handdator

Visa fullständig version : Knäböj en gång för alla...


Allan
2003-02-09, 19:44
"Down the road, in a gym far away
A young man was heard to say,
“No matter what I do, my legs won’t grow!
He tried leg extensions, leg curls, leg presses too.
Trying to cheat, these sissy workouts he’d do!
From the corner of the gym where the big guys train,
Through a cloud of chalk and the midst of pain,
Where the big iron rides high, and threaten lives,
Where the noise is made with big forty-fives,
A deep voice bellowed as he wrapped his knees,
A very big man with legs like trees,
Laughing as he snatched another plate from the stack,
Chalked his hands and monstrous back,
Said, “Boy, stop lying and don’t say you’ve forgotten!
Trouble with you is you ain’t been SQUATTIN’!"


Det finns en kille som heter Fred Hatfield som också kallas Dr Squat. Förutom att han är hyfsat stark i påkarna kan han också ini helsike mycket om teorin kring knäböjen.

Eftersom det förekommer ständiga frågor kring just knäböjen (mycket mer än om bänkpress vad nu det kan bero på) lägger jag här en länk till en artikel han skrivit. Det är mycket text - rena Arne Persson-stuket alltså, vilket jag gillar - och på engelska. Jag pallar inte översätta den men har ni några frågor får de väl tas upp här i forumet.

Dr Squat´s basic kit (http://www.geocities.com/~slopitch/drsquat/fredsq.htm)

Nedan några bilder

http://www.mcshane-enterprises.com/ASL/images/Hatfield/fred-tom.jpg

Dr Fred och Tom Platz


http://www.mcshane-enterprises.com/ASL/images/Hatfield/1003.jpg
Den gode doktorn knäböjer 455 kg
:eek:

Slutligen en länk till Dr Freds egen hemsida
DrSquat (http://www.drsquat.com/)

Läs och begrunda

allan

Allan
2003-02-09, 19:46
...och för er fåkunniga som kanske inte råkar veta vem Tom Platz är - här är en bild så ni inte behöver gå GhostFaces kurs om NutidaBodybuilding...


http://www.tuvayanon.net/platz.jpg

allan

Munter
2003-02-09, 19:48
:hbang:

imbigsobig
2003-02-09, 19:57
tycker platz har taskig symmetri

Pudzianovski
2003-02-09, 19:58
äh..skit i symmetrin!!

Tom är ju hardcoreigast :hbang:

imbigsobig
2003-02-09, 20:00
jo han har ju freakiga ben, men det blir som sagt dålig symmetri och då föredrar jag arnold med större överkropp än tvärtom, om man ska välja.

Allan
2003-02-09, 20:04
Jag kan slänga upp ett gäng bilder på snubbar med bra överkroppar och ben jag skulle gömma i omklädningsrummet. Därav kommer att benträning måste prioriteras...


allan

Pudzianovski
2003-02-09, 20:09
En annan kung!

Pudzianovski
2003-02-09, 20:10
hmm

Pudzianovski
2003-02-09, 20:10
sista!

Pudzianovski
2003-02-09, 20:11
Bilderna är på Ed Coan som jag tror gjorde ca 450 i böj med!
Med betoning på tror...

Nils
2003-02-09, 22:25
Allan,
vet du några studier som han har gjort eller refererar till som man kan titta på för att kunna bedöma om han egentligen vet något eller bara har tomma ord?
Nils

Pudzianovski
2003-02-09, 22:31
Originally posted by Nils
Allan,
vet du några studier som han har gjort eller refererar till som man kan titta på för att kunna bedöma om han egentligen vet något eller bara har tomma ord?
Nils


Fred Hatfield Ph.D.
Dr. Hatfield has written over 60 books


Det betyder att han är Doktor och skrivit över 60 böcker.
Hans ord är så långt ifrån tomma du kan komma.

HenkeGr
2003-02-09, 22:34
Min personlige tränare säger att det är farligt att gå så djupt som Dr. Fred och Tom Platz gör.

***OBS! IRONI!!! OBS!***

Nils
2003-02-09, 22:46
Originally posted by Pudzianovski



Fred Hatfield Ph.D.
Dr. Hatfield has written over 60 books


Det betyder att han är Doktor och skrivit över 60 böcker.
Hans ord är så långt ifrån tomma du kan komma.

Han är doktor i *social sciences* of sports, inte ortopedi och hur många böcker han har skrivit betyder inte mycket i detta fall. Böcker är sådant man skriver för att sälja och kan vara vilken skit som helst om man bara skriver bra, artiklar i granskade tidskrifter är det innehåller egentliga studier. Han har förmodlien mycket riktiga fakta och har förmodligen det om en hel del av det han skriver. Men jag skulle vilja se dom för att kunna utvärdera vad han skriver. Låt dig inte luras av titlar, speciellt inte sådana som inte är i ämnet.
Nils Olsson.

Pudzianovski
2003-02-09, 22:53
Han är erkänd och mkt känd för hans kunskaper om studier om träning. Kolla hans sida. Du får väl själv läsa det han skrivit och utvärdera vad du själv tycker. Hans kunskaper verkar iaf funka i praktiken.

Jag känner dock inte många ph D som skriver 60 böcker tomma ord.

Men som sagt.....kolla i själv istället för o fråga då.

:thumbup:

imbigsobig
2003-02-09, 22:54
Oavsett titlar och böcker så bör han väl ha en hel del praktisk erfarenhet av träning, så han skulle säkert kunna instruera i böj på ett bra sätt... men att bara läsa böcker är ju inte det bästa sättet att lära sig och han bor ju inte grannen med en direkt...

Allan
2003-02-09, 23:08
Hur så Nils - tänker du vända upp och ner på Fred Hatfields teser genom att lusläsa hans referenser? Det mesta av den kliniska forskningen kring tung styrketräning kommer från de tidigare öststaterna och är i mycket liten utsträckning tillgängligt på nätet. Det som kan finnas presenteras deriverat genom olika artiklar.
Om du vill ha referenser kan du mejla Fred Hatfield. Han är mycket trevlig att ha att göra med och svarar hyfsat snabbt.
Lite störd blir jag dock av resonemanget (men det kan bero på att jag är miljöskadad). Är det något särskilt kontroversiellt som du har hakat upp dig på? Själv tycker jag att han är lysande på att i skrift förklara rätt komplicerade tekniska realtioner

Just de här sidorna innehöll inte några referenser men om du klickar på den här kommer du till en sida där han - en bit ner på sidan - hänvisar till andra skrifter
POWERLIFTING AND SPEED-STRENGTH TRAINING (http://www.geocities.com/~slopitch/drsquat/1speed.htm)






Fler träningssidor av Fred Hatfield (http://www.geocities.com/~slopitch/drsquat/)


allan

Lillgrabben
2003-02-09, 23:19
Dr Squat har skrivit en massa bra artiklar angående träning i allmänhet & angående styrketräning i synnerhet.
Läs vad det står & skaffa er en egen åsikt, vissa filosofier kanske man inte tror på & andra man känner stämmer bättre.

Lillgrabben / Drifttekniker ( ifall nån är intresserad)

Nils
2003-02-10, 08:51
Originally posted by Allan
Hur så Nils - tänker du vända upp och ner på Fred Hatfields teser genom att lusläsa hans referenser? Det mesta av den kliniska forskningen kring tung styrketräning kommer från de tidigare öststaterna och är i mycket liten utsträckning tillgängligt på nätet. Det som kan finnas presenteras deriverat genom olika artiklar.
Om du vill ha referenser kan du mejla Fred Hatfield. Han är mycket trevlig att ha att göra med och svarar hyfsat snabbt.

allan

Jag skall försöka med det så fort jag har tid efter jobbet. Jag får läsa mer om vad han skrivit innan jag ger mig på ett direkt email.
Jag är nog också lite miljöskadad och delvis berodde mit ordval pa att jag irriterar mig på folk som skriver på det sättet som han skriver, blandar in science i det hela utan referenser eller egentliga antydningar om hur man skall kunna bedöma hur sant det är som flera, speciellt Amerikaner, ofta gör. I mitt fält betyder det ofta att många av de påtalade absoluta sanningarna är personlig tro som kan vara helt fel, även om det är skrivet av en av de mest erkända profesorerna i världen.
Men anledningen att jag tog upp det hela med referenser över huvud taget är att detta äntligen kan vara en man som HAR backat upp sina uttalanden med fakta/studier. Vilket är ett kraftigt positivt betyg i sig från mig då jag normalt bara antar att all skriver sin personliga tro. (vilket ju också är helt ok men måste tas för vad det är).
Styrketräning har en enorm mängd folk som är duktiga genom egen erfarenhet men verkar ha mycket få riktiga studier. Vilket bland annat leder till en kraftig underskattning av saker som skador då de som är kvar i gemet och pratar av självklara orsaker är de som inte så tidigt råkat ut for träningsstoppande skador, även genetiska förutsättningar blir skevt fördelade, jämförande studier finns inte osv osv. Hmm, får mig verkligen att undra vad man håller på med här med massa "ointressant" forskning när det finns miljontals människor som borde ha nytta av mer ordentlig styrketräningsforskning istället....
Nils:thumbup:

.:IronPumper:.
2003-02-10, 22:51
Tom Platz var den äkligaste varelse jag sett på länge... Propotioner, vad är det?

z_bumbi
2003-02-11, 13:17
Originally posted by Nils
Allan,
vet du några studier som han har gjort eller refererar till som man kan titta på för att kunna bedöma om han egentligen vet något eller bara har tomma ord?
Nils

Här tas det upp knäböj med referenser och en ganska bra förklaring till varför man man bör köra hela muskellängden plus lite till...
http://www.johnberardi.com/updates/jan312003/na_myths.htm

.:IronPumper: : Varför ska alla vara stöpta i samma form när det gäller träning ? Det som alla kallar proportioner bygger ju bara på hur domarna har dömt de senaste tretio åren och inte hur människokroppen kan variera naturligt vid träning.