Visa fullständig version : Vassle under dagen?
Har styrketränat i sju år nu men vissa saker är fortfarande förvirrande. Inte minst pga. alla nya rön osv. som motsäger varandra. De senaste åren har jag kastat in 20 gram vasslepulver som ett komplement till mina måltider, mest därför att det är billigare än kasein. Borde jag kanske satsa på ett kaseinpulver istället? Vilket fall som helst har det givit reslutat men kroppen kanske mår bättre av ett långsammare protein?
Handcuff
2007-10-26, 11:06
Behöver du överhuvudtaget komplettera dina måltider med extra protein :confused:
Tydligen eftersom jag förlorar massa annars. Funkar inte särskilt bra att ha med sig biffar till jobbet (sjukt omständigt) och sitta och tugga i sig dem under fikor. Lättare då att hälla lite vatten i min tupperware tillsammans med pulver…
King Grub
2007-10-26, 11:13
Borde jag kanske satsa på ett kaseinpulver istället? Vilket fall som helst har det givit reslutat men kroppen kanske mår bättre av ett långsammare protein?
Nej, det går bra som du gör. Bättre, kanske. Långsamt protein har du redan i maten. En kombination av långsamt och snabbt är antagligen bäst.
Handcuff
2007-10-26, 11:15
Tydligen eftersom jag förlorar massa annars. Funkar inte särskilt bra att ha med sig biffar till jobbet (sjukt omständigt) och sitta och tugga i sig dem under fikor. Lättare då att hälla lite vatten i min tupperware tillsammans med pulver…
Antar att du isåfall får i dig väldigt lite protein via kosten. Om du märker hur du förlorar massa om du skippar prottedrinken så kan du inte få i dig särskilt mycket överhuvudtaget....
Nej, det går bra som du gör. Bättre, kanske. Långsamt protein har du redan i maten. En kombination av långsamt och snabbt är antagligen bäst.
Då så, fortsätter som vanligt...tack
Antar att du isåfall får i dig väldigt lite protein via kosten. Om du märker hur du förlorar massa om du skippar prottedrinken så kan du inte få i dig särskilt mycket överhuvudtaget....
Nja, har använt mig av hälsovakten i två år och får i snitt i mig 250 procent över det vanliga RDI. Men visst jag tar ca 80 gram pulver om dagen men ligger ändå en bit över. Mest tack vare att jag dricker mycket mjölk...
Slartibartfast
2007-10-26, 11:23
Ni måste äta en jävla massa kött om ni kommer upp i 2g/kg protte bara av mat.
King Grub
2007-10-26, 11:24
Man räknar allt protein. Hur enkelt som helst att nå 2 g per kilo.
Nja, har använt mig av hälsovakten i två år och får i snitt i mig 250 procent över det vanliga RDI. Men visst jag tar ca 80 gram pulver om dagen men ligger ändå en bit över. Mest tack vare att jag dricker mycket mjölk...
Rättning: Om någon undrar så får jag i mig 250% av RDI. Alltså inte RDI + 250%.
Jag äter absolut inte mycket kött, och för mig känns det ändå som en omöjlighet att inte få i mig 2g protein/kg kroppsvikt. Min kost iövrigt är inte heller särskilt proteinrik, utan istället förhållandevis mycket kolisar och fett.
Om det funkar för trådskaparen så får han köra på det. Skillnaden kan sitta i huvudet också men samtidigt ska man inte se förbi att det faktiskt kanske funkar för vissa.
Ett problem skulle vara om du får i dig för mycket protein som då kan störa hormonbalansen, den siffran har jag inte i huvudet dock.
*Edit* Kan tillägga att jag inte dricker särskilt mycket protein utöver just runt träning. Känner inga negativa effekter av att inte göra det.
messier11
2007-10-26, 12:19
jag brukar också använda hälsovakten ibland, sedan jag började med det dricker jag sällan nån protte drink vanlig kosthållning med pasta kyckling å köttfärs gör då att jag kommer upp i 2g/kg (väger iofs bara 73kg)...
Är inte proteinets BV-värde något att tänka extra på. Tar man exempelvis större delen av sitt protein intag från växtriket har det en ganska lågt BV-värde. Det är klart att använder man sig av flera källor så stiger BV-värdet. Jag upplever också att det är lie svårta att komma upp i 2 gram per kilo kroppsvikt. Har dock ganska låg kaloriförbrukning (runt 1700 per dygn) och väger drygt 80 kilo.
King Grub
2007-10-26, 13:08
Alla rekommendationer är baserade på en blandkost, dvs en kost där en stor del eller t o m merparten av proteinet kommer från vegetabiliska källor.
Alla rekommendationer är baserade på en blandkost, dvs en kost där en stor del eller t o m merparten av proteinet kommer från vegetabiliska källor.
Fattar inte, hur räknar ni? igår kom jag upp i 105 gram protein utan vassle och då åt jag ägg, fisk och kött. Undrar om det är fel på mitt program på datorn. Ska pröva räkna förhand några dagar.
internethjälten
2007-10-26, 13:19
Jag håller faktiskt med grubben om att det inte är svårt att komma upp i 2gr/kg. Sex måltider med 30gr protein i varje måltid så är saken klar (om man väger runt 90kg alltså...)
Jag äter absolut inte mycket kött, och för mig känns det ändå som en omöjlighet att inte få i mig 2g protein/kg kroppsvikt. Min kost iövrigt är inte heller särskilt proteinrik, utan istället förhållandevis mycket kolisar och fett.
så är du en tjååkkis också. :D ;)
Fat tony
2007-10-26, 14:01
placcebo i hög grad, men att ta protein är inte fel. TYCKER JAG*bs* men föredra få det via kost mest, men tar en vassel efter träning and it´s all good
Handcuff
2007-10-26, 14:02
Kycklingfilé (tillagad!) 200g ensamt ger 50 - 55g protein. Lägg till mjölk, bröd, ris/pasta och du landar på typ 80g protein - i EN normal måltid.
Slartibartfast
2007-10-26, 15:55
Jag räknar med allt protein (utom jordnötterna) och kommer ändå inte upp i 2 g/kg utan tillskott. Och då äter jag ändå 3000+.
internethjälten
2007-10-26, 16:01
Jag räknar med allt protein (utom jordnötterna) och kommer ändå inte upp i 2 g/kg utan tillskott. Och då äter jag ändå 3000+.
Beror ju lite på vad man väljer för mat med, nu menar jag
inte att du äter dålig mat för det ser man på din fysik att
du inte gör. Men kanske ta bort ett par kolhydratkällor
och ersätta mer proteinkällor?
Hur lyckas du? ...
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.