handdator

Visa fullständig version : Avgifter vid beställning från utlandet?


Dasse
2003-04-24, 16:17
Någon som vet om och vilka avgifter som tillkomer vid beställning av kosttillskott från andra länder t.ex. USA. Tänker på tullavgifter och även andra eventuella avgifter.

Wilson
2003-04-24, 17:32
hmm vad ska du beställa? pro-hormoner lr? :D

tror tullen ligger på drygt nåra hundra men inte säker...
blir säkert rätt dyrt

Dasse
2003-04-24, 20:18
Förstår att du skämtar men vill ändå göra klart att detta inte är ett intressant tillskott för mig. Är det någon som beställt från USA som vet eller (inte prohormoner alltså utan om olika avgifter).

Bamse
2003-04-24, 21:48
Kolla Tullverkets(?) hemsida. Tror det är tullfritt under 300 spänn (eller nåt sånt).

Ovanför den "fria" summan så måste du momsa o.s.v....

Men som sagt, kolla Tullverkets hemsida. Tror det är där som all info finns.

Action
2003-04-24, 22:12
Jag har beställt salva thiumucase från USA.. frakten gick väl på en hundring, inga tullavgifter. Totala kostnaden va väl ca 600. Men de hade skrivit värde 10 dollar på paketet. :-)

muskelbyggarn
2003-04-25, 07:26
Som Bamse skrev så tillkommer först tullavgift på 12% (från USA om jag inte missminner mig). På det beloppet läggs sedan svensk moms med 12%, men de kan lägga på 25% också, de gör lite som de vill, tyvärr...

Detta görs om paketet kontrolleras eller om de som tar emot paketet i sverige är "seriösa"nog och gör som de skall. Man kan således ha tur.

Obs att dessa % satser läggs på totalbeloppet som paketet är värt, alltså inkl frakten!


Vänl,,,
Tobbe

psyko_bob
2003-04-25, 13:00
Man brukar säga att tullen tar 10% av paketen.
Har själv beställt en massa prylar från Ironmind, har aldrig behövt betala tull och moms.
Polarna beställer sitt r-ala från 1fast400 och sparar en jäkla massa pengar.

RealElwood
2003-04-25, 14:56
Jag har alltid förskottsbetalat när jag handlat ifrån staterna å då slipper man allt det där.

XoRRo
2003-04-25, 21:25
Originally posted by RealElwood
Jag har alltid förskottsbetalat när jag handlat ifrån staterna å då slipper man allt det där.

Tullavgifter kan man få även fast man förskottsbetalar...

Nils
2003-04-27, 08:58
Om företaget skickar via tex UPS så känns det som man alltid får betala moms och tullavgifter om det är över 40 dollar. Vanliga posten missar mycket mer.
Om du kan få dem att skriva ett lågt värde funkar det också bra.
Förskottsbetalning eller inte spelar ingen roll.
Nils

rota
2003-05-23, 12:59
Jag har beställt kosttillskott från USA och nu fick jag ett brev från Arlanda postterminal där de vill ha faktura eller kvitto (jag förskottsbetalade). Jag ringde då ner till Arlanda postterminal och sa att jag inte hade något kvitto och de sa bara att jag skulle ange ungefär vad varorna kostade.

Tror nu jag kan ange vad som helst då eller kollar de upp ungefär vad grejorna är värda? då kan jag ju säga att de är värt under 300 och borde därför inte få betala någon tull.


/rota

eiselt
2003-05-23, 14:47
När vi har tagit in produkter från USA förr så gick tullsatsen oftast på 16.4 %, typ för MET-Rx och EAS som vi tog in 96.

/ Henrik

rota
2003-05-23, 16:32
Originally posted by eiselt
När vi har tagit in produkter från USA förr så gick tullsatsen oftast på 16.4 %, typ för MET-Rx och EAS som vi tog in 96.

/ Henrik


Men visst kommer skatt på det också?


/rota