handdator

Visa fullständig version : Kampsport


slungan
2007-10-26, 20:21
Kan man som 33 åring börja träna kampsport?

simpan
2007-10-26, 20:26
Klart man kan! Tränade shootfighting i våras och det var många över 30år där!!

Fat tony
2007-10-26, 20:42
var för inte?

slungan
2007-10-26, 20:47
Jag mena att kan man börja som nybörjare när man e 33?, e det nån som börjat så sent?

simpan
2007-10-26, 20:49
Jag mena att kan man börja som nybörjare när man e 33?, e det nån som börjat så sent?

Finns nog väldigt många som har det. Gruppen jag gick i var BARA nybörjare och det va som sagt mååånga över 30år!

ChrisDEFC
2007-10-26, 20:50
Tränar själv boxning och jag har hängt med thaiboxningsklubben här i stan på deras träningar nån gång då och då och det va flera 30åringar där. Även några som va över 40 även om dom inte va många.

Är du intresserad så fundera inte ens på en sån grej, kör på!!!! och du, lycka till!

pragmatist
2007-10-26, 21:03
Det är dramatiska skillnader på olika kampsporter, så det är kanske bäst att du blir lite mer specifik - vad för kampsport talar vi om här?

Alexton
2007-10-26, 21:07
Tror det bara är att träna på, träning är bra för alla åldrar. Det är inte precis som du måste börja gå matcher direkt. Nybörjarträning brukar vara ganska lugn och träningen är för att börja bygga din teknik och grundstyrka/kondis. Jag har bara erfarenhet av Thaiboxning men där fanns det folk över 40 i nybörjargruppen och de klarade sig bra mycket bättre än vissa andra, tror mycket har med ens inställning och att man är redo att ta i lite :)

slungan
2007-10-26, 21:09
Tränar själv boxning och jag har hängt med thaiboxningsklubben här i stan på deras träningar nån gång då och då och det va flera 30åringar där. Även några som va över 40 även om dom inte va många.

Är du intresserad så fundera inte ens på en sån grej, kör på!!!! och du, lycka till!


Funderar starkt på det,hade inte tid när jag var yngre höll på med hockey och sånt.
Men provade på tae kwando eller vad det heter, har alltid haft lätt för dom sporter jag provat när jag var yngre.
Så jag tänkte att fast jag e rätt gammal så borde det sitta i fortfarande,så att man åtmistonde kan köra på för fullt i klubben efter en jävla massa tränande.

slungan
2007-10-26, 21:10
Det är dramatiska skillnader på olika kampsporter, så det är kanske bäst att du blir lite mer specifik - vad för kampsport talar vi om här?

Funderat på kickboxning

Ryska_raketen
2007-10-26, 21:17
Finns väl ingen åldersgräns :) vad är ditt mål med att börja?

slungan
2007-10-26, 21:19
Finns väl ingen åldersgräns :) vad är ditt mål med att börja?

Mål och mål man är väl tävlingsmänniska,det jag kanske undrar e väl att om det e försent att börja vid 33 om kanske vill gå matcher.

Ryska_raketen
2007-10-26, 21:21
Mål och mål man är väl tävlingsmänniska,det jag kanske undrar e väl att om det e försent att börja vid 33 om kanske vill gå matcher.

Nja, tränar du i 15 år, så har du ju 15 års erfarnenhet. Så nej :)

slungan
2007-10-26, 21:25
Nja, tränar du i 15 år, så har du ju 15 års erfarnenhet. Så nej :)

Just det jag funderar på visst 15 års erfarenhet, men vad jag lärt mig genom åren så har vissa lite andra förutsättningar (vissa e födda med det och vissa inte).
Undrar bara om det har med åldern att göra.

Ryska_raketen
2007-10-26, 21:27
Just det jag funderar på visst 15 års erfarenhet, men vad jag lärt mig genom åren så har vissa lite andra förutsättningar (vissa e födda med det och vissa inte).
Undrar bara om det har med åldern att göra.

Nja, mestadels inställning ;)

slungan
2007-10-26, 21:41
Nja, mestadels inställning ;)

Vi får se, familjesitationen får avgöra e sugen börja .
Vill inte skryta eller så men (kanske lite:em: )anledningen jag undrar över det här med att endel har det eller inte Är att tex när jag själv börja spela hockey så var jag var 13 år, och efter mindre än 1 års hockeyspelande så var jag den enda från våran stad som var med i Upplandslaget.
Och 1 år efter det så var jag med i tv-pucklaget och det finns världstjärnor i olika sporter som börjat sent.
Men som sagt inte så sent som efter 30, ville bara se om det e nån som börjat med kampsport riktigt sent som det gått bra för.

ChrisDEFC
2007-10-26, 22:07
va den inte nån kille som vann vm eller nått inom boxningen som hade suttit inne länge. tror han hade bestämmt sig för att han skulle bli bäst och började träna boxning när han va 29. kan inte garantera att detta är fakta men det är något jag hört. Ingen aning om vad killen hette eller hela historien, kanske nån annan som kan fylla på.

Men ålder spelar ingen större roll för alla kan träna på sina egna villkor. sen om man tänkt att bli bäst så är det ju nått annat men har du allmänt lätt för dig och dessutom är bra tränad sen innan så kan du definitivt komma upp i nivå att gå matcher utan att skämmas, bara en fråga hur mycket tid du vill lägga ner samt om du klarar hålla dig skadefri. finns väl nybörjarklasser för äldre åxå?! eller är jag ute och cyklar? vet iaf att några i thaiboxningsklubben som är 30+ va med och tävlade, ingen värre nivå på matcherna sett till nationellt perspektiv men ändå en skön känsla för dom antar jag och något att verkligen se fram emot och träna emot.

slungan
2007-10-26, 22:53
Nått sånt jag va ute efter.
Det jag tror e att som inom vilken sport som helst så e det vissa som har det och vissa har det inte oavsett hur mycket dom än tränar.

Sugen so faan att börja, vi får se.

jojjep91
2007-10-26, 22:57
klart du kan!

jag var på boxningen för ett tag sen!

massor med äldre nybörjare där ;)

Olof
2007-10-27, 14:02
Fördelen med kampsport är att man kan börja med det oavsett ålder. Dock innebär det en längre uppförsbacke om man är äldre. I kickboxning så kommer du märka att många yngre kommer vara snabbare och du måste därför lära dig att använda din fysik till din fördel.

hangatyr
2007-10-29, 10:33
absolut!
vi har en nybörjare på klubben som är 36! det är bara att pallra sig ner på den lokala klubben och börja köra!

LadyG
2007-10-29, 11:26
absolut!
vi har en nybörjare på klubben som är 36! det är bara att pallra sig ner på den lokala klubben och börja köra!

Då klår vi er med två som är över 60 och en som är över 70 :)

Och de är inga duvungar heller, två svartbälten och ett brunbälte.

Det är aldrig för sent att börja träna kampsport, frågan är väl mest vilken stil man väljer. Jag skulle nog velat träna kyokushinkai karate också men jag har en känsla av att jag borde velat det för 20 år sen i så fall.

hangatyr
2007-10-29, 11:45
Då klår vi er med två som är över 60 och en som är över 70 :)

Och de är inga duvungar heller, två svartbälten och ett brunbälte.

Det är aldrig för sent att börja träna kampsport, frågan är väl mest vilken stil man väljer. Jag skulle nog velat träna kyokushinkai karate också men jag har en känsla av att jag borde velat det för 20 år sen i så fall.

coolt!

Sparven
2007-10-29, 19:07
För att ge lite mer positiva kommentarer så du är aldrig för gammal eller ung, bara du vill så går det =)

Betar
2007-10-29, 23:03
Sökte lite på google om kampsports-utövare som börjat träna vid sen ålder och ändå kommit upp i eliten.

Fann då denna Amerikan, Randy "The Natural" Couture som började med MMA vid sen ålder (efter 30 år) och han vann tydligen mästartiteln i tungvikt. Iofs så hade han hållt på med brottning innan men iaf =)

När du skrev om de fanns sånna som Randy så låter det på dig som att du vill satsa och försöka klättra upp till elitnivå. Är det de du ska satsa på eller är det mest för att de skulle vara roligt att ha nå att gö på fritiden?

Jag tycker iaf att du bör börja om då du säger dig villja... lycka till :)

bear.flowertwig
2007-10-29, 23:20
Sökte lite på google om kampsports-utövare som börjat träna vid sen ålder och ändå kommit upp i eliten.

Fann då denna Amerikan, Randy "The Natural" Couture som började med MMA vid sen ålder (efter 30 år) och han vann tydligen mästartiteln i tungvikt. Iofs så hade han hållt på med brottning innan men iaf =)

När du skrev om de fanns sånna som Randy så låter det på dig som att du vill satsa och försöka klättra upp till elitnivå. Är det de du ska satsa på eller är det mest för att de skulle vara roligt att ha nå att gö på fritiden?

Jag tycker iaf att du bör börja om då du säger dig villja... lycka till :)

Hehe, Randy är ingen duvunge direkt. Han hade hållit på med mkt annat innan han började tävla i MMA.


On topic är det klart att du ska börja! Kör och testa annars kommer du ju ångra dig.

groddddaan
2007-10-29, 23:21
men lätt en gubbe på 50 bast började fan thaiboxningen för ett halvår sen och han är riktigt bra för att kört 1 halvår och är 50.

ZHTOHELLAS
2007-10-29, 23:28
Sökte lite på google om kampsports-utövare som börjat träna vid sen ålder och ändå kommit upp i eliten.

Fann då denna Amerikan, Randy "The Natural" Couture som började med MMA vid sen ålder (efter 30 år) och han vann tydligen mästartiteln i tungvikt. Iofs så hade han hållt på med brottning innan men iaf =)

När du skrev om de fanns sånna som Randy så låter det på dig som att du vill satsa och försöka klättra upp till elitnivå. Är det de du ska satsa på eller är det mest för att de skulle vara roligt att ha nå att gö på fritiden?

Jag tycker iaf att du bör börja om då du säger dig villja... lycka till :)

Randy var en legend inom amerikansk brottning, landslaget mm.
Elitidrottare innan som ville ta och tjäna pengar.

Står i ett gammalt fighter magazine.

Däremot håller jag med, man blir aldrig för gammal för kampsport, men man kanske inte alltid blir världsmästare.