handdator

Visa fullständig version : hur snabbt?


miapia
2003-04-24, 13:54
hur snabbt ställer kroppen om sin förbränning? om man leker att jag som kanske förbrukar, inte vet jag, kanske 2000 kcal om dagen (student, spinner 3 g/v och tränar body pump 1 g, cyklar och går rätt mycket i transportsyfte) och sen skulle gå ner till 1500 kcal om dagen, hur lång tid skulle det ta för min kropp att ställa om förbränningen så att jag inte skulle gå ner i vikt?
finns det nån "regel" som gäller?

och hur är det åt andra hållet, om man har sänkt sin grundförbränning, kan man då höja den igen utan att gå upp en massa i vikt?

jag tänkte även på de som går på vlc-dieter och kanske får i sig MAX 1000 kcal om dagen och sen ska börja äta vanlig mat, det måste väl vara dömt att misslyckas, eller är det något en ätardag i veckan kan hjälpa till med, att hålla förbränningen uppe alltså?

RealElwood
2003-04-24, 16:14
Undrar jag med, har även en fråga att lägga till.

Om man redan ligger på ett kaloriunderskott och har gjort det en tid, mitt fall 3 veckor och sedan sänker ytterligare, ökar fettförbränningen med en gång då eller tar det tid, i början tog det ju tid att gå igång förbränningen men det var väl för att kroppen har lite depåer att ta av. Fast d borde ju vara tömda efter 3 veckor på underskot lr?

TV-shopparen
2003-04-24, 17:41
Jag tror det tar lång tid att ändra ämnesomsättningen åt båda hållen. Jag har käkat 500 mindre kcal om dan i 3,5 månader nu och går fortfarande ner i vikt. Går ner lite snabbare nu faktiskt fast jag motionerar lite mer nu också.

Med motionen inräknad kanske jag ligger på ett underskott av 700 kcal per dag (kan ju inte motionera varje dag) Så om vi säger att ämnesomsättningen minskat med 100 kcal per månad är ju underskottet bara hälften nu. Vilket borde ha märkts på vågen, men det har det inte. Så tror att det är ganska svårt att klanta bort sin ämnesomsättning. Men jag vet ju ingenting om det här förutom mina egna värden som är ungefärliga.