handdator

Visa fullständig version : Militärpress - Med eller utan ryggstöd?


Lelle Pelle
2007-10-27, 13:20
Nå, vad är det som gäller här egentligen? Jag har fått lära mig att man ska köra utan ryggstöd av anledningar jag inte kommer ihåg. Då jag såg en kille som körde med ryggstöd igår så blev jag helt enkelt fundersam.

Fördelar/nackdelar med de båda? Ökar skaderisken med något av sätten?

Solve
2007-10-27, 13:22
sittande är väl framförallt bekvämare ;) iaf om de finns ryggstöd men näe, man aktiverar väl ändå inga andra muskler som man står jämmfört när man sitter så de ska väl inte spela någong roll?? känner att de här är en fråga för krub

Lelle Pelle
2007-10-27, 13:26
Nu pratar jag om sittande militärpress(arnold/axelpress för den delen med, bör väl gälla samma regler där?).

MrBoris
2007-10-27, 13:34
Skaderisken ökar med ryggstöd som jag fattat det. Dessutom har jag för mig att axlarna aktiveras bättre utan ryggstöd..

Martin Löwgren
2007-10-27, 15:26
Använder du ryggstöd kommer du inte behöva koppla in bukmuskulaturen på samma sätt som när du sitter utan ryggstöd. Samma gäller vid stående - du måste koppla in en mängd muskler för att stabilisera ryggraden.

Jag personligen varierar mellan sittande, stående och med ryggstöd.

/Axon

Mourten
2007-10-27, 16:13
Man klara tyngre vikter i mina ögon stående eftersom mer muskler kopplas in, därför kör jag stående. Det ska vara tungt å shiten ska upp, sen hur är underordnat.

Jorgen
2007-10-27, 16:19
Använder du ryggstöd kommer du inte behöva koppla in bukmuskulaturen på samma sätt som när du sitter utan ryggstöd. Samma gäller vid stående - du måste koppla in en mängd muskler för att stabilisera ryggraden.

Ofta blir kontakten med axlarna bättre om man kör utan ryggstöd. Man kan inte "fuska" genom att koppla in bröstet för att pressa upp vikten som man gör om man kör med ryggstöd.

Man klara tyngre vikter i mina ögon stående eftersom mer muskler kopplas in, därför kör jag stående. Det ska vara tungt å shiten ska upp, sen hur är underordnat.

Det beror lite på vilka mål man har med träningen. Vill man bli starkare och bygga muskler så funkar det inte för förr eller senare kommer man skada sig med den inställningen.

Martin Löwgren
2007-10-27, 16:28
Ofta blir kontakten med axlarna bättre om man kör utan ryggstöd. Man kan inte "fuska" genom att koppla in bröstet för att pressa upp vikten som man gör om man kör med ryggstöd.
Det går att svanka och brösta upp sig även med användande av ryggstöd (nästan bättre då bröstryggen aktivt pressaa mot bänken då man faktiskt orkar mer vikt då). Vill man fuska så gör man det oavsett vilken ställning man använder sig av.

Jorgen
2007-10-27, 16:32
Det går att svanka och brösta upp sig även med användande av ryggstöd (nästan bättre då bröstryggen aktivt pressaa mot bänken då man faktiskt orkar mer vikt då). Vill man fuska så gör man det oavsett vilken ställning man använder sig av.

Det var det jag menade. Jag var kanske för otydlig?

Deceiver85
2007-10-27, 16:42
Lite petig kanske, men militärpress kan inte utföras sittande! Det heter militärpress för att man står upp, som en militär vid vakttjänstgöring, och pressar vikten ovanför huvudet.

Axelpress i smith, däremot, kan utföras med eller utan ryggstöd. Personligen föredrar jag att köra med ryggstöd.

ramagoen
2007-10-27, 16:42
Man klara tyngre vikter i mina ögon stående eftersom mer muskler kopplas in, därför kör jag stående. Det ska vara tungt å shiten ska upp, sen hur är underordnat.

vänta här, en militärpress heter militärpress för den ska va strikt som en militär i givakt... annars om man "fuskar som fan" med benen så har du ju pushpress, å då är de ju inte fusk utan en annan övning som undertecknad är runt 30-45kg starkare i gentemot militärpress. :)

Martin Löwgren
2007-10-27, 16:45
Det var det jag menade. Jag var kanske för otydlig?

Oops sorry, my bad, läste inte så noggrant :smash:

Då tänker vi exakt likdant. Många som använder ryggstöd sitter som sprättbågar mot ryggstödet *mini*

Troll
2007-10-27, 22:43
Kör alltid sittande (inte tillräckligt högt i tak), sen kör jag oftast press bakom nacken och då utan ryggstöd, när jag kör axelpressar (hantlar) så använder jag ryggstöd.:bpump:

derivata
2009-05-07, 20:50
en fråga om angående ryggstöd, ska stödet vara helt upprätt eller kan man köra med lite lutning? Jag tycker jag svankar mer om stödet är i 90 grader?

ceejay
2009-05-07, 21:02
när jag kör pressar kör jag stående med stång, brukar ej köra med hantlar men om jag gör det kör jag ryggstöd :/

Grelle-
2009-05-07, 21:12
Jag upplever att jag får mycket bättre kontakt i axlarna utan ryggstöd och har inte använt ryggstöd alls efter att en gång ha provat utan.

Donner
2009-05-07, 22:04
Har alltid kört med ryggstöd, får kanske testa utan en gång och se hur det känns då!

Three pigs
2009-05-07, 22:11
Jag kör sällan med ryggstöd nu för tiden. Visst tar jag mindre vikt med ryggstöd, men samtidigt har axlarna blivit bra mycket mer sköra.

Pungis
2009-05-07, 23:09
Känns mest som en smakfråga. Jag varierar

Ekman_
2009-05-07, 23:20
Brukar variera, bara axlarna växer så är jag nöjd.

Sniggel
2009-05-08, 09:43
Jag är mer intresserad av att lyfta vikter och att vara stark än att fokusera på enskilda muskelgrupper, därför kör jag stående. Det liknar dessutom mer en rörelse man hade gjort i verkliga livet (om man nu är intresserad av användbar styrka) och lär muskler att samarbeta med varandra istället för att isolera dem och låta dem jobba ensamma, "ostörda". Men det är klart är man ute efter riktad hypertrofi (vilket jag själv är ibland också) förstår jag om man hellre kör övningen sittande.

Diggler
2009-05-08, 12:18
Utan ryggstöd för mig, då jag tränar så slött, lite och sällan vill jag ha ut så mycket som möjligt av de övningar jag kör.

stybb
2009-05-08, 12:51
Variation..

Men rekommenderar att köra på en boll.. kickass för magen och trots halverad vikt får man sjuukt tryck i axlarna..

mattilainen
2009-05-08, 12:55
jag kör nästan alltid med ryggstöd men försöker att inte vara när ryggen med stödet då våra stöd är lite skeva och inte helt horisontella. Annars är det bra ifall man skulle släppa ryggen någongång och ha lite hjälp :p

"Variation..

Men rekommenderar att köra på en boll.. kickass för magen och trots halverad vikt får man sjuukt tryck i axlarna.. "

Kan skada dig ganska rejält om du inte utför det rätt och använder för tunga vikter. Så för alla som inte är så stabila eller nybörjare skulle jag säga sitt med ryggstöd eller stå. Tänk alltid på ryggen

stybb
2009-05-08, 13:01
jag kör nästan alltid med ryggstöd men försöker att inte vara när ryggen med stödet då våra stöd är lite skeva och inte helt horisontella. Annars är det bra ifall man skulle släppa ryggen någongång och ha lite hjälp :p

"Variation..

Men rekommenderar att köra på en boll.. kickass för magen och trots halverad vikt får man sjuukt tryck i axlarna.. "

Kan skada dig ganska rejält om du inte utför det rätt och använder för tunga vikter. Så för alla som inte är så stabila eller nybörjare skulle jag säga sitt med ryggstöd eller stå. Tänk alltid på ryggen

Sådär kan man säga om allt.. tror inte att skaderisken är större när man utför axelpress på boll är något annat i en nybörjar fas där allt ska slitas och slängas och ryggen ser ut som skit i varannan övning. Jag tycker att pressar på boll är en UTMÄRKT nybörjar övning där man får chansen att sakta vänja sina buk och rygg muskulatur samtidigt som man lär sig att ta i med rätt muskler. Fel nybörjartaktik är att sitta på en bänk med en rygg så krummad att man kan passera mellan ryggen och bänken och sen tro att man är stark.

Det är svårt att köra för tungt på en boll.. då ramlar du av.

tankz
2009-05-09, 02:39
om man kör utan ryggstöd, ska ryggen vara helt rak då eller ska man försöka svanka? testade denna övning idag och det kändes verkligen onaturligt att pressa upp sådär, ibland slår man i mot huvudet, ibland håller stången på att flyga bakåt och det känns allmänt jätte konstigt när man pressar upp, det går ju inte utan att trycka fram bröstet och därmed svanka ryggen? :(