handdator

Visa fullständig version : Vinterdäck - när?


Cilia
2007-10-26, 21:12
Jag har beställt tid för att byta till vinterdäck i dag.
Det blir den 31 oktober.
Sen är jag borta och när jag kommer tillbaka måste jag köra i tjänsten och om det skulle vara halt då så spricker mitt tidsschema.

När byter du däck eller har du redan bytt?

Ryska_raketen
2007-10-26, 21:15
När snön/slasket kommer till Göteborg.

Frantic
2007-10-26, 21:19
Jag har inte spenderat en vinter i Skåne förut men eftersom det ligger så långt söder ut så borde det inte bli kallt att vinterdäck ska behövas

Cilia
2007-10-26, 21:20
När snön/slasket kommer till Göteborg.
så tänkte många i Stockholm förra året med fast då när snön kom till Stockholm
tyvärr innebar den första snön ordentligt med snö så det blev total kaos.

Ryska_raketen
2007-10-26, 21:22
så tänkte många i Stockholm förra året med fast då när snön kom till Stockholm
tyvärr innebar den första snön ordentligt med snö så det blev total kaos.

Äsch, problemet är mer att folk kör som nötskallar när det kommer lite snö på vägen. Därav "kaoset". Bättre att dom osäkra bilisterna åker kollektivt under vintern :thumbup:

mela
2007-10-26, 21:22
Det är bara oktober. Chill. Fast dte börjar bli kallt. Får bli i veckan.

Jax
2007-10-26, 21:25
så tänkte många i Stockholm förra året med fast då när snön kom till Stockholm
tyvärr innebar den första snön ordentligt med snö så det blev total kaos.
Är det inte alltid kaos i Stockholm när första snön kommer? Man tycker att de borde lära sig vad det där vita är. Senast jag körde i Stockholm när snön var nykommen blev jag mörkrädd över hur många som inte fattar vad anpassad hastighet innebär. Man kör inte i över 110 när det är snöstorm och man ser 50 meter framför sig.

Yes
2007-10-26, 21:27
Det är bara oktober. Chill.
Ungefär så de flesta tänker. Sen brukar det bli: "vart fan kom all snö ifrån!?".

Har för övrigt nyss bytt till vinterpuckar. När snön väl faller kommer det kännas bra med nya och lagom inkörda däck.

Cilia
2007-10-26, 21:30
Är det inte alltid kaos i Stockholm när första snön kommer? Man tycker att de borde lära sig vad det där vita är. Senast jag körde i Stockholm när snön var nykommen blev jag mörkrädd över hur många som inte fattar vad anpassad hastighet innebär. Man kör inte i över 110 när det är snöstorm och man ser 50 meter framför sig.

Det är hetsigt i stockholmstrafiken. Jag håller med.
Tänkte på det förra helgen när vi körde tillbaka till stan.
Ungefär vid Arlanda ändrade sig tempot radikalt.

Jag bytte däck tidigt förra året med och lyckades pricka in första snön med bara ngn dag. Men många var inte beredda trots varningar. Det är som om man inte tror på väderrapportena

mela
2007-10-26, 21:32
Ungefär så de flesta tänker. Sen brukar det bli: "vart fan kom all snö ifrån!?".

Har för övrigt nyss bytt till vinterpuckar. När snön väl faller kommer det kännas bra med nya och lagom inkörda däck.

Snön kommer aldrig till Götet. Här är det regnigt året om *whistle*

tjabon
2007-10-26, 21:33
det har varit halkolyckor på höglandet (Nässjö-Eksjö) idag morse.

Yes
2007-10-26, 21:34
Snön kommer aldrig till Götet. Här är det regnigt året om *whistle*
Tycker man ofta hör om snökaos där nere i södern också.

Observera att jag räknar allt söder om Eskilstuna till "södern".

Jax
2007-10-26, 21:39
Det är hetsigt i stockholmstrafiken. Jag håller med.
Tänkte på det förra helgen när vi körde tillbaka till stan.
Ungefär vid Arlanda ändrade sig tempot radikalt.

Jag bytte däck tidigt förra året med och lyckades pricka in första snön med bara ngn dag. Men många var inte beredda trots varningar. Det är som om man inte tror på väderrapportena
Sen är väl problemet i Stockholm också att det är så mycket trafik. Är det ett par olyckor på en väg så blir det köer och kaos ganska fort. Räcker med att några få inte har vett nog. Sunt förnuft är som bekant en bristvara.

Cilia
2007-10-26, 21:41
Sen är väl problemet i Stockholm också att det är så mycket trafik. Är det ett par olyckor på en väg så blir det köer och kaos ganska fort. Räcker med att några få inte har vett nog. Sunt förnuft är som bekant en bristvara.
Japp, mycket trafik och många gator.
Det är ett större projekt att forsla bort snö i Stockholm än i en mindre stad där skogen ligger 2 kvarter bort

Jax
2007-10-26, 21:42
det har varit halkolyckor på höglandet (Nässjö-Eksjö) idag morse.
Såg efterlämningar av en avkörning när jag körde förbi idag. Såg ut som om någon hade kört av på fel sida vägen och rätt in i viltstängslet. Lite skumt med tanke på att det var raksträcka. Hur som helst så var det is på gatorna i morse. Halt som rackarn. Tur att jag inte körde förrän på eftermiddagen. Måste hem och hämta vintersulorna snarast.

Tolkia
2007-10-26, 21:47
så tänkte många i Stockholm förra året med fast då när snön kom till Stockholm
tyvärr innebar den första snön ordentligt med snö så det blev total kaos.
Same procedure as last year (and the year before that, and the year before that, and ...), med andra ord.

Cilia
2007-10-26, 21:48
Same procedure as last year (and the year before that, and the year before that, and ...), med andra ord.

inte riktigt
förra året var värre än på många många år.
varje år är det några som är oförberedda och halkar av och krockar men förra året kom det tidigt och mycket. Det slutade med att hela stan stod helt still och folk lämnade bilarna och gick.

Jag hade min cykel och var glad.
Min cykelhandlare bytte på 10 röda och sen var saken biff

viktore
2007-10-26, 21:59
byter väl ungefär samtidigt som jag flyttar utanför 50-gränserna.

Fartman
2007-10-26, 22:16
Jag brukar i vanliga fall byta så fort man bara får. I år blev det lite senare pga att vinterdäck och bilen befann sig i olika städer. Men jag for hem för att slänga på dom precis i tid, jag bytte nämligen samtidigt som årets första snöfall.

Shajjn
2007-10-26, 22:23
Aldrig. I flesta fall behöver man dom inte, typ.
Om man ska ha dom, så ska man sätta på dom tidigt.

http://www.vv.se/templates/page3____14281.aspx

Fartman
2007-10-26, 22:26
Aldrig. I flesta fall behöver man dom inte, typ.
Om man ska ha dom, så ska man sätta på dom tidigt.

http://www.vv.se/templates/page3____14281.aspx

Vart bor du? Skåne?

Shajjn
2007-10-26, 22:29
Vart bor du? Skåne?

Hö hö.

tenchi
2007-10-26, 23:30
de sitter på nu. efter de åkte på blev det såklart lite varmare igen. fast på kvällarna och tidiga mornar kan det vara lite slip´n slide påväg till jobbet.

Yucko
2007-10-27, 03:06
Nu måste jag faktiskt säga att det är lol att inte byta däck själv. Att säga "bohoooeeeyyyyewww jag har inte tid" funkar inte.

Jag förAKTAR dom som inte kan byta däck själva.

pilt77
2007-10-27, 05:57
Nu måste jag faktiskt säga att det är lol att inte byta däck själv. Att säga "bohoooeeeyyyyewww jag har inte tid" funkar inte.

Jag förAKTAR dom som inte kan byta däck själva.

så tyckte jag också, sen flyttade jag hit där jag bor nu. Ligger en turkverkstad 100meter brevid mig som byter däck för 100spänn. Nu byter jag inte däck själv något mer :)

mela
2007-10-27, 06:00
Nu måste jag faktiskt säga att det är lol att inte byta däck själv. Att säga "bohoooeeeyyyyewww jag har inte tid" funkar inte.

Jag förAKTAR dom som inte kan byta däck själva.

Eh vafan. är det billigt och nån annan kan göra skitjobbet, så why not!?
Det skapar arbetstillfällen *slap*

Mental
2007-10-27, 06:22
Nu måste jag faktiskt säga att det är lol att inte byta däck själv. Att säga "bohoooeeeyyyyewww jag har inte tid" funkar inte.

Jag förAKTAR dom som inte kan byta däck själva.

Right, för mig tar det runt en timme att byta, och jag blir skitig, vore jag inte student så vore fan min tid värd mer än 100kr/h

Så när jag får råd låter jag någon annan, som har luftdrivna värktyg och lift göra jobbet på 10 min i stället

Ryska_raketen
2007-10-27, 06:24
Nu måste jag faktiskt säga att det är lol att inte byta däck själv. Att säga "bohoooeeeyyyyewww jag har inte tid" funkar inte.

Jag förAKTAR dom som inte kan byta däck själva.

+1 latkykar!

Jax
2007-10-27, 07:41
Nu måste jag faktiskt säga att det är lol att inte byta däck själv. Att säga "bohoooeeeyyyyewww jag har inte tid" funkar inte.

Jag förAKTAR dom som inte kan byta däck själva.
Bakar du ditt eget bröd?

Hade jag tyckte att det var smidigare att låta någon annan byta så hade jag gjort det. Nu tycker jag att det är smidigare att göra det själv så därför fixar jag det.

internethjälten
2007-10-27, 08:07
När byter du däck eller har du redan bytt?

Jag bytte till ett par sämre* vinterdäck förra helgen (21 oktober) då
det är minusgrader på morgonen när jag åker till jobbet. Gummit i
sommardäcken ger inte så bra grepp under +7 och jag vill åka säkert,
dels för min egen skull samt de andra i trafiken.

När medeltemperaturen sjunker samt det börjar komma ner snö eller
bli isbildningar på vägarna så kommer jag lägga på de bättre* däcken.

sämre*, detta är ett par däck som har ett par år på nacken, dubbfria
vinterdäck.

bättre*, fulldubbade däck som gått 1 säsong.

Cilia
2007-10-27, 08:16
Eh vafan. är det billigt och nån annan kan göra skitjobbet, så why not!?
Det skapar arbetstillfällen *slap*
så tänker jag med.
Jag har ett ställe runt hörnan.
Jag lämnar på morgonen. Dom förvarar däcken, byter, tvättar och jag hämtar på kvällen. Kan inte bli smidigare.

Jag bytte alltid själv när jag var en fattig student så jag kan byta men tänker inte bemöda mig med det när det finns andra som gör det bättre och billigt.

Fettecke
2007-10-27, 09:28
Yucko har en poäng där uppe...
för vissa är de ju fan mer pådrag att ta sig till verkstan än att byta själv... tar ju inte mer än 20-30 min att byta runt om.

nej, jag har inte bytt ännu... tänkte byta nästa helg eller nått sånt... måste ha nya däck först innan jag kna sätta på dom.

internethjälten
2007-10-27, 09:46
Såg att många lämnar in bilen till ett företag för att byta hjulen, jag kan
förstå att inte alla har resurser eller möjlighet eller kunskap att göra det
själv. Men jag byter alltid själv då jag i samband med att jag tar bort
hjulen även kollar över hur bromsskivor, bromsbelägg, fjädrar, bromsrör
med mera ser ut.

Cilia
2007-10-27, 10:50
Yucko har en poäng där uppe...
för vissa är de ju fan mer pådrag att ta sig till verkstan än att byta själv... tar ju inte mer än 20-30 min att byta runt om.

nej, jag har inte bytt ännu... tänkte byta nästa helg eller nått sånt... måste ha nya däck först innan jag kna sätta på dom.
Ni har inte en enda poäng
varför ska jag smuta ner mig över ngt jag tycker är tråkigt när jag inte gillar det?
Sen bor jag i stan. Jag har inget bra ställe att ha däcken på. För mig är det ett projekt att byta däck om jag ska göra det själv medan det är smidigt att låta någon annan göra det.

Jag tycker vi köper för lite tjänster i det här landet. Vi ska vara så jävla duktiga och göra allt själva.

Yucko
2007-10-27, 10:55
Förakt sa jag!!!!

Pingu
2007-10-27, 17:08
Dom byter jag när det blir halkigt. Har det kommist snö under natten så byter jag innan jag åker till jobbet, tar max 20 min att byta så jag känner ingen stress att slå om dom

Stumpis
2007-10-27, 17:39
Brukar vara rätt sen med det... :em:
Fast nu jobbar jag ju på en bilverkstad och mina hjul ligger på jobb, så skulle det vara vinterväder på ingående går det rätt snabbt att skifta över.
I fjol skiftade jag till vinterhjul runt 1 december, fram till dess var det bara vägar här nere.