handdator

Visa fullständig version : Rubik's cube.


Slartibartfast
2007-10-25, 13:07
Kollade på extramaterialet till The Pursuite of Happiness (den var sådär) som innehöll en kortdokumentär om Kuben, och blev fachinerad. Är ni bra på den? Jag har aldrig haft en kub, så jag kan inte säga.

Lösning med ögonbindel är ett kapitel för sig. Vet att det funkar med algoritmer, men att man kan memorisera så många är helt otroligt.

7_PUFL2HTdI

Juliette
2007-10-25, 13:10
Kollade på extramaterialet till The Pursuite of Happiness (den var sådär) som innehöll en kortdokumentär om Kuben, och blev fachinerad. Är ni bra på den? Jag har aldrig haft en kub, så jag kan inte säga.

Lösning med ögonbindel är ett kapitel för sig. Vet att det funkar med algoritmer, men att man kan memorisera så många är helt otroligt.



Jag kan göra den på några minuter, men skulle aldrig klara det med ögonbindel ens om jag hade tio år på mig :confused:

King Grub
2007-10-25, 13:11
Jag kunde lösa den, men har inte provat på minst 10 år. Med ögonbindel måste det vara omöjligt. :)

Scratch89
2007-10-25, 13:11
Problemet är inte att komma ihåg lösningen i huvudet, problemet är att komma ihåg hur du håller i kuben, eftersom man oftast memorerar kubens lösning från ett håll. Vänder du på kuben blir lösningen omvänd, vrider du den ett kvarts varv så får man tänka på det osv. Det är ett helvete. :D

Mantus
2007-10-25, 13:12
Det där är sjukt, jag hade aldrig lyckats räkna ut hur man ens löser den och att dessutom memorera dragen och göra det med förbundna ögon...

Manta
2007-10-25, 13:17
Har inte gett mig på kuben på flera år. När jag gick i fyran eller femman så utmanade våran lärare klassen, om fem personer kunde lösa kuben så skulle han bjuda på fika. Så jag satt mig ner och tränade och det tog inte så lång tid innan man kunde lösa den. Givetvis fuskade jag med ett "facit". ^^

HookersUnited
2007-10-25, 13:28
På Guinness rekord-TV löste en norrman med förbundna ögon 3 st kuber. Tungt.

Granatgiraffen
2007-10-25, 13:28
Det är inte så många algoritmer, bara många repetitioner.

tano
2007-10-25, 13:32
Jag lärde mig att lösa den när jag var i 13-14 års åldern. Nu var det dock säkert 5 år sedan jag höll i en kub.

Det var någon som skrivit om hur det gick till att lösa den. Genom olika kombinationer av vridningar kan man flytta specifika klossar i förhållande till varandra. Att klara med ögonbindel handlar väl mer om att kunna se framför sig exakt var varje specifik bit sitter före man börjar snurra. Har man det i huvudet (bra visualisering och minne) går det nog rätt bra.
Har inte löst den med ögonbindel själv men skulle tänka mig att med en massa övning skulle det nog gå.

Tuniz
2007-10-25, 13:33
Väldigt imponerande.

Har provat mig på kuben några gånger men get upp efter 10-15 minuter. Har fan inte tålamodet för det :D.

Såg en gång en kille som löste 3 (!) kuber med ögonbindel. Han fick studera kuberna längre dock (40 minuter tror jag?) Gick på svensk TV för.... 6-7 år sen?
Var samma program med killen som hade ett jäkla minne och kom ihåg 123 (?) sifferkombinationer som lästes upp i normal taltid (150 kombinationer lästes upp tror jag). Killen var från england eller något.

Svenska guinnes rekord TV?

Tuniz
2007-10-25, 13:34
På Guinness rekord-TV löste en norrman med förbundna ögon 3 st kuber. Tungt.

Var nog han jag tänkte på

jej aer slow ;o

coxie
2007-10-25, 13:34
Har en jag brukar lösa när jag behöver tömma huvudet, riktigt skönt att för en stund sitta och vrida lite.

rolf
2007-10-25, 13:36
...Ni menar att det finns ett system och det inte bara är helt slumpmässigt om man lyckas få ihop skiten? Tss, bs. :D

RassK
2007-10-25, 15:16
Orkar aldrig med sista lagret.. *gah!*
Så långa algoritmer på det så jag får huvudvärk

MasterChief
2007-10-25, 15:20
Inte så svårt att löa kuben. Krävs bara lite övning (med öppna ögon då såklart):

http://www.svekub.se/

Däremot är det ju jävligt svårt att komma på det själv.

JustinCredible
2007-10-25, 15:23
Jag har inte sett The Pursuite of Happiness, men på tal om Will Smith och kuber så har jag ett minne av att i ett avsnitt of Fresh Prince så löser han en kub på typ några sekunder. Vad det nu har med saken att göra vet jag inte.. Men iaf.

MasterChief
2007-10-25, 15:26
Jag har inte sett The Pursuite of Happiness, men på tal om Will Smith och kuber så har jag ett minne av att i ett avsnitt of Fresh Prince så löser han en kub på typ några sekunder. Vad det nu har med saken att göra vet jag inte.. Men iaf.

Han fick lära sig at lösa den till "The Pursuite..." Såg det på Oprah. :em:

stenis
2007-10-25, 15:28
Jag har inte sett The Pursuite of Happiness, men på tal om Will Smith och kuber så har jag ett minne av att i ett avsnitt of Fresh Prince så löser han en kub på typ några sekunder. Vad det nu har med saken att göra vet jag inte.. Men iaf.

Minns inte det avsnittet, om det var ett sådant avsnitt så var det fejk då han lärde sig lösa kuben först vid inspelningarna av Pursuite of Happiness, han löste kuben på riktigt vid inspelningen. Gjorde det sedan live på Oprah efter premiären av filmen, de klippet ska finnas på nätet nånstans.

skaparn
2007-10-25, 15:46
Cool

Påminner lite om de som är riktigt duktiga på blindschack

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blindschack

ramagoen
2007-10-25, 16:07
En kompis kunde iaf lösa kuben på under 2 minuter om de inte va under 1 minut, helt sjukt snabb, han lärde sig av sin brorsa som va ännu snabbare.

Och han vred på kuben, alltså snurrade den i handen så det spelar inte så stor roll. Är väl som att bli bra på Tetris och allt annat, övning ger färdighet!!

TcAnders
2007-10-25, 16:45
Det enda jag lyckas med är att ta en sida, så jag suger verkligen på det..:)

Men då bör jag kanske tillägga att klistermärkena är omflyttade många gånger då kuberna är gamla, det kanske är därför det är såpass svårt?..

// Anders

Shajjn
2007-10-26, 17:39
Som många andra har jag suttit och repeterat algoritmer, fast jag tröttnade innan jag skulle lära mig att fixa sista lagret.

chidde
2007-10-27, 01:25
mitt rekord låg på ca 2½ minuter om jag inte minns fel, var så längesen

då löste jag det på amatörnivå, dvs lager för lager
skulle man upp en nivå så ska man lösa den med hörnen, vilket ger mindre moment och vrid => bättre tid

för att få bra tid krävs en bra kub, finns dåliga kopior som kostar 50 spänn som är ett helvete att vrida. en bra kub ska kännas som ett väloljat maskineri :)