handdator

Visa fullständig version : Sjukanmälan till Högskoleprovet?


mela
2007-10-26, 15:27
Någon som vet hur det funkar? Om det funkar?

Daniiiel
2007-10-26, 15:28
Någon som vet hur det funkar? Om det funkar?

Ingen aning men vad händer iafall man inte kommer?

mela
2007-10-26, 15:29
Ingen aning men vad händer iafall man inte kommer?

Vet inte. Men det hade ju varit skönt att få tillbaka mina 350:- och det lär jag inte få om jag bara inte dyker upp.

Viktor_Balck
2007-10-26, 15:29
Ingen aning men vad händer iafall man inte kommer?

Man blir hängd på det lokala torget.

mela
2007-10-26, 15:30
Jag har fö googlat och kollat runt på studera.nu samt gu.se
Även ringt kontaktpersonerna på GU men ingen svarar.

jakke
2007-10-26, 15:30
Orkar du hålla i en penna, så kan du skriva!

mela
2007-10-26, 15:31
Jag har extrem panikångest för provet och jag vill verkligen inte skriva det.

egge
2007-10-26, 15:31
Tror inte det går att få tillbaka pengarna. Är du sjuk eller vill du bara inte göra det?


edit: postade visst samtidigt. Jag ser det mest som en kul grej bara. Måste du prestera jättebra för att komma in på det du vill? Annars är det ju ganska oviktigt hur bra/dåligt resultat du får. Behöver ju inte säga de till alla heller.

Tigerkotten
2007-10-26, 15:32
vafan skadar ju inte att du försöker göra det endå, då blir det samtidigt lättare nästa gång du gör det.

mela
2007-10-26, 15:33
vafan skadar ju inte att du försöker göra det endå, då blir det samtidigt lättare nästa gång du gör det.

Jag kan ine göra det om jag inte kan andas och sitter och lipar. Det går inte. Det är ingen vanlig ångest. Det är exakt samma panikångest som jag fått vid min grova depression.

Arf Pingvin
2007-10-26, 15:33
Fråga om du får skriva det nån annan dag. Jag tror det är lika stor chans.

mela
2007-10-26, 15:34
Jag vill inte ha några teorier eller inlägg om att "skriv det ändå".
Det var inte det jag frågade om.

Daniiiel
2007-10-26, 15:34
Hittar verkligen inte nått on the web att man kan få tillbaka pengarna så min gissning är att det är kört.

egge
2007-10-26, 15:35
Fråga om du får skriva det nån annan dag. Jag tror det är lika stor chans.

Nja, då kan ju folk faktiskt fuska. Det finns ju en anledning till att alla skriver det samtidigt liksom.

skaparn
2007-10-26, 15:41
Ha! Den här tråden blev rolig på så många vis.

Arf Pingvin
2007-10-26, 15:41
Ingen chans alltså. Jag tror bara inte att de har någon organisation för att ta hand om återbud/återbetalning.

mela
2007-10-26, 15:42
edit: postade visst samtidigt. Jag ser det mest som en kul grej bara. Måste du prestera jättebra för att komma in på det du vill? Annars är det ju ganska oviktigt hur bra/dåligt resultat du får. Behöver ju inte säga de till alla heller.

Vet inte vad det är för krav på polisen, men jag har alltid prestationsångest. Nu är det verkligen extremt.

Snafu
2007-10-26, 15:42
Kanske någon av "köplagarna" gäller, typ distansköplagen eller vad den nu heter.

Arf Pingvin
2007-10-26, 15:43
Mela: Ta det som övning. Om du missar eller skriver högskoleprovet nu spelar ingen roll då du ändå kan skriva om det en annan gång.

edit: "Det är alltid ditt bästa giltiga resultat som används när du söker till högskolan."

skaparn
2007-10-26, 15:44
Kanske någon av "köplagarna" gäller, typ distansköplagen eller vad den nu heter.

Konsumentmakt:

http://edren.se/KistaChic/wp-content/uploads/kundvagn_grus_2007.jpg

mela
2007-10-26, 15:45
Mela: Ta det som övning. Om du missar eller skriver högskoleprovet nu spelar ingen roll då du ändå kan skriva om det en annan gång.

Mitt allmäna mående nu är skit. Jag har en downperiod pga en massa saker. Det är en allmänt dålig tid för mig.

Me_Myself
2007-10-26, 15:45
Jag ska inte heller gå dit fast jag borde. Men att bara gå o skriva det och få ett dåligt resultat finns inte på kartan, inte ens för det är bra med träning.
Men jag tror inte att det finns någon chans att få pengarna tillbaka.

JJ
2007-10-26, 15:47
Fråga om du får komma nästa tillfälle istället, det känns som störst chans att lyckas med det. Hoppas du mår bättre snart.

mela
2007-10-26, 15:48
Det jobbiga är att jag inte får tag på tanterna på GU som håller i det.

edit: Jag tror inte att jag kommer att prestera dåligt heller. Såpass höga tankar har jag om mig själv. Men jag tror inte att jag pallar att sitta där. Det är inte logiskt, jagvet.

Angel
2007-10-26, 15:50
Jag har också noll lust att göra det, har redan ett bra resultat och jag vill hellre...så sorligt är det...gå ut och festa i morgon, (fast de kan ja ju ändå). Men jag är för snål för att skita i det. Jag går dit och gör mitt bästa, mer kan man ju inte...

Angel
2007-10-26, 15:51
Gå dit och testa, får du panik så bara dra vid första rasten...

mela
2007-10-26, 15:52
Gå dit och testa, får du panik så bara dra vid första rasten...

Funderar på det. Knapra piller så att jag kan vistas bland folk också.. Kul liv,

Snafu
2007-10-26, 15:59
Konsumentmakt:

http://edren.se/KistaChic/wp-content/uploads/kundvagn_grus_2007.jpg

sitter på jobbet, vågar inte titta på länken*popcorn*

Kryss
2007-10-26, 16:06
Har för mig att man mot uppvisande av läkarintyg kan få en del av avgiften tillbaka, står inte det på lappen du fick efter anmälan?

mela
2007-10-26, 16:08
Har för mig att man mot uppvisande av läkarintyg kan få en del av avgiften tillbaka, står inte det på lappen du fick efter anmälan?

Verkar tight att betala 120:- för ett läkarbesök för att få tillbaka 150. Men det står ingenting på lappen öht. Står vart jag ska vara och när. Och att jag inte får ha miniräknare och ordbok med mig. typ

Angel
2007-10-26, 16:09
Tänk på polisuniformen!!!!!

mela
2007-10-26, 16:10
Tänk på polisuniformen!!!!!

Du ger mig inte mer ångest iaf :D Men ändå har du fått mig på bra humör *cupid*

Angel
2007-10-26, 16:12
Ja men ja vet att du kommer skriva bra, du är bra på svenska, och du har läst mycket matte. Det är inte så krångligt egentligen, bara kryssa i rutor, får du ångest så kryssa fort och spana killar resten av tiden...

mela
2007-10-26, 16:13
Ja men ja vet att du kommer skriva bra, du är bra på svenska, och du har läst mycket matte. Det är inte så krångligt egentligen, bara kryssa i rutor, får du ångest så kryssa fort och spana killar resten av tiden...

Är matte B mycket matte? *screwy*
Jag är inte orolig för att det ska vara svårt, förutom orddelen som jag helst vill kasta åt h-vete *gah!* Det är mer. Ångest för allt. Allmänt.

Snafu
2007-10-26, 16:13
Mela, om du tycker det är jobbigt att skriva högskoleprovet kanske ett stundtals psykiskt påfrestande yrke som polis inte är riktigt vad du bör ha? Nu säger jag det det inte för att vara elak.

mela
2007-10-26, 16:14
Mela, om du tycker det är jobbigt att skriva högskoleprovet kanske ett stundtals psykiskt påfrestande yrke som polis inte är riktigt vad du bör ha? Nu säger jag det det inte för att vara elak.

Jag mår bra. 99% av tiden. Jag räknar inte med att bli polis än på en 4-5 år heller. Det va inte särskilt längesen jag va psykiskt "sjuk". Det tar tid att komma ur skiten helt.

Stoltz
2007-10-26, 17:04
Väldigt tradigt att höra att du råkat ut för ångestsyndrom/panikångest. Om du känner att du får extrem panikångest av det så är det bäst för dig att du börjar bearbeta den och om du redan gör det så är det jättebra! Men det är nog bäst att vänta med sådant som högskoleprov och andra prövningar tills du har bearbetat det.

(Med bearbetning menar jag INTE att man ska sitta och ta sig en funderare. Jag rekommenderar 'Ingen panik' av Per Carlbring och Åsa Hanell, 2007. Där kan du få en hel del hjälp och faktiskt bearbeta din panikångest genom kognitiv terapi. Jag har själv inte läst igenom hela än men så långt jag har kommit, samt andras åsikter om den gör mig säker nog att rekommendera den.)

Las
2007-10-26, 17:13
Anmälan är personlig och avgiften kan inte återbetalas
Om du ångrar din anmälan eller uteblir från provet får du inte tillbaka anmälningsavgiften. Anledningen är att så fort du anmält dig uppstår kostnader. Bland annat beställs tryckning av proven efter antal anmälda samtidigt som högskolorna bokar provlokaler och ordnar provledare och assistenter. Anmälningsavgiften kan heller inte överföras till nästa provtillfälle eller på någon annan person.

Så står det på studera.nu

mela
2007-10-26, 17:36
Väldigt tradigt att höra att du råkat ut för ångestsyndrom/panikångest. Om du känner att du får extrem panikångest av det så är det bäst för dig att du börjar bearbeta den och om du redan gör det så är det jättebra! Men det är nog bäst att vänta med sådant som högskoleprov och andra prövningar tills du har bearbetat det.

(Med bearbetning menar jag INTE att man ska sitta och ta sig en funderare. Jag rekommenderar 'Ingen panik' av Per Carlbring och Åsa Hanell, 2007. Där kan du få en hel del hjälp och faktiskt bearbeta din panikångest genom kognitiv terapi. Jag har själv inte läst igenom hela än men så långt jag har kommit, samt andras åsikter om den gör mig säker nog att rekommendera den.)
Saken är den att det egentligen inte är provet isig som jag mår dåligt över. Det är allt annat runtomkring. Och det är ingen vanlig ångest. Det är panikångest och det rä en j***a skillnad.
Anmälan är personlig och avgiften kan inte återbetalas
Om du ångrar din anmälan eller uteblir från provet får du inte tillbaka anmälningsavgiften. Anledningen är att så fort du anmält dig uppstår kostnader. Bland annat beställs tryckning av proven efter antal anmälda samtidigt som högskolorna bokar provlokaler och ordnar provledare och assistenter. Anmälningsavgiften kan heller inte överföras till nästa provtillfälle eller på någon annan person.

Så står det på studera.nu
Sedärja.

tont
2007-10-26, 18:48
Vet inte vad det är för krav på polisen, men jag har alltid prestationsångest. Nu är det verkligen extremt.


Rätta mig om jag har fel, men för att komma in på polishögskolan så måste du ha genomfört ett högskoleprov. Det spelar visserligen ingen roll vad du får på det men ett måste du ha gjort. Högskoleprovet gäller 5 år så det är kanske onödigt att göra ett nu i fall du inte tänker söka på ett tag.

Polisen tar inte heller in på gymnasiebetyg eller högskolepoäng, utan på svenska ord test, intervjuer och fysiska tester m.m.

mela
2007-10-26, 18:49
Rätta mig om jag har fel, men för att komma in på polishögskolan så måste du ha genomfört ett högskoleprov. Det spelar visserligen ingen roll vad du får på det men ett måste du ha gjort. Högskoleprovet gäller 5 år så det är kanske onödigt att göra ett nu i fall du inte tänker söka på ett tag.

Polisen tar inte heller in på gymnasiebetyg eller högskolepoäng, utan på svenska ord test, intervjuer och fysiska tester m.m.

Jag vet att jag måste ha högskoleprovet. Det jag inte visste var om jag var tvungen att ha en visspoäng.

Jag ska söka i vår

zeven
2007-10-26, 18:50
Nej, du kan inte få tillbaka pengarna.
Nej, du kan inte göra det någon annan dag. Möjligtvis själv sedan när provet läggs upp för allmänheten.
Nej! Du ska inte vara nervös, ingen annan än du får reda på dina resultat om du inte vill det.

Läs på pappret man fick hem!

Själv gör man det för andra gången. Går sista året i gymnasiet och har ingen anledning att göra det förutom att det är kul, usla resultat betyder ingenting för mig :) Det man mäter i ett sånt här prov är egentligen det genetiska, du testar ju faktiskt inte de reella kunskaper en person har. Så om du får dåligt resultat kan du skylla på farsan helt enkelt.

Mescreant
2007-10-26, 18:53
Det man mäter i ett sånt här prov är egentligen det genetiska, du testar ju faktiskt inte de reella kunskaper en person har. Så om du får dåligt resultat kan du skylla på farsan helt enkelt.
Eh, knappast.

zeven
2007-10-26, 19:04
Mescrant, kanske du skulle lära dig argumentera lite bättre?

mela
2007-10-26, 19:05
Nej, du kan inte få tillbaka pengarna.
Nej, du kan inte göra det någon annan dag. Möjligtvis själv sedan när provet läggs upp för allmänheten.
Nej! Du ska inte vara nervös, ingen annan än du får reda på dina resultat om du inte vill det.

Läs på pappret man fick hem!
Det står inget på pappret om sådant öht. Och jag är inte nervös öht.


Själv gör man det för andra gången. Går sista året i gymnasiet och har ingen anledning att göra det förutom att det är kul, usla resultat betyder ingenting för mig :) Det man mäter i ett sånt här prov är egentligen det genetiska, du testar ju faktiskt inte de reella kunskaper en person har. Så om du får dåligt resultat kan du skylla på farsan helt enkelt.
Man mäter ingenting genetiskt. Man mäter allmänkunskap.

egge
2007-10-26, 19:06
Mescrant, kanske du skulle lära dig argumentera lite bättre?

Han har nog inte rätt genetiska förutsättningar bara. :(

olwe
2007-10-26, 19:08
Det är inget IQ-test eller dylikt. Det är ett kunskapstest. Alltså inte mer genetiskt än vilket prov/test/tenta som helst.

Mescreant
2007-10-26, 19:12
Touche!

Fast det är ju du som påstår något, som är helt befängt, och därför borde bevisbördan ligga hos dig. Men låt gå för den här gången.

Ja, jo. Alltså hrm. Du har ju gjort testet innan så du borde väl veta att det innehåller olika delar som mäter olika KUNSKAPER. Matematik/logik, statistik, engelsk läsförståelse, svensk lästförståelse samt ordkunskap.
Ganska tungt om man föddes med kunskaper inom dessa ämnen som inte gick att förbättra. Jag vet inte om fallet var sådant för dig men jag kan i ärlighetens namn säga att min engelska är snäppet bättre idag än när jag var 6 månader gammal.

stridis
2007-10-26, 19:25
Äsch jag var totalt nere och tänkte väl bara stanna i sängen hela dagen alt göra något dumt, men jag stack till provet i våras och klämde dit 1.8 så att jag kunde komma in på dietistprogrammet såsom jag ville. Tentaångest är ju inget främmande för mig, men just då så var det inget med det. Så om det mot förmodan skulle kännas ok så ta tillvara på det. :thumbup:

zeven
2007-10-26, 19:28
Bevisbördan ligger inte alls hos mig. Ett påstående som skall bevisas felaktigt bör besvaras med motargument. Tycker du inte?

Genetiskt är lite taskigt formulerat. Lite för taskigt t om.

Ska förklara vad jag menar. Provet är uppbyggt för att testa logik och till viss del de färdigheter som behövs för att klara en högskoleutbildning. I dagsläget är provet till för ALLA utbildningar. Man kan lära sig att göra läsförståelsen enklare genom att identifiera delar som t ex tes, argument och slutsats.. Men huvudsaken i testet kommer alltid att vara hur DU som individ har lärt dig att uppfatta texter. Detta är inte kunskap i någon konkret form, det är en färdighet. En liten notering bara, vad kallar du dysleksi om inte genetiskt? Samma sak med diagram/matte lösningar, du använder t ex kort division för att lösa något du kommit fram till genom logik. Förstår ni vad jag menar? I ett högskoleprov kommer du ALDRIG att få en fråga om att du ska konkretisera vad Einstein menade med sin allmänna relativitetsteori. Det är ren kunskap. Det är en definitionsfråga. Alltså, enligt mig testar provet ditt FÖRSTÅND, din LOGIK och ditt sätt att uttrycka dessa - det testar inte kunskaper.

Mescreant
2007-10-26, 19:43
Bevisbördan ligger inte alls hos mig. Ett påstående som skall bevisas felaktigt bör besvaras med motargument. Tycker du inte?

Genetiskt är lite taskigt formulerat. Lite för taskigt t om.

Ska förklara vad jag menar. Provet är uppbyggt för att testa logik och till viss del de färdigheter som behövs för att klara en högskoleutbildning. I dagsläget är provet till för ALLA utbildningar. Man kan lära sig att göra läsförståelsen enklare genom att identifiera delar som t ex tes, argument och slutsats.. Men huvudsaken i testet kommer alltid att vara hur DU som individ har lärt dig att uppfatta texter. Detta är inte kunskap i någon konkret form, det är en färdighet. En liten notering bara, vad kallar du dysleksi om inte genetiskt? Samma sak med diagram/matte lösningar, du använder t ex kort division för att lösa något du kommit fram till genom logik. Förstår ni vad jag menar? I ett högskoleprov kommer du ALDRIG att få en fråga om att du ska konkretisera vad Einstein menade med sin allmänna relativitetsteori. Det är ren kunskap. Det är en definitionsfråga. Alltså, enligt mig testar provet ditt FÖRSTÅND, din LOGIK och ditt sätt att uttrycka dessa - det testar inte kunskaper.
Hade gällt om ditt påstående inte hade varit totalt dåraktigt.

Ok, bättre. Nåväl.
Alla delar på högskoleprovet går att förbättra medelst "pluggande". Färdigheter som du nu kallar det, är en helt annan sak än genetiska förutsättningar. Man tränar upp färdigheter.
Att läsa snabbt och samtidigt väl registrera vad man läser är en färdighet - som kan förbättras något otroligt. Genom specifik träning som t.ex. speedreading eller helt enkelt bara genom att läsa mycket.

Vokabulär är en blandning av kunskap och färdigheter och i högsta grad något man tränar upp. Att förstå sig på morfem och orduppbyggnad hjälper inte så mycket om man inte vet vad ordet man bryter ut betyder. Det är nog ingen slump att äldre provdeltagare generellt klarar sig bättre på ordkunskapsdelen än yngre.

Engelskan är väl så självklar att jag inte ens behöver argumentera för det? Ingen logik i världen hjälper dig om du inte begriper ett ord av vad du läser.

För att lyckas bra på logiken/matematiken behöver man förstå sig på grundläggande matematik, ekvationer o.s.v. Här kan man komma långt med väldigt basic shit och en saftig hjärna.

Statistiken blir genast svårare om man aldrig har tittat på ett diagram förut. Väldigt mycket lättare om man känner till och vet hur man snabbt läser ut information ur alla typer av diagram, förstår sig på indextal, kan räkna i procent etc.

Allan
2007-10-26, 19:45
Zeven, säkert att du gjort provet? :)

PowPow
2007-10-26, 19:57
Zeven. Tror du en person som gått i skolan i 10 år klarar sig bättre eller sämre på högskoleprovet än en person som aldrig gått i skolan 2 år? Förutsatt att de har samma modersmål.

Stoltz
2007-10-26, 20:01
Saken är den att det egentligen inte är provet isig som jag mår dåligt över. Det är allt annat runtomkring. Och det är ingen vanlig ångest. Det är panikångest och det rä en j***a skillnad.


Jag är mycket väl medveten om skillnaden mellan "vanlig ångest" och "panikångest", men de har många gemensamma faktorer, och boken jag rekommenderade hanterar just panikångest. Och jag vet också att panikångest kan vara återkommande i situationer där det inte alls är befogat, helt enkelt för att det inte bearbetats - Om du ska bli polis är det något som måste göras för din egen, så väl som andras, säkerhet.

Allan
2007-10-26, 20:01
Zeven. Tror du en person som gått i skolan i 10 år klarar sig bättre eller sämre på högskoleprovet än en person som aldrig gått i skolan 2 år? Förutsatt att de har samma modersmål.

Kanske är petig här, men nu vaknade svenskläraren i mig. Hur kan någon "aldrig gått i skolan i två år?" Eller blev det fel? :cool:

mela
2007-10-26, 20:04
Jag är mycket väl medveten om skillnaden mellan "vanlig ångest" och "panikångest", men de har många gemensamma faktorer, och boken jag rekommenderade hanterar just panikångest. Och jag vet också att panikångest kan vara återkommande i situationer där det inte alls är befogat, helt enkelt för att det inte bearbetats - Om du ska bli polis är det något som måste göras för din egen, så väl som andras, säkerhet.

Har kontakt med en psykolog+läkare på vuxenpsyk i Partille.

zeven
2007-10-26, 20:07
Om ett påstående är dåraktigt ska det bemötas än kraftigare. Du förstärker bara rimligheten genom att utesluta en argumentering.

Haka inte upp dig på ordval, som jag nämnde är genetik lite fel ord i sammanhanget. Jag har inte sagt att du INTE kan plugga till ett högskoleprov. Du kan alltid lära dig en ny ekvation eller ett nytt sätt för diagram, dock kommer du aldrig nå det optimala om du inte har de perfekta genetiska förutsättningarna. Åter igen, vad kallar du dysleksi? Vad kallar du autism? I högsta grad genetiskt.

Våran gräns för hur mycket information vi kan ta in, hur snabbt vi tar in detta och hur vi uppfattar det bestäms av genetiken. Man pratar inte Arv och Miljö för inget. Har du inte de genetiska förutsättningarna kommer du inte utnyttja de "verktyg" du kan få genom livet fullt ut. Har du bra genetiska förusättningar, dvs du tänker rationellt, kritiskt och använder en bra logik kommer du antagligen också använda dina "verktyg" optimalt.

Det är en definitionsfråga. Självklart kan vem som helst nöta högskoleprov i 10 år för att sedan sätta 2,0, men då har man utvecklat en metodik för att klara av uppbyggnaden av provet, inte "samlat på sig" ofantligt med kunskap.

* Och Allan, vår käre opartiske objektive moderator: Ja, jag är 100% säker.

zeven
2007-10-26, 20:13
Det står inget på pappret om sådant öht. Och jag är inte nervös öht.


Man mäter ingenting genetiskt. Man mäter allmänkunskap.

Antar att du emotagit "Kallelse till högskoleprovet lördagen den 27 oktober 2007".

Citerar: "Anmälan till högskoleprovet är bindande. Om du inte kan närvara, oavsett anledning, får du inte anmälningsavgiften tillbaka. Anmälan kan inte heller överföras till annat provtillfälle eller till annan person."

mela
2007-10-26, 20:19
Antar att du emotagit "Kallelse till högskoleprovet lördagen den 27 oktober 2007".

Citerar: "Anmälan till högskoleprovet är bindande. Om du inte kan närvara, oavsett anledning, får du inte anmälningsavgiften tillbaka. Anmälan kan inte heller överföras till annat provtillfälle eller till annan person."

Det står inte på min kallelse. Alla högskolor skickar ut sina egna kallelser du vet. Står nog inte samma sak på allihop.

zeven
2007-10-26, 20:21
Det står inte på min kallelse. Alla högskolor skickar ut sina egna kallelser du vet. Står nog inte samma sak på allihop.

Kolla noga, tro mig, det finns där. Om inte har du rätt att få tillbaka dina pengar. Tycker du inte?

mela
2007-10-26, 20:22
Kolla noga, tro mig, det finns där. Om inte har du rätt att få tillbaka dina pengar. Tycker du inte?

Jag är varken blind eller dum i huvudet. Det finns inte med.

Mescreant
2007-10-26, 20:24
Om ett påstående är dåraktigt ska det bemötas än kraftigare. Du förstärker bara rimligheten genom att utesluta en argumentering.

Det finns inga bonuspoäng att plocka här, fokusera dig på diskussionen istället är du snäll.


Haka inte upp dig på ordval, som jag nämnde är genetik lite fel ord i sammanhanget. Jag har inte sagt att du INTE kan plugga till ett högskoleprov. Du kan alltid lära dig en ny ekvation eller ett nytt sätt för diagram, dock kommer du aldrig nå det optimala om du inte har de perfekta genetiska förutsättningarna. Åter igen, vad kallar du dysleksi? Vad kallar du autism? I högsta grad genetiskt.


I din första post sa du att man skulle skylla på pappa om man fick dåligt på provet, det tolkar jag åtminstone som att genetiken och inte plugget avgör ens resultat. Nu börjar du vackla och och säger att båda inverkar, vilket förstås är det riktiga.
Optimala vad? Det optimala för mig? 2.0? Nej, vissa personer kan aldrig få 2.0 på högskoleprovet, men det är inte relevant. Vad som är relevant är hur de kan förbättra resultatet utifrån sina egna förutsättningar. Självklart spelar intelligensen (genetiken? omtvistat ämne) roll. Men det gör den i så gott som alla prov.


Våran gräns för hur mycket information vi kan ta in, hur snabbt vi tar in detta och hur vi uppfattar det bestäms av genetiken.

Falskt. Det går att förbättra sin informationsprocessering och sitt minne, snabbt går det också.


Man pratar inte Arv och Miljö för inget. Har du inte de genetiska förutsättningarna kommer du inte utnyttja de "verktyg" du kan få genom livet fullt ut. Har du bra genetiska förusättningar, dvs du tänker rationellt, kritiskt och använder en bra logik kommer du antagligen också använda dina "verktyg" optimalt.

Smaratare människor klarar sig oftast bättre på {högskoleprovet,teoriprovet till körkort, matteprov i klass 9, nationella svenskprovet, livet} inget nytt och inte heller relevant.


Det är en definitionsfråga. Självklart kan vem som helst nöta högskoleprov i 10 år för att sedan sätta 2,0, men då har man utvecklat en metodik för att klara av uppbyggnaden av provet, inte "samlat på sig" ofantligt med kunskap.

Vilken är definitionsfrågan? Ens HP-resultat?

Nu säger du ju emot dig själv. Nyss var det att skylla på pappa om man fick dåligt men nu ska man nöta i 10 år om man vill ha 2.0?

PowPow
2007-10-26, 20:25
Kanske är petig här, men nu vaknade svenskläraren i mig. Hur kan någon "aldrig gått i skolan i två år?" Eller blev det fel? :cool:

Ah, ja, det blev fel. Först skrev jag "som aldrig gått i skolan", men skulle ändra till "som gått i skolan i 2 år". Men det blev lite tokigt.

tont
2007-10-26, 20:26
Kolla noga, tro mig, det finns där. Om inte har du rätt att få tillbaka dina pengar. Tycker du inte?

Det finns inte heller med på min kallelse, men jag är dock rätt så säker på att du Mela inte kan få tillbaka dina pengar. Det kostar för dom att boka lokal och med mera.

mela
2007-10-26, 20:27
Det finns inte heller med på min kallelse, men jag är dock rätt så säker på att du Mela inte kan få tillbaka dina pengar. Det kostar för dom att boka lokal och med mera.

Jo jag har insett det.
Men jag är för snål för att inte gå dit. Jag dör inte av min ångest, så det är bara att bita i det sura äpplet.

Allan
2007-10-26, 20:29
* Och Allan, vår käre opartiske objektive moderator: Ja, jag är 100% säker.

Om du fortfarande tror att Högskoleprovet skulle ha med genetik (http://en.wikipedia.org/wiki/Genetics) att göra så har du ingen aning om vad det ordet innebär.

Mescreant
2007-10-26, 20:35
Zeven, jag kommer inte svara här förrän i morgon kväll. Måste sova nu om jag ska kunna skriva bra imorgon. Hoppas farsan kan många svenska ord annars sitter jag i klistret.

Squirrel
2007-10-26, 20:35
Mela, strunta i provet. Jag är axel för två av mina vänner ganska regelbundet. Och har varit i kontakt med flera andra. Ett återkommande mönster är att de mår dåligt för att de har satt sig i en position där man bara kan må dåligt.
Nu ser jag att det kommit en ny post. Vet inte riktigt hur man ska tolka "Jag dör inte av min ångest" bara. Jag har tröttnat på att höra "Jag överlever" följt av ett fejkat leende.
När är det förresten?

Bevisbördan ligger inte alls hos mig. Ett påstående som skall bevisas felaktigt bör besvaras med motargument. Tycker du inte?
Dock så gav ju du inga argument från början.

Falskt. Det går att förbättra sin informationsprocessering och sitt minne, snabbt går det också.
+1.

Stoltz
2007-10-26, 20:36
Har kontakt med en psykolog+läkare på vuxenpsyk i Partille.

Ok, förstår. Lycka till!

Inzza
2007-10-26, 21:34
läste bara igenom några poster så någon kankse redan sagt detta. Men om du har panikångest och prestationsångest hela tiden, är verkligen polisyrket det rätta för dig? Är väl ett av dom yrken man kan utsättas för mest press och psykiska motgångar.

mela
2007-10-26, 21:35
läste bara igenom några poster så någon kankse redan sagt detta. Men om du har panikångest och prestationsångest hela tiden, är verkligen polisyrket det rätta för dig? Är väl ett av dom yrken man kan utsättas för mest press och psykiska motgångar.

Jag har det inte hela tiden. Ffs. Och det har jag skrivit. Jag får det ibland, kanske 3 ggr per år.

Angel
2007-10-27, 15:44
Piece of a cake va det iallfall...

NiXPhoenix
2007-10-27, 17:29
Nå hur gick det då Mela?