handdator

Visa fullständig version : Snubbe lirar 11-strängad gitarr!


hahavaffan
2007-10-26, 09:46
Denna killen är sjuk. Se hela filmen!

6VAkOhXIsI0

Doctor Snuggles
2007-10-26, 09:54
Han är ok, men om man talar om tapping o dylika tekniker (på akustisk) så är denne snubbe några snäpp värre:
Ddn4MGaS3N4

Emil_Larsson
2007-10-26, 10:04
Holy Crap, inte dåligt, inte dåligt! :thumbup:

KlopFer
2007-10-26, 11:34
Denna killen är sjuk. Se hela filmen!



åh jävlar, han var grym!!:hbang:

Slartibartfast
2007-10-26, 11:46
Den första snubben var ok, men Tycker nog ändå McKee är bättre. Dock gillar jag inte Drifting som låt.

Denna är däremot oerhört skön. Rylynn.

JsD6uEZsIsU

Rahf
2007-10-26, 11:52
Rylynn är förjävla skön.

Snapphanen
2007-10-26, 12:08
Fler tips på musik som liknar first post?

Sjukt medryckande! Riktigt bra!

Whistler
2007-10-26, 12:22
Första killen var helt okej. Lite halvkass taktkänsla emellanåt, men visst är det kul med virtuoser. :)

Funderar dock på varför han tagit bort en sträng från gitarren. Vilka fördelar/nackdelar ger det honom?

Andy McKee är underbar, går inte en dag utan att jag lyssnar igenom hans album. Bästa "ligga-i-soffan-och-läsa"-musiken jag vet...

Arf Pingvin
2007-10-26, 12:25
Om ni söker på McKee så kommer ni förr eller senare stöta på Don Ross.

PsgKVkTVX_E

Ett exempel bara, finns många bra! Det finns även klipp när han lirar live med McKee.

Slartibartfast
2007-10-26, 12:26
Andy McKee är underbar, går inte en dag utan att jag lyssnar igenom hans album. Bästa "ligga-i-soffan-och-läsa"-musiken jag vet...

Vad heter albumet och finns det att "köpa"?

Snapphanen
2007-10-26, 12:36
Funderar dock på varför han tagit bort en sträng från gitarren. Vilka fördelar/nackdelar ger det honom?


Kan inget om gitarrer men så här stod det på wiki:

"...amplified acoustic instruments such as the 12-string (although he removes the G-6th string to play more intricate solos)"

Whistler
2007-10-26, 12:45
Vad heter albumet och finns det att "köpa"?

"Art of Motion" innehåller de låtar som postats här, sen finns "Dreamcatcher" och "The Gates of Gnomeria". Kolla in www.andymckee.com för info och samples, och www.candyrat.com för att köpa musiken.

Btw så såg jag nyss att han rakat av skägget. Hädelse!!! *gah!*

Kan inget om gitarrer men så här stod det på wiki:

"...amplified acoustic instruments such as the 12-string (although he removes the G-6th string to play more intricate solos)"

Ja, det var väl ungefär vad jag misstänkte. Går själv i tankar att köpa mickad 12-strängad. Musikbörsen har en trevlig Ibanez för dryga 5000kr som är soet... :)

Granatgiraffen
2007-10-26, 13:02
dragonforce - killen är snabb som en speedad giraff. Kolla på solot vid 3:20. Nästan som tvspelsmusik. http://www.youtube.com/watch?v=c3H4liC2sWg
PÅ TAL OM TVSPELSMUSIK! Killen som skojar runt med Super Mario på 2 gitarrer.
http://www.youtube.com/watch?v=aZpD0btOZx8

Sniggel
2007-10-26, 13:14
dragonforce - killen är snabb som en speedad giraff. Kolla på solot vid 3:20. Nästan som tvspelsmusik. http://www.youtube.com/watch?v=c3H4liC2sWg
PÅ TAL OM TVSPELSMUSIK! Killen som skojar runt med Super Mario på 2 gitarrer.
http://www.youtube.com/watch?v=aZpD0btOZx8

Det där är godlike skill, synd bara att musiken är gay (no offense :))

Lövbiffen
2007-10-26, 13:20
dragonforce - killen är snabb som en speedad giraff. Kolla på solot vid 3:20. Nästan som tvspelsmusik. http://www.youtube.com/watch?v=c3H4liC2sWg
PÅ TAL OM TVSPELSMUSIK! Killen som skojar runt med Super Mario på 2 gitarrer.
http://www.youtube.com/watch?v=aZpD0btOZx8

Vad gör dom där klippen den här tråden? :P

Be Herman Li spela på en akustisk gitarr utan sina 100 effektpedaler, så kanske det inte låter så bra längre :D

fothermucker
2007-10-26, 13:30
cYe8x__wpNk

Eiken
2007-10-26, 13:30
Första klippet är John Butler från John Butler Trio för er som inte visste det. Har gett ut åtminstonde två skivor som är helt underbara. Tror det finns några äldre skivor med men är dom två senaste jag hört iaf.

tossefar
2007-10-26, 14:15
Hans gitarr har tolv strängar.

skaparn
2007-10-26, 14:19
Hans gitarr har tolv strängar.

Jag tänkte också det först, att det där är ju en helt vanlig 12-strängad. Men när jag räknar stämskruvarna och antalet fästen vid kroppen får jag det bara till 11.

edit: men jag måste få säga att någon sjukt bra gitarrist var han ju inte

panzerpig
2007-10-26, 15:01
Jag tänkte också det först, att det där är ju en helt vanlig 12-strängad. Men när jag räknar stämskruvarna och antalet fästen vid kroppen får jag det bara till 11.

edit: men jag måste få säga att någon sjukt bra gitarrist var han ju inte

tänkte exakt samma sak, han kör nog nån skum öppen stämning och en av strängarna är inte dubblad som på en 12-strängad.
sjukt bra och sjukt bra, många "duktiga" gitarrister är grymt tråkigam, bara massa snabbhet och teknik, Butler tycker jag däremot är kul att lyssna på, melodiösa och musikaliska låtar. roligare än malmsteenare :)

Lövbiffen
2007-10-26, 15:08
roligare än malmsteenare :)

Det finns bara en Malmsteen ;)

Rahf
2007-10-26, 15:45
Kanske blir lite väl grötigt om han ska sola med 12-strängat.

Hades
2007-10-26, 15:55
Be Herman Li spela på en akustisk gitarr utan sina 100 effektpedaler, så kanske det inte låter så bra längre :D

Be McKee spela på en elgitarr med 100 effektpedaler, så kanske det inte låter så bra längre. Man kan ju vara bra på olika saker och det känns onödigt att jämföra äpplen och päron. Li är ju grym, precis som McKee. Jag gillade första killen också, medryckande.

JJ
2007-10-26, 15:57
Banjo snubben i "Sista färden" äger alla!

Einar
2007-10-26, 16:06
Sen finns det Tommy Emmanuel. Han är grym!

TQJ1k2HMoRU

6lbvSBNLLoo

Chaan
2007-10-26, 17:40
Jag förstår mycket väl att han plockat bort den ljusa G-strängen men den tillför också mycket om man bara orkar byta den inför varje gig.

FreCKo
2007-10-26, 17:58
Var det någon som sa tolvsträngad gitarr?

http://forum.klassiskgitarr.com/viewtopic.php?id=538

Chaan
2007-10-26, 18:11
Var det någon som sa tolvsträngad gitarr?
[/IMG]

11.. 13
D'ente så noga..
http://i23.tinypic.com/20hx1l4.jpg

Lövbiffen
2007-10-26, 18:14
Banjo snubben i "Sista färden" äger alla!

Det coola är att han bara var 16 år gammal då dom spelade in den, och faktist spelar själv i filmen ;)

Huffo the A-LagaRe
2007-10-26, 18:47
Eric Mongrain har ju skönast sound.

http://www.youtube.com/watch?v=vM6HH6wdgSQ

Slartibartfast
2007-10-26, 19:31
Det coola är att han bara var 16 år gammal då dom spelade in den, och faktist spelar själv i filmen ;)

Njae.

"Billy Redden (the boy with the banjo) did not know how to play banjo and was incapable of faking the playing sequence convincingly, and eventually another youngster was hidden behind his chair, with the sole task of providing the hand movements on the banjo."

http://www.imdb.com/title/tt0068473/trivia

Lövbiffen
2007-10-26, 19:44
Njae.

"Billy Redden (the boy with the banjo) did not know how to play banjo and was incapable of faking the playing sequence convincingly, and eventually another youngster was hidden behind his chair, with the sole task of providing the hand movements on the banjo."

http://www.imdb.com/title/tt0068473/trivia

Haha, vafan. Det här läste jag också på imdb.com:
"He also worked for a time giving Deliverance (1972) tours along the river where the movie was shot. Over 30 people have died on the river since the film was made. Redden said that he found it too risky and quit.

At the age of 16, this boy from Rabun County, Georgia, was the only "authentic" local to play the role of The Banjo Boy in John Boorman's disturbing hit movie Deliverance (1972). He was hand-picked from his local elementary school, largely due to his "look" (his large head, skinny body, odd-shaped eyes and moronic grin had sadly branded him a poster-child for inbreeding and mental deficiency)."

Tolkade det som att han faktist spelade :Virro

skaparn
2007-10-27, 22:20
Nej, nu känner jag att den här, och alla andra gitarrtrådar behöver uppstyrning.

Det är inte fel att tycka att vilken slumpvis utvald gitarrspelare är bra, må det vara Yngwiee eller Kirk (hmmm, kanske inte Kirk då), men när superlativen haglar alltför tätt så blir det lite orättvist mot de som verkligen är bra.

Lyssna till Frank Gambale ett tag. Jag fastnade på youtube denna lördag. Gör detsamma.

WH8EbI89xgE&NR=1

kwnPpU1VDrg

w_LOOf9Rsyo

5Iicj2rslZA

hahavaffan
2007-10-27, 22:31
Hans gitarr har tolv strängar.Jasså.


Frank Gambale var ball, rätt duktig :D Men han slår inte Kirk ;)

Troll
2007-10-28, 00:29
Han är ok, men om man talar om tapping o dylika tekniker (på akustisk) så är denne snubbe några snäpp värre:
Ddn4MGaS3N4

Den första snubben var ok, men Tycker nog ändå McKee är bättre. Dock gillar jag inte Drifting som låt.

Denna är däremot oerhört skön. Rylynn.

JsD6uEZsIsU


:hbang:

Rahf
2007-10-28, 01:50
Det är en sak att slänga upp en gitarrist som kan dra 64-delar och köra humlans flykt baklänges med lillfingret, det är en annan att faktiskt höra en solist som man verkligen vill lyssna vidare på. Mckee är en sådan.

Doctor Snuggles
2007-10-28, 03:23
Det är en sak att slänga upp en gitarrist som kan dra 64-delar och köra humlans flykt baklänges med lillfingret, det är en annan att faktiskt höra en solist som man verkligen vill lyssna vidare på. Mckee är en sådan.

Damn straight. Det är skillnad på musikalitet och onani.

skaparn
2007-10-28, 09:14
Det är en sak att slänga upp en gitarrist som kan dra 64-delar och köra humlans flykt baklänges med lillfingret, det är en annan att faktiskt höra en solist som man verkligen vill lyssna vidare på. Mckee är en sådan.

Jag lyssnar visserligen mycket på olika grupper som Gambale spelar med i, men ännu hellre lyssnar jag på Dylan. Jag skulle emellertid aldrig säga att Dylan är en sjukt bra gitarrist för det.

Jag efterlyser bara lite vårdat språk.

edit: lyssna på Gambales solo i första videon och säg att han inte går att lyssna på. Det är ju just hans teknik som gör tonen så snygg

Einar
2007-10-28, 11:24
Jag lyssnar visserligen mycket på olika grupper som Gambale spelar med i, men ännu hellre lyssnar jag på Dylan. Jag skulle emellertid aldrig säga att Dylan är en sjukt bra gitarrist för det.

Jag efterlyser bara lite vårdat språk.

edit: lyssna på Gambales solo i första videon och säg att han inte går att lyssna på. Det är ju just hans teknik som gör tonen så snygg

En Bra Gitarr Drar Aldrig El. ;)

Palm
2007-10-28, 11:43
Sen finns det Tommy Emmanuel. Han är grym!

Ah, älskar hans Guitar Boogie :D
Bra fart i högerhanden på den mannen.

panzerpig
2007-10-28, 12:07
edit: lyssna på Gambales solo i första videon och säg att han inte går att lyssna på. Det är ju just hans teknik som gör tonen så snygg

Gambale är väldigt duktig, fin teknik och ren och snygg ton.
Som alltid när man pratar om musiker så handlar det om musiker så är det smaken som avgör, Den första videon (låten ocean) diggar jag för den är "vacker" killen spelar snygga melodier och harmonier samtidigt som det låter rätt imponerande (tekniken är rätt ointressant för mig). Gambale är säkerligen fem gånger duktigare men det jag hört av honom är inte lika "vackert" i mina öron.
Vet inte vilket ord jag ska använda, bra, skicklig, vackert osv går ju att tolka på olika sätt, det kräver också skicklighet att hitta snygga melodier.

skaparn
2007-10-28, 12:33
Gambale är väldigt duktig, fin teknik och ren och snygg ton.
Som alltid när man pratar om musiker så handlar det om musiker så är det smaken som avgör, Den första videon (låten ocean) diggar jag för den är "vacker" killen spelar snygga melodier och harmonier samtidigt som det låter rätt imponerande (tekniken är rätt ointressant för mig). Gambale är säkerligen fem gånger duktigare men det jag hört av honom är inte lika "vackert" i mina öron.
Vet inte vilket ord jag ska använda, bra, skicklig, vackert osv går ju att tolka på olika sätt, det kräver också skicklighet att hitta snygga melodier.

Jag ska sätta mig i tänkarkammaren och fundera fram ett ord att skänka er som ni kan få använda...

Men visst. Jag förstår vad du menar. Det här med skicklighet och överskattning av teknik är bara en käpphäst jag ganska ofta tar ut för en ridtur.

Slartibartfast
2007-11-11, 13:13
Finske Petteri Sariola. (samma snubbe i alla tre klipp)

niu_3H_6ISw

Tutorial
en-3oL2c0uU

Beat of the week
wW1pckn98GQ