handdator

Visa fullständig version : Sumo Marklyft?


Popeye
2007-10-27, 12:36
Finns det någon nackdel med sumostil jämfört med traditionell stil?
Ljumskarna kanske får lite för mycket spö då man står såpass brett?

Någon som har en länk till ett videoklipp där man kan se ett bra (teknikmässigt) sumolyft?

Hur mycket skall man böja benen t.ex.? Mycket böj på benen gör det lättare för ryggen och tvärt om...

Frippe_L
2007-10-27, 15:29
mo2jvGa8UYw

testar om jag oxå lyckas direktlänka eller vad det heter....

men du kan skippa gympadojorna han har på sig.

Popeye
2007-10-27, 16:17
Såg bra ut det där.
:)
Tror jag har en gissning om vad jag skall sträva efter nu.

Sheogorath
2007-10-27, 18:09
mo2jvGa8UYw

testar om jag oxå lyckas direktlänka eller vad det heter....

men du kan skippa gympadojorna han har på sig.

Det där var dåliga mark.


Rumpan före stången. TROTS BÄLTE!
Touch-and-go istället för död start. Marklyft = DEAD lift. Killen kör antagligen med touch-and-go för att han har problem med starten. Vilket man tydligt kan se i första repetionen.
Remmar är ghey.

ChrisDEFC
2007-10-27, 18:13
vad lyfter ni som ofta kör båda övningarna? lika mycket, mer i vanlig, mer i sumo?

Petter__Jonsson
2007-10-28, 00:07
vad lyfter ni som ofta kör båda övningarna? lika mycket, mer i vanlig, mer i sumo?

Brukar köra båda men lyfter mindre i sumo. Grismark passar mig bättre helt enkelt. Kan ha att göra med vinklar och det faktum att jag tränar det mer och tycker det är en bättre övning (förutsatt att man inte ska tävla i SL).

Erik__
2007-10-28, 00:33
Det där var dåliga mark.


Rumpan före stången. TROTS BÄLTE!
Touch-and-go istället för död start. Marklyft = DEAD lift. Killen kör antagligen med touch-and-go för att han har problem med starten. Vilket man tydligt kan se i första repetionen.
Remmar är ghey.


Håller verkligen inte med dig
Gör inget om man lyfter röven sålänge man har fina linjer och spänning genom hela lyftet iaf.
Tycker inte att starten ser dålig ut, när han får röven i rätt läge tycker jag att han drar jämt och fint genom hela lyftet, inklusive starten.
jag tycker att det var skitfint lyft på filmen även om jag också tycker att man ska dra alla reps döda.

Jag har gjort 170x5 i vanliga smala mark med alla "döda", och 211kgx1 i sumo, båda utan dräkt, bälte, remmar och annat "tjaffs". Men jag tror jag har en kroppsbyggnad som passar rawrsumo.

Erik__
2007-10-28, 00:40
Brukar köra båda men lyfter mindre i sumo. Grismark passar mig bättre helt enkelt. Kan ha att göra med vinklar och det faktum att jag tränar det mer och tycker det är en bättre övning (förutsatt att man inte ska tävla i SL).

Jag tycker också att smalmark är en förjävla mycket bättre övning, ökar jag i smalmark ökar iaf jag lika mycket i sumo utan att träna sumo. Så då antar jag att smalmark täcker upp allt sumo skulle kunna ge.

Plupp
2007-10-29, 09:18
Håhå jaja... Tillbaka till ruta 1 kära vänner. *gah!*
Stilen på marklyft är otroligt individuell!
Det finns ingen regel för vad som är bättre, men jag kan konstatera att vissa ökar inåthelvete mycket vid stilbyte från "vanliga" till sumo vid max-lyft.
Att träna med sumostilen bygger mindre rygg än vanliga marken... Så det är inget fel i att träna vanliga, även om man är starkare som sumo. Men att teknikträna samt att testa lyfta tungt med sumo är givetvis ett måste inför ett sumo-max-lyft...

nåja, lycka till är nog allt jag kan säga till er där ute som är nyfiken på sumo och förhoppningsvis rejäl ökning i mark.
*flex*