handdator

Visa fullständig version : Civilization IV


Fd_Megatuttarna
2007-10-25, 14:04
Tänkte ha en tråd om Civ. 4.

Hur brukar ni lägga upp era strategier? Det beror givetvis på vilket sätt man avser att vinna på men dela gärna med er.

Jag har fortfarande inte fattat hur man ser hur ens städer mår. Hur man använder sig av farms och mines? Hur man gör så folk är glada i städerna? Hur man gör så det går fort som fan att träna trupper och bygga byggnader?

Om någon har lust att förklara så blir jag mycket glad. Sjukt kul spel, men jag pillar mest och hamnar i krig med någon som ger mig stryk. Help me! Fattar inte så mycket.

Scratch89
2007-10-25, 14:06
Nu har jag inte spelat fyran men de gamla spelen. En taktik jag körde med då som funkade rätt så bra, var att inte erövra alldeles för mycket i början. Ju mer resurser du lägger på en stad, desto bättre mår invånarna. Att plundra loss ger en iofs mer intäkter, men det är också fler som bråkar och ju större gränser du har, desto fler ställen kan fienden attackera på.

Fd_Megatuttarna
2007-10-25, 14:37
Bra Scratch.

Kom igen nu mer!! Jag vill sätta igång med spelet men kan inte förrän jag fattar.

Mental
2007-10-25, 14:38
Jag brukar sikta på att bygga så många wonders som möjligt, och ta en ledare som ger boost på great persons eller vad det heter.

Sen gillar jag att vinna med kultur, men det är svårt som fan, men att ta ett par great artists och kulturbomba på gränsen till en trängd kultur är så underbart givande :D

Ivar_Lo-J
2007-10-25, 14:38
Här kommer en ganska lång utläggning med lite random grejer som kan vara bra att veta om man är ny på Civ IV:

I Civ IV är det definitivt så att man måste vara försiktig med att erövra städer när man krigar, iom att kostnaden för uppehåll av städerna växer exponentiellt med antalet städer man har. Om man därför ligger i krig och sen behåller alla städer man intar (istället för att rasera dem) så kommer man väldigt snabbt ha en oerhört dålig ekonomi och därmed behöva dra ner på forskningen.

Varje stad har tre resurser: mat, hammare och pengar. Pengar ger dels forskning och dels kontanter i kassan. Förhållandet mellan dessa regleras med det reglage som finns uppe i vänstra hörnet (med en e-kolv brevid).
Mat gör att städerna växer. Det måste finnas ett överskott av mat för att staden ska växa, annars stagnerar tillväxten, eller i värsta fall blir det svält och befolkningen minskar. För varje befolkningsplupp kräver staden två till matenheter för att behålla sin tillväxttakt, så om man därför sätter resurserna på rutor med färre matpluppar än 2 så måste man kompensera genom att ha vissa resurser med fler matpluppar än två. Detta kan t.ex. åstadkommas genom att man bygger farms på slättland etc. Eller att man använder resurser som ger mycket mat, exempelvis grisar eller ris, om man har byggt staden i närheten av dessa.
Hammare används för att bygga saker (byggnader och enheter). Ju fler hammare desto snabbare går det att bygga. Rutor med mycket hammare har dock generellt också få matpluppar, så detta gör att det blir en balansgång mellan att producera snabbt och växa snabbt. Vissa byggnader effektiviserar produktionen genom att ge en bonus, som t.ex. fabriker. Gruvor (mines) används för att få ut fler hammare från bergsrutor. Senare i spelet kan man även bygga lumber mills på skogsrutor för att få bra hammar-rutor. Vissa resurser är även bra för hammare, t.ex. sten, marmor, kol, järn etc.

Varje stad har två saker som kan göra befolkningen sur: hälsa och gladhet. Beroende på svårighetsgrad är städerna olika känsliga för dessa.
En stad som byggs i närheten av sötvatten (sjö eller flod) får hälsobonus, och en stad med mycket jungel i närheten får straff i hälsa. Man kan bygga byggnader för att kunna hantera ohälsa (som t.ex. akvedukt, sjukhus, återvinningscentral osv) allt eftersom man forskar fram dem.
Folk blir glada av t.ex. colosseum, olika religionsbyggnader, teater osv.
Om en stad ligger risigt till på någon av dessa två egenskaper (vilket man ser om man de har en illamående smiley eller en arg smiley brevid sig) så bör man flytta om resurserna så att de inte växer ännu mer, förens man har fixat problemet genom att t.ex. bygga byggnader. Att få en stad att sluta växa gör man genom att flytta om resursplupparna i staden så att maten ligger precis i balans (inget över eller underskott).
Har man rätt styrsätt (hereditary rule) så får man en glad gubbe i staden för varje militärenhet man har i den. Har man "free religion" så får man gladhetsbonus för varje religion som finns i staden.

I början av ett spel kan det vara smart att vara ganska snabb att forska fram "bronze working" vilket gör att man ser bronze-resurser samt kan hugga ner skog. Att hugga ner skog ger en engångssumma hammare till närmsta stad, så genom att ha arbetare som hugger ner all skog i närheten kan man rusha t.ex. ett under eller ett gäng militärenheter eller dylikt.
Det är väldigt viktigt att få en brons eller järnresurs i början av spelet, om man vill kriga, iom att man med dessa kan bygga axemen eller swordmen (eller praetorian om man är romare, sjukt bra enhet). Dessa enheter är väldigt bra i tidigt krig, fram tills folk börjar få longbowmen och för mycket försvarsbonus i sina städer. Då gäller det att fixa fram katapulter så att man kan bombardera städerna innan man sätter in stöten med fotfolket.

Satsar man på kulturvinst så ska man se till att grunda så många religioner man bara kan och sen pressa tempel som fan. För varje tre tempel av en religion så kan man bygga en specialbyggnad för den religionen (katedral, stupa etc.) vilket ger grym kulturbonus. Man bör därför ha 9 städer allt som allt, så att alla bygger ett tempel av varje religion man kan komma över, så att ens tre superkulturstäder kan bygga en superbyggnad för varje religion man har. Det gäller alltså att sprida så många religioner man kan till alla städer man har. Det är även bra att försöka specialisera städer på att få fram "Great artists" då dessa kan ge en engångsbonus på 4000 kultur. Det kan vara bra att spara så många av dessa som möjligt till slutet då man ser vilka städer man behöver kulturbomba för att komma upp i 50 000 kulturpoäng.

På högre svårighetsgrader är det viktigt att försöka få teknologier som de andra civilisationerna inte har, så att man sedan kan byteshandla på ett smart sätt för att kunna hålla jämna steg eller helst ett litet försprång teknologimässigt. Byt dock inte bort något mot nått skit bara för att det går, då kommer datorn ikapp fort som fan.

Prioritera hårt vilka under du vill bygga iom att det tar sån tid. Satsa på ett fåtal riktigt bra, som passar vad du vill uppnå med din stad/civilisation.

Försök gärna profilera städerna, så att en stad blir produktionscentrum, en stad pengacentrum, etc. Då kan man bygga militärunder och byggnader i produktionsstaden och finansbyggnader och under i finansstaden, osv.

Det är allt jag orkar skriva, för tillfället, men om det är nått särskilt så försöker jag gärna ge lite mer tips.

Loke
2007-10-25, 14:57
Ja, jag är en ganska bra Civilization-spelare...

Det är väldigt svårt att förklara civilization, det tog många år innan jag verkligen började greppa spelet. Ska försöka vara ganska detaljrik eftersom mycket inte är så självklart för en nybörjare.

Det du måste göra är att gå in i staden. Jag tror man dubbelklickar på den eller nåt, minns inte exakt. Där kommer du att se vilka rutor runt staden som folk arbetar på genom att dessa rutor har resursikoner på sig. Om du klickar på en av rutorna kommer du att frigöra en arbetare som då arbetar i staden. För att få ut honom på fälten igen klickar du på nån av rutorna som inte används.

Jag anser dock att Civ 4 sköter detta så bra att du som nybörjare inte behöver bry dig så mycket om den här detaljen, låt städerna sköta sig själva, det funkar bra! De kommer automatiskt att använda de rutor runt städerna som de tycker är bäst, och det innebär ofta att gruvor och farms används automatiskt när man byggt dem. Du kan gå in i staden och titta vilka rutor som den använder, men som sagt, jag tror inte du som nybörjare tjänar så mycket på att ändra runt där.

För att träna trupper och byggnade fort som fan bör du börja spela ett annat spel. Civilization är ofta ganska segt. Men det som du generellt ska sikta på är att ha så mycket folk i städerna som möjligt. Den övre gränsen ligger dels vid hur mycket mat du kan producera, och dels vid om folk blir sura.

Det är inget problem i sig att folk är unhappy, men det gör att vidare befolkningsökning inte bidrar något till staden, eftersom den nya befolkningen automatiskt blir "entertainers" för att motverka unhappiness. Det finns ett antal byggnader du kan använda för att motverka unhappiness. Den viktigaste i början är "temple". Det finns ett tempel för varje religion, och för att bygga ett tempel måste du ha en religion i staden. Om religionen är din statsreligion gör det också folk automatiskt lite gladare.

Sen finns det även en del resurser som gör folk glada, men de flesta av dem kräver ju Calendar-teknologin, så det är kanske inte ett alternativ i början.

Det finns även ett till sätt att snabbt träna soldater: Ha fler halvbra städer. Låter självklart, men vissa nybörjare verkar inte tänka på det. Expandera snabbt i början. Det som begränsar antalet städer är din ekonomi... Men det orkar jag inte förklara just nu, du får upptäcka problemet själv.

Sammafattning: Mer folk gör dig mäktigare. Den totala folkmängden begränsas dels av Unhappiness och dels av antalet städer. Unhappiness motverkas primärt med religion och specialresurser. Antalet städer begränsas i sin tur av ekonomin. Stor folkmängd i många städer och en stark ekonomi är nyckeln till makt.

Jaha, nu blev det två långdragna guider. Jaja, de komplementerar varandra lite ser jag.

Fd_Megatuttarna
2007-10-25, 15:03
Så ni menar att man bara ska sätta workers på automatisk förbättring av staden och sedan skita i allt som nybörjare?

Ivar_Lo-J
2007-10-25, 15:42
Så ni menar att man bara ska sätta workers på automatisk förbättring av staden och sedan skita i allt som nybörjare?

Det är helt klart ett alternativ att låta civ sköta mycket automatiskt, iom att det funkar ganska bra i Civ IV. Jag tycker dock att du ska göra ditt bästa för att försöka få grepp om det så att du iaf förstår varför AI:n gör som den gör. Så kan du lättare bygga nya städer på bra ställen osv.

Lillen
2007-10-26, 16:15
Denna tråd fick mig att börja spela Civ4, jag har spelat alla föregångare. Men nu till min fråga, hur köper jag klart mina byggnader med goverment satt på womenssuffrage? Jag har varit inne och pillat på det mesta men kan inte komma på det.

Kwon
2007-10-26, 16:36
Körde Civ 4 mycket när det var nytt och självklart valde jag en kultur som kunde hålla ut ett tag (de med kulturbonusar och liknande), ingen Gengis Khan liknande ledare då man var tvungen att erövra och slåss hela tiden.

Jag brukade alltid satsa på att vinna via kultur! :D

Techa upp kulturen snabbt samtidigt som man byggde städer på nyckelplatser tidigt, så att deras tempel och grejjer kunde pusha gränserna snabbt.

Ofta var det så att man tog över motståndarnas byar/städer innan de hade kommit igång.

Skickade alltid great persons till "fronten" för att göra kulturkrockar och ta över! :D

Skönt å vinna helt utan strid.

Mina ledare jag körde med brukade ha dessa egenskaper, antingen Creative, Philosophical eller Spiritual.

Hatsepshut (Egypt) eller Frederick (Germans) var favoriterna. Saladin också!

Kwon
2007-10-26, 16:40
Saladin hade också det bästa Ledar-temat (musiken som spelades när man hade möte). Det var feta beats och rytmer som blev mer och mer avancerade ju längre fram i tiden och epokerna man kom, så han var en favorit att möta också, så det var oftare man körde med Hatsep alt Frederick och valde Saladin et al som motståndare.

Kwon
2007-10-26, 16:56
Länk te Tutten

http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=191807#CITYMANAGEMENT

Ivar_Lo-J
2007-10-26, 16:58
Denna tråd fick mig att börja spela Civ4, jag har spelat alla föregångare. Men nu till min fråga, hur köper jag klart mina byggnader med goverment satt på womenssuffrage? Jag har varit inne och pillat på det mesta men kan inte komma på det.

Gå in på staden du vill köpa klart i (dubbelklicka på den) o sen har du ett gäng med knappar nere i högra hörnet, till vänster om minimappen. En av dessa knappar är "hurry production" vilket är rätt knapp.

Pata
2007-10-26, 17:12
Om någon har lust att förklara så blir jag mycket glad. Sjukt kul spel, men jag pillar mest och hamnar i krig med någon som ger mig stryk. Help me! Fattar inte så mycket.

Läs kwons länk till http://forums.civfanatics.com/showth...CITYMANAGEMENT

Läs även alla guider och folks tips och trix... Civ 4 går snabbt att lära sig men tar lång tid att bemästra. Själv spelar jag på nivåerna Prince och Emperor och tog ett tag att nå dit på egen hand. Stratgeierna du hittar på forumena ovan kan hjälpa dig enormt i början.

PS läs manualen (den finns att ladda hem på civfanatics), sedan läser du den igen, spelar lite, sedan läser du den igen. Klart snabbaste sättet att bli en duktig spelare.

Now go fight em ma boy!:devil:

Lillen
2007-10-26, 18:47
Gå in på staden du vill köpa klart i (dubbelklicka på den) o sen har du ett gäng med knappar nere i högra hörnet, till vänster om minimappen. En av dessa knappar är "hurry production" vilket är rätt knapp.

Tack så mycke, faan jag måste vara blind :smash:

Loke
2007-10-27, 10:12
Saladin hade också det bästa Ledar-temat (musiken som spelades när man hade möte). Det var feta beats och rytmer som blev mer och mer avancerade ju längre fram i tiden och epokerna man kom, så han var en favorit att möta också, så det var oftare man körde med Hatsep alt Frederick och valde Saladin et al som motståndare.

Jag tycker Brennus har skönast tema, speciellt i senare tider. Fast för att möta honom behöver man Warlords-expansionen. Sen brukar han lagga efter teknologiskt, så har jag honom på min kontinent brukar han sällan klara sig ur medeltiden :)

Kör folket här med båda expansionerna förresten? Det kan verka som att de tillför väldigt lite, men det krävs inte mycket för att ändra spelet ganska ordentligt.

Jag gillar att spela som Rom, båda ledarna duger. Praetorians är så fantastiskt användbara. Man fixar ca 4 städer lite snabbt, ser till att de har ett tempel, barracks och sånt, och sen kan man använda praetorians ända till gunpowder. Man får passa ekonomin dock, bara behålla de viktiga städerna.

Pata
2007-10-27, 10:17
Kör folket här med båda expansionerna förresten? Det kan verka som att de tillför väldigt lite, men det krävs inte mycket för att ändra spelet ganska ordentligt.

Jag gillar att spela som Rom, båda ledarna duger. Praetorians är så fantastiskt användbara. Man fixar ca 4 städer lite snabbt, ser till att de har ett tempel, barracks och sånt, och sen kan man använda praetorians ända till gunpowder. Man får passa ekonomin dock, bara behålla de viktiga städerna.

Jag kör med Beyond the sword senaste patchen och civfanatics inofficiella bug patch till 3.13. Du har absolut rätt, små förändringar i reglerna och AI:n ger helt nya sätt att slå datorn på de svårare nivåerna.

Rom tycker jag är ganska tråkiga, med en Praetorian rush i början piskar man allt i sin närhet. däremot håller dom inte senare i spelet.

Kwon
2007-10-27, 15:19
Jag tycker Brennus har skönast tema, speciellt i senare tider. Fast för att möta honom behöver man Warlords-expansionen. Sen brukar han lagga efter teknologiskt, så har jag honom på min kontinent brukar han sällan klara sig ur medeltiden :)

Kör folket här med båda expansionerna förresten? Det kan verka som att de tillför väldigt lite, men det krävs inte mycket för att ändra spelet ganska ordentligt.

Jag gillar att spela som Rom, båda ledarna duger. Praetorians är så fantastiskt användbara. Man fixar ca 4 städer lite snabbt, ser till att de har ett tempel, barracks och sånt, och sen kan man använda praetorians ända till gunpowder. Man får passa ekonomin dock, bara behålla de viktiga städerna.

Har ej testat expansionen Warlords, får kanske göra detta då Brennus skall ha phat beats och sköna rytmer han mé! :)

King Grub
2010-09-18, 09:38
Civilization V-recension:

http://www.gamingnexus.com/Article/Civilization-V/Item2785.aspx

Ser lika underbart ut som vanligt, och bara några dagar kvar.

Game Informer och PC Gamer ger också superbetyg i tidningsrecensionerna.

King Grub
2010-09-18, 09:55
5/5: http://www.joystiq.com/2010/09/17/civilization-5-review/

Zera
2010-09-18, 10:08
Shit vad jag längtar *drool*

Kwon
2010-09-18, 10:31
Jag tycker Brennus har skönast tema, speciellt i senare tider. Fast för att möta honom behöver man Warlords-expansionen. Sen brukar han lagga efter teknologiskt, så har jag honom på min kontinent brukar han sällan klara sig ur medeltiden :)


Jag hade aldrig Warlords. Men Brennus hade skönt theme ja! :)
AtcMGqlNFJc

Saladin är trots allt min favorit i musiktheme från Civ 4
v0GBt8oL9H4

Dav0d
2010-09-18, 12:31
Civilization V-recension:

http://www.gamingnexus.com/Article/Civilization-V/Item2785.aspx

Ser lika underbart ut som vanligt, och bara några dagar kvar.

Game Informer och PC Gamer ger också superbetyg i tidningsrecensionerna.

*gah!* *cry* *cry* Sc2 och detta spel precis när min utbildning på universitetet börjar... Jag kommer sabba allt... :Virro

Loke
2010-09-18, 21:11
De har lagt upp manualen:

http://www.civilization5.com/#/community/feature_manual

Intressant läsning för den som känner att recensionerna inte svarar på alla detaljer.