handdator

Visa fullständig version : Släcka dataskärm mellan varven?


Slartibartfast
2007-10-27, 15:54
Jag har på datorn mest hela dagen och brukar släcka skärmen om jag har tänkt vara borta mera än typ 10 minuter. Är det smart, eller borde man låta den vara på hela tiden? Tänkte mest på strömförbrukning, livslängd på skärmen och sånt.

Har ett minne av att jag startat en liknande tråd förut, men hittar den inte. :em:

King Grub
2007-10-27, 15:56
Stänger alltid av skärmen när jag går från datorn. Ingen anledning att ha den stå där och dra ström i onödan. Datorn drar fullt tillräckligt på den fronten.

stargate
2007-10-27, 15:58
Har du ingen inställning som gör så att den stängs av efter ett tag?

mrko
2007-10-27, 16:00
Kör medwindows energisparfunktion, släcker min skärm efter 10 minuter och tänder den när man petar på datorn. Fungerar ypperligt och sparar säker flera kronor i elkostnader.

Slartibartfast
2007-10-27, 16:40
Stänger alltid av skärmen när jag går från datorn. Ingen anledning att ha den stå där och dra ström i onödan. Datorn drar fullt tillräckligt på den fronten.

Ok, så skärmen drar inte extra ström av att startas igen? Som gamla tv-apparater? ;)

NiXPhoenix
2007-10-27, 17:24
Du har en TFT antar jag?
Annars slits gamla CRTs av att ständigt sättas av och på eller gå i energisparläge i intervaller.

Slartibartfast
2007-10-27, 17:28
Du har en TFT antar jag?
Annars slits gamla CRTs av att ständigt sättas av och på eller gå i energisparläge i intervaller.

eeh? det är en vanlig plattskärm. Det är allt jag vet.

Det är alltså inte en gammal lådmonitor, CRT, va?

Jorgen
2007-10-27, 17:49
Stänger alltid av skärmen när jag går från datorn. Ingen anledning att ha den stå där och dra ström i onödan. Datorn drar fullt tillräckligt på den fronten.

Jag två.

NiXPhoenix
2007-10-27, 17:59
eeh? det är en vanlig plattskärm. Det är allt jag vet.

Det är alltså inte en gammal lådmonitor, CRT, va?


Okej, det jag menade. TFT/LCD = plattskärmar.
Har ingen aning hurvida de slits mycket av att sättas av och på titt som tätt men antar att det är försumbart.

RösböJunior
2007-10-27, 19:21
vill minnas genom årena

att de skärmar som stått på standby mkt länge & varit på länge blir helt cp efter några år. typ "brända" lr något så skärmen är mkt mkt mörk.

stäng av du......

coxie
2007-10-27, 19:31
Stänger av mina när jag slutar för dagen, allt för jobbigt att vänta på 6 skärmar som ska starta varje gång man pissar.

Baan
2007-10-27, 19:54
Hm sätta på och stänga av kan kanske i teorin göra så att du får problem med visssa pixlar men snackar vi någon gång per dag tror jag inte vi har ett praktiskt problem. Kanske vid gammal plattskärm och om man satte på och stängde av hela tiden.