handdator

Visa fullständig version : Bakåthandvolt/Flickis hjälp


Death-Metal
2007-10-27, 22:27
Var hälsad. Den här frågan riktar sig väll mest åt dom som sysslar med gymnastik eller har sådan bakgrund. Hursomhelst så har jag försökt lära mig en (helst flera) bakåthandvolt ett bra tag nu.

Och det har gått från krasch på nacke (om och om igen) till Krasch på huvud till vad jag tror var en någorlunda korrekt utförd sådan för några veckor sedan, tyckte mig sätta den utan problem, tills för något pass sedan då jag kraschade REJÄLT på huvudet... *cry* inte kul.

Och sedan dess har jag haft problem med att huvudet mer eller mindre alltid "touchar" underlaget och jag vill hemskt gärna bli av med detta så fort som möjligt.

Enligt min yogalärare (som är fd elitgymnast) så är jag för stel i bröst/axelparti (otippat svar från en yogalärare*whistle* ) men jag vill tro att det är fel på tekniken.

Kanske bör tilläga att jag utövar tricking seriöst. Är usel i dagsläget dock.



Tacksam för svar!

Rahf
2007-10-28, 01:36
Du har bättre chans att fråga samma sak på www.trickstutorials.com/forum. Bakåthandvolt heter backhandspring, sök på tips for tricks delen.

Jag skulle kunna skriva tips här men du får fler och framförallt bättre tips på TTs forum.

C h r i s
2007-10-28, 13:23
Jo jag har varit elitgymnast i några år. Är inte det nu dock.
Att yogaläraren sa att du var stel, kan vara ett bidrag att det går dåligt. Men jag tror inte det ska vara något problem.
Att många som försöker lära sig en flickis inte klarar det beror nästan helt på rädsla, om du har en OK fysik dvs. Om du tänker på att du kanske kommer landa på huvudet gör du det också. Sen har det mycket med tekniken att göra.
Det som du ska tänka på att du ska ha en svankad rygg direkt efter du har hoppat iväg. Jag brukar hoppa i en ungefär 45 grader. När du inleder hoppet så tar du fart med armarna som innan hoppet ska ligga längs med kroppen. Dra dem sedan med stor kraft upp till slutpositionen när hoppet inleds. Håll armarna utsträckta i axelbredd och luta huvudet så långt bak som möjligt. Det hjälper svanken och gör det lättare för dig att komma runt.
Att du snuddar med huvudet är troligen för att du inte orkar hålla emot med armarna, du måste vara väl förbered på stöten, eller för att du hoppar i en för låg vinkel.

Säg gärna hur du tror att du utför flickisen.

Tänk på att ALDRIG utföra en flickis på hårt underlag om du är en nybörjare, du kan skada dig rejält. Hitta gärna en tjock matta, en sådan som finns i gymnastikhallar / idrottshallar vore perfekt.

Betar
2007-10-28, 14:16
Skulle va najs att kunna lite volter av olika slag faktikst =)

Den är på tyska :) men man förstår oerhört mkt av att bara se hur han utför "bakåt hoppet". > http://www.youtube.com/watch?v=jgeQ-fXoM3s
Sök på youtube bara så finner du flera.

Skulle va otroligt skoj om du kunde filma det och sedan lägga upp den här. Det är oavsett hur jävla kass du är bara för att få se hur de t går och om du lyckas i framtiden.. ;)

Denna kanske e bättre http://www.youtube.com/watch?v=b6MaeOd4uuo

Death-Metal
2007-10-28, 14:29
Jag tror du har en poäng där gällande vinkeln. Har filmat mig med usel mobilkamera ett par gånger och inte är det mycket svank att tala om där inte. Sen så är jag precis som yogaläraren sa mycket stel i bröst/axlar och övre rygg, och jag jobbar med att förbättra det dagligen.

(Kan dock göra en hyffsat bra brygga, om det är av betydelse)

Det sägs ju att man ska kunna se vart man ska sätta händerna när man slår runt, och för mig är det fullständigt otänkbart fast jag försöker ha blicken så högt i tak som möjligt, och försöka se runt, och sen se vart jag skall landa. Det är alldeles som att jag inte "hinner" komma i RÄTT vinkel (som den här) http://www.justtheskills.com/guideimages/BackHandspring/Backhandsprings_1_0005.jpg innan jag landar. Utan det blir mer som om jag är kvar något i startläget även efter jag hoppar, lite svårt att förklara man jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Tacksam för fler tips!

Death-Metal
2007-10-28, 14:35
Skulle va otroligt skoj om du kunde filma det och sedan lägga upp den här. Det är oavsett hur jävla kass du är bara för att få se hur de t går och om du lyckas i framtiden.. ;)




Blir nog en sampler av något slag runt slutet av sommaren -08. Kommer antagligen slå halvt ihjäl mig under tiden, men jag ger mig aldrig. Har blivit något av ett krig mot mig själv på senare tid det här *flex*

Rahf
2007-10-28, 18:00
Den bilden du har på Skilzat ser nästan ut som en bakåtvolt, men då är han säker på BHS också så han har förmodligen mer höjd än nybörjaren.

C h r i s
2007-10-28, 18:09
Du ska kunna se marken när du står på händerna halvvägs in i volten. Detta underlättar otroligt mycket för svanken också. Om du nu kan göra en brygga så ska det inte vara några problem för dig att utföra en normal flickflack även med lite stelare överkropp.

Jag skulle tippa på att du är något osäker och drar tillbaka huvudet en bit in i flickisen. Det du skulle kunna göra är att öva starten för att få igång det hela. Stå normalt med händerna vid sidan av kroppen. Böj benen en aning samtidigt som du för händerna bakåt, ta sats med både armarna och benen utan att lämna marken. För armarna snabbt upp till en vertikal vinkel och lite längre och luta huvudet så långt bak du kan. Puta ut midjepartiet så långt det går, låter knasigt men det hjälper. Nu kommer du troligtvis automatiskt att svanka. För att göra det lättare så kan du placera ett objekt som är lite lägre än dig själv bakom dig och försöka att se det när du gör detta. Öva noga så ska du se att du förbättrar dig själv.

C h r i s
2007-10-28, 18:15
Den bilden du har på Skilzat ser nästan ut som en bakåtvolt, men då är han säker på BHS också så han har förmodligen mer höjd än nybörjaren.

Jo, lättare med lite höjd för att slippa ta sats med händerna efter varje om man ska göra flera stycken. Otroligt skön känsla att bara kunna glida igenom 20 st =)

Death-Metal
2007-10-28, 19:29
Tack så mycket för tipsen chris! Ska nöta skiten framöver, så ska det nog bli ordning på det hela :hbang:

Death-Metal
2007-10-28, 19:33
Den bilden du har på Skilzat ser nästan ut som en bakåtvolt, men då är han säker på BHS också så han har förmodligen mer höjd än nybörjaren.

Haha tänkte på det när jag inte hittade någon bra bild på en bhs i det läget, så jag nöjde mig med en Skilzat-bild istället. Han verkar dock ha MYCKET lätt för sporten med tanke på att han bara har hållt på i ca 2 år utan någon m-a eller gymnastbakgrund.

Rahf
2007-10-28, 22:02
Skilzat är duktig och pedagogisk. Skulle tro att han, som vissa, har en naturlig fallenhet för just akrobatiska aktiviteter.

LouiseOrebro
2008-06-30, 01:07
Jag har själv tränat massor på flickis de senaste året och fått hjälp av flera olika gymnastiktränare. Jag går nämligen på cheerleading där flickis är grunden i avancerad gymnastik som måste ingå i Klass A, högsta klassen. Okej, nog om det;).

Ett otroligt viktigt tips jag fick av en tränare var att alltid tänka "händerna först". Det är händerna som ska ta emot hela kroppstyngden. Händerna först! Repetera det precis innan du ska köra flickisen, händerna först, landa på händerna. Att spänna armarna och "låsa" armarna är otroligt viktigt! Böjer man armarna bara lite blir det genast mycket mer fysiskt krävande och det försvårar hela utförandet i flickisen.

Sen får du inte glömma "Axeltrycket"! När du landar på händerna ska du med raka armar trycka ifrån med hjälp av axlarna. (Detta ska även ske i samband med rondat). För att öva upp axeltrycket kan du till exempel stå på händer mot en vägg och med raka armar trycka upp/ner, upp/ner ett antal gånger.

Glöm inte att även öva handståenden ofta! Ett bra handstående är grundförutsättning för flickis! Flickis är tungt för handlederna, därför kan det vara bra att ta fem minuter varje dag och träna med handledstränare eller stressbollar som finns att få tag på överallt där man säljer sportsaker!

Lycka till med flickisen! Hoppas mina tips är till hjälp! Själv kämpar jag med att få rak flickis! Ibland har jag för vana att kasta mig snett, inte bra! *screwy*
Men som sagt, händerna först! LYCKA TILL! :)

Death-Metal
2008-06-30, 12:03
Hehe, kul att folk fortfarande vill hjälpa till. Urgammal tråd känns det som:D

Kanske kan vara på sin plats att berätta att flickis numer inte är något problem (eller bakåtvolt heller för den delen). Övar för närvarande att göra flera i rad. Klarar runt två, sen brukar jag "kollapsa" med huvudet före. Är bara mer träning som gäller antar jag.

Men fokus ligger mer på andra voltvariationer nu, som tex : flashkick, x-out och så småningom även gainers och sådant. Det är väll bara det att det är så fruktansvärt svårt att lära sig ALLT på egen hand hehe, således kan det ta lite tid.

Degpekka
2008-07-01, 06:19
Här är min tutorial, hoppas den är till någon nytta! :)
http://www.youtube.com/watch?v=6QmjT0Tsy1A

Death-Metal
2008-07-01, 18:09
Här är min tutorial, hoppas den är till någon nytta! :)
http://www.youtube.com/watch?v=6QmjT0Tsy1A



Hehe, ja den hade jag MYCKET hjälp av när det var aktuellt så att säga. TACK!

Men som jag sa i nått inlägg ovan så är det inga problem längre :D

Fast å andra sidan så är det ju en hel drös andra "moves" som är desto jävligare just nu som jag övar på :cryout:

Bara att bita ihop...