handdator

Visa fullständig version : Neger-fult eller icke fult?


von huff
2007-10-24, 17:37
Hade idag en diskussion med en lärare om hurvida ordet neger är fult eller inte.
Jag tycker att hela grejen har blivit överdriven,negerkyssar får inte heta negerkyssar längre lakritsstångar får inte ha en mörk man som dekoration på pappret osv.

Jag har talat med två mörkhyade från Washington, de hade ingenting emot att vi kallar dem niggers men neger däremot går inte.Är inte neger direkt översatt från ordet nigger eller har jag förstått det helt fel?Är det klassat som ett "fult" ord för att vita använde negerslavar förr i tiden?

King Grub
2007-10-24, 17:39
Jag har talat med två mörkhyade från Washington, de hade ingenting emot att vi kallar dem niggers

Jomenvisst.

Kwon
2007-10-24, 17:39
Beror väl på vem du kallar det?

Tycker det är enormt fult att se folk gå omkring och kalla varandra "din neger" eller niggas, oavsett färg på hyn! :D

Finns tillräckligt med wiggas. ;)

von huff
2007-10-24, 17:40
Beror väl på vem du kallar det?

Tycker det är enormt fult att se folk gå omkring och kalla varandra "din neger" eller niggas, oavsett färg på hyn! :D

Finns tillräckligt med wiggas. ;)

ok,men varför klassas det som ett fult ord?Var har det fått sin början?

Kwon
2007-10-24, 17:43
Neger kommer väl ursprungligen från ordet svart.
Negro är ju svart på spanska tex. Sedan har väl folk haft olika betydelser för ordet.

Även Booker T tycker ordet nigger är fult, här råkar han kalla Hulk Hogan för det. Lägg märke till hans reaktion på slutet. OJ, vad har jag gjort! Oops, det bara slank ur... ;)
49kFPeItBdg

Nitrometan
2007-10-24, 17:43
ok,men varför klassas det som ett fult ord?Var har det fått sin början?
Neger kommer av latinets niger som betyder svart. Vad jag vet började det användas i Europa samtidigt som vi började med storskalig slavhandel med människor från Afrika.

Det syftar alltså på ett nedsättande sätt på dessa personers hudfärg.

tp_88
2007-10-24, 17:44
Används det som ett skälsord mellan är det fult. Om man säger att en person är "neger", istället för mörkhyad, utan någon negativ underton tycker jag inte det är fult.

The Niggars family:

JB3EPN0sS1Q

agazza
2007-10-24, 17:44
En mörkhyad kompis till mig brukar skrika negerjävel till folk när han är sur, hur vit dom än är. Det tycker jag är bra att han kan skämta om såna saker. Detta problem med nogger glassen var ju bara löjligt. Finns väl en magnum white också

Stoltz
2007-10-24, 17:44
Neger kommer väl ursprungligen från ordet svart.
Negro är ju svart på spanska tex. Sedan har väl folk haft olika betydelser för ordet.

Även Booker T tycker ordet nigger är fult, här råkar han kalla Hulk Hogan för det. Lägg märke till hans reaktion på slutet. OJ, vad har jag gjort! Oops, det bara slank ur... ;)
49kFPeItBdg

Haha, Shelly bara garvar åt honom :D

Satan vilken form han var i där!

Kwon
2007-10-24, 17:45
Haha, Shelly bara garvar åt honom :D

Satan vilken form han var i där!

Man kan säga att hon håller masken! :D

von huff
2007-10-24, 17:46
Neger kommer av latinets niger som betyder svart. Vad jag vet började det användas i Europa samtidigt som vi började med storskalig slavhandel med människor från Afrika.

Det syftar alltså på ett nedsättande sätt på dessa personers hudfärg.

Aaaah:) bra svar där tack.

olle lindblad
2007-10-24, 17:50
När jag bodde i Harlem hälsade jag aldrig någonsin på svarta med ett "What's up my nigga". Säkrare sätt att råka illa ut finns nog inte. Att några svarta i Washington inte skulle ha något emot det är föga sannolikt.

Mago
2007-10-24, 17:50
Fult behöver det ju inte vara, men om en stor mängd personer tar illa upp när det används så känns det onödigt.

Nimille
2007-10-24, 17:51
Svenskans niger, som i att niga, har det någon koppling till ordet neger/nigger?

Muskelbyggaren
2007-10-24, 17:51
Det är de facto ett laddat ord och man är inget annat än en social elefant om man insisterar på att "få använda det ändå".

Kwon
2007-10-24, 17:56
Svenskans niger, som i att niga, har det någon koppling till ordet neger/nigger?

Beror på om du niger i Nigerias huvudstad. Annars ingen koppling.

mini
2007-10-24, 17:58
Det är de facto ett laddat ord och man är inget annat än en social elefant om man insisterar på att "få använda det ändå".

Att komma med ett trotsnaivt "men asså neger betyder ju bara svart på ett annat språk liksom" är fånigt. Ord är värdeladdade. Konstigare än så är det inte. Laddningen är också föränderlig, men den förändringen bör i mitt tycke komma från dem ordet syftar på/dem det berör.

Nitrometan
2007-10-24, 17:59
Beror på om du niger i Nigerias huvudstad. Annars ingen koppling.
Precis så, Kwon. Det är i detta fallet platsen som avgör. Niger i Niger.

paddanboy
2007-10-24, 18:00
Neger är väl lite halvt, jag skulle inte säga det om jag hade tal iaf, men gör man det så brukar folk titta på varandra som om de vill säga, "är det där verkligen okej, eller... ja han menade ju inget illa så... men..."

Negress däremot, är positivt laddat.

Osten80
2007-10-24, 18:06
Negress däremot, är positivt laddat.

Det där är intressant. Jag är av samma åsikt. Jag har funderat mycket över detta fenomen.

L-Sami
2007-10-24, 18:06
Tycker att det är ett onödigt ord att använda, en del accepterar att bli kallade för det andra inte. Man måste respektera dem människor som inte tycker om att bli kallade för neger, det finns ord som är mer lämpliga för det ändamålet. Det kommer alltid vara en och en annan som tar illa upp när de hör ordet eller läser ordet neger någonstans. Varför vill man göra det där för en människa?

Att två mörkhyade i Washington har inget emot att bli kallade för niggers, förutsätter inte att man kalla alla mörkhyade för det.

Mago
2007-10-24, 18:07
Det där är intressant. Jag är av samma åsikt. Jag har funderat mycket över detta fenomen.

Tjejer är snygga. Killar är fula.

Muskelbyggaren
2007-10-24, 18:07
Att komma med ett trotsnaivt "men asså neger betyder ju bara svart på ett annat språk liksom" är fånigt. Ord är värdeladdade. Konstigare än så är det inte. Laddningen är också föränderlig, men den förändringen bör i mitt tycke komma från dem ordet syftar på/dem det berör.
Precis, finns ju många exempel på detta. Ett klassiskt sådan torde vara ordet idiot som ursprungligen var en en neutral benämning av förståndshandikappade. Varför använder man inte "hakkors" för att illustrera välmående förresten?

Bärs
2007-10-24, 18:08
Att komma med ett trotsnaivt "men asså neger betyder ju bara svart på ett annat språk liksom" är fånigt. Ord är värdeladdade. Konstigare än så är det inte. Laddningen är också föränderlig, men den förändringen bör i mitt tycke komma från dem ordet syftar på/dem det berör.


Det är sant. Jag har däremot aldrig fått korn på när neger , enligt vissa, blev negativt laddat. Det har inte alltid varit det.

Jag tror det mer handlar om ett slags förnekelse av att det finns raser. Men allt dylikt hävdande måste ju ses som ett dråpslag för de svarta medborgarrättsrörelserna, för de är ju på det klara med att det finns olika raser.

Kwon
2007-10-24, 18:10
Ja, det är intressant faktiskt.

Oftast så brukar folk använda ordet negress när det är en riktig heting.

Negress är ju helt klart mer positivt än att kalla damerna för negerbrudar, som en polispolare te mig alltid brukade göra när vi var ute och festade.

Då dom alltid stod en-två meter ifrån (och han aldrig var tystlåten av sig utan enormt högljudd), så var det oftast att man kände "Ooops!".

Hade han sagt "Kolla in de där negresserna!" ist för "Kolla in de där negerbrudarna!" kanske stämningen hade varit mindre laddad.

joriice
2007-10-24, 18:24
Bara att säga neger med kompisar eller umgänge där man vet att ingen tar en på "allvar", alltså inte offentligt.

micke81
2007-10-24, 18:30
ser inget konstigt i att använda det ordet, tycker det är bra mycket märkligare att man inte ska få använda ordet i fråga,dels för att det finns något som heter ytrandefrihet men mest för att det fan är löjligt att man ska ändra på ett beprövat fungerande ord som dessutom folkgruppen ifråga använder ofta... bara en massa gnällspikar som känner sej trampade på tårna i mina ögon

agazza
2007-10-24, 18:31
När blev svenska nationalsången och flaggan laddade symboler?

Det är det sjukaste jag varit med om. Och att vissa skolor har förbjudit dom. Det borde finnas med i grundlagen eller något att det inte får hända

Mantus
2007-10-24, 18:33
Säger någon neger eller negress i min flickväns närhet så kan den personen räkna med att aldrig mer bli tilltalad av henne igen. Enormt värdeladdade ord och hon anser inte att negress är för henne positivt värdeladdat.
Har heller, i hennes fall, ingenting med någon rasförnekelse att göra, hon är mulatt och vill om man skall kalla henne något helst bli kallad det.

Rahf
2007-10-24, 18:34
Och jag menar Nogger Black eller 88:an Black för den delen. Väldigt diskriminerande.

Det är ett laddat ord men samtidigt så hoppar moraltanterna till för allting som ens skulle kunna vara förknippat med det. Jag tror inte afrikaner har samma försiktiga synsätt som vi när det gäller sånt.

Mantus
2007-10-24, 18:34
När blev svenska nationalsången och flaggan laddade symboler?

Det är det sjukaste jag varit med om. Och att vissa skolor har förbjudit dom. Det borde finnas med i grundlagen eller något att det inte får hända

Vad fan har det med saken att göra? Varken svenska flaggan eller nationalsången är särdeles laddade symboler om du nu inte draperad med svenska flaggan sjungandes nationalsången står och heilar mitt på torget.

agazza
2007-10-24, 18:40
Vad fan har det med saken att göra? Varken svenska flaggan eller nationalsången är särdeles laddade symboler om du nu inte draperad med svenska flaggan sjungandes nationalsången står och heilar mitt på torget.

Det är dom väl visst, vi fick inte ha en vanlig blåvit Sverige tröja på klasskorten ens och då fanns det inte en enda rasist/nazist på skolan.

Dock är det ju inte lika in your face som ordet neger kan vara i dom flesta fall. Men i endel fall är dom det och det är störtlöjligt.

Pms:ar du eller? du blir irriterad över ett inlägg som inte direkt relaterar till trådens grund fråga.

skäller du på alla som skrivet något OF.T? *rolleyes*

Allan
2007-10-24, 18:41
Vilken jävla fjårtistråd!

regus
2007-10-24, 18:42
Jag väntar på vitlök/negerboll-argumentet :D

egge
2007-10-24, 18:43
Vilken jävla fjårtistråd!

Lill-lördag! :hbang:

agazza
2007-10-24, 18:45
Är det fjortis att reagera över felaktiga politiska beslut?

(syftar på mitt inlägg om skolor endast)

Eddie Vedder
2007-10-24, 18:46
Är det fjortis att reagera över felaktiga politiska beslut?

(syftar på mitt inlägg om skolor endast)

Vilken politisk instans tog beslutet ifråga?

Pratade du inte om din skola nyss?

Nitrometan
2007-10-24, 18:47
Det är dom väl visst, vi fick inte ha en vanlig blåvit Sverige tröja på klasskorten ens och då fanns det inte en enda rasist/nazist på skolan.
Blåvitt är ju Finlands färger. Man kan ju inte låta barn göra "reklam" för grannländer hursomhelst. *screwy*

agazza
2007-10-24, 18:47
Vilken politisk instans tog beslutet ifråga?

rektorn, har hänt på flera skolor, borde väl anses som någon slags politiskt beslut.

Nitrometan
2007-10-24, 18:48
rektorn, har hänt på flera skolor, borde väl anses som någon slags politiskt beslut.
Är rektorn politiker? Knappast va?

Allan
2007-10-24, 18:49
rektorn, har hänt på flera skolor, borde väl anses som någon slags politiskt beslut.


Och ni satt bara på arslet och lät det hända? Det var ju verkligen att stå upp för traditionerna....

Mantus
2007-10-24, 18:49
Det är dom väl visst, vi fick inte ha en vanlig blåvit Sverige tröja på klasskorten ens och då fanns det inte en enda rasist/nazist på skolan.

Dock är det ju inte lika in your face som ordet neger kan vara i dom flesta fall. Men i endel fall är dom det och det är störtlöjligt.

Pms:ar du eller? du blir irriterad över ett inlägg som inte direkt relaterar till trådens grund fråga.

skäller du på alla som skrivet något OF.T? *rolleyes*

Jag är bara så innerligt trött på sådana här trådar. De uppkommer titt som tätt och de två stående argumenten är dessa

1. Men det är mer synd om oss, vi får inte sjunga nationalsången.*cry*

2. Jag har all rätt att säga neger när, hur och till vem jag vill, tar de illa upp är det deras eget fel. Bara moraltanter som förfasar sig över nogger black tycker annorlunda än jag.

Varför måste alla gå så hemskt mycket off topic och använda det- är- mest- synd- om- oss argument eller försöka förringa den andra sidan för att få fram att man vill säga neger? Är det så svårt att använda något annat uttryck om nu någon tar illa upp av det?

agazza
2007-10-24, 18:49
Blåvitt är ju Finlands färger. Man kan ju inte låta barn göra "reklam" för grannländer hursomhelst. *screwy*

haha vet inte riktigt vad som hände där:smash:

mini
2007-10-24, 18:50
Svenska flaggans och nationalsångens laddning bestämmer majoriteten svenskar - den som "äger" ordet definierar det. När vi tillåter andra att äga det ger vi bort makten. Således: varken högerextremer eller vänsterflummare borde få definiera det åt oss.
Jmf neger - det är inte vitas sak att säga att det är ok eller ej. Om många svarta - de som äger ordet - anser att ordet är kränkande har andra ingen rätt att påstå att de har fel. Kränkningen är nämligen deras.

(Resonemanget har sina begränsningar, men jag tar mig friheten att förenkla lite eftersom jag tror att vissa kan behöva det.)

Deceiver85
2007-10-24, 18:50
Ordet neger får mig att tänka på epa-raggare och hockey-frilla, dvs väldigt negativa associationer. Bara slödder som använder det uttrycket...

victor_n
2007-10-24, 18:51
Jag väntar på vitlök/negerboll-argumentet :D

fan om affe kallar mig vitlök borde jag få kalla han negerboll *höhö*

Mantus
2007-10-24, 18:53
Har inget som helst problem med svenska nationalsången, en väldigt fin och traditionsbunden sång som jag gärna sjunger när tillfälle ges. Detsamma med svenska flaggan, den hängs alltid upp på midsommar och födelsedagar trots att en stor del av min släkt är utlandsfödda.

Att rektorer på vissa skolor anser nationalsången och flaggan vara rasistiskt är enbart dumt men det ligger oftast inga politiska beslut bakom eftersom rektorer enbart är administratorer inte politiska beslutsfattare.

agazza
2007-10-24, 18:53
Är rektorn politiker? Knappast va?

Det är väl ändå ett politiskt beslut? eller har jag missförstått innebörden av ordet? kalla det beslut då.

Och ni satt bara på arslet och lät det hända? Det var ju verkligen att stå upp för traditionerna....

Jo men det slutade med att antingen blev det klasskort utan tröja eller inget alls för hela klassen.

Jag är bara så innerligt trött på sådana här trådar. De uppkommer titt som tätt och de två stående argumenten är dessa

1. Men det är mer synd om oss, vi får inte sjunga nationalsången.*cry*

2. Jag har all rätt att säga neger när, hur och till vem jag vill, tar de illa upp är det deras eget fel. Bara moraltanter som förfasar sig över nogger black tycker annorlunda än jag.

Varför måste alla gå så hemskt mycket off topic och använda det- är- mest- synd- om- oss argument eller försöka förringa den andra sidan för att få fram att man vill säga neger? Är det så svårt att använda något annat uttryck om nu någon tar illa upp av det?

Jag är bara emot gnället om flaggan och låten. Det är inget jag startar protest marscher om.

Angående diskussion om ordet neger så bryr jag mig inte det minsta, det är inget man säger helt enkelt

Mantus
2007-10-24, 18:56
Rektorer kan, i de fall man anser att de har gjort fel, anmälas precis som alla andra. Det lättaste hade väl i detta fall vara att ta upp det med lämplig kommunal instans så de kan utreda frågan.
Beslutet kan även vara en slags policy som fotografen ifråga har och i det fallet är det bara att knipa ihop och dra på sig en annan tröja eller strunta i att beställa fotot.

agazza
2007-10-24, 18:58
Rektorer kan, i de fall man anser att de har gjort fel, anmälas precis som alla andra. Det lättaste hade väl i detta fall vara att ta upp det med lämplig kommunal instans så de kan utreda frågan.
Beslutet kan även vara en slags policy som fotografen ifråga har och i det fallet är det bara att knipa ihop och dra på sig en annan tröja eller strunta i att beställa fotot.

Endast rektorns beslut, och fotografen är bara där en dag så man hinner knappast klaga, och sista kortet i 9an vill man ju ha. Han sitter på högsta handen så att säga.

Allan
2007-10-24, 18:59
Jo men det slutade med att antingen blev det klasskort utan tröja eller inget alls för hela klassen.




Vad är det för jävla trams? Och ni tog väl kortet då, bildkåta principlösa gnällspikar? :cool:

agazza
2007-10-24, 19:00
Vad är det för jävla trams? Och ni tog väl kortet då, bildkåta principlösa gnällspikar? :cool:

Endast rektorns beslut, och fotografen är bara där en dag så man hinner knappast klaga, och sista kortet i 9an vill man ju ha. Han sitter på högsta handen så att säga.:smash:

Allan
2007-10-24, 19:03
Fegisar. Hade det varit JÄTTESVÅRT att radda upp hela gänget på skolgården och bett en polare med kamera ta kortet då? Så hade rektor fått lång näsa.
Fan, ni borde ha strejkat.

Mantus
2007-10-24, 19:04
Endast rektorns beslut, och fotografen är bara där en dag så man hinner knappast klaga, och sista kortet i 9an vill man ju ha. Han sitter på högsta handen så att säga.

Då tycker jag att ni skall göra klart för rektorn och kommunfullmäktige eller lämpligt utskott i kommunen att ni inte anser att det här beslutet är bra och ge goda argument till varför det inte är bra så att nästa generation elever kan skörda frukten av vad ni har åstadkommit. Det är sådana här missriktade beslut av rektorer och dylikt som drar ett löjes skimmer över en rätt så allvarlig integrationsdebatt. Ett missriktat försök till PK som får rakt motsatt effekt i många fall.

agazza
2007-10-24, 19:07
Då tycker jag att ni skall göra klart för rektorn och kommunfullmäktige eller lämpligt utskott i kommunen att ni inte anser att det här beslutet är bra och ge goda argument till varför det inte är bra så att nästa generation elever kan skörda frukten av vad ni har åstadkommit. Det är sådana här missriktade beslut av rektorer och dylikt som drar ett löjes skimmer över en rätt så allvarlig integrationsdebatt. Ett missriktat försök till PK som får rakt motsatt effekt i många fall.

Jag och min dåvarande klass var inte den sortens människor direkt, inte nu heller skulle jag väl kunna erkänna. Det är lätt att vara efterklok.


Det är bara tragiskt att det finns så korkade människor som har ett sånt pass betydelsefullt jobb.


och till allan, det hamnar ju inte i skolkatalogen då :smash:

och det är inte bra

Röda_Lacket
2007-10-24, 19:16
På tal om ordet neger denna filmen skulle jag vilja se

Boss Nigger

bTIklFsMjjU

Allan
2007-10-24, 19:19
och till allan, det hamnar ju inte i skolkatalogen då :smash:

och det är inte bra

Du kan ju fråga dig själv vad som är viktigast. Och sen kan farbror allan berätta mängder av exempel på människor - unga, gamla, fattiga, rika - som avstått från enstaka glädjeämnen i förvissningen om att det fanns andra saker som var viktigare.
I Montgomery, Alabama, vägrade den svarta befolkningen att åka med det segregerande bussbolaget, trots att det betydde att många av dem fick gå upp två timmar tidigare. Till exempel. Vi har exempel på människor som bränt sig till döds för sina principer, som hungerstrejkat, som fått kopiöst med stryk - och som både hotats med och kastats ur skolan för att de haft principer.
Ni hade ett val - valde den enkla vägen, och då har man knappt rätt att gnälla heller

Mantus
2007-10-24, 19:20
På tal om ordet neger denna filmen skulle jag vilja se

Boss Nigger

bTIklFsMjjU

Den filmen skulle vara rätt intressant ur flertalet perspektiv.

agazza
2007-10-24, 19:23
Du kan ju fråga dig själv vad som är viktigast. Och sen kan farbror allan berätta mängder av exempel på människor - unga, gamla, fattiga, rika - som avstått från enstaka glädjeämnen i förvissningen om att det fanns andra saker som var viktigare.
I Montgomery, Alabama, vägrade den svarta befolkningen att åka med det segregerande bussbolaget, trots att det betydde att många av dem fick gå upp två timmar tidigare. Till exempel. Vi har exempel på människor som bränt sig till döds för sina principer, som hungerstrejkat, som fått kopiöst med stryk - och som både hotats med och kastats ur skolan för att de haft principer.
Ni hade ett val - valde den enkla vägen, och då har man knappt rätt att gnälla heller

då skulle det bli en väldigt tyst värld vi lever i, men jo jag vet

Dreas
2007-10-24, 19:27
Jag tycker inte det är något fel med att säga neger. Men som nån sa tidigare i tråden så är det ett negativt laddat ord.

Andreas

mini
2007-10-24, 19:33
Jag tycker inte det är något fel med att säga neger. Men som nån sa tidigare i tråden så är det ett negativt laddat ord.

Andreas

Hur får du ihop det där?

Ryska_raketen
2007-10-24, 19:34
Äsch, så länge man känner personen i fråga och säger det med glimten i ögat så är det nog inga problem. Men skulle inte säga det till en för mig okänd "neger"

Nitrometan
2007-10-24, 19:34
Hur får du ihop det där?
Han kanske låter bli att koppla in hjärnan?

Eddie Vedder
2007-10-24, 19:34
Den filmen skulle vara rätt intressant ur flertalet perspektiv.

Än mer intressant att få höra huvudrollsinnehavarens syn på titel och handling, samt hur rekryteringen gick till för at få en svart man att spela "Boss Nigger".:D

Visst fick han ju pengar såklart men helt rätt kan det inte ha känts.

ManuelIT
2007-10-24, 19:56
jag tycker att alla borde kolla på episode 1 säsong 11 av south park, "With Apologies to Jesse Jackson"

sjukt bra avsnitt och sätter det hela i perspektiv:)

Mantus
2007-10-24, 20:09
Än mer intressant att få höra huvudrollsinnehavarens syn på titel och handling, samt hur rekryteringen gick till för at få en svart man att spela "Boss Nigger".:D

Visst fick han ju pengar såklart men helt rätt kan det inte ha känts.

Jag tror inte filmen var menad så, för oss ses den nog som aningen rasistisk men då var den nog en del i ett led för att få bort rasism.
Huvuvdkaraktären, den svarte "Boss Nigger", verkar vara en hjälte, något som i sig är väldigt ovanligt i filmer från USA före 70-talet (i de få fall de existerade var skurkarna ännu mörkare) han rider in i en stad med enbart vita invånare mitt i södern i mitten på 1800-talet, antagligen enbart år efter att slaveriet upphör och tar kommandot i den lilla staden genom att bli sheriff. Väl sheriff visar han de vita exakt hur de svarta brukar behandlas, han gör ingen åtskillnad mellan olika sorters hudfärger och han hänger sig åt kärlek mellan rasgränserna.
Låter som klippt och skuren för 70-talet med dess brytande av barriärer och dess flower power- anda.
Med andra ord så vill jag med detta röriga inlägg komma fram till att den här filmen antagligen var i framkant i USA vad gällde försök att få bort rasismen (bara en teori förstås). Namnet "Boss Nigger) var nog menat att mana till eftertanke och skall nog inte ses som rasistiskt i sig av själva filmmakaren utan visa på hur man faktiskt kallade svarta under den epoken i amerikansk historia.

Allan
2007-10-24, 20:13
Jag har faktiskt den filmen, eftersom det är en Västern. Den passar finfint i den tidens Blaxploitationgenre, m Shaft o liknande filmer

Mantus
2007-10-24, 20:14
Jag har faktiskt den filmen, eftersom det är en Västern. Den passar finfint i den tidens Blaxploitationgenre, m Shaft o liknande filmer

Tänkte faktiskt just precis på shaft när jag såg trailern.

Nitrometan
2007-10-24, 20:25
Den passar finfint i den tidens Blaxploitationgenre, m Shaft o liknande filmer
Var inte Blaxploitation ett sätt att lyfta fram svarta även som hjältar i filmer? Att reclaima det nedsättande "vita språket"?

Mantus
2007-10-24, 20:31
Var inte Blaxploitation ett sätt att lyfta fram svarta även som hjältar i filmer? Att reclaima det nedsättande "vita språket"?

Jo, det var väl det det var.

Baan
2007-10-24, 20:37
Har faktiskt aldrig träffat på en svart amerikan som tyckt det är ok att andra än svarta säger nigger. En hel del verkar gå mot att tycka att inte ens svarta ska säga nigger då det blir lite smått löjligt när dom använder ord som från början använts för att förolämpa dom. Det är väl iofs oftast inte dom skarpaste knivarna i lådan som använder "nigger", om man nu inte tycker 50 Cent är världens bästa rep. för African Americans.

Fult.

egge
2007-10-24, 20:41
Hur får du ihop det där?

Att det inte är fel att säga negativt laddade ord?

Metal_boy_
2007-10-24, 21:23
Du kan ju fråga dig själv vad som är viktigast. Och sen kan farbror allan berätta mängder av exempel på människor - unga, gamla, fattiga, rika - som avstått från enstaka glädjeämnen i förvissningen om att det fanns andra saker som var viktigare.
I Montgomery, Alabama, vägrade den svarta befolkningen att åka med det segregerande bussbolaget, trots att det betydde att många av dem fick gå upp två timmar tidigare. Till exempel. Vi har exempel på människor som bränt sig till döds för sina principer, som hungerstrejkat, som fått kopiöst med stryk - och som både hotats med och kastats ur skolan för att de haft principer.
Ni hade ett val - valde den enkla vägen, och då har man knappt rätt att gnälla heller

Den sista meningen är lite skitsnack enligt mig. Vi säger att en tjej blir slagen av sin kille, men vågar inte anmäla honom. Då har hon ingen rätt att gnälla över situationen då? Kom inte och säg att det är ett dåligt exempel nu bara för att det kommer från mig.

Baan
2007-10-24, 21:33
Ordet neger får mig att tänka på epa-raggare och hockey-frilla, dvs väldigt negativa associationer. Bara slödder som använder det uttrycket...

Skulle inte gå så långt som att säga slödder. Vissa människor saknar den sociala erfarenheten för att veta att det är ett olämpligt ord, har kompisar och bekanta som inte alls tänker på att det kan missuppfattas. Dom är inga rasister eller liknande heller. Kan kanske vara en uppfostrangrej, att föräldrarna använt ordet fritt och så har man aldrig träffat någon som protesterat.

tjabon
2007-10-24, 21:53
Om du säger "neger" till Nyamko Sabuni,
så blir du säker slutförklarad som människa,
utskälld efter noter och stämd på vartenda
öre du äger!

För några månader sedan hjälpte jag 88-åriga Agnes
att köpa ny TV. Vi var på OnOff, och samtidigt där var
en bastant svart dam. Då säger tant Agnes:
-Ojoj, titta vilken stor neger!!!
Hon är ju givetvis inte rasist, utan uppfostrad i en annan
tid.

Som alltid, viss lyhördhet uppmanas. Beror på hur man
använder ordet, tycker jag!

Baan
2007-10-24, 21:54
Om du säger "neger" till Nyamko Sabuni,
så blir du säker slutförklarad som människa,
utskälld efter noter och stämd på vartenda
öre du äger!

För några månader sedan hjälpte jag 88-åriga Agnes
att köpa ny TV. Vi var på OnOff, och samtidigt där var
en bastant svart dam. Då säger tant Agnes:
-Ojoj, titta vilken stor neger!!!
Hon är ju givetvis inte rasist, utan uppfostrad i en annan
tid.

Som alltid, viss lyhördhet uppmanas. Beror på hur man
använder ordet, tycker jag!

Gamla människor är som små barn så man ignorerar dom.

Vinter
2007-10-24, 23:22
Jag har talat med två mörkhyade från Washington, de hade ingenting emot att vi kallar dem niggers men neger däremot går inte.Är inte neger direkt översatt från ordet nigger eller har jag förstått det helt fel?Är det klassat som ett "fult" ord för att vita använde negerslavar förr i tiden?

Negro borde vara direkt översättning, nigger är ett skällsord påhittat av europeiska plantage ägare. För övrigt skulle jag gärna betala dig för att gå in i valfri amerikansk förort och tilltala alla svarta "niggers", om jag får filma händeldeförloppet självklart.

Baan
2007-10-24, 23:24
Negro borde vara direkt översättning, nigger är ett skällsord påhittat av europeiska plantage ägare. För övrigt skulle jag gärna betala dig för att gå in i valfri amerikansk förort och tilltala alla svarta "niggers", om jag får filma händeldeförloppet självklart.

Negros är väl ett lite ord för svarta som kanske inte är lika laddat med nigger, dock var det väl en fackterm när många svarta förtrycktes. Den funkar nog inte heller så bra i dagsläget. Bara säga black om man nu har behovet egentligen, ingen big deal.

Kwon
2007-10-25, 12:42
Om Börje o Plucke sitter i TV-soffan och utbrister "Haha vicken blåneger" händer inte mycket och är relativt icke-fult.

Men om Börje och Plucke säger samma sak till random färgad på stan alt åker te Harlem och hälsar på folk med ett "What's up my nigga?!?!", ja då kan det bli jäkligt fult.

Wopper
2007-10-25, 13:44
Eftersom det nu är så att många färgade tar illa upp om man använder ordet neger till eller om dom, varför ska man då göra det?

Hör inte det till vanligt hyfs, god uppfostran eller helt enkelt sunt förnuft att om färgade i allmänhet tar illa upp så säger man inte så helt enkelt. Varför måste man säga neger och inte färgad, det är ju inte så att det är en speciellt stor uppoffring man gör i sitt liv.

LBacker
2007-10-25, 16:21
Fegisar. Hade det varit JÄTTESVÅRT att radda upp hela gänget på skolgården och bett en polare med kamera ta kortet då? Så hade rektor fått lång näsa.
Fan, ni borde ha strejkat.

Att du ens kom igenom barndomen utan att strejka och/eller starta fackförbund förbryllar mig. Eller vänta, du kanske har blivit sådär obstinat vuxen först på senare år...

Jag brukar inte skriva den här typen av inlägg nuförtiden, men Allan - ta dig själv i hampan någon gång då och då, istället för att läxa upp alla "fjårtisar".

h1tman
2007-10-25, 16:29
Ordet neger är fult eller inte?

det beror på tonfallet

hulken
2007-10-25, 19:00
I somras då pojkens kusin från Kanada hälsade på, hände en komisk grej, vi hade kalas hemma för vår son, och dom satt och fikade tårta, kakor och diverse bruna bollar med socker på. Så kommer en polare med sin familj till kalaset, polaren är svart och från USA, vi går till bordet för att presentera Alecs kusin från Kanada med dom, och Zack(kusinen) är just på väg att mumsa i sig en stor negerboll, så jag säger till Zack på engelska, what are you eating, han tittar på mig med tom blick och tänker väl, jävla idiot, det kan jag ju inte säga här och nu, för bredvid mig står nämligen Gary från USA, som väger 105 kg stenhård och bänkar 220kg och har 50 cm armar, Gary tittar på honom med sträng blick och säger, what yaa eating, what do you call those, Zack ser ut som han skitit ner sig, för han vet vad vi kallar dom i sverige. Han säger fortfarande inget, han ser nu väldigt orolig ut. Så Gary börjar skratta till slut, för han kan inte hålla sig längre och säger på engelska, Its nigger balls you are eating, are they tasty. Zack sjunker ihop och vi hör en stor suck, jesus....i thought you were serious. Senare på kvällen säger Zack till min fru, Damn.... in Canada i will be shot if saying that.:D

Men som sagt, jag tycker inte det är ok att säga neger eller negro, man ska respektera att andra kanske far illa av det, nu vet jag ju själv att Gary inte gör det, han skämtar hela tiden om att han är svart, men som sagt alla är inte som han.

Pingu
2007-10-26, 08:52
Beror på hur det sägs