handdator

Visa fullständig version : Teknik i mark.


Nonamenoshame
2007-10-25, 10:20
Hejsan, ska börja köra mark igen. Inte kört det på ett tag har rädsla för att dra av mitt muskelfäste i bicep efter allt snackande om det.

Kan någon berätta några steg till bra marklyft?

Hur ska jag stå. hur ska händerna va osv .

Hur stor är chansen att de ryker ?

bubbe
2007-10-25, 10:28
Hejsan, ska börja köra mark igen. Inte kört det på ett tag har rädsla för att dra av mitt muskelfäste i bicep efter allt snackande om det.

Kan någon berätta några steg till bra marklyft?

Hur ska jag stå. hur ska händerna va osv .

Hur stor är chansen att de ryker ?

Har du dragit av fäste tidigare eller är det bara allmän oro?

I vilket fall http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

Nonamenoshame
2007-10-25, 10:38
Har du dragit av fäste tidigare eller är det bara allmän oro?

I vilket fall http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html



Bara ren oro.
Har tittat där innan, men tänkte mer lite tips på teknik osv för att minimera risken.

bubbe
2007-10-25, 10:50
Bara ren oro.
Har tittat där innan, men tänkte mer lite tips på teknik osv för att minimera risken.

Rak rygg, hård/spänd mage, något böjda ben, blicken snett uppåt, grepp valfritt överhand/mixat höger/vänster, ner med axlarna. Ungefär vad jag kommer på nu på rak arm.

Nonamenoshame
2007-10-25, 11:05
Rak rygg, hård/spänd mage, något böjda ben, blicken snett uppåt, grepp valfritt överhand/mixat höger/vänster, ner med axlarna. Ungefär vad jag kommer på nu på rak arm.


Tackar, då kör vi på det helt enkelt :)

Sheogorath
2007-10-25, 11:23
Tackar, då kör vi på det helt enkelt :)

Det viktigaste för att skydda biceps i marklyftsvarianter är att inte låta dem arbeta dynamiskt. Det vill säga du ska låta vikten hänga i armbågsleden, och allså inte böja armen alls under lyftets gång. För mig hjälper det mycket att köra marklyft med tumlås eftersom jag då har dubbel överhandsfattning och har mycket svårt för att böja armarna = bra armhållning i mark.

Liten Men Fet
2007-10-25, 11:25
Raka armar, och när du kör bicepscurl så ska du se till att räta på armen ordentligt. Anledningen till att bicepsfästet går av är att man har förkortade biceps och sen rycker man igång ett marklyft och då rätas armen ut mer än den "klarar av", bicepsfästet går av. Om man har full rörlighet så kan man inte sträcka ut armen så mycket i marklyft att bicepsfästet släpper.
Om man inte har nån skada eller defekt på det.

Sen ska det nog till rätt tunga vikter i marklyft för att det ska dra sönder ett friskt bicepsfäste.

Sheogorath
2007-10-25, 11:34
Raka armar, och när du kör bicepscurl så ska du se till att räta på armen ordentligt. Anledningen till att bicepsfästet går av är att man har förkortade biceps och sen rycker man igång ett marklyft och då rätas armen ut mer än den "klarar av", bicepsfästet går av. Om man har full rörlighet så kan man inte sträcka ut armen så mycket i marklyft att bicepsfästet släpper.
Om man inte har nån skada eller defekt på det.

Sen ska det nog till rätt tunga vikter i marklyft för att det ska dra sönder ett friskt bicepsfäste.

:thumbup:

Mycket bra där med (ytterligare en) vits med full extension vid bicepscurl.