handdator

Visa fullständig version : Tränat i en månad nu!


Golfarn
2007-10-27, 22:50
JAPP, har tränat i en månad nu. Har sprungit i 3 månader dock. Jag är elitgolfare och känner att fysiken går att jobba med hur mycket som helst, dels för att den kan påverka spelet, men även att det vore najs att se så där vältränad ut. Spelar även innebandy och vill bli mer explosiv och snabb!!

I alla fall. I golfen tror jag det handlar mycket om att kanske göra små reps med tung vikt istället för många reps med lätt vikt.

Brukar köra följande när jag kör intervall: springa uppför en backe som är 150 meter lång tror det är 45* vinkel på den. Kör givetvis inte det allra snabbate hela vägen, utan ibland maxar jag 15 meter, men generellt över hela backen ett snabbt tempo.

Jag går sedan ner för den, om man har blodsmak i munnen på toppen vet man att man har gjort det bra. Springer en sträcka på 200 meter i högt tempo (lite, lite nerför).

Sedan blir det springa 50 meter toppfart, jogga 50 meter osv. tills jag kommer till havet och dit är det kanske 900 meter från backens lägsta punkt. Där vilar jag i några minuter och beger mig sedan hemåt enligt principen 50 meter rush, 50 meter jogg.

Hemma gör jag 3*15 upphopp och kan därefter känna mig riktigt nöjd.

När jag lyfter så kör jag fria vikter. Antingen 12 eller 17 kilo men kör oftast med 12an. Utförandet med 17 är helt enkelt för dåligt för att jag inte orkar med tyngden riktigt.

Kör lite vanliga övningar och slänger också in 3*30 armhävningar framförallt för att bygga bröstmuskler.

Finns några tips på övningar som jag kan göra för förbättrad snabbhet? Styrketränar alltid hemma och har endast tillgång till hantlar med 12 och 17 kilo. Men någon måste ju känna till bra övningar för en golfrörelse som behöver mer kraft.

Grejen är att jag inte heller skulle tacka nej till några schysta stretchningsövningar. :)

Fat tony
2007-10-27, 23:14
ehh pröva att söka och läsa runt lite, det är ju lite jobbigt att behöva skriva om allt varje gång en ny kille kommer, oki bra

panzerpig
2007-10-28, 02:18
sök på stretching, intervallträning och explosivitet så borde du få att läsa tills du blir röd i ögonen :)

nboi
2007-10-28, 02:23
Är verkligen Golf en muskelkrävande sport ?. Kanske borde biljard spelare börja med styrketräning också hehe.

panzerpig
2007-10-28, 02:30
Jag har aldrig spelat golf men en polare som är golftokig sa att styrka har en betydelse, iaf med drivern. Min polare babblade nått om att killar slår längre än damer pga mer styrka. Själv har jag ingen aning.

Rahf
2007-10-28, 10:23
Jag har aldrig spelat golf men en polare som är golftokig sa att styrka har en betydelse, iaf med drivern. Min polare babblade nått om att killar slår längre än damer pga mer styrka. Själv har jag ingen aning.

Ja men det hindrar inte 60-åriga karlar med en övervikt på 30kg slå längre än Sture 24. Golf är inte en atletisk sport, så mycket kan vi komma överens om.

Golf är en präglad tekniksport.

Solve
2007-10-28, 11:05
måste bara fråga... vad fan är en elitgolfare? proffsgolfare finns det, som tjänar pengar på sin sport men elitgolfare kan väl vem som helst kalla sej?

Allan
2007-10-28, 11:08
måste bara fråga... vad fan är en elitgolfare? proffsgolfare finns det, som tjänar pengar på sin sport men elitgolfare kan väl vem som helst kalla sej?


Hört talas om handicap?

Betar
2007-10-28, 11:13
I alla fall. I golfen tror jag det handlar mycket om att kanske göra små reps med tung vikt istället för många reps med lätt vikt.


Har läst att Tiger woods tränar precis tvärt om, dvs många reps och lite lättare. Men kanske inte den säkraste källan. För det låter kanske rimmligare de du säger.

Vad har Herr. Golfarn för handicap om man får fråga och vilken ålder? :)

Betar
2007-10-28, 11:18
Hört talas om handicap?

Solve har en poäng i det han säger. Proffsgolfare är man då man kan spela hem prispengar. Elitgolfare däremot finns det inte en specifik bestämming vad det är, det är inte att man blir det vid ett visst handicap kanske är så att vissa tycker det men det är relativt. Men antar att han tävlar inom sporten samt att han tränar regelbundet med klubbens lag, s.a.s.

J de Koof
2007-10-28, 11:19
Är verkligen Golf en muskelkrävande sport ?. Kanske borde biljard spelare börja med styrketräning också hehe.

Tiger Woods & Annika Sörenstam lär ju ha förnyat sporten med bl a styrketräning. De bänkar kanske inte 150 kg men en tränad kropp har mer kapacitet än en otränad.

I övrigt vet jag icke ett smack om golf, vet inte ens om det är en sport. (aj!)

/J

regus
2007-10-28, 11:35
Man slår långt pga av teknik. Men man slår längre om man är starkare.
Med tanke på att en del här grinar när dom får bära hem matkassarna, skulle det nog vara jobbigt (för dom) att gå runt på en bana och spela golf i 4-5 timmar :D

tigerofsweden
2007-10-28, 12:01
Golf är inte en atletisk sport, så mycket kan vi komma överens om.

Kan vi? Du får gärna motivera ditt svar eftersom du verkar ha noll koll!

Till trådskaparen
Om du nu är elitgolfare så finns det väll någon tränare i din klubb som har koll?! Generella tips är väll att du ska träna explosivitet, stärka rygg, mage, axlar, underarmar osv samt att jobba på din rörlighet.

Betar
2007-10-28, 13:04
Är inte hundra på vilka muskelgrupper man använder främst inom golf, bortsett från underarmar som väldigt viktigt. Skulle tänka mig att mage och axlar används mycket i rotationsrörelser som de i golf.

Jacksatan
2007-10-28, 13:10
Golf är en utpräglad koncentrationssport. Har man dålig fysik blir koncentrationen lidande och man tappar slag. Det är samma sak med schack där många av utövarna är otroligt vältränade(Kasparov som exempel).

Bite
2007-10-28, 13:18
Förutom den viktiga aspekt Jacksatan nämner bör god styrka och rörlighet i bål- och höftpartiet vara användbar, eftersom det (såvitt jag vet) är där den största kraften genereras under en sving.

Allan
2007-10-28, 13:24
Bra stretching
www.ryggochmuskelakuten.se