handdator

Visa fullständig version : Vad göra åt trasiga ledband?


Yes
2007-10-27, 11:48
Godmorgon gott folk!

Jag har en liten fråga för mina kära mors räkning. För ett par dagar sedan råkade hon ut för en liten olycka och fick en riktigt kraftig stukning på ena foten. På sjukhuset röntgades foten och lyckligtvis var det inget brutet. Enligt läkaren kunde dock ledbandet eventuellt gått av, fast det var inget de kunde se på plåtarna.

När min käre mor undrade vad man kan göra ifall ledbanden gått av hade läkaren i princip ryckt på axlarna och sagt att det är sånt man får leva med. Nu tycker både jag och käre mor att det var väl kanske inte ett så värst tillmötesgående svar. Här på forumet finns ju också en del trådar om brustna muskelfästen där läkare inte vill operera, fast att det egentligen bordes.

Så med det i bakhuvudet har jag sagt åt min mor att prata med en annan läkare direkt på måndag och kräva ett bättre svar. Sen vill jag även fråga er som har koll på sådana här skador vad som brukar vara rekomenderad behandling.

nyrjoh
2007-10-28, 13:00
Det är vanligt att ledband går av då man stukar foten... Inget att vara orolig för. Belasta foten till smärtgräns och kom igång att gå på den så fort det går. Brukar ta någon vecka för det att läka ut skapligt.

Yes
2007-10-28, 17:08
Gott, då är det inga konstigheter alltså. Tack för svaret! :)