handdator

Visa fullständig version : Nån fler med avokadoproblem?


Ronja
2007-10-25, 09:12
Hallå där!

Börjar bli väldigt irriterad över alla avokados jag köper, de smakar inte som de brukar och är så vattniga. Brukar bre´avokado på mina mackor mm men de brukar ha en mycket "smörigare" rundare smak och krämigare konsistens.

Är det bara jag som har otur och lyckas plocka fel eller har det nåt med årstiden att göra eller nå annat? nån som vet?

Håller på att bli ruinerad, då jag typ bara kan använda 1 av 10 om ens det **cry*

i_casey
2007-10-25, 09:39
Jag köper alltid avokado i nät nuförtiden - de är aldrig mogna, men efter 3-4 dagar har de varit jättegoda! Varit mkt mer nöjd med dem än de lösa, trots att man får vänta med att äta dem alltså... Har inte märkt säsongsskillnad, så det vet jag inget om... Men det finns säkert...

Otto P
2007-10-25, 10:24
Jag köper alltid avokado i nät nuförtiden - de är aldrig mogna, men efter 3-4 dagar har de varit jättegoda! Varit mkt mer nöjd med dem än de lösa, trots att man får vänta med att äta dem alltså... Har inte märkt säsongsskillnad, så det vet jag inget om... Men det finns säkert...


Jag föredrar också de som ligger i nät. Har dock ett lite problem med kärnan.. så jag lånar denna tråd lite om det är ok?

Någon som har bra tips på hur man enklast får ut kärnan utan att behöva gröpa sönder hela avokadon eller att den skjuter iväg mm? :)

StrongVoice
2007-10-25, 10:28
Någon som har bra tips på hur man enklast får ut kärnan utan att behöva gröpa sönder hela avokadon eller att den skjuter iväg mm? :)

Japp, jag har det ultimata tipset. Skär avokadon på bredsidan och vrid på ena delen. Då fastnar kärnan i en avokado-halva. Håll den avokadohalvan i handen och slå kniveggen i kärnan så att den fastnar. Vrid lite på kviven åt höger och vänster och vips så sitter kärnan fast i kniven istället. Svårt att förklara, men hoppas du förstår :)

Funkar rikigt bra men man måste vara säker på handen så att du inte missar kärnan :)

Otto P
2007-10-25, 10:34
Japp, jag har det ultimata tipset. Skär avokadon på bredsidan och vrid på ena delen. Då fastnar kärnan i en avokado-halva. Håll den avokadohalvan i handen och slå kniveggen i kärnan så att den fastnar. Vrid lite på kviven åt höger och vänster och vips så sitter kärnan fast i kniven istället. Svårt att förklara, men hoppas du förstår :)

Funkar rikigt bra men man måste vara säker på handen så att du inte missar kärnan :)


Aha ok, kanon tackar för detta :thumbup:
Jo jag brukar dela den på långsidan och sen gröpa med en sked, men det resulterar nästan alltid i att kärnan flyger iväg:smash:

Ska testa ditt tips nästa gång! :)

StrongVoice
2007-10-25, 10:39
Aha ok, kanon tackar för detta. Jo jag brukar dela den på långsidan och sen gröpa med en sked, men det resulterar nästan alltid i att kärnan flyger iväg

Ska testa ditt tips nästa gång!


Förstår dig. Innan jag lärde mig detta tips så flög kärnan iväg åt åtskilliga håll :)

Du ska dela på långsidan såklart, jag skrev fel :smash: Men resten stämmer av det jag skrev, hehe :) Lycka till :thumbup:

lectris
2007-10-25, 11:01
Någon som har bra tips på hur man enklast får ut kärnan utan att behöva gröpa sönder hela avokadon eller att den skjuter iväg mm? :)

jag brukar klämma lite på avokadon så att den lossnar från skalet (och kärnan samtidigt) och så brukar den liksom glida ur från avokadon tillslut. sen gröper jag ur den som vanligt. Denna teknik kräver dock att avokadon är ganska ordentligt mogen :D

Har provat knivtekniken också, men hos mig går bara kärnan sönder :confused: har inte alls fått det att funka.

dragonfly
2007-10-25, 11:05
Köp inte Euroshopper bara.
I annat fall så köper jag dem några dagar innan använding om de är hårda. Tror det är tomater som gör att avokado mognar snabbare...

Otto P
2007-10-25, 14:23
jag brukar klämma lite på avokadon så att den lossnar från skalet (och kärnan samtidigt) och så brukar den liksom glida ur från avokadon tillslut. sen gröper jag ur den som vanligt. Denna teknik kräver dock att avokadon är ganska ordentligt mogen :D

Har provat knivtekniken också, men hos mig går bara kärnan sönder :confused: har inte alls fått det att funka.

Kanon:thumbup: Ska testa ditt tips med! :)

Ronja
2007-10-25, 15:11
Nån som har nåt svar på min huvudfråga?

machine gun
2007-10-25, 17:44
Jag misstänker att det har med årstiden att göra. Det kan även vara så att det är en annan sorts avokado som finns i butikerna just nu än den du är van vid.

Avocado får lätt kylskador som visar sig som brunfärgning av fruktköttet. Att frukten inte vill bli mjuk tyder också på kylskada. Avocado från subtropiska områden (Israel, Sydafrika) har 7°C som lägsta lagringstemperatur, avocado från tropiska områden 13°C.
http://www.livsmedelssverige.org/livsmedel/vegetabilier/gronsaker/gronsaker_avocado.htm

Ronja
2007-10-25, 19:06
Jag misstänker att det har med årstiden att göra. Det kan även vara så att det är en annan sorts avokado som finns i butikerna just nu än den du är van vid.


http://www.livsmedelssverige.org/livsmedel/vegetabilier/gronsaker/gronsaker_avocado.htm

Tror att det är samma sort/art jag brukar köpa, kallas avokado hass. Så det har kanske med årstiden att göra då.

Är det fler som får "vattniga" avokados nu? eller e ja kanske för kräsen :D

Knabb
2007-10-25, 19:53
Nån som har nåt svar på min huvudfråga?
Jag har också haft problem med smaken, köpte ett par ekologisk igår 16 kr styck:cool: Var faktiskt bättre smak i dom, men det var DYRT.

pony
2007-10-26, 00:06
Hallå där!

Börjar bli väldigt irriterad över alla avokados jag köper, de smakar inte som de brukar och är så vattniga. Brukar bre´avokado på mina mackor mm men de brukar ha en mycket "smörigare" rundare smak och krämigare konsistens.

Är det bara jag som har otur och lyckas plocka fel eller har det nåt med årstiden att göra eller nå annat? nån som vet?

Håller på att bli ruinerad, då jag typ bara kan använda 1 av 10 om ens det **cry*

Känner mycket väl igen problemet. Och även med nätavokadon är det hugget som stucket. Har provat att köpa gröna och låta dem mogna med äpplen, har provat att köpa mörka, hårda, mjuka, you name it. Det misslyckas alldeles för ofta för att det ska kännas värt. Antingen är den vattnig, smaklös, mognar aldrig, ruttnar innan den mognar eller någon annan skit.

Mitt tips är att köpa de dubbelföpackade från ICA som heter "ätmogen" eller något åt det hållet. Det är 30 spänn för två frukter har jag för mig, men när man slänger nät efter nät med oätligt skräp så hamnar man på samma prislapp i alla fall.

Det ultimata hade varit att handla från restauranggrossist. De grönsakerna är i en heeelt annan liga än det vi töntar köper i affären.

Zakath
2007-10-26, 01:58
När ni köper avokados, undvik först och främst de som har "fingeravtryck" i sig, alltså inbucklingar. Undvik också mjuka deformerbara avokados, de kan vara jättefina men chansen att de är ruttna är stor.

Känn på avokadon genom att ta upp den och klämma lätt med hela handen (på det sättet skadar du inte frukten som du gör om du petar på den), den ska vara lite mjuk, men inte deformerbar utan lätt fjädrande. Låt den ligga i rumstemperatur i 1-2 dagar så är den perfekt när den ska ätas med en relativt liten risk för att den är rutten. Stenhårda avokados går också bra att köpa, men de får ligga framme längre, och är ofta av något sämre kvalitet = fler dåliga avokados när de mognar).

Ni som säger att ni bara får 1/10 avokados som är fina, jag tror er, det är skandalöst så många gånger som jag har sett partier på hundratals avokados säljas som färska när de alla egentligen var ruttna/mögliga allihop. Ibland säljer affärerna bara ruttna avokados flera veckor eller månader i sträck, så jag undrar om det inte har med årstiden att göra, i varje fall så är det fullständigt oacceptabelt då det inte är alls är särskilt lätt att skilja på färsk och rutten avokado.

/Zakath som tentapluggar mitt i natten och gärna vill göra något annat ;)

Zakath
2007-10-26, 02:04
Den bästa sortens avokado med godast smak är för övrigt de brunsvarta/bruna/brungröna/gröna med hårt knottrigt skal som är relativt små och ofta päronformade eller ovala. En annan vanlig sort är grön och har inte lika knottrigt skal samt att den är större och köttigare, inte alls lika bra smak, men mycket kött och ofta i bättre kvalitet än den goda sorten.


Mer smak:
http://www.ekoladan.se/Files/284_school_avokado_stor.jpg

Mindre smak:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1d/Avocado.jpeg

Ronja
2007-10-26, 06:22
Tycker de borde sänka priset på dem då det verkligen är en frukt som så ofta inte är bra. Alltid som att köpa grisen i säcken *suck*