handdator

Visa fullständig version : Öka sin temp.


Fat tony
2007-10-27, 23:51
Hur gör man för att faktist öka sin kroppstempratur. Jag är intresserad av detta eftersom det kommer en kall vinter och då kan det vara skönt att kunna hålla värmen + självklart att det ger ökad fettförbräning. Jag vill inte ta någon thermo-x-super-lean-jag-vet-fan-inte-vad?

Hört bra om dessa produkter men ingen anning om de verkligen funkar?
1. grön te
2. kanel
3. senap
4. allmänt stark kryddat mat

Någon som vet några mer produkter? Finns det någon som är i min lista som inte fungerar?

MrBoris
2007-10-28, 00:16
kaffe glömde du?

Fat tony
2007-10-28, 00:23
kaffe glömde du?

japp japp kaffe/koffien

Rahf
2007-10-28, 01:52
Bastu.

Cerberus
2007-10-28, 02:39
träning har jag läst ökat kroppstemperaturen xD.

varm dryck ökar min kroppstemperatur iaf, gissar att det är pga drycken är varm.

internethjälten
2007-10-28, 09:27
cayene-peppar

3.1415926535
2007-10-28, 09:39
Chilli.

BigForre
2007-10-28, 10:28
Ett förbannat benpass (eller annat pass med aktivering av mycket kropp) följt av en 2000kcal middag...klagas alltid på att jag är varm som en gris efter det...håller många timmar efter. Någon mer som upplevt?

Fat tony
2007-10-28, 21:04
Bastu.

bastu räknas inte, det är ju så att det gör den bara tillfälligt

Eddie Vedder
2007-10-28, 21:22
bastu räknas inte, det är ju så att det gör den bara tillfälligt

Det gäller ju visserligen varenda tips i hela tråden hittills.;)

Paltkoma
2007-10-30, 12:52
infektioner och alkohol ökar kroppstempen ;)

Fat tony
2007-10-30, 15:15
infektioner och alkohol ökar kroppstempen ;)

ah fy fan inte vill jag bli typ infekterad och en alkis för att höja min temp:smash:

Pepz
2007-10-30, 15:47
kaloriöverskott

Tolkia
2007-10-30, 15:49
En anledning till att det är svårt att höja sin kroppstemperatur är att kroppen inte vill att man skall leka med det. Enzymer etc. funderar inom ett rätt snävt temperaturintervall, och att gå runt med konstant feber är inte optimalt i något hänseende.

Eddie Vedder
2007-10-30, 15:53
Den här tråden känns lika absurd och onödig som alla "hur-höjer-jag-mitt-testo"-trådar och jag säger samma sak som jag brukar säga då:

Är nivån (på kroppstemperaturen i det här fallet och inte testosteronet) inte ohälsosamt låg finns ingen som helst anledning att bry sig om att mixtra med det. OM det dock är så att nivån ÄR ohälsosamt låg är fortfarande inte tips från kolo det man ska söka, utan sjukvård.

lectris
2007-10-30, 15:53
motion? *popcorn* jag är aldrig så varm som efter tex ett intervallpass. :naughty:

dessbee
2007-10-30, 16:31
Intermittent fasta *whistle*

Paltkoma
2007-10-30, 16:56
Min fru har en dagstemp på 37,0. Min är på 36,3. Ändå fryser jag mindre än henne. Ibland när hon klagar på att hon fryser och jag ska värma henne så känns hon som ett element i jämförelse med mig. Att frysa är uppenbarligen subjektivt.

nutz
2007-10-30, 18:09
Kvinnor har en naturligt högre kroppstemperatur och jag skulle tro att de fryser lättare då temperaturskillnaderna blir högre.

Paltkoma
2007-10-30, 18:49
Låg kroppstemp rulez. Länge medellivslängd, om vi är som lab-mössen.

http://www.sciencedaily.com/releases/2006/11/061103083756.htm

strongmomme
2007-10-30, 20:14
Skaffa dig hull, det värmer*whistle*

Fat tony
2007-10-30, 20:23
Den här tråden känns lika absurd och onödig som alla "hur-höjer-jag-mitt-testo"-trådar och jag säger samma sak som jag brukar säga då:

Är nivån (på kroppstemperaturen i det här fallet och inte testosteronet) inte ohälsosamt låg finns ingen som helst anledning att bry sig om att mixtra med det. OM det dock är så att nivån ÄR ohälsosamt låg är fortfarande inte tips från kolo det man ska söka, utan sjukvård.

hur höjer jag mitt testo. hört att det är bra att runka*whistle* det låter logiskt tycker jag*popcorn*

Eddie Vedder
2007-10-30, 20:39
hur höjer jag mitt testo. hört att det är bra att runka*whistle* det låter logiskt tycker jag*popcorn*

Då har du hört fel, ejakulation sänker testonivåerna.

Fat tony
2007-10-30, 21:00
Då har du hört fel, ejakulation sänker testonivåerna.

ja men vad fan tror du då är ju du klar*bs* fy faaan

Eddie Vedder
2007-10-30, 21:03
ja men vad fan tror du då är ju du klar*bs* fy faaan

Vad har du för problem om jag får fråga? Är du sur över hur tråden har utvecklat sig eller vaddå?

Zakath
2007-10-30, 21:15
Utsätt dig för mycket kyla så bildar kroppen mer brunt fett, brunt fett producerar värme (eskimåer och bebisar har väldigt mycket av det t.ex.). Jag kan själv cykla utan tröja i nollgradigt när jag väl cyklat en bit och fått upp värmen utan att frysa, vet dock inte om det har att göra med om jag har nåt brunt fett eller ej.

Chili höjer också metabolismen för en viss tid -> större värmeproduktion.

Träning, bastu, eftersvettningarna där kan ju vara brutala, jag brukar svettas i någon timma efter det om jag inte kyler av mig.

Zakath
2007-10-30, 21:18
En anledning till att det är svårt att höja sin kroppstemperatur är att kroppen inte vill att man skall leka med det. Enzymer etc. funderar inom ett rätt snävt temperaturintervall, och att gå runt med konstant feber är inte optimalt i något hänseende.

Den inre kroppstemperaturen är relativt konstant hos alla friska individer, det används möjligen lite fel begrepp här i tråden, det är ökad värmeproduktion (och/eller effektivare isolering) man vill ha om man inte vill frysa

King Grub
2007-10-30, 21:56
Ejakulation varken höjer eller sänker testosteronnivåerna.

Ten healthy male volunteers were continuously monitored for their cardiovascular and neuroendocrine response to sexual arousal and orgasm. Blood was continuously drawn before, during and after masturbation-induced orgasm and analyzed for plasma concentrations of adrenaline, noradrenaline, cortisol, luteinizing hormone (LH), follicle stimulating hormone (FSH), prolactin, growth hormone (GH), beta-endorphin and testosterone. Orgasm induced transient increases in heart rate, blood pressure and noradrenaline plasma levels. Prolactin plasma levels increased during orgasm and remained elevated 30 min after orgasm.

In contrast, none of the other endocrine variables, including tesosterone, were significantly affected by sexual arousal and orgasm.

Psychoneuroendocrinology, Volume 23, Number 4, May 1998 , pp. 401-411(11)

Bara för att reda fakta, då vi redan haft två felinformerade svar i denna ack så viktiga fråga.

Fartman
2007-10-30, 23:51
Hört talas om något som kallas varma kläder? Det fungerar väldigt bra, och är fördjävla enkelt att använda.

Zakath
2007-10-30, 23:58
Hört talas om något som kallas varma kläder? Det fungerar väldigt bra, och är fördjävla enkelt att använda.

Inga kläder är enklare att använda, bokstavligt talat. :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_adipose_tissue

Fartman
2007-10-31, 00:26
Inga kläder är enklare att använda, bokstavligt talat. :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_adipose_tissue

:D

Fat tony
2007-10-31, 07:33
Inga kläder är enklare att använda, bokstavligt talat. :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_adipose_tissue

nej men de e som du sa ökad värmeprodution:smash:

Fat tony
2007-10-31, 07:34
Ejakulation varken höjer eller sänker testosteronnivåerna.



Psychoneuroendocrinology, Volume 23, Number 4, May 1998 , pp. 401-411(11)

Bara för att reda fakta, då vi redan haft två felinformerade svar i denna ack så viktiga fråga.

så med andra ord kan höja man sitt testo genom att runka? eller blir det ingen effekt?

Rahf
2007-10-31, 13:06
så med andra ord kan höja man sitt testo genom att runka? eller blir det ingen effekt?

Läs igen.

Ejakulation varken höjer eller sänker testosteronnivåerna.



Psychoneuroendocrinology, Volume 23, Number 4, May 1998 , pp. 401-411(11)

Bara för att reda fakta, då vi redan haft två felinformerade svar i denna ack så viktiga fråga.

Durayan
2007-10-31, 13:20
Dunjacka är mitt förslag för att hålla sig varm på vintern :)

Fat tony
2007-10-31, 13:38
Läs igen.

vad menar du, han säger att cumshot sänker testo. men om man bara runkar utan cumshot?*gah!*

Tolkia
2007-10-31, 14:38
vad menar du, han säger att cumshot sänker testo. men om man bara runkar utan cumshot?
Ffs, det är momentanvärden det handlar om. Har du tänkt leva längre än till imorgon kan du ignorera allt utom den tydligt presenterade slutsatsen:
In contrast, none of the other endocrine variables, including tesosterone, were significantly affected by sexual arousal and orgasm.

Gnid det som behöver gnidas och träna det som behöver tränas.

Rahf
2007-10-31, 15:00
vad menar du, han säger att cumshot sänker testo. men om man bara runkar utan cumshot?*gah!*

Ffs, det är momentanvärden det handlar om. Har du tänkt leva längre än till imorgon kan du ignorera allt utom den tydligt presenterade slutsatsen:


Gnid det som behöver gnidas och träna det som behöver tränas.

Och vem onanerar om inte för att få orgasm egentligen? Ibland undrar jag vad som försiggår i vissa människors hjärnor.

jwzrd
2007-10-31, 15:05
Och vem onanerar om inte för att få orgasm egentligen? Ibland undrar jag vad som försiggår i vissa människors hjärnor.

Vissa har - eller är på god väg att skaffa - neuroser. Bara att läsa de vanliga offendarna i kost-forumen för att se ett halvt dussin skolboksexempel.

Philippp
2007-10-31, 21:20
infektioner och alkohol ökar kroppstempen ;)

Alkohol drar ihop kapillärerna och får dem att fyllas med mer varmt blod vilket får en att tro att kroppstemperaturen höjs.


"Effects of alcohol on thermoregulation during mild heat exposure in humans."

Thus, alcohol influences thermoregulation so that body core temperature is lowered not only by automatic mechanisms (sweating and skin vasodilation) but also behaviorally. These results suggest that decreases in body temperature after alcohol drinking are not secondary to skin vasodilation, a well-known effect of alcohol, but rather result from a decrease in the regulated body temperature evidenced by the coordinated modulation of various effectors of thermoregulation and sensation.

Visst en annorlunda speciell studie pga att det var under mild heat exposure men om den inte duger så har vi även denna:

pubs.niaaa.nih.gov/publications/arh25-2/94-100.pdf

samt boken

Petty, Kevin J. "Hypothermia." In Harrison's Principles of Internal Medicine, edited by Anthony S. Fauci, et al. New York: McGraw-Hill, 1997.

Det fanns ett stort antal studier till som visade på detta men flertalet av deras abstrakt var inte tillgängliga på någon gratis sida på internet, f.ö så är en basic sak många inom sjukvården lär sig att aldrig ge alkohol till någon som håller på att förfrysa, någonsin.

Trumpeten
2007-11-04, 15:09
Sprit är ju garanterat effektivt, springa runt i skjorta mitt i vintern inget problem;)

Sverker
2007-11-04, 17:07
Sprit är ju garanterat effektivt, springa runt i skjorta mitt i vintern inget problem;)


Och som Philippp skriver, kommer man att frysa ihjäl fortare:( eftersom kroppen öppnar upp blodkärlen till armar och ben.

Fat tony
2007-11-04, 19:10
fattar inte mycket av era inlägg men WTF
men jag har fått svar

Fat tony
2007-11-04, 19:11
Och vem onanerar om inte för att få orgasm egentligen? Ibland undrar jag vad som försiggår i vissa människors hjärnor.

Vissa har - eller är på god väg att skaffa - neuroser. Bara att läsa de vanliga offendarna i kost-forumen för att se ett halvt dussin skolboksexempel.

vad är neuroser för något

Paltkoma
2007-11-05, 15:13
Alkohol drar ihop kapillärerna och får dem att fyllas med mer varmt blod vilket får en att tro att kroppstemperaturen höjs.


"Effects of alcohol on thermoregulation during mild heat exposure in humans."

Thus, alcohol influences thermoregulation so that body core temperature is lowered not only by automatic mechanisms (sweating and skin vasodilation) but also behaviorally. These results suggest that decreases in body temperature after alcohol drinking are not secondary to skin vasodilation, a well-known effect of alcohol, but rather result from a decrease in the regulated body temperature evidenced by the coordinated modulation of various effectors of thermoregulation and sensation.

Visst en annorlunda speciell studie pga att det var under mild heat exposure men om den inte duger så har vi även denna:

pubs.niaaa.nih.gov/publications/arh25-2/94-100.pdf

samt boken

Petty, Kevin J. "Hypothermia." In Harrison's Principles of Internal Medicine, edited by Anthony S. Fauci, et al. New York: McGraw-Hill, 1997.

Det fanns ett stort antal studier till som visade på detta men flertalet av deras abstrakt var inte tillgängliga på någon gratis sida på internet, f.ö så är en basic sak många inom sjukvården lär sig att aldrig ge alkohol till någon som håller på att förfrysa, någonsin.

Där ser man. Jag bara mindes att jag läst att en rätt stor del (hur stor del är diskutabelt) av energin från alkohol går åt i form av ökad metabolism. Antog därför, uppenbarligen felaktigt, att denna ökade metabolism ledde till en ökad kroppstemp. Så fel man kan ha.

lastbil
2007-11-05, 15:28
Lånar tråden; En kompis fryser hela tiden, när vi sover så har hon 2 ibland 3 täcken medans ja kan ligga utan något alls :s.. vad är fel? hennes kost? nån sjukdom?

King Grub
2007-11-05, 15:37
Går inte att säga något baserat på den informationen.

Cerberus
2007-11-06, 01:31
jag fryser ofta om fötter o händer nu, deffar också.. vad kan det bero på?

agazza
2007-11-06, 02:12
Någon som sett programmet med shaolin(?) munkarna som sitter i ett tempel som håller minus 7 grader heller något.

Dom har blöta kläder på sig och sitter och hummar och efter typ 30 minuter börjar dom rycka och då har dom tänkt upp sin temperatur från 36-38 till 40-41

Det var typ 10 stycken och alla gjorde det och temperaturen mättes samtidigt.

dom som gjorde programet hade ingen förklaring och det gjorde mig förbannad.

grub? maybe shaolinmunk ninja with hidden ninja magic powa?

Fat tony
2007-11-07, 12:54
Lånar tråden; En kompis fryser hela tiden, när vi sover så har hon 2 ibland 3 täcken medans ja kan ligga utan något alls :s.. vad är fel? hennes kost? nån sjukdom?

vissa är helt enkelt "varmblodiga" genom arvsamassa:cool: