handdator

Visa fullständig version : Pasta, bröd med mkt protein


Tom Jr
2007-10-26, 15:02
Hej

Var idag på hälsomässan i Stockholm.
Carbzone hade ett ställ med sina produkter, som innehåller lite kolhydrater men mycket protein. Han som arbetade där sa att italienarna hade fått så mycket problem med diabetes med all vit pasta, och att man hade behövt hitta på nya produkter som kunde ersätta den kolhydratrika pastan och brödet.

Hur som helst så innehåller pastan per 100 gram:
Protein: 60.9 gram
Fett: 3 gram
Kolhydrater: 13.7 gram

Jag vill inte direktlänka till hemsidan eftersom det kan anses som reklam, men in på google och sök på carbzone så klickar ni er vidare till deras sida.

Tänkte mest höra vad ni tycker om deras produkter och om någon smakat kanske han/hon kunde ge sitt smakbetyg?

Mvh, T

Heniin
2007-10-26, 15:06
lät riktigt grymt =) ska ut o googla nu på direkten

King Grub
2007-10-26, 15:30
Man kan ju undra hur mycket pasta det smakar när dom två största ingredienserna är sojaproteinisolat och ärtprotein.

MrBoris
2007-10-26, 15:38
Man kan ju undra hur mycket pasta det smakar när dom två största ingredienserna är sojaproteinisolat och ärtprotein.

fyfan lät inge vidare..

Eddie Vedder
2007-10-26, 15:55
Han som arbetade där sa att italienarna hade fått så mycket problem med diabetes med all vit pasta,

Sanningshalten i det påståendet är jag något tveksam över, om jag uttrycker mig milt.*rolleyes*

Tom Jr
2007-10-26, 16:10
Man kan ju undra hur mycket pasta det smakar när dom två största ingredienserna är sojaproteinisolat och ärtprotein.

Sås.

stiffieboy
2007-10-26, 16:55
Dom smakar gummistövlar, hur äckliga som helst!! Vanlig pasta är bättre, behöver ändå kollisarna när jag tränar..

nutz
2007-10-27, 12:29
Skitäckligt.

Yankeee
2007-10-29, 15:58
Rätt värdelöst kan man tycka. Att äta vanlig fullkornspasta och anpassa portionerna och tillbehören lär vara vettigare på alla sätt och vis.

machine gun
2007-10-29, 17:04
Jag råkade av en slump springa på en av grundarna bakom Carbzone på en fest för några år sedan. Hon var utbildad ekonom och hade ingen som helst kostutbildning. Trovärdigheten låg knappast på topp, men man får ju hålla med om att det är en smart affärsidé som ligger väldigt rätt i tiden, även om jag själv aldrig skulle få för mig att köpa en sådan produkt.

skratt
2007-10-29, 17:57
Pastan smakar gummi, och om man är ute efter pasta ska man nog se sig om efter en annan produkt.

Brödet däremot är apgott!

Eddie Vedder
2007-10-29, 18:43
Trovärdigheten låg knappast på topp.

Hehe, nej påstår man att italienarna drabbas av diabetes p.g.a. av deras vita pasta känns ju inte trovärdigheten sådär jättehög.
OM det stämmer att typ 2 diabetes ökat i landet beror det nog snarare på att man frångått klassisk italiensk mat och anammat "junkfodd-kulturen" och således hade mer klassiska italienska pastarätter inverkat positivt på folkhälsan.

Nu har jag inga som helst belägg jag heller men har väldigt väldigt svårt att tro att pastan är boven i dramat om diabetes 2 har ökat hos italienare.;)

Tom Jr
2007-10-29, 20:50
Sedan vill jag även säga att jag inte snappade upp allting vad han berättade - men jag uppfattade det som om han sade att de hade ett problem med diabetes tack vare det stora kolhydratsintaget, och just därför hade man hittat på nya produkter som innehåller mindre kolhydrater. Trovärdigheten tror jag inte det är fel på, eftersom produkterna säljs i ICA, COOP etc. Sedan är detta ett väldigt bra alternativ vid diet, men också för de som har problem med att få i sig tillräckligt med protein. Det kostar att ligga på topp.

Eddie Vedder
2007-10-29, 20:52
På vilket sätt är det bättre?

Om proteinintaget är problemet är väl ärtor och sojabönor i sig bättre än svindyr pasta som består av protein från samma källor?

Och vad menar du med att trovärdigheten i det han säger skulle styrkas av att det säljs på ICA och COOP?:confused:

Visst kan det väl va kul och testa för den som vill det men det lär ju knappast vara lika gott som riktig pasta och det finns ju bättre sätt att få i sig protein.

Ronja
2007-10-30, 07:25
Ärtprotein och sojaproteinisolat är det bra i ingredienser?resten bra annars också eller?

Rhino
2007-10-30, 08:38
Ärtprotein och sojaproteinisolat är det bra i ingredienser?

Det är bra protein, men som andra varit inne på: om man inte är oerhört restriktiv med kolhydrater är det nog vettigare att köpa en vanlig pasta och så äta ärtor och sojabönor till. Det blir förmodligen både godare och billigare.

Tom Jr
2007-10-30, 08:38
På vilket sätt är vad bättre?
Vem sitter och äter 1 kg ärtor?
Jag menade inte att trovärdigheten av det HAN sa ökade. Jag menar att det inte borde vara något lurt med produkterna eftersom de säljs i stora butiker som ICA och COOP.
Jag vill inte sitta och argumentera till varför man ska äta detta, självklart finns det olika alternativ till att få i sig protein, men detta är SMIDIGT och LÄTT. Alla kanske inte vill sitta och trycka i sig 1 kg ärtor och 4 tonfiskburkar.

Eddie Vedder
2007-10-30, 08:52
Alla kanske inte vill sitta och trycka i sig 1 kg ärtor och 4 tonfiskburkar.

Varför skulle någon i sitt sinnes fulla bruk göra det? Det har väl inget som helst med pastan att göra? Det var ett extremexempel jag inte fattar ett dugg av, ingen människa har det proteinbehovet och det blir knappast enklare att käka såna sjuka mängder genom pasta.

Jag menar inte att det skulle vara någonting "lurt" med produkten, bara att det troligtvis är ett rejält överpris för något som man kan få i sig betydligt billigare. Vem tror du behöver komplettera köttfärsen med högproteinpasta egentligen?

Anders The Peak
2007-10-30, 09:02
1.2-1.8 gr blandprotein eller bra blandning av vegitabiliskt protein räcker bra till för att täcka proteinbehovet och det är inga problem att få i sig det om man använder tallriksmodellen.Vad en tränande behöver som extra tillskott av protein är högvärdiga fria aminosyror typ EsaPro innan och efter träning ca före 6gr och 6 gr efter träningspasset i kombination av snabba kolhydrater för att skapa gynsammaste förhållanden för muskelanpassning/tillväxt till progressiviteten i träningen.