från ditt bacon eller i rapsoljan? Om du gör det senare föreslår jag att du ändrar till det betydligt godare stekflottet. Dessutom äkta hederlig "inget-får-gå-till-spillo"-mentalitet. Helt i linje med pågående miljödebatt dessutom.:D

Gissa ;)

Självklart steker man första laddningen i baconflottet. Baconet får vila under folie på en uppvärmd assiett invirad i en kökshandduk medans raggisarna gosar i baconflott.

(Om jag inte lyckats bränna flottet då, för då smakar det mindre bra och blir lite väl mycket cancerogener för min smak)
Om jag inte tänkte steka raggmunkarna i baconflott så skulle jag steka baconet sist för att det är godast nystekt ;)

Eddie Vedder
2010-01-23, 22:46
(Om jag inte lyckats bränna flottet då, för då smakar det mindre bra och blir lite väl mycket cancerogener för min smak)

Haha, jag är likadan. "Härligt härligt men farligt farligt" när det handlar om hur hårt man steker. Till viss nivå givetvis, blir ju äckligt till slut.

Men köttbullar, biffar, köttbitar, raggmunkar, potatis, bröd osv smakar bäst med en ansenlig mängd stekmutagener. SIst jag gjorde biffar blev de inte bara goda, jag fick dessutom konstaterat att min brandvarnare funkar.:D

Metral
2010-01-25, 20:13
Alltså, du gör mig så ledsen, Mental! Här sitter jag med min halvsunkiga korv som äts med rätt trist potatismos, och din mat ser ju ut att vara några ljusår godare! *cry*

Men, bortsett från det. Kul tråd, mycket god mat. Fortsätt skriva! *drool*

Mental
2010-01-26, 18:42
Perfekt tillagade bacon! Synd att man inte äter gris längre

Tyvärr måste jag be dig blunda nu igen då, för nu vankas det svin på menyn igen.

Alltså, du gör mig så ledsen, Mental! Här sitter jag med min halvsunkiga korv som äts med rätt trist potatismos, och din mat ser ju ut att vara några ljusår godare!

Men, bortsett från det. Kul tråd, mycket god mat. Fortsätt skriva!

Sorry mate, dags att blunda nu då, för här kommer dagens middag, och den är som vanligt skitgod ;) Ibland hatar jag min matlagning, det är så svårt att äta normalstora portioner, jag vill bara ha mer mer mer.


Fläskfilegryta!

Ca halvkilot fläskfilé
en liten purjolök eller kanske 2/3 del stor
200 g kantareller, så här års får man köpa de konserverade, då de färska
är lite luriga att få tag på, har man förvällt och frusit eller torkat så kör på de i stället.
200g färska champinjoner
1.5 dl porter (mörk öl, typ guinnes)
1 tsk kinesisk soja, japansk smakar för lite.
5-7 enbär krossade (jag lade gladpack över och gick loss med en hammare)
0,5 tsk timjan
1 msk kalvfond
1.5 dl grädde +1.5dl mjölk, eller 3 dl matlagningsgrädde om man är oekonomisk.
3 msk svartvinbärsgelé (mer eller mindre beroende på hur söt du vill ha grytan, jag tar gärna lite mera och rundar av sötman med vinäger på slutet tills grytan är bra balanserad)
Potatis
mjöl
smör
salt och peppar
ev syltlök

Riight. Hur gör man?

Börja med att sätta potatis på kokning för grytan går snabbt att göra.

Ta sedan och putsa och skiva fläskfilén, ta gärna ut den ur kylen en stund innan så den inte är så kall när den ska i stekpannan.
Ta sedan och skiva puron, men tvätta den noga innan för de är ofta jord mellan löklagren. Skiva champinjonerna och häll av spadet från kantarellerna.

Dra i en rejäl klick smör i pannan och bryn köttet så det får en fin stekyta.
Lägg köttet åt sidan när det är brynt, bryn köttet i två omgångar så inte pannan blir kall, annars kokar köttet bara.
Fräs löket och svampen i en gryta/kastrull/traktörpanna med lock, smör här med, krydda med salt och nymalen svartpeppar.

När du är nöjd med svamp och lökfräset så strör man över 1-2 msk vetemjöl för att det skall redas. Sedan petar du i resten, dvs mjölk, grädde, kalvfond, svartvinbärsgele, timjan, enbär, porter (det som blir över kan drickas till maten, eller under tiden du lagar!) kinesisk soja och om du vill så kanske en dl syltlök (*cupid*) Låt grytbasen koka upp och lägg sedan ned köttet och lägg på ett lock. Låt grytan puttra i 5-10 minuter. Servera med nykokt potatis, mera gele och ett glas porter!

Oh my god, enbär gele och porter gifter sig fantastiskt i smakväg!

Bilderna blev inte så bra, men jag hade redan ätit upp förevisningsexemplaet när jag noterade det. Men det syns ju vad det är i alla fall :D

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/IMG_4190.jpg

Närbild! Syltlök, kantarell, fläskfilé!
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/IMG_4194.jpg

Frumpish
2010-01-26, 19:46
VA I HELV.. Fy satana vad gott det där såg ut! Carnegie som kronan på verket!

THIS IS MADNESS

Mental
2010-01-26, 19:56
VA I HELV.. Fy satana vad gott det där såg ut! Carnegie som kronan på verket!

THIS IS MADNESS

Ja, men man måste ju unna sig lite, det är ju ändå, um Tisdag idag?
(Skyller på att fläskfilen gick på 59kr kilot på ICA, now thats MADNESS!)

Allt som allt tar det inte ens en halvtimme att laga maten, och äta den går skitfort :D

Prisman
2010-01-26, 21:17
Mmmm! vart sjukt sugen på raggisar nu.. *drool*

Förövrigt så är din tråd kung! :D

Anton Fräs
2010-01-26, 22:23
Nu jävlar ska det lagas fläskfilé! Dock blir min stoppad med vitlök förmodligen, massa vitlök, en helvetisk massa vitlök *drool*

Halldin
2010-01-26, 22:53
Såg riktigt nice ut, får ta och testa någon dag... får ringa King Grub och fråga om han har kommit över ett nytt parti. :D

Halldin
2010-04-24, 13:32
Bümp

Jag försökte mig på dötskyckling idag, det var då så sant som det var sagt att det blir för lite kryddor hur man än gör. Kunde smakat lite mer, men det var gott ändå.

Tror även matlagningsvin kan vara nice i.

Före:
http://www.snovits.se/kycklfore.JPG

Efter:
http://www.snovits.se/kycklefter.JPG

Kryss
2010-04-24, 15:02
Vitt vin och ett lass rotfrukter under kycklingen brukar jag ha, blir trevligt

obsbarn
2010-05-08, 14:36
Jag rörde ihop den där fläskfilé grytan några inlägg upp för några dagar sedan. Blev supergott! Hela familjen (inkl. tvååringen) blev positivt överraskade! Ser gärna att du postar fler recept i denna tråden!

Tack! :)

chrilledude
2010-05-08, 16:50
Mina ögon började seriöst att rycka när jag såg den nästsista måltiden, HELVETE vad gott det såg ut! *drool*

Namehere
2011-07-29, 14:51
Att jag inte sett den här journalen innan! Verkar grymt nice :D!

Halldin
2011-09-24, 21:07
Pump

G_lund
2011-10-15, 18:33
bümp.

Mental
2012-02-21, 22:53
Håhåjaja, 2 år sedan sist. Men nu var det dags att dokumentera lite kökslekar igen.
Jag får börja med att beklaga bildkvalitén, jag har en usel mobilkamera numera.

Men nog om detta, idag, såhär i LCHF land, och i tider där tillsatser skrämmer skiten ur folk, så ska vi laga smör!

Smör är ett sätt att konservera det viktigaste från mjölken, nämligen fettet. Något vi gjort i sisådär halva evigheten.

Riktigt hårda köksproffs som vill göra allt från grunden börjar från steg 1. Vi andra mjukisar kliver in vid steg 5.


Steg 1:

Tag en (1) ko!

http://i.imgur.com/VFunb.gif

Steg 2:

Pressa mjölk ur kon.

http://i.imgur.com/P3VFV.jpg

Steg 3:

Separera mjölken från grädden med hjälp av en separator.

http://i.imgur.com/QLHAq.jpg

Steg 4:

Förpacka hygieniskt tills du skall använda grädden.

http://i.imgur.com/YaE2F.jpg

Steg 5:

Här kommer vi dödliga in i bilden.

Blanda 1L 40% vispgrädde med runt 1/2 - 1 dl filmjölk.
Detta gör vi för att ge smöret en traditionellt syrad smak, normalt i vårt fädernesland så samlade man grädden från dagens mjölkning i en vecka eller så och gjorde smör på det vid ett och samma tillfälle. Detta gjorde att grädden hann surna något, denna smak vill vi efterlikna med det smör vi gör idag.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0347.jpg

Mental
2012-02-21, 22:53
Steg 5.5:

Om man vill vara extra speciell så låter man nu grädden och filen stå vid ca 15 grader i ca 10 timmar så att syrakulturen växer till sig ordentligt.

Steg 6:

Leta reda på elvispen och aptera vispdonen.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0348.jpg

Steg 7:

Kärna smöret, eller som vi säger på modernare svenska, vispa!

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0349.jpg

Steg 8:

Kärna (vispa) lite mer!

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0350.jpg

Steg 9:

Kärna (vispa) ännu mera!

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0351.jpg

Steg 10:

Gissa?

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0351.jpg

Mental
2012-02-21, 22:54
Steg 11:

Nu börjar det se grynigt ut, och så här ser det ut rätt länge, ge inte upp, vi är nästan där.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0353.jpg

Steg 12:

Nu separerar mjölkfettet från kärnmjölken

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0354.jpg

Steg 12.5:

Notera hur det stänker och skvätter över hela köket.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0356.jpg

Steg 13:

När det ser ut så här har du vispat klart! Det tar ca 5-6 min på chuknorrisfart.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0355.jpg

Steg 14:

Häll av kärnmjölken, använd en finmaskig sil så inte ditt fina smör smiter. Spar kärnmjölken, den kan man baka på eller göra pannkaka med!

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0357.jpg

Mental
2012-02-21, 22:54
Steg 15:

Nu ska smöret ältas, eller som vi säger idag, tvättas. Att älta något, dvs tjata om det tills någons öron trillar av är alltså att tvätta smör, när man testat tvätta/älta smör förstår man varför.

Se till att vattnet är iskallt, och knåda smöret noga för att få ur varje liten droppe av kärnmjölk. Ta gärna upp och pressa smöret mellan fingrarna och tvätta sedan igen i kallt vatten.
Byt vatten 4-5 gånger tills smöret är fast och vattnet klart


http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0358.jpg

Steg 15.5:

Vattnet skall bli mer eller mindre helt klart


http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0359.jpg

Steg 16:
Här är du klar med ditt smör om du vill ha det osaltat. Annars upp med det på vågen och se hur mycket det blev

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0361.jpg

Steg 17:

Väg upp salt, finmalet, grovmalet, flingor osv, efter smak och önskemål. Jag ska ha detta på bröd och vill ha tydlig sälta så jag tar ett flingsalt
Mängden salt beror såklart på smak. Men det påverkar även hållbarheten, mer salt så håller smöret längre. På den gamla och kanske inte alltid så goda tiden saltade man smöret som tusan. Idag är vi mer försiktiga dock. numer innehåller svenskt normalsaltat smör 1,2% salt och extrasaltat smör 2%. Mellan 0.5% och 3% är vanligt utomlands. Jag tar ca 2% salt.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0362.jpg

Steg 18:

Knåda in saltet i smöret, ta smöret ur iskallt vatten och se till att kyla händerna i kallt vatten så går det lättare.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0363.jpg


Sådärja, fäääärdigt!

Det går inte jättefort, och blir inte direkt billigare än köpt smör.
Men det är kul och gott!

Nils.R
2012-02-22, 07:24
Ta en ko :laugh:

Kryss
2012-02-22, 11:13
Lurat på att prova några gånger, men det verkar vara så jäkla kletigt. Blev det gott nog för att vara värt det?

Kul att du återupplivar tråden! Förväntningarna är på topp :D

Fishtank
2012-02-22, 11:47
This could be good.
Läst igenom någon gång tidigare och gillade det jag såg.

Jode
2012-02-22, 12:33
Riktigt najs! Vad blir det härnäst?

Mental
2012-02-22, 17:46
Ta en ko :laugh:

OBS! Endast hardcoresmörarna.

Mental
2012-02-22, 17:47
Lurat på att prova några gånger, men det verkar vara så jäkla kletigt. Blev det gott nog för att vara värt det?

Kul att du återupplivar tråden! Förväntningarna är på topp :D

Ja och nej, det blev godare, och kan nog bli ännu bättre, ska prova mig fram lite hur jag vill ha sältan/syran balanserad.

Men värt det? Nej, det skulle jag inte påstå. 1L grädde och 500g smör kostar ungefär lika. Värt besväret är ju en helt personlig fråga, jag älskar att påta runt i köket så för mig gör det inget om slutresultatet blir dyrare och tar längre tid, för jag njuter av resan så att säga :)

Mental
2012-02-23, 11:01
Riktigt najs! Vad blir det härnäst?

Jag ska ge mig på pastamaskinen och göra mig lite hemgjort ravioli tänkte jag, men det blir nog nästa vecka eller så.

Torsk_ole
2012-02-23, 20:50
Helt stört mycket gott och grymt härligt skrivet. Keep up the good work!:thumbup:

Mental
2012-03-01, 20:31
Inget salt i degen, den ser supertorr ut när man börjar jobba med den, och det tar ett par minuter av knådande innan det är mer än bara smulor att jobba med, men allt efter som man knådar in lika delar kärlek som hat i den så blir den långsamt smidigare. Den är dock fortfarande rejält hård, runt 10 min får man knåda.
Plasta sedan in degen och kasta in i kylen i 60 min.


http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0388.jpg

Medans degen gosar till sig i kylen så förbereder vi ingredienserrna för fyllningen

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0389.jpg

en vitlöksklyfta
en schalottenlök
ett par champinjoner
färsk bladspenat
smör
parmesanost
ricotta


I en stekpanna fräser vi finhackad vitlök, schalottenlök och svamp på medelhög värme i smör och olivolja, vi vill inte ha färg utan bara få det mjukt och genomstekt.

Först löken

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0392.jpg

Sedan i med svampen och stek klart

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0394.jpg



Blanchera spenaten i kokande vatten i strax under minuten, kyl sedan med iskallt vatten så att den slutar tillagas, krama ur vattnet och hacka spenaten

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0391.jpg

Mental
2012-03-01, 20:32
I en skål blandar vi:

50g riven parmesan
100g ricotta
lök och svampblandningen
spenaten
1 äggula för att binda det hela lite mer (antagligen inte nödvändig men men)
Krydda med salt, peppar och lite riven muskotnöt

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0395.jpg

Nu är det dags att kavla ut degen, som vilat i en timme i kylen.

Ta 1/4 av degen vi gjort, platta ut och kavla tunnt om ni kan, eller om ni som jag har en pastamaskin så tar vi den.

Börja med att platta till degen så att den går igenom pastamaskinen på grövsta grovleken.
Laminera sedan pastan genom att vika den dubbel och köra ett varv till genom maskinen på samma inställning, upprepa detta en 4-5 ggr så blir degen mycket lättare att jobba med.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0397.jpg

Börja sedan köra degen genom maskinen utan att laminera och minska tjockleken med ett hack i taget.
När degen blir för lång får man fixa någon som hjälper en hålla, eller lösa det på något annat sätt.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0399.jpg

Tag sedan den kletiga röran

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0401.jpg

Klicka ut på degen, vik över, pressa ut luften och stansa ut raviolin med lämpligt verktyg eller kniv.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0400.jpg

Woooh!

Mina första raviolisar, de är inte snygga, men de är skitstora och bara mina!

Mental
2012-03-01, 20:33
Koka i väl saltat vatten i ett par minuter, raviolin skall flyta upp till ytan.

Servera med valfri sås om du vill, men de här är såsiga och saftiga på insidan så jag kör med parmesan och smält smör som topping, och lite kallrökt lax som tillbehör.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0402.jpg

Notera storleken på raviolin, det är en fullstor tumme som referens där ;)


Här är en ravioli i genomskärning efter kokning.
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMAG0403.jpg


Fy satan vad gott det var, men jag vågar inte näringsberäkna! Lätt över 1k kcal med tanke på mängden ost ägg pasta och annat gott!



Beklagar bildkvalitén, hoppas ni gillar det i alla fall :D

Popliteus
2012-03-01, 21:30
well done, weeeell done

Mental
2012-03-01, 22:54
Det bästa med att laga mat är att någon måste äta upp det... JAAAAAG!

Kryss
2012-03-03, 20:34
Mums bannemig, mums.

fallra
2012-10-07, 09:39
Det bästa med att laga mat är att någon måste äta upp det... JAAAAAG!

Jag avundar dig.. :(

Mental
2013-12-18, 19:20
By popular demand ( G_lund & mela) så blåser vi lite liv i den här tråden igen. Ska försöka skriva oftare. Men...


Temabyte! Jag kommer gå OT i min egen tråd och inte följa kokboken längre, utan det kommer bli en blandning mellan egna hopkok, ölrecensioner och annat jag pysslar med.

Vi kastar oss huvudstupa in i kategorin julgodis. Jag improviserade ihop lite älgskit att ge till min mor!

Du behöver
Sötmandel
Socker
Choklad
Kakao
Apelsin
Tid
Tålamod

Det är ett antal moment, och inget exakt recept då jag frihandar denna.

Min målsättning är en älgskit med vuxen smak, lite bränd och bitter med en touch av apelsin.

Bilderna kan vara en aning stora, men det är min tråd så jag hoppas folk har överseende och stora skärmar!

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20131217_203549.jpg[/URL]

Ingredienserna



http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20131217_204123.jpg

Skålla mandeln i kokande vatten och lägg över i iskallt vatten.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20131217_205836.jpg

Skala den skållade mandeln (det här är tråkigt, tar tid och är antagligen inte helt nödvändigt)

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20131217_212432.jpg

Rosta på en plåt i ugnen på högsta värme tills dess att de börjar ta färg och det luktar gott, gläntar du på luckan ska du höra att det knäpper om mandeln


http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20131217_212737.jpg

I en kastrull blandar du ett par matskedar vatten och strösocker, jag använde ca 150g och det var lite för mycket. När sockermassan kokar så tillsätt mandeln och låt det koka till önskad färg. Jag körde min tills den blev mööörk (ju mörkare desto mera brända bittra smaker) häll sedan ut allt på en plåt och innan det stelnar så försöker du sära så mycket som möjligt på mandlarna, låt det sedan svalna och bryt loss nötterna.


(fortsättning nedan)

Mental
2013-12-18, 19:21
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20131217_215502.jpg

Lägg den kanderade isärbrutna mandeln i en skål.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20131217_215457.jpg

Smält chokladen över ett vattenbad, vänta till sista sekunden med att tillsätta raspet av det orangea delen av apelsinskalet (Så fort du rör ned det kommer chokladen att stelna och bli jätteseg, rör snabbt ned mandeln då).

När mandeln är blandad med choklad så siktar du över kakao och separerar de. Detta är lite bökigt och hela köket täcks av choklad.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20131217_222034.jpg


Flytta sedan över din älgskit till en gammal surkålsburk, dekorera smakfullt och ät eller ge bort.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20131217_223757.jpg

G_lund
2013-12-20, 15:45
Härligt!

Ser fram emot hopkok och ölrecensioner :)

Mental
2013-12-21, 23:41
Well, jag glömde ta bilder på arbetsgången, men jag får beskriva.

Jag tänkte att lasagne är bra lördagsmat.

Ingredienser:

Nötfärs 500g
Krossade tomater 500g
Passerade tomater 500g
Tomatpuré 2msk
2 gula lökar
200g lassagneplattor
1l mjölk
1dl vetemjöl
200g riven ost.
smaksättningar.


Som första steg hackar och fräser jag 2 lökar, sedan i med 2msk tomatpuré och smaksättning (jag frilansar massor av smaker här, 2 buljongtärningar, oregano, timjan, basilika, vitlök, paprikapulver, fisksås, siracha, ljus och mörk soja, chilipulver, rödvinsvinäger mm)

Tomatsåsen får koka på mycket låg värme i ca 1h, sedan bryner jag köttfärsen ganska hårt och kör ned i tomatsåsen och kokar 30-45 min till.

Undertiden kokar jag upp 8dl mjölk, kryddar med riven muskot och vitpeppar och toppreder med 1dl mjöl + 2dl mjölk. Hälften av osten går ned i såsen på slutet.

Sedan varvas köttfärsåsen, ostsåsen och plattorna i en form, toppa med resten av osten, gratinera av på 180 grader i 40 min.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20131221_174946.jpg[/URL]


Servera 1/4del med lite brocoli,

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20131221_175845.jpg

Låter man den stå en halvtimme innan man försöker servera så stelnar den lite och blir snyggare bitar, men är man hungrig får det bli lite kletigt och osnyggt. Det blir dessutom 3-4 matlådor.


Proppmätt! :D

Mental
2013-12-22, 13:03
Tänkte göra en julig sillinläggning, sill är en av favoriterna på julbordet. Vitlök och saffran är goda smaker så vi testar blanda. :D

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/IMG_20131222_114638.jpg

Pressa en vitlöksklyfta, finhacka ett halvt grönt syrligt äpple (skalat)
Blanda ett par matskedar majonäs (beroende på hur "fet" smak du vill ha, ca 2dl gräddfil, äppelhacket, vitlöken, saffran, krydda efter med salt, vitpeppar, balansera syran med pressad citron.

Skölj och skär sillen i lagom stora bitar, banda ned i röran. Använd ev lite av sillspadet att späda med tills du är nöjd med konsistensen. Låt det stå några timmar och rör sedan igen och ta en sista avsmakning, justera sältan vid behov.

Stoppa ned det i en burk och låt det stå till julbordet!

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20131222_123216.jpg

Mental
2013-12-27, 21:13
Nej, nu är jag less på julmat, dags att återgå till vardagsmat.
Men det blir ju inte alltid som man tänkt sig, det som skulle bli en simpel spagetti och köttfärssås råkade växa en smula till ett gigantisk storkok med massor av nyanser och smaker. Jag har en tendens att överdriva en smula när jag väl börjar laga. Men jag kan avslöja att det blev en brakmiddag idag och 11 portioner sås i separata påsar rakt ned i frysboxen, jobbmatlådor för 2v efter kompletering med pasta och grönsaker.

Så först en översiktsbild på några av råvarorna, och jag säger några, för jag glömde oliver, råsocker, olja, salt, soltorkade tomater, krossade tomater mm när jag tog första bilden!

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20131227_162837.jpg


Jag föredrar att göra en mer noggrann mise en place när jag lagar större saker med många moment och ingredienser. Här gröper jag ur korvköttet ur den färska salsiccan, jag tror inte det behövs bilder på hur jag hackar morot, lök, vitlök och selleri.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20131227_165125.jpg


Nu börjar det komma på plats, oliver och soltorkade tomater samt krossade tomater är med i bilden. Allt ska vara förberett så inget behöver hackas öppnas eller på annats sätt jobbas med när tillagningen sker.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20131227_170611.jpg


Jag jobbar med en gjutjärnspanna för saker som jag vill ha stekyta på, resten får svettas i tryckkokaren som helheten så småningom ska ned i. Nötfärsen bryns i omgångar och mellanlandar på tallriken. Först steks dock bacon på låg temperatur för att få stekfett till nötfärsen. Korvfärsen steks inte alls, den går rakt ned i grytan samtidigt som tomaterna.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20131227_171406.jpg

Jag vill ha ordentlig stekyta på nötfärsen, bruna knapriga bitar, det ger god smak åt såsen sedan. När sista lasset färs är stekt deglaserar(?) deglazing(?) jag pannan med rödvinet, skrapar loss allt som sitter i botten av pannan och tippar över det i tryckkokaren.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20131227_171950.jpg

Mental
2013-12-27, 21:16
Så är allt på plats i tryckkokaren (som nu är exakt på maxgränsen eller något över, men då inget av det som kokas hör till sådant som sväller, så borde det gå bra, hoppas hoppas!

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20131227_173928.jpg

På med locket, upp till fullt tryck och sedan på låg värme med bibehållet tryck får grytan gå en timme, och ca 15 min avdragen för naturlig tryckminskning.
Skulle jag koka utan tryck skulle det ta ca 3-4h att få smakerna och konsistenserna dit jag vill ha de.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20131227_174055.jpg


Sedan är det bara att blanda med pasta, hyvla över parmesanost, hälla upp ett glas gott att dricka och hugga in.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20131227_185520.jpg

Det här är inte vacker mat, men hela köket doftar juvligt och smakerna är djupa, nyanserade och balanserade. Ingenting tar över, det är bara underbart välbalanserat.

mela
2013-12-27, 21:19
HUrra hurra hurraaaa! He is BACK!

Hur smakade sillen? Såg inte alls gott ut :D



Hälsningar hon som älskar sill och vitlök men gärna skippar saffranen.

Mental
2013-12-27, 21:21
Recept. på en höft.

1kg 12% nötfärs
330g färsk salsicca
800g krossade tomater
tomatpure, ett par matskedar
2 buljongtärningar, typ kött/ox/kalv
6 vitlöksklyftor
2 lagerblad
2 gula lökar
2 stjälkar selleri
1 fet morot, eller 2 mindre
150g bacon, rökt (inte scans rökaromvariant, jag föredrar pancetta, men hittade ingen på affären idag)
Krydda med japansk soja, ketchup (en matsked eller två), råsocker, salt, svartpeppar, oregano, basilika och worchestershiresås.
2dl rött vin
Svarta oliver ca 15st
Soltorkade tomater 5-6st

Toppa med parmesanost.

Mental
2013-12-27, 21:22
HUrra hurra hurraaaa! He is BACK!

Hur smakade sillen? Såg inte alls gott ut :D



Hälsningar hon som älskar sill och vitlök men gärna skippar saffranen.

Skitäckligt!

Säger vi, så ingen annan vill smaka :em:

Mental
2013-12-27, 21:32
Jag har skruvat ned exponeringen på senaste omgåengen bilder för att få mer realistiska bilder. Ser det ok ut på era skärmar? Här ser det mycket bättre ut.

mela
2013-12-27, 21:35
Skitäckligt!

Säger vi, så ingen annan vill smaka :em:

Ha! :D

Jag har skruvat ned exponeringen på senaste omgåengen bilder för att få mer realistiska bilder. Ser det ok ut på era skärmar? Här ser det mycket bättre ut.

De senaste bilderna är suddiga på min skärm.

Mental
2014-01-11, 22:21
Äntligen kom det en centimeter snö utanför, jag har letat en anledning att göra en favorit!

Du behöver, svart starkt hett kaffe, rårörsocker, en billig blended relativt orökig whiskey och lite lättvispad grädde. (eller skakad i det här fallet)


http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20140111_214647.jpg


Fyll glaset med kokande vatten så glaset blir genomvarmt medans kaffet brygger och grädden görs klar.

Mät upp ca 4cl whiskey i muggen (töm ut vattnet först), måtta i så mycket socker du vill ha, typ 2 teskedar blir bra för mig. Fyll upp med kaffe men lämna 1.5cm till kanten. Rör så att sockret löser sig. Häll försiktigt på grädden, häll på ovansidan av en sked så det inte hamnar under kaffeytan. Rör inte mer i den utan drick kaffet genom grädden.


Säg efter mig nu.

Ahhhh!

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_20140111_214941.jpg