handdator

Visa fullständig version : Ska gå ner i vikt, ser detta tänkade bra ut?


Creatingabsolut
2007-10-25, 15:28
Tjenare


har hållit på ett par år nu av ett par kilos övervikt. Har jojjo bantat / deffat det mesta hela tiden, det
Maxvikten:82
minsta:72 (inom dessa 2 år)
Vikt nu:79

jag är 1.70 jag kanske inte verkar så tjock i era ögon men jag är grymt ledsen och försökt med träning i flera år men jag klarar det helt enkelt inte bara!

har ett stort problem CHOCKLAD!, men jag tror det är bättre ätit utan choklad 4 dagar nu, och det går bra, hoppas det funkar läsk är knappast något problem dricker alldrig det, alkohol blir det ingennting av heller

Iallfall något liknande hade jag tänkt

Ska även tillägga det ska bli stor förändring nu på en gång, hade inte tänkt eller hoppats på om 2 veckor är jag smal utan jag har gått ner ca 6 kg första månaden sen kanske 2 kg nästa månad. Så jag ska helt enkelt slita för att bli smal och kunna bygga muskler som alla andra i ens närhet får göra!.

FRUKOSTEN
Oftast en skål med cornflakes plus ett par mackor brukar jag äta,

Nu ska det bli havregryns gröt (kommer nog inte bli det har ätit mig så sjukt trött på detta) annars en skål med havrefras, fiberrikat och fil + vatten

annan alternativ 2 mackor med skinka + vatten/mjölk
något av dettta kommer det förmodligen bli


LUNCHEN

Serveras i skolan
halva tallriken rent med grönsaker, resten pasta/ris/potatis och kött/fisk/ etc.


Mellanmål
annars kommer jag hem är grymt hungrig efter skolan trycket i mig ett par mackor och så. Är alldrig grymt hungrig efter middagen har jag tur kunde jag trycka i mig gårdagensmiddag


Nu ska jag försöka bara äta frukt som ett enkelt mellanmål.


Middag samma där fast inte kanske lika mycket grönsaker, morötter, brockoli eller något liknande ska det bli.


Detta är vad jag tänkt följa

TRÄNINGEN:
ska gymma 4 ggr i veckan med ett 4 split (blir typ ett 3 split + ett ben pass jag alldrig får in)

samt innebandy träning 3 ggr i veckan. dvs träning varenda dag ska det bli!


Det största problemet är nog förhoppningsvis över, chokladen men kommer nog tillbaka som jag då ska klara av för ett tag nu samt orken/koncentrationen/ lusten hur ska jag klara den :P? alltså motivationen har ni några tips?
ett annat är hungern, tryckt ut min magsäck riktigt ordentligt nu antagligen för jag gått upp 5 kg september månad tills nu.
Målvikten är runt 65 kg och sedan 100kg då jag ska bli biff :P nej men vi får se

Ser detta bra ut? hade tänkt göra en matdagbok, hoppas jag får lite cred för detta hoppas jag ska bli mitt sista försök hoppas jag får support nu! tackar.

jewzie
2007-10-25, 23:13
har du läst deffguiden..? Om inte gör det först om du har så har du lite tips här.

Jag vet inte hur du ser ut i kroppsform inte heller om du är kille eller tjej och du har inte ens mage att skriva hur gammal du är. Allt detta betyder mycket om du vill ha "hjälp" med att gå ner i vikt.

För att få en så tillfredsställande viktnedgång som möjligt är det ett par faktorer som är mycket viktiga som jag vet är dryga.

1. Räkna kalorier. Väg all mat du äter hemma och se i SLVs livsmedels tabell för energivärdet. Ta med dig matlådor / proteindrinkar till skolan. Eller gör som byggarn, drick 1L mjölk till lunch och en prottedrink när du blir hungrig :D

2. När du har räknat ut hur mycket du gör av med på en dag är det dags att bestämma i vilken takt du vill gå ner. Dem flesta tror att dem kan mirakelöst gå ner hur snabbt som helst och stanna där. Kanske funkar för några, men inte för majoriteten. På forumet så rekommenderar många att man ska köra -500kcal per dag. Dvs ett underskott på 500 kilokalorier av din energiförbränning - detta resulterar i att du tappar ca ½ kg fett i veckan. Vilket jag tycker är lämpligt i slutet utav deffperioden. Om du har någon kontakt eller någon som kan uppskatta din fett% eller någon maskin som kan göra detta (kan finnas på gymmet) så kan du med detta se hur mycket fett% du har. Utav detta så kan du räkna ut på en höft hur mycket du kan ha i underskott per dag utan att tappa muskler. 1kg fett kan nämligen "släppa" 70kcal per dygn. Dvs har du 15kg fett så kan du ha ett underskott på 950kcal per dygn och där med tappa 1kg fett i veckan de första veckorna. Men eftersom du går nedåt i vikt får du även sänka underskottet som du skapar för att inte tappa muskler.

3. Se över hur du äter Protein, Kolhydrater och Fett. Det finns många olika förslag även här hur man ska indela dessa. Men något som brukar återkomma är 2g protein per kroppsvikt, 1kg fett per kroppsvikt och resten i kolhydrater. Dock så bör man ha ändå ett skapligt intag utav kolhydrater för att orka med, speciellt i skolan. Så om man gissar att du har en energiförbrukning på 2500kcal så betyder det: 168g protein (ca 690kcal) 79g fett (ca 730kcal) totalt blir det 1420kcal som din kropp "bör" ha. Sen ska du fördela resten på kolhydrater och underskott. Dvs 2500(energiförbrukningen)-1420(protein+fett)-950(underskottet) = 470kcal att lägga på kolhydrater ca 110g. Det kan ses som ganska lite för en tränande individ men detta är energiförbrukning utan träningen.

4. Hur mycket extra du förbränner på vardagsaktiviteter och träning. Finns många sidor som tar upp hur mycket vissa aktiviteter förbränner och jag orkar helt enkelt inte länka. Med dessa vardagsaktiviteter så får du äta mer kolhydrater, fett eller protein. Vad du nu tycker är lämpligt.

5. Vilka livsmedel som är bra får du söka själv efter finns lite överallt men oftast så kan man tänka att "ren" mat är bra. T.ex kött, fisk, kyckling utan såser och pasta, ris, potatis, grönsaker, olivolja, avocado, sötmandlar och diverse frön.

6. Sist men kanske en utav de viktigaste hemligheterna bakom en lyckad deff... vågen är inte att lita på. Använd dig utav en spegel som du kollar i varje dag eller bilder så att du kan jämnföra, eventuellt måttband men det är knappast värt tiden. Eftersom man pendlar mycket i vikt beroende på hur man äter är det bra att väga sig innan frukost varje morgon och göra ett diagram på datorn. Då ser man bäst hur viktkurvan går. Jag pendlar själv nu i min deff mellan 89 och 93kg från dag till dag.

Hoppas du fick lite insyn på det hela och inser att det är mycket mer som spelar roll när man ska gå ner i vikt än att "äta lite grönt" och inte äta snask.

Torwald
2007-10-26, 06:57
Mitt tips är bara: Läs posten ovan många gånger. Det enda jag har att bidra med personligen är att tänka på att nyttig mat inte alltid är viktnedgångsmat. Jag har flera vänner som försökt gå ner i vikt, och istället för att äta godis i tid och otid äter de cashewnötter *screwy* Mycket mat är jättenytig, men man blir tyvärr inte smalare för det!

Du har inte skrivit i vilken mängd du tänkt äta allting. På lunchen skrev du halva talriken sallad, och sedan pasta/ris/potatis, etc, men tänk på att det är väldigt stor skillnad på energimängd beroende på vad du väljer. Potatis innehåller mycket mindre energi än pasta, till exempel, och ris innehåller väl något däremellan (kokt). Personligen äter jag helst inte pasta under deff eftersom man måste äta så lite för att det ska hamna inom rimliga energimängder, och då blir jag helt enkelt inte mätt. Då drygar jag hellre ut med keso eller något annat.

Slutligen: Se till att ha något att småäta på, om du tenderar att bli spontant suga. Var helt enkelt inte hungrig. Om du inte är hungrig kommer du inte äta cholad, så enkelt brukar det i alla fall vara. Svårt att lösa det här om du går i skolan på dagarna kanske, men i värsta fall kan väl cola light/zero fylla buken tlls man kan äta något vettigt. Kaffe och te dämpar också hungern ganska mycket. Jag säger inte att du ska dricka istället för att äta, verkligen inte, men jag uppmanar dig att inte gå hungrig eftersom det lätt leder till att man fuskar.

Mina 50 öre!

wagjam
2007-10-26, 10:12
Mitt tips är att lära känna skillnad på sug och hunger. Suget kan man verkligen kontrollera men en tom mage som skriker efter mat är en stor skillnad. Ett annat tips är att fylla magen med saker som inte innehåller mycket kalorier för att dämpa din hunger, jag käkar ofta kvarg, morötter eller gurka för att ha något i magen mellan dom stora måltiderna. Jag själv går sällan hungrig under min nu pågående deff, det du behöver göra är att sätta dej in i vad du ska undvika och vad du kan äta. Sen att konditionsträna lite extra gör susen iallafall för mej, då kan du låta dej själv äta lite extra.

Sniggel
2007-10-26, 10:29
Om du räknar och jämför kalorier kommer du nog att inse att choklad kan göra en hel del för att motverka en viktnedgång. Äter du en 200g marabou chokladkaka får du i dig ca 1000 kcal, detta utan att bli mätt speciellt länge och 1000 kcal är mycket, en mycket stor del av de flestas dygnsbehov.
Nu vet jag inte hur mycket choklad du äter men du nämner det som om du har ett stort sug efter det.

Creatingabsolut
2007-10-26, 16:54
Tack så hemskt mycket för alla bra svar!
detta var precis vad jag hade behövt, imorgon ska jag börja min träning och min kost är grymt tacksam kommer starta en tränings bok och så ... Trevlig helg och tack igen!