handdator

Visa fullständig version : Facebook- copyrightstjälare eller konspirationsteori


Mantus
2007-10-25, 14:23
Först en länk till en av artiklarna
http://www.metro.se/se/article/2007/10/25/06/3910-45/index.xml

Experten bakom artikeln:

http://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4r_Str%C3%B6m
Läs gärna förteckningen över hans utgivna verk, han låter väl relativt opartisk eller vad säger ni.:)


Det aktuella textstycket ur facebooks terms of use:

"When you post User Content to the Site, you authorize and direct us to make such copies thereof as we deem necessary in order to facilitate the posting and storage of the User Content on the Site. By posting User Content to any part of the Site, you automatically grant, and you represent and warrant that you have the right to grant, to the Company an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, fully paid, worldwide license (with the right to sublicense) to use, copy, publicly perform, publicly display, reformat, translate, excerpt (in whole or in part) and distribute such User Content for any purpose on or in connection with the Site or the promotion thereof, to prepare derivative works of, or incorporate into other works, such User Content, and to grant and authorize sublicenses of the foregoing. You may remove your User Content from the Site at any time. If you choose to remove your User Content, the license granted above will automatically expire, however you acknowledge that the Company may retain archived copies of your User Content."



Vet inte om någon är speciellt intresserad men tänkte starta tråden innan någon startar tråden "facebook snor dina uppgifter!!1!!1"

Mantus
2007-10-25, 14:33
Argument som kastas fram är att facebook använder dina uppgifter för att skräddarsy reklam- vem var dum nog att tro att facebook skulle vara gratis? Flertalet internetsajter gör just det, facebook är inget undantag.

Ett annat är att informationen stannar kvar på internet långt efter det att du själv glömt bort den.- Självklart gör den det i många fall, det är redan ett stort problem på internet. Inte heller det något nytt i sig, människor borde vara vana och förstå att de inte skall lägga ut känslig information på nätet, facebook är inget undantag.



Om man sedan läser terms of use så står det visserligen att de får använda dina uppgifter i reklamsyfte, hyra ut osv. osv men det står också vad jag kan utläsa att så fort du plockat ned dina uppgifter så får de inte använda dem längre. Så svaret till alla rädda är väl att genast ta bort allt känsligt material.
Det där med sublicense och dylikt är antagligen med för att de skall kunna hyra ut till reklamföretag som skickar skräddarsyd reklam till dig.
Jag gissar också på att en hel del av det dem skriver är en försäkran ifall de skulle bli stämda, att bli stämda i USA är oftast en dyr historia och hellre försäkrar man sig två gånger om en sak än riskerar att betala skadestånd.

Mental
2007-10-25, 14:36
Att säga att facebook stjäl min information är att ta i, jag ger min information till facebook helt frivilligt.

Mantus
2007-10-25, 14:39
Jag tror det är ett desperat försök att sälja lösnummer, man hittar en expert som hatar allt som har med lagrade uppgifter att göra, ber honom uttala sig och sedan plockar man de största russinen ur paranoidkakan och skriver panikrubriker om facebooks evil, evil intentions

egge
2007-10-25, 15:04
Skönt nördig rubrik i metro: "Facebook äger dig" :D

http://img263.imageshack.us/img263/8999/13132aq8.jpg

formula4shape
2007-10-25, 16:06
Är det någon som trott att facebook skulle vara en "undantags"community? Klart en såpass stor internetaktör ytnyttjar sin kundbas. Det är inte direkt gratis för Facebook att köra sina servrar som ska kunna hantera miljontals bilder och användare.

Mantus
2007-10-25, 22:33
Är det någon som trott att facebook skulle vara en "undantags"community? Klart en såpass stor internetaktör ytnyttjar sin kundbas. Det är inte direkt gratis för Facebook att köra sina servrar som ska kunna hantera miljontals bilder och användare.

Det verkar ju onekligen som om en del nötter trott det.

Chris
2007-10-25, 22:41
Åh nej de skräddarsyr reklam. VÄRLDEN GÅR UNDER!!! Är ingen som sätter en pistol mot ditt huvud och tvingar dig att köpa saker du sett på reklam va?

jwzrd
2007-10-25, 22:43
Åh nej de skräddarsyr reklam. VÄRLDEN GÅR UNDER!!! Är ingen som sätter en pistol mot ditt huvud och tvingar dig att köpa saker du sett på reklam va?

Gör dig inte dummare än de andra i tråden. Din chef nekar dig anställningen på advokatfirman för att de sett partybilderna där du visar küken och är apfull - 10 år innan du söker jobbet.

Mantus
2007-10-25, 22:44
Åh nej de skräddarsyr reklam. VÄRLDEN GÅR UNDER!!! Är ingen som sätter en pistol mot ditt huvud och tvingar dig att köpa saker du sett på reklam va?

Du skriver till en oidentifierbar massa av människor som benämns "du" antar jag?

Huffo the A-LagaRe
2007-10-25, 22:46
Joina gruppen "Jihad" och bli delaktig i mitt experiment i syfte att se om USA reagerar på terrorister på facebook.

Mantus
2007-10-25, 22:46
Gör dig inte dummare än de andra i tråden. Din chef nekar dig anställningen på advokatfirman för att de sett partybilderna där du visar küken och är apfull - 10 år innan du söker jobbet.

Vilket antagligen inte skulle ha något med facebook i sig att göra, utan att bilderna kopierats från sidan av andra användare. Är någon så dum så att de lägger upp sådana bilder på mig lovar jag att de skall få en utskällning som heter duga. Visserligen skulle sådana bilder på mig aldrig kunna cirkulera eftersom jag har ett visst mått av intelligens kvar även efter att jag supit skallen i bitar.

jwzrd
2007-10-25, 23:12
Vilket antagligen inte skulle ha något med facebook i sig att göra, utan att bilderna kopierats från sidan av andra användare. Är någon så dum så att de lägger upp sådana bilder på mig lovar jag att de skall få en utskällning som heter duga. Visserligen skulle sådana bilder på mig aldrig kunna cirkulera eftersom jag har ett visst mått av intelligens kvar även efter att jag supit skallen i bitar.

Nej, för att facebook använt sin rätt att bygga upp en shitlist-databas över folk för att tjäna pengar. Eller helt enkelt bara säljer tjänsten: Sök bilder på killen/tjejen ni vill anställa för att avgöra om han eller hon verkar ansvarsfull mot en mindre summa pengar! De vill ju tjäna pengar och det de har är oerhört värdefullt för en rad aktörer.

Mantus
2007-10-25, 23:21
Nej, för att facebook använt sin rätt att bygga upp en shitlist-databas över folk för att tjäna pengar. Eller helt enkelt bara säljer tjänsten: Sök bilder på killen/tjejen ni vill anställa för att avgöra om han eller hon verkar ansvarsfull mot en mindre summa pengar! De vill ju tjäna pengar och det de har är oerhört värdefullt för en rad aktörer.

If you choose to remove your User Content, the license granted above will automatically expire, however you acknowledge that the Company may retain archived copies of your User Content."


När man tagit bort sitt user- content t.ex. bilder har man även tagit bort sitt medgivande till att de använder materialet. Skulle det ändå användas så kan de bereda sig på feta stämningar från flertalet personer i USA så jag är högst osäker till det.

jwzrd
2007-10-25, 23:23
If you choose to remove your User Content, the license granted above will automatically expire, however you acknowledge that the Company may retain archived copies of your User Content."


När man tagit bort sitt user- content t.ex. bilder har man även tagit bort sitt medgivande till att de använder materialet. Skulle det ändå användas så kan de bereda sig på feta stämningar från flertalet personer i USA så jag är högst osäker till det.

Jag kan också läsa. Du kan ju försöka stämma Facebook. De har väl stålar nog att köpa upp och lägga ner Volvo typ.

Mantus
2007-10-25, 23:33
Jag kan också läsa. Du kan ju försöka stämma Facebook. De har väl stålar nog att köpa upp och lägga ner Volvo typ.

Jag tänker verkligen inte försöka stämma facebook eftersom jag är ytterst tveksam till att inehållet kommer att användas på det sättet du beskriver, det hade varit ett bra sätt att döda populariteten tvärt om inte annat.
Jag tror att de nöjer sig med att skräddarsy reklam och andra beprövade lösningar, den mer paranoida falangens uttalanden ger jag inte så värst mycket för.

Däremot har i flera olika fall i USA stora gruppåtal lyckats fälla åtskilliga multinationella företag så använder de informationen på ett sätt som kan tolkas strider mot avtalsvillkoren så är det nästan säkert som amen i kyrkan att en stämning är nära förestående.

formula4shape
2007-10-25, 23:35
Nej, för att facebook använt sin rätt att bygga upp en shitlist-databas över folk för att tjäna pengar. Eller helt enkelt bara säljer tjänsten: Sök bilder på killen/tjejen ni vill anställa för att avgöra om han eller hon verkar ansvarsfull mot en mindre summa pengar! De vill ju tjäna pengar och det de har är oerhört värdefullt för en rad aktörer.

Det är en "teori"..Facebook är knappast den första eller sista communityn med den typen av grundavtal som i "teorin" skulle kunna skapa det du pratar om. Men hur realistiskt är det att en arbetsgivare skulle vara intresserad av gamla partybilder? Majoriteten av de svenska arbetsgivarna kanske ska börja ta kreditupplysningar och kräva kontroll från polisens register INNAN de ens behöver fundera över gamla bilder som lagts upp på internet. Att sedan inte anställa en person pga en 10 år gammal partybild skulle gå emot diskrimineringslagen.
Där emot ska nog Bush passa sig för att lägga upp bilder där han dinglar med juvelerna i det fria.

Baan
2007-10-25, 23:36
Det finns redan fall då folk inte fått jobb för rekryteraren råkat surfa in på deras sida på facebook om man får lita på Sif.

Mantus
2007-10-25, 23:42
Det finns redan fall då folk inte fått jobb för rekryteraren råkat surfa in på deras sida på facebook om man får lita på Sif.

Fast det är ju ett annat fall, när jag en gång söker jobb kommer jag aktivt att välja innehållet på min sida för att matcha jobbet i det fall att personalrekryteraren är så nitisk att han surfar in på facebook. Ett sätt att vända systemet till sin egen fördel.
Att ta steget från att bli nekad ett jobb på oklara grunder pga en bild eller annan information som man själv lagt upp på facebook till en betalningstjänst som facebook skulle lägga upp med din information är steget milsvitt.

Baan
2007-10-25, 23:48
Fast det är ju ett annat fall, när jag en gång söker jobb kommer jag aktivt att välja innehållet på min sida för att matcha jobbet i det fall att personalrekryteraren är så nitisk att han surfar in på facebook. Ett sätt att vända systemet till sin egen fördel.
Att ta steget från att bli nekad ett jobb på oklara grunder pga en bild eller annan information som man själv lagt upp på facebook till en betalningstjänst som facebook skulle lägga upp med din information är steget milsvitt.

Var inte en bild utan att killen skrev något om att han hade andra planer för framtiden så dom uppfattade honom som en temporär kille bara om vi säger så. Han hade inte en tanke på att dom kunde läsa det han skrev. Något sånt.

Mantus
2007-10-25, 23:50
Var inte en bild utan att killen skrev något om att han hade andra planer för framtiden så dom uppfattade honom som en temporär kille bara om vi säger så. Han hade inte en tanke på att dom kunde läsa det han skrev. Något sånt.

Intressant faktiskt, jag tror nog att det kan vara bra att frisera sina kommentarer lite innan man söker jobb, informationssamhället kräver det.

Baan
2007-10-25, 23:54
Intressant faktiskt, jag tror nog att det kan vara bra att frisera sina kommentarer lite innan man söker jobb, informationssamhället kräver det.

Det är surt, jag vill kunna skoja lite på såna sidor utan att behöva tänka på någon sorts big brother. Tror den här killen jag nämnde inte var särskilt seriös heller, men ja ser nog inte så bra ut om man skriver om sina drömmar att sticka utomlands om några år osv (t ex)

Lillstrumpa
2007-12-04, 15:08
Lite nytt på Facebookfronten som ni kanske sett i tidningen de senaste dagarna.

http://www.e24.se/branscher/ittelekom/artikel_127913.e24

och

http://www.e24.se/branscher/ittelekom/artikel_125345.e24

När pengar vankas i drivor tittar de fula fiskarna fram. :)

Slartibartfast
2007-12-04, 16:00
Ok, så facebook vet att jag söker tysk scheisse-porr på nätet!? *gah!* *mini*

Hej då, Facebook!

NiXPhoenix
2007-12-04, 17:16
Facebook - det nya lunarstorm fast för lite mer vuxna

NiXPhoenix
2007-12-04, 17:18
Jag kan också läsa. Du kan ju försöka stämma Facebook. De har väl stålar nog att köpa upp och lägga ner Volvo typ.


Vet inte om de har så värst mycket pengar egentligen, men företaget värderas till enorma summor. MS köpte ju in sig på en liten, liten del, tror det var max 5% eller något.
För ett internetcommunity. Dumheter, jag säger då det.