handdator

Visa fullständig version : 2 nybörjarfrågor


Koloftw
2007-10-27, 20:25
Tja, har några frågor som jag gärna skulle vilja ha hjälp med.

1. Idag körde jag bröst och axlar, började med bänk, körde 3 sets 1 rep från failure på alla 3. Det var grymt skönt. Problemet är bara det att efter de här 3 setten så blir jag sjukt mycket svagare och orkar knappt något mer.

Vad borde jag göra, antingen fortsätta som jag gör och bli svagare på övriga övningar? Eller börja köra lättare i början och orka fler set totalt? (Typ intensitet vs volym).

2. Måste man periodisera träningen för att göra framsteg, bli starkare och växa?

Solve
2007-10-27, 21:25
1. De är klart du blir trött om du kör så tungt att du måste gå i faile...

2. I början behöver du inte periodisera träningen om du menar bulk-perioder... man ökar välidigt mycket första månaderna/året ändå.

pragmatist
2007-10-27, 22:29
Tja, har några frågor som jag gärna skulle vilja ha hjälp med.

1. Idag körde jag bröst och axlar, började med bänk, körde 3 sets 1 rep från failure på alla 3. Det var grymt skönt. Problemet är bara det att efter de här 3 setten så blir jag sjukt mycket svagare och orkar knappt något mer.

Vad borde jag göra, antingen fortsätta som jag gör och bli svagare på övriga övningar? Eller börja köra lättare i början och orka fler set totalt? (Typ intensitet vs volym).

2. Måste man periodisera träningen för att göra framsteg, bli starkare och växa?

1. Ett av syftena med träningen är ju att bli trött i de muskler du faktiskt tränar, eftersom det är ansträngning under relativ utmattning som framför allt bygger muskler. Det är ju inget självändamål att lyfta en massa järnskrot upp och ner.

2. Nej, men det kan vara bra. Det finns dock gott om personer som aldrig periodiserat i hela sina liv eller ens bytt övningar någon gång men ändå blivit massivt stora och starka.

Arf Pingvin
2007-10-27, 23:10
Du kan nog se första åren som grundträningsperiod där du i princip inte behöver periodisera. Du kommer att växa och öka ändå. Viktigare att du äter tillräckligt än funderar på det mest optimala upplägget.