handdator

Visa fullständig version : Taurin=vätskebindande?

groddddaan
2007-10-28, 13:07
läste på en sida där dom sålde taurin i pulverform där står de att taurin ska såsom kreatin ha samma effekt att de binder vätska i musklerna. om detta stämmer skulle de därför vara intressant att veta hur mycke vätska de binder i musklerna om de bara handlar om 1-2 gram eller ett halvt- ett kilo.

Taurinets effekter:
 Ökad muskelvolym
 Förbättrad styrka
 Prestationshöjande
 Antioxidant
 Proteintransportör
 Förebygger muskelkramper

Generellt är taurin den näst mest förekommande aminosyran efter glutamin, men under vissa förhållanden har forskare kommit fram till att det är taurin, och inte glutamin, som är den aminosyra som ger dina muskler mest volym. Taurin har flera viktiga funktioner och kan precis som kreatin hjälpa till att expandera muskelcellerna genom att hjälpa cellerna att ta upp mer vatten.

är taurin verkligen så effektivt för jag tycker de låter lite smått överdrivet eller har jag fel?

groddddaan
2007-10-28, 13:11
har råka posta fel. flytta över till kostillskott om de behövs

Sverker
2007-10-28, 13:37
Taurin är säkert bra men det finns en kusin som är bättre, beta-alanin.

De KAN konkurera med varandra och då skulle jag satsa på beta-alaninet.

groddddaan
2007-10-28, 13:40
Taurin är säkert bra men det finns en kusin som är bättre, beta-alanin.

De KAN konkurera med varandra och då skulle jag satsa på beta-alaninet.

okej okej ska kolla upp de. men vet du nåt om dom vätskebindande effekterna om man binder så de ens är märkvärt eller om de bara är nåt gram?

groddddaan
2007-10-28, 17:11
nån som använt taurin och märkt vätskeansamling i musklerna som kreatin typ?

dessbee
2007-10-28, 20:48

Använder taurin och har inte märkt av vätskeansamling i musklerna.
Taurin ökar blodperfusion men det är nog individuellt om det blir vätskeansamling.

groddddaan
2007-10-28, 21:09
Använder taurin och har inte märkt av vätskeansamling i musklerna.
Taurin ökar blodperfusion men det är nog individuellt om det blir vätskeansamling.

okej ska iaf köpa nåra gram och se om de är nåt. :)

Handcuff
2007-10-29, 06:12
okej ska iaf köpa nåra gram och se om de är nåt. :)

Nej. Du kommer inte att plötsligt bli svullen och biffigare. Tyävrr.

Fat tony
2007-10-29, 09:44
det finns i mindre mängder i redbull drinkar och andra energidrycker

Eddie Vedder
2007-10-29, 10:53
det finns i mindre mängder i redbull drinkar och andra energidrycker

Det är knappast liten mängd där. Det är ju taurinet i Red Bull som tros vara boven då folk har dött genom att blanda Red Bull och sprit.

Åtminstone enligt en artikel jag läste som publicerades i Läkartidningen för ett år sen eller något.

Fat tony
2007-10-29, 11:07
mycket möjligt. var det inte en gång i tiden olagligt i svergie?:smash:

groddddaan
2007-10-29, 14:08
Nej. Du kommer inte att plötsligt bli svullen och biffigare. Tyävrr.

nej de tror jag inte heller men jag ska köpa och se om de har överhuvudtaget hjälper litegrann eller om de bara är skit som hmb och glutamin som vissa anser. själv kan jag inte uttala mig.

groddddaan
2007-10-29, 14:08
Det är knappast liten mängd där. Det är ju taurinet i Red Bull som tros vara boven då folk har dött genom att blanda Red Bull och sprit.

Åtminstone enligt en artikel jag läste som publicerades i Läkartidningen för ett år sen eller något.

jag har ochså läst liknande att taurin och alkohol är livsfarligt.

Eddie Vedder
2007-10-29, 14:52
Här är artikeln i Läkartidningen:

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/4/4893/LKT0638s2738_2741.pdf

machine gun
2007-10-29, 18:11
Supplementera med taurin? :confused: Låter för mig lika vettigt som folk som supplementerar med transfetter (CLA). Jag var av uppfattningen att taurin snarast var någonting man bör undvika i sin rena form. Nu har det ju till och med kommit taurinfria energidrycker.

Sverker
2007-10-29, 18:37

Tidigare var det kännt att olika aminosyror, som glutamin och taurin stimulerade glykogenbildningen efter träningen.
Nu har jag för mig att King Grub har abstrakt som säger att aminosyror inte har effekt på glykogenbildningen:confused:

Är det inte så, har taurin en effekt att öka mängden glykogen i musklerna. Mer glykogen=> mer massa och bättre tryck.

groddddaan
2007-10-29, 19:31
Tidigare var det kännt att olika aminosyror, som glutamin och taurin stimulerade glykogenbildningen efter träningen.
Nu har jag för mig att King Grub har abstrakt som säger att aminosyror inte har effekt på glykogenbildningen:confused:

Är det inte så, har taurin en effekt att öka mängden glykogen i musklerna. Mer glykogen=> mer massa och bättre tryck.

okej de kanske är glykogenet då som gör att musklerna tar upp mer vätska.

überstarken
2007-11-13, 16:55
Hur lämpligt vore det att dra i sig en energidryck innan/under passet för att höja prestationsförmågan?

William
2007-11-13, 17:44
Det finns praktiskt taget inga belägg för att taurin har några som helst prestationshöjande egenskaper. Det finns ngn studie har jag för mig som framför att taurin möjligtvis har en uppigande effekt men jag minns inte detaljerna.

Att jämföra taurin med kreatin och dess vätskebindande egenskaper är vanskligt då de två är helt olika ämnen och beter sig på väldigt olika sätt i muskeln.

Aminosyrors eventuella glykogeninlagrande effekt är relaterat till mängden kolhydrater och mängden insulin som utsöndras. När kolhydraterna inte är begränsande har aminosyror ingen ytterligare effekt.