handdator

Visa fullständig version : fråga om dips och benpress


piraten99
2007-10-26, 16:06
ska man sätta fötterna högt eller lågt när man ska köra benpress med fokus på framsida lår? av två personer har jag fått två helt olika svar, så jag är lite snurrig nu.

sen undrar jag också hur lågt ner ska man gå i dips? är det till 90 grader eller ännu mer?

Frillan
2007-10-26, 16:15
Tror att axlarna kan ta skada om man går för djupt när man gör dips.

Matthew_90
2007-10-26, 18:37
Angående dipsen; gå så långt ner som möjligt, så länge det käns bra.

Tycker själv att det tar bättre om man kör djupare än 90

bustz0rz
2007-10-26, 18:45
Lånar tråden lite:

När jag kör dips så sträcks det som f*n i bröstet, och det känns inte speciellt mycket som det gör när man andra bröstövningar.

Någon som vet vad jag gör fel? Speciellt med att det sträcker när man går ner.

Jackie Dee
2007-10-26, 18:57
Lånar tråden lite:

När jag kör dips så sträcks det som f*n i bröstet, och det känns inte speciellt mycket som det gör när man andra bröstövningar.

Någon som vet vad jag gör fel? Speciellt med att det sträcker när man går ner.

Testa att inte luta så mycket framåt om du gör det.

bustz0rz
2007-10-26, 19:24
Testa att inte luta så mycket framåt om du gör det.

Tror inte jag lutar överdrivet mycket framåt. Bara tillräckligt så belastning ska flyttas till bröstet. - För man ska väl vara framåtlutad när man kör dips till bröst?

Allan
2007-10-26, 19:46
Testat läsa i Best of?

piraten99
2007-10-26, 19:50
ja, jag har försökt läsa i best of många gånger. förstår inte mkt.

sen ska jag leta efter specifikt på hur man ska ha benen i benpress för att få mer tryck i framsida lår. det blir som att leta efter en nål i en höbal med massa hö i!

Allan
2007-10-26, 19:57
ja, jag har försökt läsa i best of många gånger. förstår inte mkt.

sen ska jag leta efter specifikt på hur man ska ha benen i benpress för att få mer tryck i framsida lår. det blir som att leta efter en nål i en höbal med massa hö i!

Suck....


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11993

piraten99
2007-10-26, 20:25
riktigt bra artikel allan!

inte konstigt att jag fick sån träningsvärk i gluteus efter att jag börja med benpressen (hade ju fötterna allra längst upp).

nästa gång testar jag att sätta fötterna längst ner, ganska brett isär (hur mkt?) och köra kontrollerat rörelse.

om jag förstår rätt ska alltså knäna gå framför tårna i hacksquaten?

piraten99
2007-10-26, 20:29
skulle vara intressant att veta om vad du skulle rangordna gående utfall som?
och menar du att hacksquaten bygger mer styrka än benpressen? eller är kombinationen bäst? en veckan benpress andra hacksquaten?

Allan
2007-10-26, 20:30
Jag rangordnar inte utfallsgång annat än som skadeorsak...

piraten99
2007-10-26, 20:35
ok, jag har kört utfalls gång i nå månad nu, kanske dags att sluta nu?
hur kör du dina utfall? eller anser du att utfall är inte värdig för det bygger inte lika mkt som de andra övningarna?

Allan
2007-10-26, 20:43
Jag kör sällan utfall. Det beror på att jag anser att man behöver kunna hantera tunga vikter för att bygga muskler, och i enbensövningar måste man reducera belastningen för mycket.

piraten99
2007-10-26, 20:46
ok, jag lägger utfall på hyllan så länge då.

jag kör just nu 4 set knäböj och 4 set benpress och 3 set utfall.
om jag lägger utfall på hyllan vilken övning ska jag ersätta med?

Betar
2007-10-27, 14:47
I en bok om olika övningar så stod det att skaderisken är stor om man gör för djupa dips, men eftersom det står att de är farligt med för djupa knäböj så kan man ju ifråga sätta detta.

För enligt allan & co så är knäböj bara bättre desto djupare plus att det var med som en av de största myterna inom styrketräning.

Yes
2007-10-27, 17:05
Som jag förstått det kan det ske en nervinklämning vid djupa dips. Det känns som stickningar och domningar i underarmarna och händerna. Jag vet dock inte hur farligt det är. Brukar själv komma ned rätt djupt utan att det känns obehagligt.