handdator

Visa fullständig version : Mättnadskänsla?


Fjällbrynt
2007-10-26, 21:21
någon som känner till någon ört eller liknande som ger ökat mätnadskänsla, jag har nämligen svårt att bli mätt utan att äta för 3 personer...*whistle*

EiseltUK
2007-10-26, 21:42
Hoodia kan ha sån effekt men det finns tydligen mycket ful-Hoodia på marknaden.

Kan tyvärr inte rekommendera något märke på rak arm.

Vi har faktiskt Hoodiaråvara inne, tänkt att ingå i en mindre testbatch för utvärdering, men vi har inte fått ändan ur vagnen.

Exhale_
2007-10-28, 19:14
Ät mat med större mättnadsindex är mitt råd till dig. Kokt potatis och havregrynsgröt är bra grejer.

dessbee
2007-10-28, 21:51
någon som känner till någon ört eller liknande som ger ökat mätnadskänsla, jag har nämligen svårt att bli mätt utan att äta för 3 personer...*whistle*

Hur ofta äter du, inklusive mellanmål?

Fjällbrynt
2007-10-29, 20:52
Hur ofta äter du, inklusive mellanmål?

Mja, jag äter ofta, kanske 7 ggr per dag, jag äter även mättande mat, nu undrar jag om det finns något tillskott som ökar mättnadskänslan, pallar inte att äta så mycket, rädd för att magsäcken får jävligt mycket stryk... Hoodia va en idé, tackar!

bab0n
2007-10-29, 22:40
Precis, ät mat med större mättnadsindex. Jag vet ju inte hur du äter nu, men om du vill känna dig mer mätt är det ju bättre att käka t.ex. potatis som har ca 3 ggr så högt mättnadsindex som pasta och mackor.

tenchi
2007-10-29, 23:14
Kokt broccoli och blomkål tycker jag mättar väldigt bra! nyttigt och gott är det också :) Hellre potatis än pasta som int mättar nåå.

Inmate
2007-10-30, 09:13
Konstigt att ingen nämner protein. Proteinets förmåga att skapa längre mättnadskänsla än kolhydrat är ju kliniskt bevisad. Därför skulle jag rekommendera högt proteinintag i form av tex en extra proteinshake till varje måltid.

Eddie Vedder
2007-10-30, 09:17
Därför skulle jag rekommendera högt proteinintag i form av tex en extra proteinshake till varje måltid.

En EXTRA proteinshake till varje måltid?

Du menar att om man har svårt att inte överäta borde man utöver måltiden även få i sig ytterligare kcal i dryckesform? Låter inte så lite motsägelsefullt. Vill man i såna fall utnyttja mättnadsgraden av protein är det ju lämpligare att skära ner på något som man upplever mättar dåligt och ersätta med någon proteinrikare mat.

Att lägga till extra drickbara kalorier till en måltid är ju knappast så smart i det här fallet.

tenchi
2007-10-30, 10:21
såg nåt vetenskapligt program om fetma och mättnadskänsla var en punkt de tog upp. Då nerverna som känner av om man är mätt eller inte ligger utanpå matsäcken borde det kvitta vad man äter bara de registrerar att magsäcken är tillräckligt expanderad. Klart man blir mätt på protein, ät tillräckligt mycket så. Men så fungerar det med kolhydrater också.

Eddie Vedder
2007-10-30, 11:20
såg nåt vetenskapligt program om fetma och mättnadskänsla var en punkt de tog upp. Då nerverna som känner av om man är mätt eller inte ligger utanpå matsäcken borde det kvitta vad man äter bara de registrerar att magsäcken är tillräckligt expanderad.

Det stämmer.:)

Att magsäcken fylls är en faktor för mättnad, men det räcker inte. Trycker man i sig vitkål tills magen är proppfylld blir inte mättnaden särskilt bestående om kalorimängden är långt under ens energibehov vid den tidpunkten.
Hormonella svar på energiintaget spelar också en avgörande roll såsom stimulering av leptin och sänkt aktivitet av ghrelin t.ex.

Sen finns ju många psykologiska aspekter på att känna sig mätt och belåten, det är ett kapitel för sig det där med hur maten påverkar olika människor mentalt.

snartspensligvegan
2007-10-30, 12:13
Sålänge du behöver energin är det väl lugnt?

Ät ensidig astrist kost som du inte gillar annars.

EiseltUK
2007-10-30, 13:39
Utöver Hoodia ska oleoyletanolamin (finns bl a i choklad) tydligen kunna bidra ökad mättnadskänsla. Om jag inte minst fel så är det via vanilloidreceptorerna.

Fjällbrynt
2007-10-30, 19:55
Tack för alla svar... men frågan är ju egentligen om det finns något TILLSKOTT man kan ta för att öka mättnadskänslan, jag äter redan potatis och alla fullkornsprodukter som går att få tag på, så att jag brister inte i "mättnadsindex" i det jag äter. men jag ska testa lose it nu som en polare gav till mig, om de funkar eller inte vet jag inte men jag ska testa iallafall. Eftersom Lose it innehåller Hoodia får jag utvärdera detta också på samma gång. Om det funkar så hör jag av mig, men som sagt, tack för allt!

EiseltUK
2007-10-30, 23:03
Tack för alla svar... men frågan är ju egentligen om det finns något TILLSKOTT man kan ta för att öka mättnadskänslan, jag äter redan potatis och alla fullkornsprodukter som går att få tag på, så att jag brister inte i "mättnadsindex" i det jag äter. men jag ska testa lose it nu som en polare gav till mig, om de funkar eller inte vet jag inte men jag ska testa iallafall. Eftersom Lose it innehåller Hoodia får jag utvärdera detta också på samma gång. Om det funkar så hör jag av mig, men som sagt, tack för allt!

En del verkar tycka att aptiten dämpas av Lose it så det kan vara värt att testa. GG har ju ganska ofta specialerbjudanden på den.

Rata dock inte Hoodia om du inte får effekt av Lose it för den innehåller små mängder och jag tror inte den är standardiserad på de aktiva beståndsdelarna. Det brukar i så fall framgår i innehållsdeklarationen.

EiseltUK
2007-10-30, 23:04
Tack för alla svar... men frågan är ju egentligen om det finns något TILLSKOTT man kan ta för att öka mättnadskänslan, jag äter redan potatis och alla fullkornsprodukter som går att få tag på, så att jag brister inte i "mättnadsindex" i det jag äter. men jag ska testa lose it nu som en polare gav till mig, om de funkar eller inte vet jag inte men jag ska testa iallafall. Eftersom Lose it innehåller Hoodia får jag utvärdera detta också på samma gång. Om det funkar så hör jag av mig, men som sagt, tack för allt!

En del verkar tycka att aptiten dämpas av Lose it så det kan vara värt att testa. GG har ju ganska ofta specialerbjudanden på den.

Rata dock inte Hoodia om du inte får effekt av Lose it för den innehåller små mängder och jag tror inte den är standardiserad på de aktiva beståndsdelarna. Det brukar i så fall framgår i innehållsdeklarationen. Tror att det snarare är något annat eller möjligen en kombination av ämnen som kan göra att Lose It dämpar aptiten.

Oktay
2007-10-30, 23:37
finns de någon tvärtomprodukt? :D som gör att man INTE känner sig mätt? :P

Inmate
2007-10-31, 17:31
En EXTRA proteinshake till varje måltid?

Du menar att om man har svårt att inte överäta borde man utöver måltiden även få i sig ytterligare kcal i dryckesform? Låter inte så lite motsägelsefullt. Vill man i såna fall utnyttja mättnadsgraden av protein är det ju lämpligare att skära ner på något som man upplever mättar dåligt och ersätta med någon proteinrikare mat.

Att lägga till extra drickbara kalorier till en måltid är ju knappast så smart i det här fallet.

Ja, eller om man inte vill behöva äta kopiösa mängder mat ta en proteinshake till måltiden. Istället för mer /annan kolhydrat rik, mat tex. Inte två, som man kunde tro av mitt förra inlägg, var allt jag menade.